Muita karkkia lapsille säännösteleviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tulehduksen aikaan erehdyin syömään yhden pienen palan riisipatukkaa ja sen vuoksi jouduin ripuloimaan koko illan. Mua ei kiinnosta alkaa leikkiä lapseni terveydellä ja vaikka se ei koskaan mitään vaivoja saisikaan, ei karkista todellakaan ole hyötyä elimistölle vaan ennemminkin haittaa, koska se ei ole luonnollista ravintoa ihmiselle. Tällä hetkellä taapero on parhaillaan seurantani alla, mikä sillä pistää mahaa sekaisin. Mä en halua, että tyttö menee jonain päivänä vessaan ja huomaa ripuloivansa verta. Itse en tajunnut miten pienetkin asiat ruokavaliossa voivat elimistöön vaikuttaa, ennen kuin vaivat pahenivat.

Johtuuko sun vaiva karkista? Voiko se johtua siitä? Vai tuleeko vain oireita tulehduksen aikana?

Kaikki epäterveellinen ärsyttää elimistöä. Eikä näkyviä oireita tule aina, enhän mä joka hetki näe miten työlästä suolistolle on epäsopivan ravinnon sulattaminen. Huomaan kyllä wc reissulla jos on jotain oikein pahaa erehtynyt syömään. Sillä mä en nykyään vedäkään kerralla enää monen sadan gramman karkkipusseja tms. Ja aion pitää lapsen ruokavalion mahdollisimman terveellisenä, jottei sille ala aiheutua pikkuhiljaa näkymätöntä tuhoa suolistossa joka sitten jossain vaiheessa pamahtaa pahana päälle.

Jokaisella, joka ei karkkeja halua lapselle syöttää, on taustalla se, ettei ne ole terveellisiä vaan turhia. Minusta on tosi surullista, miten monilla on asenne että kyllä niitä voi ihan huoletta syödä.. kunnon ruokakin on herkullista.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Weballergy

Sun mielestä varmaan keliakiaa sairastava tai maitoallergikkokin voi syödä ihan mitä vaan, "kohtuudella"..

:o
No eihän voi.
Jos joku on karkille allerginen, niin ei tietenkään se voi syödä karkkia.
Mistäs moisen olettamuksen vetäisit?

Siitä kun sä et ymmärrä miten pienetkin määrät vääriä aineita voi tehdä tuhoa elimistössä.

Kaikki epäterveellinen ärsyttää elimistöä. Eikä näkyviä oireita tule aina, enhän mä joka hetki näe miten työlästä suolistolle on epäsopivan ravinnon sulattaminen. Huomaan kyllä wc reissulla jos on jotain oikein pahaa erehtynyt syömään. Sillä mä en nykyään vedäkään kerralla enää monen sadan gramman karkkipusseja tms. Ja aion pitää lapsen ruokavalion mahdollisimman terveellisenä, jottei sille ala aiheutua pikkuhiljaa näkymätöntä tuhoa suolistossa joka sitten jossain vaiheessa pamahtaa pahana päälle.

Jokaisella, joka ei karkkeja halua lapselle syöttää, on taustalla se, ettei ne ole terveellisiä vaan turhia. Minusta on tosi surullista, miten monilla on asenne että kyllä niitä voi ihan huoletta syödä.. kunnon ruokakin on herkullista.

Tottakai kaikki epäterveellinen ärsyttää, mutta et voi siis kuitenkaan sanoa että juurikin karkista johtuu tulehdus?
Mun puolesta saat olla antamatta karkkia lapselles. Niin kun mäkin saan antaa, jos haluan.

Meilläkin esikoinen 3v ja kuopus 1v, kumpikaan ei ole saanut koskaan karkkia. Tummaa suklaata molemmat saaneet noin 1v iässä kerran viikossa muutaman palan. Karkeissa on hirvittävä määrä lisäaineita ja niitä koitan kyllä "pimittää" niin kauan kun vain on mahdollista. Molemmat on kotihoidossa ainakin kouluikään saakka.

Weballergy

Sun mielestä varmaan keliakiaa sairastava tai maitoallergikkokin voi syödä ihan mitä vaan, "kohtuudella"..

No eihän voi.

Siitä kun sä et ymmärrä miten pienetkin määrät vääriä aineita voi tehdä tuhoa elimistössä.

Anna mulle faktaa siitä, että kerran viikossa pidetty karkkipäivä aiheuttaa tuhoa elimistössä. Ei tämmöstä jankuttamista jaksa.

Ja ymmäränhän minä, että joku on allerginen jollekin, tässä nyt oli puhe vähän eri asiasta kuin allergioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Tottakai kaikki epäterveellinen ärsyttää, mutta et voi siis kuitenkaan sanoa että juurikin karkista johtuu tulehdus?
Mun puolesta saat olla antamatta karkkia lapselles. Niin kun mäkin saan antaa, jos haluan.

Ihan sama söisinkö sitä epäsopivaa ruokaa karkin vai einesten muodossa, suolisto ärtyy siitä jos syö liikaa/liian usein sellaista jota ei kykene sulattamaan. Jos asia mietityttää, kannattaisi perehtyä vähänkin anatomiaan että miten hyvin ne karkit tuolla elimistössä sulaa. Terveyden kannalta mun olisi järkevintä olla 100% ilman mitään lisäaineita sisältäviä tuotteita jne, mutta ihan täysin en sillä linjalla ole kun joskus jotain karkkia suuhuni vielä pistän. Mieli voi muuttua jos vielä uusi akuutti iskee. SCD ruokavaliolla on ihmiset saaneet oireet pysymään poissa vuosikymmeniäkin, joten kyllä mä ennemmin siihen menen kuin jatkuvasti lääkityksellä ja samalla mitä sattuu syöden.

Kaupan valikoimien myötä ihmiset on kummasti unohtaneet, mitä ihminen ihan oikeasti tarvitsisi ravinnokseen ja mikä kaikki siellä kaupassa on sitä täysin turhaa.

Kyllä meilläkin rajoitetaan karkin syntiä, en juuri koskaan osta niitä, mutta synttäreillä ja juhlissa en kiellä...muutaman saavat ottaa :) Miksi niitä ostaisin kun eivät niitä osaa itse pyytääkään ja iät 4v ja vajaa 3v

Weballergy

No eihän voi.

Anna mulle faktaa siitä, että kerran viikossa pidetty karkkipäivä aiheuttaa tuhoa elimistössä. Ei tämmöstä jankuttamista jaksa.

Ja ymmäränhän minä, että joku on allerginen jollekin, tässä nyt oli puhe vähän eri asiasta kuin allergioista.

Jos sä ymmärrät sen, ettei maitoallergikko voi käyttää vähääkään maitotuotteita niin miten sä et ymmärrä tätä? Pitäskö mun tuoda sulle joku ulostenäyte että uskoisit tai sisäkuvaa suoliston toiminnasta??

Ihan sama söisinkö sitä epäsopivaa ruokaa karkin vai einesten muodossa, suolisto ärtyy siitä jos syö liikaa/liian usein sellaista jota ei kykene sulattamaan. Jos asia mietityttää, kannattaisi perehtyä vähänkin anatomiaan että miten hyvin ne karkit tuolla elimistössä sulaa. Terveyden kannalta mun olisi järkevintä olla 100% ilman mitään lisäaineita sisältäviä tuotteita jne, mutta ihan täysin en sillä linjalla ole kun joskus jotain karkkia suuhuni vielä pistän. Mieli voi muuttua jos vielä uusi akuutti iskee. SCD ruokavaliolla on ihmiset saaneet oireet pysymään poissa vuosikymmeniäkin, joten kyllä mä ennemmin siihen menen kuin jatkuvasti lääkityksellä ja samalla mitä sattuu syöden.

Kaupan valikoimien myötä ihmiset on kummasti unohtaneet, mitä ihminen ihan oikeasti tarvitsisi ravinnokseen ja mikä kaikki siellä kaupassa on sitä täysin turhaa.

Mikäköhän on sun mielestä sitten liikaa?
Luulen, että aika monella lapsella on kerran viikossa karkkipäivä. Liikaa?

Kohtuus kaikessa...edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Karkit kannattaa syödä yhtenäpäivänä ja kerralla. Ihmisen hampaat kestävät päivässä viisi happohyökkäystä. Eli joka kerta kun laitat jotain muuta suuhun kun vettä tai xylitolia, alkaa puolentunnin happohyökkäys. Miettikää tilannetta kun pitkin päivää napsaset sillointällöin jotain suuhun...voi hammasparkoja :( siis normaaliruokien lisäksi.

Ei välttämättä yhtenä päivänä, jos ne karkit syö monena päivänä muun ruokailun yhteydessä. Silloin ne menevät samalla happohyökkäyksellä kuin ruokakin. Muutenkin vierastan sitä että karkkipäivänä syödään sitä karkkia vain syömisen vuoksi, monet ostavat aika ison pussin karkkia ja sitten sitä mässytetään ähkyyn asti (eivät toki kaikki).

Itse en lapsille juuri karkkia osta, pullaa tai jätskiä saavat joskus jos keittelen kahvit välipalalla tai tulee vieraita. Mummi onkin sitten erikoistunut siihen karkin syöttämiseen eikä millään tajua että alle kouluikäiset lapset eivät tarvitse säkillistä irtokarkkeja kerralla |O Ja niitä mässytetään useampi tunti, eli koko vierailun ajan. Joten käymme sitten harvemmin kun ei ole sanomisesta huolimatta mennyt kaaliin, ikävää että karkin vuoksi pitää rajoittaa lasten olemista mummin kanssa.

Ja kylässä tai juhlissa saavat ottaa karkkia kun tarjotaan.

Weballergy

No eihän voi.

Jos sä ymmärrät sen, ettei maitoallergikko voi käyttää vähääkään maitotuotteita niin miten sä et ymmärrä tätä? Pitäskö mun tuoda sulle joku ulostenäyte että uskoisit tai sisäkuvaa suoliston toiminnasta??

No paas vaikka lääkärin lausunto siitä, että sun suolistosairaus johtui karkin syömisestä. Ja siitä, että kerran viikossa pidetty karkkipäivä laittaa lasten suolet solmuun.

Miten ees vertaat maitoallergikkoa tähän?
Tottakai tajuan, ettei sellainen voi juoda maitoa. Onko lapset karkkiallergikkoja? Jos ovat, niin ymmärrän etteivät he voi syödä.

ikärajoja en ole karkin syönnille asettanut, mutta jokainen kolmesta on aloittanut karkin syönnin joskus 2-vuotispäivän jälkeen hedelmäxylitolkarkeilla. Ja meillä on edelleenkin lapsilla karkkipäivä, jolloin ruuan jälkeen saavat syödä valitsemansa karkit (yleensä joku aski ja pieni suklaapatukka).

Mehuja, limppareita, keksejä ja muita herkkuja meillä ei syödä kuin juhlapäivinä.

Emilyn, mäkään en ihan ymmärrä sua. Menee kyllä jankuttamiseksi, mutta.... Mitä pahaa karkkipäivä viikossa tekee (paitsi sinulle henk koht ilmeisesti, mutta siis muille)? Jos sulla tulee maha kipeäksi makeista, niin ei se tarkoita että kaikille tulee. En ole karkin antamisen kannalla, mutta miten sinä perustelet omilla suolivaivoillasi sitä että lapsille ei saisi antaa karkkia....?

Olettekos miettiny sitä,äiteet,jotka kieltää tyystin karkit lapsilta,että kun he kasvavat ni ostavat ja syövät koko lapsuuden edestä kerralla karkkeja.
Meillä lauantaisin karkkipäivä 5,5veellä ja 3,5veellä.Vuoden verran tätä käytäntöä pidetty.Limsasta eivät edes tykkää ja mehua juovat ainoastaan kylässä tai silloin ku joku kaveri on meillä.

yritäs Emilyn rauhottua! Tää on menny ihan sun käymäksi väittelyksi tuulimyllyjä vastaan. Eiköhän nyt jokainen ymmärrä, että sulla on kurja sairaus. Se ei liity kovin olennaisesti tän ketjun aiheeseen. Kyse oli karkin rajottamisesta!

Sitä mitä ihminen oikeasti tarvitsisi ravinnokseen ei kai kukaan tiedä. Meillä syödään yhtä ja jossain Kiinassa toista. Jotain terveellistä ja jotain epäterveellistä on kummassakin ruokavaliossa. Jonkun mielestä ei kuuluis syödä kuin kasviksia. Toisaalta ihminen sitä lihaakin sulattaa ja käyttää tehokkaasti ravinnokseen. Mutta se ei ole tän ketjun aihe.

Juu minä yritän parhaani mukaan rajottaa ja mies kanssa,mutta mummot ja tädit ei.
Mummo käyny nyt meillä lähes joka päivä,kun tehdään remonttia ja JOKA PÄIVÄ on syöttäny salaa karkkia.Kun pitäähän lasten saada makeeta,JUST.
Eilen mä sanoin sille,että sinä olet tervetullut,mutta karkit ei ja jos tänään syöttää karkkia,niin ilmotan kyllä että ei tarvi vähään aikaan tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tähän jo vastasinkin, mutta huomasin vasta miten AP on saanut kaikki mammat retkuun. Mitä RAJOITTAMISTA se on, jos ei anna karkkia ollenkaan? Kyllä se on totaalista kieltämistä. Kannattais olla ehkä oma ketju niille, jotka kieltää kokonaan ja niille, jotka jotenkin rajottaa karkin syöntiä.

Eikö kukaan huomaa samaa kieroutta?

Siis te ketkä haluutte, olkaa antamatta karkkia lapsillenne, ja te ketkä ette halua niitä antaa, olkaa antamatta. Eikai tästäkin pidä tapella?!
JA tiedoksi vaan sille joka kysyi mitä eroa on karkeilla ja jäätelöllä, niin kyllä niissä karkeissa on huomattavasti enemmän lisäaineita, luulis sen nyt tietävän.
Mä en ihan oikeesti ymmärrä mikä ongelma se kellekään on, jos lapsi ei ole karkkia saanut, kun ei sitä edes tajua kaivata? Meijän vaaville oltiin viime jouluna tuputtamssa kinkkua (silloin oli 5kk vanha), koska "täytyyhä sen saada kun kaikki muutkin syö"!! SIIS TÄ? Ihan kun se ymmärtäis sitä kinkkua oikein himoita ja kaivata, voi ziisus että joillain on omituinen ajatusmaailma.

Weballergy

Kyllä olet kovapäinen. Lääkäri ei voi kirjoittaa faktalausuntoja ruokavalioista sairaudessa, jonka oireet vaihtelee ihmisillä. Kyseinen sairaus on sen verran tuntematon syistään, ettei sitä ole ainakaan vielä osattu kunnolla yhdistää ruokavalion vaikutuksiin. Sairastavillakin kun toisella joku ruoka-aine voi aiheuttaa heti oireita, jollain toisella taas ei.

Tuolta sä löydät halutessasi viitteitä ruokavalioon, jos haluat itseäsi hieman sivistää.

http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Sairauden-hoito-ja-seuranta.36.0.html

http://www.scd-fi.info/1about/default.html

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:

Emilyn, mäkään en ihan ymmärrä sua. Menee kyllä jankuttamiseksi, mutta.... Mitä pahaa karkkipäivä viikossa tekee (paitsi sinulle henk koht ilmeisesti, mutta siis muille)? Jos sulla tulee maha kipeäksi makeista, niin ei se tarkoita että kaikille tulee. En ole karkin antamisen kannalla, mutta miten sinä perustelet omilla suolivaivoillasi sitä että lapsille ei saisi antaa karkkia....?

Itse en halua ainakaan tieten tahtoen lastani sairastuttaa turhalla mässäilyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Karkit kannattaa syödä yhtenäpäivänä ja kerralla. Ihmisen hampaat kestävät päivässä viisi happohyökkäystä. Eli joka kerta kun laitat jotain muuta suuhun kun vettä tai xylitolia, alkaa puolentunnin happohyökkäys. Miettikää tilannetta kun pitkin päivää napsaset sillointällöin jotain suuhun...voi hammasparkoja :( siis normaaliruokien lisäksi.

Ei välttämättä yhtenä päivänä, jos ne karkit syö monena päivänä muun ruokailun yhteydessä. Silloin ne menevät samalla happohyökkäyksellä kuin ruokakin. Muutenkin vierastan sitä että karkkipäivänä syödään sitä karkkia vain syömisen vuoksi, monet ostavat aika ison pussin karkkia ja sitten sitä mässytetään ähkyyn asti (eivät toki kaikki).

Itse en lapsille juuri karkkia osta, pullaa tai jätskiä saavat joskus jos keittelen kahvit välipalalla tai tulee vieraita. Mummi onkin sitten erikoistunut siihen karkin syöttämiseen eikä millään tajua että alle kouluikäiset lapset eivät tarvitse säkillistä irtokarkkeja kerralla |O Ja niitä mässytetään useampi tunti, eli koko vierailun ajan. Joten käymme sitten harvemmin kun ei ole sanomisesta huolimatta mennyt kaaliin, ikävää että karkin vuoksi pitää rajoittaa lasten olemista mummin kanssa.

Ja kylässä tai juhlissa saavat ottaa karkkia kun tarjotaan.

Juu, voihan sitä joka päivä syödä ruuan jälkeen. Mutta senkun näkis että ne syödään ruuan jälkeen...Parempi että kerran viikossa. Selkeämpää.

Weballergy

Kyllä olet kovapäinen. Lääkäri ei voi kirjoittaa faktalausuntoja ruokavalioista sairaudessa, jonka oireet vaihtelee ihmisillä. Kyseinen sairaus on sen verran tuntematon syistään, ettei sitä ole ainakaan vielä osattu kunnolla yhdistää ruokavalion vaikutuksiin. Sairastavillakin kun toisella joku ruoka-aine voi aiheuttaa heti oireita, jollain toisella taas ei.

Tuolta sä löydät halutessasi viitteitä ruokavalioon, jos haluat itseäsi hieman sivistää.

http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Sairauden-hoito-ja-seuranta.36.0.html

http://www.scd-fi.info/1about/default.html

Tiedätkö, en koe tarvetta nyt "sivistää" itseäni noilla linkeillä.
Jos sulla ei ole mulle faktaa antaa siitä, että kerran viikossa pidettävä karkkipäivä tuhoaa lapsen elimistön, niin selvä. Tää oli sit tässä mun osalta.

Ruokavalio ja karkkipäivä kun ei ole sama asia.

Alkuperäinen kirjoittaja funtsailen vain:
Olettekos miettiny sitä,äiteet,jotka kieltää tyystin karkit lapsilta,että kun he kasvavat ni ostavat ja syövät koko lapsuuden edestä kerralla karkkeja.
Meillä lauantaisin karkkipäivä 5,5veellä ja 3,5veellä.Vuoden verran tätä käytäntöä pidetty.Limsasta eivät edes tykkää ja mehua juovat ainoastaan kylässä tai silloin ku joku kaveri on meillä.

Eihän täällä kukaan ole tyystin karkkeja kieltänyt lapsilta (paitsi ehkä Emilyn, ja se on hänen oikeutensa jos niin haluaa), miksi täällä kaikki aina kärjistyy? Kysehän oli, ettei ap:kään ole kotiin ostanut karkkeja, koska lapsi ei niitä tajua kaivata. Meilläkään 3-vuotias ei ole karkkia syönyt, koska ei edes tiedä mitä se on, niin koen turhaksi tieten tahtoen mennä tyrkyttämään. Ei se ole totaalista kieltämistä.

Yhteistyössä