Muita karkkia lapsille säännösteleviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me säännöstellään. Karkkipäivä on vain kerran viikkoon, ei koske kyläreissuja.

Sama täällä. Tai ei nyt kyllä joka kyläreissulla karkkeje oteta vaikka tarjottaisiinkin, mutta synttärikemut yms on tietty poikkeus. meille hammaslääkäri sanoi, että nykyajan lapset ei reikiinnytä hampaita karkeilla vaan jatkuvalla mehujen juomisella.

Alkuperäinen kirjoittaja karkit on kyllä pahoja:
Joo mun sukulainen teki kuin ap. Ei antanut karkkia kuin vasta jotain tyylliin ekaluolalle kun lähti.
Ja siitäpä se alkoikin karkin mässytys. Söi aivan sairaasti karkkia kun oli esim.kylässä. Ja sitten alkoi syömään salaa karkkia. Ja sitä karkkia meni aivan tolkuttomasti. Ja senhän arvaa kuin siinä käy... Joten kohtuus kaikessa. Ei se totaali kieltäminenkään taida ihan hyväksi olla.

ap palaa vielä: siinä on karkin syönnin suhteen minusta aika tavalla eroa, onko lapsi kaksivuotias vai kuusi-seitsemänvuotias...

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Tuttavapiirissä on hyviä esimerkkejä sellaisista perheistä joissa herkut on kielletty.Niitä sitten ahmitaan kaksin käsin synttäreillä....! Miksi pitää olla niin ehdoton?

Mun veljen tyttöni ei saa namia syödä, likka onkin kuitenkin vasta 2-vuotias mutta ei saa karkkia edes juhlissa. Se on sitten heidän tapansa. Olivat tässä hiljattain meillä pojan synttäreillä ja poika sai lahjaksi karkkia (meillä ei siis karkkia ollut missään tarjolla varsinaisesti) ja poju on opetettu tarjoamaan muillekin ja oli sit tarjonnut serkulleenkin, onneksi sitten vanhemmat huomas tämän ja otin pojalta karkit pois kun serkkutyttö seurasi poikaa kuin hai laivaa karkin toivossa.

Eli toisilla on sitten periaate ettei saa maistella synttäreilläkään (ainakaan pienemmät lapset) joten eipä tule synttäriahmattikohtauksiakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja exavmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
minua ei ahdista, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

Sehän tässä hirvittääkin, koska useimmat näkevät parhaaksi antaa karkkia melko usein ja melko paljon.

Raskaana ollessa vahditaan kyllä jokaista maksamakkarapalaakin, mutta sitten lapsille saa ihan rauhassa tehdä miltei pahoinpitelyyn verrattavan karhunpalveluksen ja ahtaa heidät täyteen epäfysiologista sokeria.

Tää on vain sun näkemys. Minä taas annan mieluummin puhasta sokeria kuin keinotekoisia makeutusaineita. Mieti nyt vähän. Jos jo tällä palstalla kohtaat näin suurta vastustusta erikoisruokavalion suhteen, mitä se on IRL? Totutusta poikkeminen on useimmille vaikeaa.

Suomessa otetaan ruokavaliot eika hyvin jo huomioon. Mutta ei tarvii mennä kuin vähän tuonne keski-Eurooppaan niin et saa edes vähälaktoosisia tuotteita,koska ongelma tuntuu olevan suurin täällä Pohjolassa. Mun mielestä vanha sanonta: Maassa maan tavalla, on aika hyvä ohjenuora niin ulkomailla kuin kotimaassa.

Allergiat on asia erikseen, mutta jos itse haluaa keinotekoisesti luoda itselleen erikoisruokavalion ei kannata ihmetellä, jos se aiheuttaa hämmennystä sitä on vaikea noudattaa. Menepä vaikka naapurimaahan Venäjälle ja kylässä, jossa isäntäväki tarjoaa parastaan vähistään ja sano ettet voi syödä kun et syö sokeria. Ei takuulla ymmärretä! Ja ihan koto-Suomessakin voi emännälle tulla paha mieli, jos ei hänen leipomuksistaan mikään kelpaa vieraalle.

Muistutan vain että myynnissä on myös lisäaineettomia ja sokerittomia karkkeja. Itsekin tiedän monta tiukkapipojen lasta (ei karkkia siis ollenkaan) jotka nyt isompina syövät hirveästi karkkia kun kaikkea pitää maistaa ja ei ole opittu kohtuuteen.

Kolmevuotiaalla ei ole karkkipäiviä, eikä osaa karkkia pyytääkään. Kotona meillä ei karkkia ole, kun kukaan ei sitä syö. Joskus kylässä saa kyllä ottaa, jos joku sitä tarjoaa ja omilla synttäreillä yms. En näe mitään syytä, miksi pitäisi luoda karkkipäivä, jos karkkia ei kaivata. Ainoat karkit mitä tyttö nyt syö on xylitolikarkit ja -purkat ja niillä on pärjätty hyvin.

Ehkä sitten isompana pidetään karkkipäivä, jos karkintuska kasvaa.

Meillä sekä säännöstellään että rajoitetaan. Ei siis täysin estetä, vaan rajoitetaan.
Karkkipäivät jäävät viikonloppuun (tai jos on erityinen juhlapäivä, esim. synttärit) ja silloinkin määrät ovat aika pieniä. Karkkiaski/ namipötkö/kymmenen irtokarkkia per lapsi.

Ihmetellen kummaksun tuttuja jotka antavat 3vuotiaalle, noin 15-kiloiselle lapselle 200g karkkipussin joka syödäänkin kerralla. Sehän on suhteessa sama kuin 60-kiloinen äiti söisi kerralla 800grammaa karkkeja.

Meillä esikoinen söi ensimmäiset karkkinsa vasta 3-vuotiaana, keksejä ja jäätelöä oli kyllä saanut aikaisemmin. Nyt Pikkusiskonsa 1½v ei ole yhtään karkkia syönyt, muumikeksia ja jäätelöä jonkun verran, niitäkin vasta kun oli täyttänyt 1v. Nykysin isommalla karkkipäivä kerran viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistutan vain että myynnissä on myös lisäaineettomia ja sokerittomia karkkeja. Itsekin tiedän monta tiukkapipojen lasta (ei karkkia siis ollenkaan) jotka nyt isompina syövät hirveästi karkkia kun kaikkea pitää maistaa ja ei ole opittu kohtuuteen.

Makutottumuksethan muovautuvat pikkulapsi-iässä, joten vaikka poikkeuksia löytyy aina, on todennäköisempää että vähän tai ei lainkaan karkkia pikkulapsena syöneet jatkavat samaa linjaa myös aikuisena. Itse tunnen omasta ystäväpiiristäni monta tällaista tapausta, jotka eivät koskaan ole oppineet syömään karkkeja kun eivät lapsena niitä ole saaneet. Itse taas asuin lapsena kioskin vieressä ja kaapista löytyy aina salakätköstä suklaata..

No minä en tiedä onko sekä lisäaineettomia että sokerittomia mutta ainakin Pandan Luonnonraikas lakritsi on lisä- ja säilöntaineeton, sokeria kyllä siinä on. Sitten Malaco Trulyt on myös lisäainettomia mutta niissäkin on sokeria, tosin huomattavasti vähemmän kuin normaaleissa karkeissa.

Dietorellet on taas sokerittomia mutta niissä on kai lisäaineita yms.

Tuttavapiirissä on hyviä esimerkkejä sellaisista perheistä joissa herkut on kielletty.Niitä sitten ahmitaan kaksin käsin synttäreillä....! Miksi pitää olla niin ehdoton?

ja mulla tuttavapiireissä esimerkkejä että kotona syödään karkkia ja keksejä vaikka kuinka paljon ja silti ahmitaan synttäreillä hirveitä määriä...

Alkuperäinen kirjoittaja v:

ja mulla tuttavapiireissä esimerkkejä että kotona syödään karkkia ja keksejä vaikka kuinka paljon ja silti ahmitaan synttäreillä hirveitä määriä...

Nämä tuskin ovat mitään automaatioita, että jos teen näin, lapsestani tulee tällainen ja jos taas teen toisin, niin sitten erilainen. Kukin on kumminkin yksilö, tätä asiaa tuskin kannattaa edes argumenttina käyttää. Jotkut vaan on persompia makealle kuin toiset.

Meillä säännöstellään.

Ja se menee näin:
Lapsille ei olla ikinä ostettu karkkia. En käsitä miksi esimerkiksi 2-vuotiaalle tai alle pitäisi ostaa edes karkkia, kun ei sellaista mitä ei ole maistanut osaa edes kaivata. Jäätelöä syödään kesällä, pirtelöitä teen talvisinkin suht usein (jäätelöä, maitoa, marjoja ). Synttäreillä, mummolassa, vieraisilla noin muutenkin saa maistaa tottakai, koska se taas kuuluu hyviin tapoihin, mutta kotiin meillä ei karkkia osteta. Ei me aikuisetkaan syödä karkkia eikä suklaata! Mäkään en ymmärrä miksi pitää karkkipäivää jos lapset eivät osaa sellaista edes kaivata? Periaatteeni on, että jos omilla viikkorahoillaan haluaa karkkipussin joskus ostaa niin saa toki ostaa, ei se sillä tavalla kiellettyä ole, mutta minä en kotiin osta. Ja 7v ostaa mieluummin värityskirjan tai kyniä kuin karkkia.

Samaa koskee meillä roskaruokaa. Olemme molemmat vanhemmat kulinaristeja (:D ) emmekä ikinä käy esim. mäkkärissä. Miksi PITÄÄ käydä, jos on mahdollisuus laittaa kotona ruokaa joka on hyvää ja terveellistä? Jos menemme ulos syömään, niin menemme ajan kanssa ja hyvään ravintolaan. Ei ole ikinä tullut tarvetta mennä mäkkäriin...

Miksi lapsen PITÄÄ oppia syömään karkkia tai roskaruokaa? Ja sillähän ne oppii jos alle kaksivuotiaalle työntää karkkia nenän eteen.

Meillä on tapana herkutella hyvällä ruoalla, ei niinkään perinteisillä herkuilla kuten sipseillä, limulla tms... Lapset saavat kyllä saunailtana saunajuoman, eli siis trippimehun ja rasian rusinoita, tykkäävät hirmusti ja sitä odotetaan.

Turha nurista tällaisista asioista... Eikä lapsi osaa kaivata sellaista mitä ei ole tottunut syömään. Ei meidän lapsia esimerkiksi harmita jos naapurin Liisalla on karkkipussi, koska heille se ei ole mikään "juttu". Se voisi olla se "juttu", jos olisi tottunut karkkia syömään.

Poika sai karkkia vasta 3,5v:na eikä ollut vaikeaa tai ongelma. Nyt kuopus 2v eikä saa karkkia vielä. Keksiä, jädee jne saa. Niissä on sentään jotain ruoka-ainetta, karkissa ei ole kuin pskaa.

Meillä myös säännöstellään. 3v kun meni päiväkotiin ,sai ekankerran karkkia ja nyt karkki päivä silloin tällöin , ei edes kerran viikossa. Joku tuolla tostesi että kun on usempi lapsi niin ei pysty pitämään pienempiä ilman karkkia, meillä asia on hoidettu niin että karkkipäivänä karkkia syödään vain silloin kun pienepi nukkuu päikkäreitä, muutenkin mä vastustan sellaista karkkipäivää et saa koko päivän mässyttää pelkkää karkkia.

Lapsilla hampaat mätänee suuhun nykyään, jos ei pese kunnolla päivittäin. Aikuiset sen kariesbakteerin sinne suuhun vie. Tai sitten ruoassa on todella syövyttäviä h a p p o j a - ja onhan niitä:ninja:

Yhteistyössä