Muita karkkia lapsille säännösteleviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Weballergy

Kyllä olet kovapäinen. Lääkäri ei voi kirjoittaa faktalausuntoja ruokavalioista sairaudessa, jonka oireet vaihtelee ihmisillä. Kyseinen sairaus on sen verran tuntematon syistään, ettei sitä ole ainakaan vielä osattu kunnolla yhdistää ruokavalion vaikutuksiin. Sairastavillakin kun toisella joku ruoka-aine voi aiheuttaa heti oireita, jollain toisella taas ei.

Tuolta sä löydät halutessasi viitteitä ruokavalioon, jos haluat itseäsi hieman sivistää.

http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Sairauden-hoito-ja-seuranta.36.0.html

http://www.scd-fi.info/1about/default.html

Tiedätkö, en koe tarvetta nyt "sivistää" itseäni noilla linkeillä.
Jos sulla ei ole mulle faktaa antaa siitä, että kerran viikossa pidettävä karkkipäivä tuhoaa lapsen elimistön, niin selvä. Tää oli sit tässä mun osalta.

Ruokavalio ja karkkipäivä kun ei ole sama asia.

:headwall: :headwall: :headwall:

Sä olet kyllä Weballergy uskomaton. Ensin pyydät faktaa ja sitten kun sitä sulle kirjallisena linkittää, niin et suostu edes lukemaan ettet vaan joutuisi myöntämään että ohhoh, tosiaan kaikki ihmiset ei voikaan syödä ihan kaikkea!

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Sä olet kyllä Weballergy uskomaton. Ensin pyydät faktaa ja sitten kun sitä sulle kirjallisena linkittää, niin et suostu edes lukemaan ettet vaan joutuisi myöntämään että ohhoh, tosiaan kaikki ihmiset ei voikaan syödä ihan kaikkea!

Nuo linkit kertoo ruokavaliosta, eikö?
Lukiko siellä, että kerran viikossa pidettävä karkkipäivä (montakohan kertaa oon tuonkin jo kirjoittanut) pilaa lapsen elimistön? Ei lukenut.

Alkuperäinen kirjoittaja funtsailen vain:
Olettekos miettiny sitä,äiteet,jotka kieltää tyystin karkit lapsilta,että kun he kasvavat ni ostavat ja syövät koko lapsuuden edestä kerralla karkkeja.
Meillä lauantaisin karkkipäivä 5,5veellä ja 3,5veellä.Vuoden verran tätä käytäntöä pidetty.Limsasta eivät edes tykkää ja mehua juovat ainoastaan kylässä tai silloin ku joku kaveri on meillä.

Olen itse terveysintoilijoiden lapsi (20v). Äitini ja isäni ovat ammatiltaan ravitsemusterapeutteja ja meillä on aina kotona syöty erittäin terveellisesti. Lapsena tuli tietysti oltua kavereiden synttäreillä ja eikä mua paljoa tehnyt mieli syödä kakkuja, karkkeja tms. Aina kun mulla oli synttärit niin kaverit söi ihan innoissaan äitini laittamia herkkuja, jotka olivat kuitenkin terveellisiä, esim marjoja tai kasvispiirakoita.

En ole koskaan välittänyt herkuista. En niitä siis rohmunnut kavereiden synttäreillä enkä ole aikuisenakaan koskaan ostanut karkkipussia edes. Ei minua tee mieli edes ostaa mitään karkkia, ei tee mieli. Odotuksen aikana söin vähäsen lakua (tuoksu hyvälle), mutta siihen se toistaiseksi jäi. Herkutteluun liittyvä pahe minulla on ja se on jo lapsuudestani tutut erilaiset kasvispiirakat ja niitä teen pari kertaa viikossa.

Oma tyttöni on 2v eikä ole saanut vielä karkkia. Enkä kyllä hevillä niitä tule hänelle ostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tähän jo vastasinkin, mutta huomasin vasta miten AP on saanut kaikki mammat retkuun. Mitä RAJOITTAMISTA se on, jos ei anna karkkia ollenkaan? Kyllä se on totaalista kieltämistä. Kannattais olla ehkä oma ketju niille, jotka kieltää kokonaan ja niille, jotka jotenkin rajottaa karkin syöntiä.

Eikö kukaan huomaa samaa kieroutta?

Taisi olla Emilyn ainoa, joka ei halua ollenkaan antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Tähän jo vastasinkin, mutta huomasin vasta miten AP on saanut kaikki mammat retkuun. Mitä RAJOITTAMISTA se on, jos ei anna karkkia ollenkaan? Kyllä se on totaalista kieltämistä. Kannattais olla ehkä oma ketju niille, jotka kieltää kokonaan ja niille, jotka jotenkin rajottaa karkin syöntiä.

Eikö kukaan huomaa samaa kieroutta?

Taisi olla Emilyn ainoa, joka ei halua ollenkaan antaa.

Jos olet tietoisesti päättänyt, että et tällä hetkellä tai esim. ennen kolmea ikävuotta anna karkkia ollenkaan, on se käytännössä kieltämistä. Jos vain rajottaisit, antaisit satunnaisesti kuten esim. nakkia vain kahdesti viikossa nitriitin takia.

Ette ole ainoita, meillä esikoisen kanssa onnistui tuo karkin antamisen pitkittäminen pariin vuoteen asti. Välttelin myös maustettuja ja sokerisia jogurtteja, teollista purkkiruokaa ym.
Myöhemmin karkkipäivästä on pidetty kiinni melko tarkkaan ja vältellään vieläkin esim. vanukkaita, sokerimuroja ynnä muuta ravintoköyhää ruokaa. Joskus erikoisherkkuina saavat. Kotiin ei yleensä ostella muutenkaan herkkuja, kesäisin jäätelöt tai vieraiden tulo on poikkeus.

Toivottavasti osaatte vähän löysätä sitä otetta ennen kuin lapsi kasvaa, tyly jos ei mitään saa tehdä vaikka kaikki muut saa. Minusta tuollaiset äidit ovat niin jääneet kiinni siihen hyvä äiti -rooliin, että eivät huomaa eristävänsä lastaan muusta maailmasta ja muista ikäisistään.

Jos kirjoituksesi on suunnattu minulle, ap:lle, niin toki löysään. Nyt kun poika täyttää 3 v, on ihan turha kuvitella että vanha meininkin enää onnistuu eikä sen tarvitsekaan. Päiväkodissa ja muualla tulee olemaan niin paljon karkkia tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Muistatko 3-vuotiaana karkkipäivän?
Entii niitä ihania karkkipäiviä viettää sitten vaikka 5 tai vasta 7-vuotiaanakin ihan yllin kyllin.

No miksi vasta sitten?
Entäpä, kun lapsia on kolme? Esim.10,- 7,- ja 3-vuotiaat?
Kahdelle isoimmalle ostat mutta pienin ei saa mitään? Selität, että kahden vuoden päästä siiten vasta? Mutta jäätelön saat nyt. Miksi siis muita herkkuja voi antaa, muttei karkkia kerran viikossa?

Eikö pienempi saa joka tapauksessa tottua siihen, että on asioita, jotka on muille sallittu ja hänelle ei. Minusta varsin normaalia. Eihän pieni saa esimerkiksi valvoa niin pitkään kuin isommat eikä mennä yksin ulos niinkuin isommat jnejne. Lista on loputon.

Meillä poika on hyvin ymmärtänyt, kun olen hänelle sanonut että ne on isompien juttuja, vielä et saa.

Ap oisinpa minäkin pystynyt tuohon mutta kun olen itse niin julmetun kauhea syömään karkkia niin eihän sitä lapset voisi vierestäkään katsoa kun syön. Nostan hattua! Karkkihan on vain vaarallista ja entäs hampaat?!

Kaipa sitä karkkia voi syödä vasta sitten kun lapset on menneet nukkumaan, jos ei pysty olemaan ilman ; )

mitähän nää sairaudet pitää nyt sotkea tähän? kai nyt joka ikinen tajuaa et on syötävä sen mukaan mitä oma elimistö sietää.. mut esim mun allergiat ei oo kyl millään lailla sidoksissa siihen että olen syönyt karkkia :o

Tämä ketju teki minut aika toivottomaksi. Siis että pikkulasten äitien enemmistönä on joukko, jota ahdistaa se, etten esimerkiksi minä ole antanut 1-, 5- ja 4-vuotiailleni mitään, missä on lisättyä sokeria, poikkeuksena 85% tumma suklaa, jota isommat syövät muutamia paloja silloin tällöin.

Lapsia ei ahdista, minua ei ahdista, mutta jos tuon käytäntöni tietoisuuteen tälle palstalle, niin johan alkaa kauhea siunailu, kuinka kamala olen ja kuinka kauhea lapsuus lapsillani on.

Faktaa: sokeri on täysin hyödytön energialähde. Energia kannattaa ottaa sieltä, mistä saa samalla hiveniä tai hyödyllisiä rasvahappoja/aminohappoja.

Faktaa edelleen: Elimistölle on iso rasitus saada nopeita hiilihydraattipiikkejä, jotka aiheuttavat insuliininerityspiikkejä, jotka sotkevat nälänhallintaa ja mielihyväkeskusta.

Faktaa: Hampaidenkin takia napostelukertoja ei saisi turhaan olla.

Ja vahva mielipide: Oikeastiko te olette sitä mieltä ja lapsennekin opetatte siihen, että KARKKI ON HERKKU? Meidän lapset hinkuvat esim. nieriää ja herkkutattikastiketta ja mancheco-juustoa. Minusta ne täyttävät herkkulokeron oikein hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja exavmamma:
Tämä ketju teki minut aika toivottomaksi. Siis että pikkulasten äitien enemmistönä on joukko, jota ahdistaa se, etten esimerkiksi minä ole antanut 1-, 5- ja 4-vuotiailleni mitään, missä on lisättyä sokeria, poikkeuksena 85% tumma suklaa, jota isommat syövät muutamia paloja silloin tällöin.

Lapsia ei ahdista, minua ei ahdista, mutta jos tuon käytäntöni tietoisuuteen tälle palstalle, niin johan alkaa kauhea siunailu, kuinka kamala olen ja kuinka kauhea lapsuus lapsillani on.

Faktaa: sokeri on täysin hyödytön energialähde. Energia kannattaa ottaa sieltä, mistä saa samalla hiveniä tai hyödyllisiä rasvahappoja/aminohappoja.

Faktaa edelleen: Elimistölle on iso rasitus saada nopeita hiilihydraattipiikkejä, jotka aiheuttavat insuliininerityspiikkejä, jotka sotkevat nälänhallintaa ja mielihyväkeskusta.

Ja vahva mielipide: Oikeastiko te olette sitä mieltä ja lapsennekin opetatte siihen, että KARKKI ON HERKKU? Meidän lapset hinkuvat esim. nieriää ja herkkutattikastiketta ja mancheco-juustoa. Minusta ne täyttävät herkkulokeron oikein hyvin.

Mutta katsos kun sinä et kuulu "normiin", niin siinä on automaattisesti jotain pahaa. Niin monta kertaa kun minäkin olen joutunut selittämään kantaani ihmisille, jotka eivät ymmärrä että yksi- tai kaksivuotias ei todellakaan hyödy mitään siitä, että saa lisäaineilla kyllästettyä sokeria. Onneksi lapsen isovanhemmat ovat tajunneet asian hyvin eivätkä ole tuputtaneet (kuten joidenkin muiden ilmeisesti ovat).

minua ei ahdista, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. hampaista sen verran, että napostelu on pahasta mutta herkkujen syönnin voi ajoittaa ruokailun jatkeeksi. ja meillä on muitain herkkuja kuin karkki, mutta herkuksi se karkki lasketaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
minua ei ahdista, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

Sehän tässä hirvittääkin, koska useimmat näkevät parhaaksi antaa karkkia melko usein ja melko paljon.

Raskaana ollessa vahditaan kyllä jokaista maksamakkarapalaakin, mutta sitten lapsille saa ihan rauhassa tehdä miltei pahoinpitelyyn verrattavan karhunpalveluksen ja ahtaa heidät täyteen epäfysiologista sokeria.

Säännöstely on varmasti paikallaan, mutta liiallinen ehdottomuus ei. Lapseni yksi kaveri ei saa kotona useinkaan karkkia ja hän näyttää syövän sitä vanhemmiltaan salaa ja ahmien suuria määriä. Ostaa omalla rahallaan suuret määrät ja syö kaikki heti, etteivät vanhemmat näe(11-vuotias) Asia on mielestäni kiusallinen ja toisten asioihin puuttumisen kynnys korkea. Lapsen vanhemmat ovat omasta mielestään yhteiskunnan huippuyksilöitä(isot tulot ja tohtoreita), jotka osaavat kasvattaa lapsensa ja tietävät lapsensa parhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
tekeekö se sinut onnelliseksi kun olet rajoittanut sitä karkin syöntiä????

minut tekee. ei kai pieni lapsi tarvi karkkia??? mieti vähän mikä sokeri ja
lisäaine määrä niissä on.. ja ne hampaat kans.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
minua ei ahdista, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

Sehän tässä hirvittääkin, koska useimmat näkevät parhaaksi antaa karkkia melko usein ja melko paljon.

Raskaana ollessa vahditaan kyllä jokaista maksamakkarapalaakin, mutta sitten lapsille saa ihan rauhassa tehdä miltei pahoinpitelyyn verrattavan karhunpalveluksen ja ahtaa heidät täyteen epäfysiologista sokeria.

kohtuus kaikessa.. mä en kytännyt hysteerisenä mitään ruokalistojakaan raskausaikoina.

Ostaa omalla rahallaan suuret määrät ja syö kaikki heti, etteivät vanhemmat näe(11-vuotias) .

11-vuotiaalla ei voi olla omaa rahaa. Vanhemmiltaan on karkkirahat saanut.

Yhtä vastuutonta kuin karkin syöttäminen imeväisiästä alkaen on työntää valvomattomia rahasummia esiteinille. Kohta karkkien lisäksi kaupasta lähtee mukaan tupakkaa ja mäyräkoira.

Miksi ette ole antaneet karkkia?

Tiesitkö, että lasten diabetes (se jota hoidetaan insuliinipistoksilla sitten koko loppuelämä) on lisääntynyt todella paljon. Syytä ei tiedetä, mutta lasten ylipaino on lisääntynyt samaa tahtia. Sokerin mussuttaminen on kaikella tapaa epäterveellistä, energiaa, jossa ei ole mitään elimistön tarvitsemia hiven- tms. aineita. Lapsen kylläisyyskeskus aivoissa häiriintyy, jos annetaan korkeaenergistä ruokaa liikaa = karkkia päivittäin. Sitten on seurauksena pullukka, joka pahimmassa tapauksessa saa sen diabeteksen, joka taas aiheuttaa verenkierto-ongelmia ja muita hengenvaarallisia sivuvaikutuksia.

SIKSI

Kyllä tiesin :)
Itse kyllä luulen, että syynä on epäterveellinen ruokavalio. Jos lapsilla on kerran viikossa karkkipäivä, ei siitä varmastikaan diabetestä tule.
Ennemmin olisin huolissaan siitä roskaruuan määrästä, mitä lapset syö.

Peesi tähän! Monesti nekin, jotka eivät anna makeaa lapsilleen, saattavat silti syöttää roskaruokaa ja eineksiä. Kumpi sitten tuon diabeteksen kannalta pahempi, mene ja tiedä.. :D

Ostaa omalla rahallaan suuret määrät ja syö kaikki heti, etteivät vanhemmat näe(11-vuotias) .

11-vuotiaalla ei voi olla omaa rahaa. Vanhemmiltaan on karkkirahat saanut.

Yhtä vastuutonta kuin karkin syöttäminen imeväisiästä alkaen on työntää valvomattomia rahasummia esiteinille. Kohta karkkien lisäksi kaupasta lähtee mukaan tupakkaa ja mäyräkoira.

Teillä onkin siinä sitten vahtimista, kun ei saa syödä karkkia eikä kuluttaa euroakaan ilman kuittia. No, kaikki tyylillään.

Yhteistyössä