Mulla on niin paha mieli lapsen puolesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Lapsi aloitti päiväkodissa nyt elokuun alussa, kohta 5-vuotias (oli aikaisemmin pph:lla). Sai heti yhden kivan tytön kaveriksi ja myöhemmin muutaman muun (tyttöjä ja poikia). Lapseni on luonteeltaan ihan sosiaalinen ja iloinen, mutta herkkä ja arka uusissa tilanteissa. Ei ole esimerkiksi kovin puhelias ryhmässä vaan vetäytyy sivummalle seuraamaan. On kuitenkin tutustunut ihan hyvin muihin lapsiin ja siis saanut leikkikavereita.

Pk-ryhmässä on kaksi tai kolme tyttöä, jotka haluavat aina leikkiä kahdestaan / kolmestaan (tämä kolmas ei ole ilmeisesti joka päivä hoidossa) ja aamuisin, kun olen tytön vienyt hoitoon, tytöt ilmoittavat samantien kärkkäästi "xxx ei saa tulla leikkimään meidän kanssa!!!", "me leikitään kahestaan ja sillä sipuli!!" ym. Tytölleni tulee tästä välittömästi paha mieli ja itku silmään. Tänään esim. jäi itkemään vuolaasti, että "en halua jäädä tänne..." Tänään ei ollut vielä aamulla viedessäni montaa muuta lasta, joiden kanssa mennä leikkimään, joten tyttö jäi yksin ikkunaan itkemään :(

Aion ottaa tän puheeksi kyllä pk-tätien kanssa! Mut tuntuu ihan hirveeltä tyttöni puolesta... Olen aivan satavarma, että tädit tietävät noiden tyttöjen ilkeilystä (todennäköisesti muillekin kuin vain mun tytölleni), mutta ihmettelen, kun eivät tee mitään. Ainakin kolme kertaa ovat olleet ihan vieressä. Kerran sanoin tytöille, että "kyllähän kaikki saavat tulla leikkimään" tms. mutta hoitaja ei lainkaan yhtynyt tähän, oli kuin ei olisi kuullutkaan!! Ja nuo tytöt vaan nakkelivat niskojaan.

Muilla vastaavia kokemuksia? Mun sydän särkyy :(

Niin tavallista tuo tyttöjen keskuudessa. Eikä tietenkään hyväksyttävää. Tarhan aikuisten tehtävä on valvoa, ettei tuollaista pääse tapahtumaan. He voivat ohjata tyttöjä erilaisissa ryhmissä leikkimään. Tiiviit parivaljakot on hyvä välillä pistää eri ryhmiin leikkimään.

Noinhan se toimii päiväkodissa. Siellä röyhkeiden äitien lapset saavat leikkiä aina parhaan kaverin kanssa kaksistaan. Jos joku muu änkeää joukkoon, se on kiusaamista. Näitä lapsia siis kiusataan, ja häiritään. Helposti se syrjäytetty alkaa kiusata, ärsyttää jne ja silloinhan voidaan ihan oikeutetusti jättää hänet pois, vai mitä?

Ja sitten on ne hiljaisten nössöjen lapset, jotka joutuvat aina ottaa mukaan kaikki halukkaat, kun ovat juuri saaneet kivan mielikuvituksekkaan leikin jonkun kanssa alulle.

Röyhkeät rulettaa, niin se vaan toimii. Ja lapset oppivat siihen hierarkiaan ja vittuiluun jo pienenä, monet ovat jo 2v mestareita, katsomaan, ketkä ovat heikompia, (reilumpia, kiltempiä) ja siis keitä voi syrjiä, jotta ei vaan itse tule syrjityksi.

Jotta ryhmässä olisi kivaa, pitäisi kuri ollla kova ja hoitajien jämäköitä, johtajien ei saisi ottaa vastaan mitään valituksia hoitajistaan, siis näitä että eetupetteri ei saanut tehdä mitä halusi... Listat aamulla seinään, ketkä lapset leikkivät missäkin pisteessä milloinkin. Näin ei tulisi kiusaamista.

Yleisesti kaikissa tutkimukset suomikakarat viihtyvät huonoiten, ja monet muuallla matkustaneet tietävät, että maat, joissa kuri on kova, siellä lapset viihtyvät päviäkodeissa ja ryhmissä, vaikka ryhmät ovat suuria. Kaikki, jopa pojat, osaavat olla hiljaa ja kunnioittaa toisia.

Tämä palstakin on täynnä niitä, jotka julistaa, että "voivoi, mut ei ole pakko leikkiä kaikkien kanssa".
Joten ihmekös tuo sitten, kun niiden naperot käyttäytyy noin.
Kiitoskiitos kaikille teille ihanille kasvattajille!

Mulla on 4 v poika kotihoidossa ja tässä meidän taloyhtiössä on pari ilkeilijä tyttöä iältään reilu 5 v. kun tytöt on tossa pihalla, poika suljetaan leikeistä ja sit tulee itku. Poikani on kiltti, herkkä, ei lainkaan kiusaajatyyppinen mutta ei mikään nössökään. Herkkyys ilmenee esim. suurena empatiakykynä eläimiä kohtaan. Joskus noi tytöt on ihan yksinkin kiusannu poikaani. Tuntuu todella kurjalle, joten ymmärrän sua!

Meillä ei poika halunnut mennä hoitoon,kun sitä kiusattiin ja syrjittiin.Hoitajille sanoin siitä monesti ja aina sama vastaus.Ei me olla mitään huomattu,ei me keretä joka paikassa katsomaan.

Paras oli kun pojan hain hoidosta,niin yksi poika limppasi limpin pojan takille.Minä puutuin siihen heti ja hoitaja oli että miten se xxxx nyt noin kun ei ole ennen tehny noin.Oli kova pala pojalle puhdistaa takki ja pyytää anteeksi.

Nyt parin vuoden jälkeenkin muistaa hoitopaikan paikkana,jossa sitä kiusattiin :(

Jos oma lapsesi leikkisi tyytyväisenä, ja hänellä olisi kaveri, sua ei ap tod.näk. kiinnostaisi pätkääkään. Haluaisit vaan että se moonasofia pysyy kaukana sun ja hänen bestiksen leikeistä, jotta omallasi on kivaa, saa leikkiä kuten kotonaa, yhden kanssa, eikö niin?

99% vanhemmista ihan itse kiusaa toisia minkä ehtii.

Yhteistyössä