Muita karkkia lapsille säännösteleviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kunnon sokerisota teillä täällä :laugh:

Kannattaako siitä vetää hernettä miten muut lapsensa kasvattaa, kunhan omiensa kanssa tekee parhaansa :D No joo, helpommin sanottu kuin tehty.

Nyt kun kerran kysytään, vastaan, että mun lasta (ja ehkä joskus lapsia monikossa) en aio opettaa syömään karkkia enkä muitakaan herkkuja. Saa sitten kun on niin iso että osaa itse vaatia, mutta mihin asti kestää että osaa, jos ei opeteta? Katsotaan. Ja sittenkin yritän opettaa terveellisemmille vaihtoehdoille, kuten vaikka rusinoille tms. Ja maistoinpa itse tänään eka kertaa niitä omenasipsejä, NIIN hyviä! :p Siinäki hyvä vaihtoehto karkille.

Katellaa nyt sitte miten periaatteet pitää. Mutta ainaki nyt luulen, että musta tulee äiti joka syö karkkinsa ja limpparinsa yöllä, salaa lapsilta. B) Mite sitte käytännön toteutus, no...nähdään sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja keskitie:
Alkuperäinen kirjoittaja exavmamma:
Yhtä vastuutonta kuin karkin syöttäminen imeväisiästä alkaen on työntää valvomattomia rahasummia esiteinille. Kohta karkkien lisäksi kaupasta lähtee mukaan tupakkaa ja mäyräkoira.

Teillä onkin siinä sitten vahtimista, kun ei saa syödä karkkia eikä kuluttaa euroakaan ilman kuittia. No, kaikki tyylillään.

Niin, olen sitä mieltä, että velvollisuuteni vanhempana on vahtia lasteni tekemisiä ja ostamisia. En todellakaan pidä suotavana, että lapseni vetää 15-v pussikaljaa jossain puistossa tai teinityhmyyksissään koukuttaa itsensä tupakkaan ehkä jopa loppuiäksi.

Tätä ja paljon muutakin voi olettaa, jos työntää teinille viiskymppisen kouraan ja lähettää kadulle, josta saapi kotiutua silloin kun huvittaa.

Teini saa olla vastuuton, ja minun pitää olla vastuullinen. Minä asetan ulkoiset rajat sille, kuinka vastuuton teinini voivat olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ostaa omalla rahallaan suuret määrät ja syö kaikki heti, etteivät vanhemmat näe(11-vuotias) .

11-vuotiaalla ei voi olla omaa rahaa. Vanhemmiltaan on karkkirahat saanut.

Yhtä vastuutonta kuin karkin syöttäminen imeväisiästä alkaen on työntää valvomattomia rahasummia esiteinille. Kohta karkkien lisäksi kaupasta lähtee mukaan tupakkaa ja mäyräkoira.

Teillä onkin siinä sitten vahtimista, kun ei saa syödä karkkia eikä kuluttaa euroakaan ilman kuittia. No, kaikki tyylillään.

On totta, että Suomi on kallis maa, mutta ei se sitä tarkoita, että meillä olisi velvollisuus opettaa tieten tahtoen lapsemme kuluttamaan rahaa miten paljon tahansa! Jos yksi euro on jollekin "vähän", se ei todellakaan ole sitä monissa muissa perheissä. Kenenkään velvollisuus ei ole lapsen edun nimissä edes antaa viikkorahaa. Itse en saanut lapsena viikkorahaa, mutta olen erittäin hyvä sekä hankkimaan rahaa että sijoittamaan sitä. Kukin toimii kuten parhaaksi näkee, mutta kaipa se suositeltavaa olisi, että jokainen miettisi, mitä todella tahtoo lapsellensa opettaa.

Suurin osa sun vastauksesta meni nyt täysin ohi, mutta sen verran sanon, että monenlaisia arvoja lapsilleni opetan, mutta rahan arvo ei ole listan kärkipäässä. Mutta se ei nyt mitenkään liity tähän karkkikeskusteluun.

Niin, olen sitä mieltä, että velvollisuuteni vanhempana on vahtia lasteni tekemisiä ja ostamisia. En todellakaan pidä suotavana, että lapseni vetää 15-v pussikaljaa jossain puistossa tai teinityhmyyksissään koukuttaa itsensä tupakkaan ehkä jopa loppuiäksi.

Tätä ja paljon muutakin voi olettaa, jos työntää teinille viiskymppisen kouraan ja lähettää kadulle, josta saapi kotiutua silloin kun huvittaa.

Teini saa olla vastuuton, ja minun pitää olla vastuullinen. Minä asetan ulkoiset rajat sille, kuinka vastuuton teinini voivat olla.

Sujuvasti siirryit 1 euron karkkirahasta 50 euron pussikaljaostoksiin. Erittäin mielenkiintoinen porttiteoria, voisit tehdä siitä vaikka sosiologian väitöskirjan.

Ostaa omalla rahallaan suuret määrät ja syö kaikki heti, etteivät vanhemmat näe(11-vuotias) .

On totta, että Suomi on kallis maa, mutta ei se sitä tarkoita, että meillä olisi velvollisuus opettaa tieten tahtoen lapsemme kuluttamaan rahaa miten paljon tahansa! Jos yksi euro on jollekin "vähän", se ei todellakaan ole sitä monissa muissa perheissä. Kenenkään velvollisuus ei ole lapsen edun nimissä edes antaa viikkorahaa. Itse en saanut lapsena viikkorahaa, mutta olen erittäin hyvä sekä hankkimaan rahaa että sijoittamaan sitä. Kukin toimii kuten parhaaksi näkee, mutta kaipa se suositeltavaa olisi, että jokainen miettisi, mitä todella tahtoo lapsellensa opettaa.

Suurin osa sun vastauksesta meni nyt täysin ohi, mutta sen verran sanon, että monenlaisia arvoja lapsilleni opetan, mutta rahan arvo ei ole listan kärkipäässä. Mutta se ei nyt mitenkään liity tähän karkkikeskusteluun.

Mitäh, et aio opettaa lapsellesi rahan arvoa? kenen tehtävä se sitten mahtaa olla, jos ei sinun? Koulunko se pitäisi opettaa? Kyllä meillä jo 3 v tietää (tai ainakin on yritetty opettaa) että raha ei kasva puussa eikä kaikkea voi ostaa määrättömästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Mitäh, et aio opettaa lapsellesi rahan arvoa? kenen tehtävä se sitten mahtaa olla, jos ei sinun? Koulunko se pitäisi opettaa? Kyllä meillä jo 3 v tietää (tai ainakin on yritetty opettaa) että raha ei kasva puussa eikä kaikkea voi ostaa määrättömästi.

En siis sillä tavalla kuin tämä von meinasi, että rahaa pitää arvostaa niin paljon, että sitä säästetään, haalitaan ja sijoitetaan. Mä toivon, että lapsillani on parempaakin tekemistä. Sen verran toivottavasti töitä tekevät, että pystyvät sitten joskus omilla rahoillaan ostamaan KARKKIA ;)

minä olen saanut ensimmäisen kerran karkkia n kolme vuotiaana. ja samoin aion toimia oman lapseni kanssa. ihan turhaa syöttää niin pienelle turhia sokereita. ja kun ei ole koskaan karkkia saanut, ei sitä osaa lapsi kaivatakaan. mielestäni voi olla muitakin herkkuja lapsilla kuin karkki, esim minä sain pienen' karkin sijaan sellaisen pienen rusina askin.

En siis sillä tavalla kuin tämä von meinasi, että rahaa pitää arvostaa niin paljon, että sitä säästetään, haalitaan ja sijoitetaan. Mä toivon, että lapsillani on parempaakin tekemistä. Sen verran toivottavasti töitä tekevät, että pystyvät sitten joskus omilla rahoillaan ostamaan KARKKIA ;)

No toivotaan että ansaitsevat sen verran, että pystyvät ostamaan jotain muutakin, vaikka sitten ruokaa ; )

minä olen saanut ensimmäisen kerran karkkia n kolme vuotiaana. ja samoin aion toimia oman lapseni kanssa. ihan turhaa syöttää niin pienelle turhia sokereita. ja kun ei ole koskaan karkkia saanut, ei sitä osaa lapsi kaivatakaan. mielestäni voi olla muitakin herkkuja lapsilla kuin karkki, esim minä sain pienen' karkin sijaan sellaisen pienen rusina askin.

Kohta joku sanoo, että rusina se vasta pahasta onkin. Odota vaan...

Mulla on poika 2,5vuotias ja karkin syönti ei todellakaan ole jokapäiväistä touhua.Edes karkkipäivää en ole tuon ikäiselle,herra paratkoon,laittanut.
Joskus,ehkä 2 kertaa kuukaudessa ostan sipsiä ja karkkia mistä poika saa syödä sen verran kun tykkää. Yleensä ottaa 5karkkia ja kourallisen sipsejä =)

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Miksi ette ole antaneet karkkia?

Tiesitkö, että lasten diabetes (se jota hoidetaan insuliinipistoksilla sitten koko loppuelämä) on lisääntynyt todella paljon. Syytä ei tiedetä, mutta lasten ylipaino on lisääntynyt samaa tahtia. Sokerin mussuttaminen on kaikella tapaa epäterveellistä, energiaa, jossa ei ole mitään elimistön tarvitsemia hiven- tms. aineita. Lapsen kylläisyyskeskus aivoissa häiriintyy, jos annetaan korkeaenergistä ruokaa liikaa = karkkia päivittäin. Sitten on seurauksena pullukka, joka pahimmassa tapauksessa saa sen diabeteksen, joka taas aiheuttaa verenkierto-ongelmia ja muita hengenvaarallisia sivuvaikutuksia.

SIKSI

Kyllä tiesin :)
Itse kyllä luulen, että syynä on epäterveellinen ruokavalio. Jos lapsilla on kerran viikossa karkkipäivä, ei siitä varmastikaan diabetestä tule.
Ennemmin olisin huolissaan siitä roskaruuan määrästä, mitä lapset syö.

Ihmettelenpä vaan, miksi pitäisi alkaa pitää edes kerran viikossa karkkipäivää kun hyvin pärjää ilmankin.

Ihmettele vaan :)
Itse muistan ainakin lapsuudesta karkkipäivän, joka oli viikon paras päivä.
Miksi annat jäätelöitä, keksejä jne, mutta karkkeja et? Ei ne sen parempaa hoitoa tulevalle diabetikkolapselle ole kuin karkitkaan ;)

:o :laugh:

Ihan oikeastiko joku vielä luulee että diabetes johtuu sokerin syönnistä????

Googlatkaas 1-tyypin diabetes. Voi valjeta pari faktaa.

Joo, ihan pakko :D Rusina on todella pahaa hampaille. Tarttuu hampaan purupinnoille. Parempi vaihtoehto jokin sellanen karkki joka ei tartu hampaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:

Joo, ihan pakko :D Rusina on todella pahaa hampaille. Tarttuu hampaan purupinnoille. Parempi vaihtoehto jokin sellanen karkki joka ei tartu hampaisiin.
Ellei niitä sitten halua niellä kokonaisena :)

Näyttää olevan elämää suurempi kysymys joillekin syökö omat lapset karkkia.

Mun puolesta syökööt, jos siitä tulee hyvä mieli. Toki jotain rajaa sentään, ei pussitolkulla kerralla, mutta syödä saavat. Hampaat harjattan ja toistaseksi ovat kunnossa. Mun arvomaailmassa se ei ole maailmanloppu, jos lasten hampaissa on reikä. Kurjaa, mutta vain elämää. Sitä kun ei koskaan tiedä millon täältä lähdetään, eikä tiedä onko lapsilla tulevaisuudessa aikaa nauttia niitä namusiaan 60 vuotta vai 6 päivää. Elämästä saa nauttia, kunhan ei vahingoita muita tai aiheuta itselleen hengenvaaraa.

Sujuvasti siirryit 1 euron karkkirahasta 50 euron pussikaljaostoksiin. Erittäin mielenkiintoinen porttiteoria, voisit tehdä siitä vaikka sosiologian väitöskirjan.
Exav puhuu asiaa. Eipä yritetä siellä nälvimällä sotkea juttuja.

Miten ihmeessä te voitte kieltää lapselta karkin syönnin enää sen jälkeen, kun hän ensimmäisen kerran on sitä maistanut? Toisilla lapsilla (ja aikuisillakin) vaan on niin hirveä mieltymys makeaan, että menee mielestäni henkiseksi väkivallaksi, jos yritätte kieltää karkin syönnin synttäreillä, päiväkodissa, kylässä, missä karkkia nyt voidaankin tarjota ja muut lapset syövät. Jos lapsella suurempi mieltymys suolaiseen, on kieltäminen varmasti helpompaa, tuskin kuitenkaan silloinkaan on hyvä laittaa lapsi eriarvoiseen asemaan vaikka synttäreillä. En tiedä miten itse toimisin, jos jonkun synttärivieraan vanhempi sanoisi, että minun pitää kieltäytyä tarjoamasta hänen lapselleen karkkia, kun muut syövät. En todennäköisesti suostuisi moiseen.

En jaksanut lukea ketjua läpi. :whistle: Mutta meillä sai esikoinen ekan kerran karkkia 3-vuotissynttäreillä. Kuopus ei ole vielä saanut. Karkkipäivää meillä ei ole, poika saa silloin tällöin ruoan jälkeen pari karkkia, yleensä suklaata. Mutta loppujen lopuksi aika harvoin.

Joo mun sukulainen teki kuin ap. Ei antanut karkkia kuin vasta jotain tyylliin ekaluolalle kun lähti.
Ja siitäpä se alkoikin karkin mässytys. Söi aivan sairaasti karkkia kun oli esim.kylässä. Ja sitten alkoi syömään salaa karkkia. Ja sitä karkkia meni aivan tolkuttomasti. Ja senhän arvaa kuin siinä käy... Joten kohtuus kaikessa. Ei se totaali kieltäminenkään taida ihan hyväksi olla.

Kaverin muksu ei saanut MITÄÄN herkkuja ennen 3-vuotis synttäreitä ja sen kyllä sitten huomaa, aina kylässä hotkii kaikkia herkkuja ja karkkia niinkuin ei olisi ikinä mitään saanut.
Kyllä lapselle voi makeaa antaa mutta ei mahan täydeltä!

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä:
Miten ihmeessä te voitte kieltää lapselta karkin syönnin enää sen jälkeen, kun hän ensimmäisen kerran on sitä maistanut? Toisilla lapsilla (ja aikuisillakin) vaan on niin hirveä mieltymys makeaan, että menee mielestäni henkiseksi väkivallaksi, jos yritätte kieltää karkin syönnin synttäreillä, päiväkodissa, kylässä, missä karkkia nyt voidaankin tarjota ja muut lapset syövät. Jos lapsella suurempi mieltymys suolaiseen, on kieltäminen varmasti helpompaa, tuskin kuitenkaan silloinkaan on hyvä laittaa lapsi eriarvoiseen asemaan vaikka synttäreillä. En tiedä miten itse toimisin, jos jonkun synttärivieraan vanhempi sanoisi, että minun pitää kieltäytyä tarjoamasta hänen lapselleen karkkia, kun muut syövät. En todennäköisesti suostuisi moiseen.

:attn:
Aika harva täällä oli kieltämässä karkin syönnin esim. juhlissa. Pointti oli, että kotona ei anneta karkkia. Meilläkin poika 3,5v on saanut maistaa karkkia, joskus on oman xylitolikarkkiaskin saanut esim. mökkireissulla, mutta ei osaa pyytää karkkia, koska se ei kuulu arkeen. Vaan juhlaan tai muuhun erityiseen (kuten lentokoneessa sai askin).

=)

En mä näe syytä pitää 10 ja 7 vuotiaillekaan karkkipäivää. Toivoisin, että niin kauan kun eivät itse osaa ostaa karkkia, ovat sitä siis kotosalla syömättä ja sitten kun osaavat ostaa, eivät niin erityisesti niitä haluaisikaan kun eivät ole oppineet syömään. En itse alkaisi 3-vuotiasta karkille opettaa sen takia, jos isommat joskus jotain karkkeja jostain ostaisivat ja söisivät. Ainahan voin sen verran vanhempana määrätä, että kotona karkkia ei syödä. Mä olisin oikein tyytyväinen, jos minua ei olisi lapsena opetettu karkille ym herkuille.[/quote]

Tulisitko sitten keskustelemaan uudestaan asiasta kun sulla on ITSELLÄSI tuon ikäisiä lapsia? Ihania periaatteita sulla ;) Voi jessus sentään.....

Tuttavapiirissä on hyviä esimerkkejä sellaisista perheistä joissa herkut on kielletty.Niitä sitten ahmitaan kaksin käsin synttäreillä....! Miksi pitää olla niin ehdoton?

Yhteistyössä