Muita karkkia lapsille säännösteleviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toivottavasti osaatte vähän löysätä sitä otetta ennen kuin lapsi kasvaa, tyly jos ei mitään saa tehdä vaikka kaikki muut saa. Minusta tuollaiset äidit ovat niin jääneet kiinni siihen hyvä äiti -rooliin, että eivät huomaa eristävänsä lastaan muusta maailmasta ja muista ikäisistään.

Kirjoittiko joku, että lapsi ei saa namia jos kaikki muut saa? Monella taisi olla kyse siitä, että tieten tahtoa namia ei osteta. Eri asia jos jossain vaikkapa juhlissa on tarjolla.

Toivottavasti osaatte vähän löysätä sitä otetta ennen kuin lapsi kasvaa, tyly jos ei mitään saa tehdä vaikka kaikki muut saa. Minusta tuollaiset äidit ovat niin jääneet kiinni siihen hyvä äiti -rooliin, että eivät huomaa eristävänsä lastaan muusta maailmasta ja muista ikäisistään.

:laugh:

Että karkkia syömättömät on eristettyjä muista lapsista.. mä nyt olen omankin ruokavalion osalta "eristetty" muista ihmisistä, että eiköhän lapset senkin tule kestämään, ettei meidän ruokavalio muutenkaan noudata sitä yleistä linjaa. Ja hyvin uppoaa taaperolle sapuskat :)

Että pitäisi hypätä kaivoon, kun muutkin hyppää..

No meillä ei säännöstellä, lapsi saa karkkia vähän millon mitenkin, yleensä kyllä syö karkin sijasta rusinoita.

Mutta siis, ihan hyvähän se on että niiden syömistä vältellään, mutta minusta se on vähän outoa että jos jossain juhlissa on tarjolla karkkia niin lapsi ei saa niitä karkkeja syödä mutta keksejä kyllä ja pullaa ja jäätelöä.. Että onko se muutama karkki vuodessa synttärijuhlissa sitten niin paha asia? Eli semmonen terve järki tossakin asiassa, ettei rueta liian pilkun tarkaksi kuitenkaan.

Meidän ipanat syö melkein joka päivä karkkia :ashamed: .
Launataina on karkkipäivä ja silloin saa ostaa kahdella eurolla karkkia. Ne pirulaiset sitten riittää tonne torstaihin asti tai piteempääkin.

Mä en lähde sille linjalle että otan karkit pois lauantain jälkeen, mä tiedän mitä siitä seurais-> Lapset "ahmis" ne kaikki lauantaina(tai piiottais) et ei niitä viedä.

Mä olen tämän perheen ainoa yksilö jolta pitäis rajottaa karkin syömistä ja hieman vetää tiukempaa kontrollia.

Nimim.Varas lasten karkkikaapilta.. :p

Lisään vielä että inhoan noita isoja pusseja. Ikinä en oo pojalle karkkipussia ostanu. Pätkis, laukupötkö, pieni aski riittää ja poika on tyytyväinen.

Anoppi ostaa niitä Muumilakuja joita pussissa vissiin 20kpl. Poika ei niistä onneksi tykkää. Ei vaan joillekin mee jakeluun et isoja säkkejä ei tarvi ostella. Miehen kummit toi parivuotiaalle sellasen ison lauantaipussin :/

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Että karkkia syömättömät on eristettyjä muista lapsista.. mä nyt olen omankin ruokavalion osalta "eristetty" muista ihmisistä, että eiköhän lapset senkin tule kestämään, ettei meidän ruokavalio muutenkaan noudata sitä yleistä linjaa. Ja hyvin uppoaa taaperolle sapuskat :)

No sinähän et anna lapsellesi d-vitamiiniakaan vaikka kaikki muut lapset saa. Että uhmasta taitaa tässäkin tapauksessa olla enemmän kyse kuin lapsen terveyden vaalimisesta. Haluat vain tehdä kaikki toisella tavalla kuin muut. Ei kovin aikuismaista.

En ajattele rajoittavani herkkuja lapseltani, vaikka noi irtokarkit ovat vielä poissa 2-v pojan ruokavaliosta. Jätskit, keksit, kakut, sipsit ja suklaa kun on siellä kuitenkin. Mikä tahansa ruoka saa aikaan happohyökkäyksen, ei se irtokarkki ole se ainut.

En ajattele keinotekoisia ikätavoitteita vaan yritän pitää lapselle järkevän ruokarytmin, "ruoka ensin, herkku sitten". Ja "ruoka" ei ole vain nakkeja ja hampurilaisia ;)

En vedä pulttia, jos joku sattuu antamaan lapselle irtokarkkia, vaikka itse emme niitä paljon syö (ja lapselle en niitä tarjoa).

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Miksi ette ole antaneet karkkia?

Tiesitkö, että lasten diabetes (se jota hoidetaan insuliinipistoksilla sitten koko loppuelämä) on lisääntynyt todella paljon. Syytä ei tiedetä, mutta lasten ylipaino on lisääntynyt samaa tahtia. Sokerin mussuttaminen on kaikella tapaa epäterveellistä, energiaa, jossa ei ole mitään elimistön tarvitsemia hiven- tms. aineita. Lapsen kylläisyyskeskus aivoissa häiriintyy, jos annetaan korkeaenergistä ruokaa liikaa = karkkia päivittäin. Sitten on seurauksena pullukka, joka pahimmassa tapauksessa saa sen diabeteksen, joka taas aiheuttaa verenkierto-ongelmia ja muita hengenvaarallisia sivuvaikutuksia.

SIKSI

Kyllä tiesin :)
Itse kyllä luulen, että syynä on epäterveellinen ruokavalio. Jos lapsilla on kerran viikossa karkkipäivä, ei siitä varmastikaan diabetestä tule.
Ennemmin olisin huolissaan siitä roskaruuan määrästä, mitä lapset syö.

Ihmettelenpä vaan, miksi pitäisi alkaa pitää edes kerran viikossa karkkipäivää kun hyvin pärjää ilmankin.

Ihmettele vaan :)
Itse muistan ainakin lapsuudesta karkkipäivän, joka oli viikon paras päivä.
Miksi annat jäätelöitä, keksejä jne, mutta karkkeja et? Ei ne sen parempaa hoitoa tulevalle diabetikkolapselle ole kuin karkitkaan ;)

Muistatko 3-vuotiaana karkkipäivän?
Entii niitä ihania karkkipäiviä viettää sitten vaikka 5 tai vasta 7-vuotiaanakin ihan yllin kyllin.

Meillä poika on saanut maistaa karkkia ja muutakin, mutta säännöllisesti sitä ei syödä. Juhlissa saa pullaa ym, mutta karkkia, jäätelöä ja kaupan keksejä ei mielellään anneta. Poika ei osaa vielä syödä purkaa joten aterian jälkeen saa aina Pikku Kakkosen xylitol-pastillin (maistuu karkille äidin mielestäkin) Meillä on myös kaapissa Niiskuneiti xylitol-hedelmäkarkkiaski josta saa ehkä kerran viikossa karkin. Poika on vielä alle 2vuotta joten mies ja minä emme halua vielä antaa säännöllisesti herkkuja joissa on paljon lisäaineita ja sokeria. Xylitol-karkki on poikkeus tästä.

Poika tykkää paljon hedelmistä joten ollaan pyydetty sukulaisia antamaan mielummin sellainen kuin esim. jäätelöä josta poika ei edes erityisemmin välitä.

*muoks. pidän myös parempana vaihtoehtona itse tehtyjä leivonnaisia, vaikkapa marjapiirakkaa, kuin juuri jäätelöä ja keksejä. Toki itsetehdyissäkin on sokeria ja rasvaa, mutta lisäaineita niissä harvemmin kuitenkaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Launataina on karkkipäivä ja silloin saa ostaa kahdella eurolla karkkia. Ne pirulaiset sitten riittää tonne torstaihin asti tai piteempääkin.

Mä en lähde sille linjalle että otan karkit pois lauantain jälkeen, mä tiedän mitä siitä seurais-> Lapset "ahmis" ne kaikki lauantaina(tai piiottais) et ei niitä viedä.

Mä olen tämän perheen ainoa yksilö jolta pitäis rajottaa karkin syömistä ja hieman vetää tiukempaa kontrollia.

Eikö olisi parempi että se karkkipussi kuitenkin syötäisiin silloin kerralla? Vaikka vähän pienempi kuin 2 euron pussi... Ainakin hampaille hyvä. Eikä totu siihen, että joka päivä (!!) saa makeaa.

No sinähän et anna lapsellesi d-vitamiiniakaan vaikka kaikki muut lapset saa. Että uhmasta taitaa tässäkin tapauksessa olla enemmän kyse kuin lapsen terveyden vaalimisesta. Haluat vain tehdä kaikki toisella tavalla kuin muut. Ei kovin aikuismaista.
Ja d-hän on sama kuin karkki vai???

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Entii niitä ihania karkkipäiviä viettää sitten vaikka 5 tai vasta 7-vuotiaanakin ihan yllin kyllin.

No miksi vasta sitten?
Entäpä, kun lapsia on kolme? Esim.10,- 7,- ja 3-vuotiaat?
Kahdelle isoimmalle ostat mutta pienin ei saa mitään? Selität, että kahden vuoden päästä siiten vasta? Mutta jäätelön saat nyt. Miksi siis muita herkkuja voi antaa, muttei karkkia kerran viikossa?

oi ei, meillä on kotona kohta 4-vuotias, joka ei ole koskaan syönyt karkkia :( ei ole tullut tilannetta eteen, että olis tarvinnut antaa. ei ole myöskään tullut tilannetta, jossa tarvis katsoa telkkaria, eikä tilannetta juoda limua... jääköhän se jostain paitsi?? vanhemmatkaan eivät harrasta karkkia tai limua tai telkkaakaan ennen lasten nukkumaanmenoa...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ja d-hän on sama kuin karkki vai???

Ei vaan että jos ihminen väittää että hän on syöttämättä karkkia lasten parhaaksi, niin miksi samainen ihminen ei anna d-vitamiinia lapselleen? Jos siis kyse ei vain ole uhmasta ja halusta olla erilainen.

No miksi vasta sitten?
Kahdelle isoimmalle ostat mutta pienin ei saa mitään? Selität, että kahden vuoden päästä siiten vasta? Mutta jäätelön saat nyt. Miksi siis muita herkkuja voi antaa, muttei karkkia kerran viikossa?

Et näemmä huomannut, että mainitsin äsken karkkien lisäaineet. Itse leivotut herkut on paljon terveellisempiä kuin kaupan karkkipussit. Jäätelökään ei ole varmasti terveellistä, mutta parempi vaihtoehto kuin karkki.

Eikö olisi parempi että se karkkipussi kuitenkin syötäisiin silloin kerralla? Vaikka vähän pienempi kuin 2 euron pussi... Ainakin hampaille hyvä. Eikä totu siihen, että joka päivä (!!) saa makeaa.

Mikä merkittävä ero siinä on, syökö joka päivä muutaman karkin tai sitten kerran viikossa koko pussin kerralla? Jos heidän perheessä näin tehdään niin sitten heillä tehdään ja hampaista varmasti huolehditaan joten se on heidän tapansa, teillä on omanne.

Vieras

Koska hän huolehtii lapsen vitamiinien saannista edelleenkin ruokavaliosta ja jos asia sinua vaivaa, voit myös kysyä joltain ravitsemusterapeutilta että mitä vitamiineja karkeissa olisi tarjolla :whistle:

No miksi vasta sitten?

Tämä on toki eri tilanne. Luulen, että meilläkin toka lapsi saa varhemmin karkkia kuin esikoinen. Tilannehan on se, että en kiellä ottamasta jos muutkin saa, esim. juhlissa. Kotona ei ole karkkia tarjolla. Eli tuossa tilanteesa, kun on paljon lapsia, niin pienikin saa jos muutkin saa. Puhun siis omasta puolestani, vanhin lapsi on 3,5v.

Ei, tää toimii meillä ihan hyvin. Ja määrä on tosi vähänen mitä 2 eurolla saa. Viimeks noi osti malacon mini pussit ja tikkarit. Ei ole iso annos päivää kohden muutama karkki. Jos osaavat kerran säännöstellä ni miks mun pitäis alkaa häiritsemään sitä niin, et lasten "pitää väkisin syödä kiireellä" että nameja ei viedä.

Happohyökkäys tulee ihan varmaan muutenki.. Ja sou what..ei jaksa nipottaa. Muuten nuo syö kuitenki tosi terveellisesti ja säännöllisesti. Tykkää hedelmistä ja vihanneksista ym, ni suotakoon tämä heille.

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Miksi ette ole antaneet karkkia?

Tiesitkö, että lasten diabetes (se jota hoidetaan insuliinipistoksilla sitten koko loppuelämä) on lisääntynyt todella paljon. Syytä ei tiedetä, mutta lasten ylipaino on lisääntynyt samaa tahtia. Sokerin mussuttaminen on kaikella tapaa epäterveellistä, energiaa, jossa ei ole mitään elimistön tarvitsemia hiven- tms. aineita. Lapsen kylläisyyskeskus aivoissa häiriintyy, jos annetaan korkeaenergistä ruokaa liikaa = karkkia päivittäin. Sitten on seurauksena pullukka, joka pahimmassa tapauksessa saa sen diabeteksen, joka taas aiheuttaa verenkierto-ongelmia ja muita hengenvaarallisia sivuvaikutuksia.

SIKSI

kiva jos sulle tulee tuosta parempi mieli ja näin ollen olet tehnyt hyvän työn, not

No miksi vasta sitten?

Varo vaan, kohta joku älykkö huomaa että jos otat itse kaljaa niin annat varmaan 2-vuotiaallekin, ettei hän jää ilman kun muut juo :)

No miksi vasta sitten?

Et näemmä huomannut, että mainitsin äsken karkkien lisäaineet. Itse leivotut herkut on paljon terveellisempiä kuin kaupan karkkipussit. Jäätelökään ei ole varmasti terveellistä, mutta parempi vaihtoehto kuin karkki.

Ok, jätät lisäaineiden vuoksi antamatta karkkeja. :saint:
Ois kiva kuulla noihin muihinkin kysymyksiin vastaus, vai osaatko edes ajatella tilannetta kolmen tuon ikäisen lapsen kanssa..?

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Mikä merkittävä ero siinä on, syökö joka päivä muutaman karkin tai sitten kerran viikossa koko pussin kerralla? Jos heidän perheessä näin tehdään niin sitten heillä tehdään ja hampaista varmasti huolehditaan joten se on heidän tapansa, teillä on omanne.

No on siinä merkittävä ero etenkin hampaiden kannalta! En edes jaksa perustella, kaikki tajuaa ihan varmasti eron. Ja toisekseen tottumuksen kannalta: kannattaako joka päivä tottua saamaan makeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
tekeekö se sinut onnelliseksi kun olet rajoittanut sitä karkin syöntiä????

Miksi ihmeessä lapsen pitäisi syödä karkkia!? Ihminen ei todellakaan tarvitse sitä ravinnokseen.

no, en ole väittänytkään että lasten pitäisi syödä karkkia, eikä ihminen tartte sitä ravinnokseen, kuka niin väitti????

No miksi vasta sitten?

Ok, jätät lisäaineiden vuoksi antamatta karkkeja. :saint:
Ois kiva kuulla noihin muihinkin kysymyksiin vastaus, vai osaatko edes ajatella tilannetta kolmen tuon ikäisen lapsen kanssa..?

En mä näe syytä pitää 10 ja 7 vuotiaillekaan karkkipäivää. Toivoisin, että niin kauan kun eivät itse osaa ostaa karkkia, ovat sitä siis kotosalla syömättä ja sitten kun osaavat ostaa, eivät niin erityisesti niitä haluaisikaan kun eivät ole oppineet syömään. En itse alkaisi 3-vuotiasta karkille opettaa sen takia, jos isommat joskus jotain karkkeja jostain ostaisivat ja söisivät. Ainahan voin sen verran vanhempana määrätä, että kotona karkkia ei syödä. Mä olisin oikein tyytyväinen, jos minua ei olisi lapsena opetettu karkille ym herkuille.

Yhteistyössä