Mulle alkaa valjeta kuinka hankalaa lapsen koulunkäynti on...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minäkin ihmettelen millä eväillä koulusta pitäisi selvitä!

Ensinnäkin päivähoito-oikeus loppuu heinäkuun lopussa. Koulu alkaa elokuun puolivälissä ja siinä välissä pitäisi olla jo töissä.

Koulumatkaa voi harjoitella kesällä, mutta olisi se kiva edes viikon verran varmistaa, että lähte emenemään. Miten?

Sitten koittaakin jo syysloma. Viikko poissa töistä, miten?

Kesäloma 2,5kk, miten ihmeessä lapsi sen ajan pärjää vaikka minullakin on vähän pidempi kesäloma kuin ihmisillä keskimäärin?

Iltapäivätoimintaa on (kallista), mutta meno sinne on vaarallisen matkan päässä. Hienoa. Ehkä mielummin lapsi tulee tyhjään kotiin j atoivon, etteivät päivät lopu klo 12. Mutta entäs kun iltavuoroni koittaa?

Minust akoko koulusysteemi pitäisi muuttaa vastaamaan vanhempien työpaikkavaatimuksia vastaamaan. Muualla maailmassa koulupäivä kestää päivän eikä lopu puoliltapäivin, ja siihen mahtuu sitten kaikenlaista. Syysloma on ehkä keksinnöistä idioottimaisin.

Monissa kouluissa voi vanhempainyhdistys päättää hankkia koululle ulkopuolisia iltapäiväkerhoja. Esim. Luonto-liiton kerhoissa tutustutaan luontoon monelta kantilta ja ne voidaan pitää koulun tiloissa. Lukukausi kerhoa maksaa parikymppiä yhteensä.

Kuopukseni koululla käy mm. yksityinen balettikoulu, muutama urheiluseura yms. pitämässä kerhoja. Aika kotona voidaan käyttää yhdessäoloon, kun harkat on pois alta jo heti koulupäivän jatkeena.

Onhan teillä mahdollisuus hakea lapsi iltapäiväkerhoon, silloin ei tarttis lyhentää työpäivääkään :whistle:

Pitää varmaan palkata joku nuori likka hoitamaankun on lomia, tai sitten on yleensä järjestetty kaikenmaailman kerhoja päiväajoiksi, ei välttis ihan halvimpia, mutta on ainekin valvottua toimintaa ja saa ruoankin syödäkseen =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ensinnäkin päivähoito-oikeus loppuu heinäkuun lopussa. Koulu alkaa elokuun puolivälissä ja siinä välissä pitäisi olla jo töissä.

Waaaat?!
Mun eskarilaiselle on kyllä varattu hoito elokuun puoleenväliin asti :o

Meidän kunnassa päivähoito-oikeus loppuu kouluun menevillä heinäkuun lopussa, olen varmistanut moneen kertaa.

En tajua, miten vanhemmat pystyvät taipumaan näihin ekojen luokkien vaatimuksiin? Tai pikemminkin missä työpaikoissa kaikki nämä onnistuvat käden käänteessä?

Päivähoitoon voi hakea "lykkäystä". Meilläkin esikoinen sai olla elokuun puoliväliin päiväkodissa. Au pair maksaisi noin 250 euroa plus majoituksen ja ruoan kuussa.

Waaaat?!

Meidän kunnassa päivähoito-oikeus loppuu kouluun menevillä heinäkuun lopussa, olen varmistanut moneen kertaa.

Jösses. Kiitos vinkistä, tarkistan että onko täälläkin näin!

Onkohan tuo ihan lainmukaista? Täälläkin on kyllä päivähoitoa koululaisille elokuun alussa.

Apua! Mä en edes halua ajatella miten vaikeaa tuo aika tulee olemaan. Miehen kanssa tehdään molemmat epäsäännöllistä vuorotyötä myös viikonloppuina ja pyhäpäivinä. Mä oon muutenkin sellainen hätähousu, että tahdon kaiken olevan järjestyksessä hyvissä ajoin. :snotty:

Nolottaa myöntää mut oon jopa harkinnu vauvan tekoa siihen kun esikoinen lähtee kouluun. Niin hankalalta tuntuu elämän järjestely muuten. Onneks siihen on vielä yli kaks vuotta. :D

Waaaat?!

Jösses. Kiitos vinkistä, tarkistan että onko täälläkin näin!

Turussa saa päivähoitoa koulun alkuun asti

http://www.esaimaa.fi/Online/2009/08/02/Lappeenranta+rajoittaa+lasten+p&%2365533;iv&%2365533;hoito-oikeutta/200917482025/4

Ap:lle tiedoksi että ota mahdollisimman pian selvää löytyykö teidän paikkakunnalta iltapäiväkerhoa 1-2-luokkalaisille ja ilmoita lapsesi sinne, jos mahdollista. Käsittääkseni tällaisia löytyy juuri tuon takia ettei pienimpien koululaisten tarvitsisi viettää pitkää iltapäivää yksin kotona kun vanhemmat ovat töissä. Siellä saa olla yleensä klo 16 tai 17 asti, joissakin on myös aamukerho-mahdollisuus, joten yksinoloa ei jää kuin korkeintaan pari tuntia jos vanhemmat on päivätöissä.

Alkuperäinen kirjoittaja sanni:
Nolottaa myöntää mut oon jopa harkinnu vauvan tekoa siihen kun esikoinen lähtee kouluun. Niin hankalalta tuntuu elämän järjestely muuten. Onneks siihen on vielä yli kaks vuotta. :D

Mä tein ;-)
Mutta mitäs sitten kun keskimmäinen menee kouluun... tai tää kuopus...

Mä olin kuopuksesta hoitovapaalla, kun esikoinen aloitti koulun. Ja se oli ihan hyvä juttu, sillä siihen aikaan ei vielä ollut mitään iltapäiväkerhoja ja ekaluokkalainen olisi joutunut olemaan koulupäivän jälkeen yksin kotona. Kuopuksen aloittaessa koulun aloin tehdä 6-tuntista työpäivää. Tunnin tai pari kuopus joutui olemaan koulupäivän jälkeen kotona yksin, kunnes joko esikoinen tuli koulusta tai mä töistä.

Itse olen kotiäiti ja meillä myös esikoinen menee syksyllä kouluun. Valmiiksi jo stressaa kuitenkin myös sitä, että miten toimitaan noissa edellämainitsemissasi tilanteissa.

Meillä myös ensi viikolla ensi kouluun tutustuminen ja sitten vielä illalla vanhempainilta. Vanhempainiltaan menen yksin, ei meilläkään ole mitään tukiverkkoa lapsia hoitamaan.

Siis miksi sä stressaat, sähän olet kotiäiti?

Siis ennalta. Mun hoitovapaa loppuu ensiv uoden maaliskuussa.

Meillä on sinnitelty nyt ekaluokkalaisen kans. Toivon vaan että ensi vuosi olis 2kivempi", siis lapsi tottuis tähän ja hyväksyis asian eikä kokis sitä kovin kurjana. Lapsi on siis parina päivänä viikosta yksin ennen koulunalkua, meilläon kännyköissä ja herätyskelloissa ajastukset että lapsi tietää mihin aikaan pitäis mitäkin tehdä, aamupala, hampaidenpesu, pukeminen jne. Sitten soitetaan vielä varmistus että on lähtenyt kouluun. Niin, ja ekaluokkalaisilla ei saa olla kännykkää koulussa meilläpäin. Koulun jälkeen tulee kotiin yksin, laitetaan ohjeet pöydälle läksyistä, välipalasta ja mahdollisesti iltaruuasta jos ollaan iltavuorossa. Täällä ei ole iltapäiväkerhoa tai harrastuskerhoja, mll hoitajista puhumattakaan. Välillä ollaan miehen kans molemmat viikonloppuisin töissä! Isovanhemmat ja sukulaiset asuu kaukana ja ovat työelämässä. Hätäapua varmaan voi pyytäää naapurista mut eivät ole niin läheisiä että ihan jatkuvaa päivittäistä apua voisi pyytää kun jokaisella omatkin kuviot luonnollisesti. Lomat koitetaan pyytää eriaikoina, ja jos mahdollista, että jompikumpi sais edes toisen, syys tai hiihtolomaviikon. Joulun aikaan meidän työpaikoissa ei ole lupaa pitää lomaa kellään. Molemmilla sellainen työ missä ollaan oli joulu tai juhannus. Ei tämä kauhean helppoa tai mukavaa ole ollut kellekään perheemme jäsenistä, toivottavasti pahin olis jo ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja sanni:

Mä tein ;-)
Mutta mitäs sitten kun keskimmäinen menee kouluun... tai tää kuopus...

Keskimmäinen menee samoilla vapailla mut kuopus sit on ongelma. Uutta vauvaa taas? ;)

On aamu- ja iltapäiväkerhoja koululla. Verkostukaa, käyttäkää kavereita/ niitten perheitä apuna, jos esim. mummoja/muita sukulaisia ei ole apua antamassa esim. loma-aikoina tai aamu- ja iltapäivisin.

Kesäleirejä järjestetään. Sillä on jo ratkaistu yksi viikko kesästä.

Joku kevään abiturientti esim. ottais mielellään kevät/kesäduunin vahtia kouluikäistä - tarjotakaa hommia nuorille!

Luovuus kunniaan! (Ja voi sitä ottaa vaikka vuorotteluvapaata sen syksyn, kun lapsi menee kouluun.....)

On aamu- ja iltapäiväkerhoja koululla. Verkostukaa, käyttäkää kavereita/ niitten perheitä apuna, jos esim. mummoja/muita sukulaisia ei ole apua antamassa esim. loma-aikoina tai aamu- ja iltapäivisin.

Kesäleirejä järjestetään. Sillä on jo ratkaistu yksi viikko kesästä.

Joku kevään abiturientti esim. ottais mielellään kevät/kesäduunin vahtia kouluikäistä - tarjotakaa hommia nuorille!

Luovuus kunniaan! (Ja voi sitä ottaa vaikka vuorotteluvapaata sen syksyn, kun lapsi menee kouluun.....)
Mäkin suosittelen verkostoitumista. Koulun vanhempainillassa kannattaa kysellä muilta vanhemmilta, miten he ratkaisevat nuo loma-aikojen ongelmat. Apua voi tulla esim jonkun luokkakaverin vanhempien taholta.

meillä on kans ihan sama homma. mä teen kaksvuoroduunia ja mies onneks 8-16.

harmaita hiuksia aiheuttaa just nää lomat. kaupanalalla kun ei tunneta syyslomia, hiihtolomia eikä 10vkon kesälomia. Talviloma on juu mutta koittaa saada sen hiihtoloman kans samaan ku se on yksi aika vilkkaista viikoista.

meillä asuu mummot 400km pääs ja toiset 230km päässä. En ajatellut koko lomaksi likkaa mummoloihin laittaa. 4vkoa on selvät mutta se 6vkoa!

Mitens teidän kaupunki tarjoaa päiväleirejä? mulle likan tarhantäti kertoi et on olemassa kesällä päiväleirejä ( yöks kotiin ) Mis olis toimintaa ja ruokaa saa.

meillä on luultavasti edessä leiritoimintaa kesäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Siis on mies eli lasten isä ja ihan ollaan naimisissa ja asutaan samassa osoitteessa.
Mutta sillä on vähän sama juttu tuon työnteon kanssa, 37,5 h/vko ja 30 km työmatkaa (eri suuntaan kun mulla, omilla autoilla liikutaan, mutta silti loppuu aika).

Jos joku vapaapäivä saadaan jostain, niin mieluiten ne pidetään joulun välipäivinä.

Ja pelkäänpä, että ne pitää niitä sieläl koulussakin vain noin 4h päivässä. Mä alan tehdä 6-tuntista päivää, mutta mun työmatkojen kanssa se tekee, että olen kuitenkin 8h pois kotoa.

Epätoivo tulee...

Iltapäivkerho on kai jo joka kunnassa? Käyppä katsoon kunnan sivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

harmaita hiuksia aiheuttaa just nää lomat. kaupanalalla kun ei tunneta syyslomia, hiihtolomia eikä 10vkon kesälomia. Talviloma on juu mutta koittaa saada sen hiihtoloman kans samaan ku se on yksi aika vilkkaista viikoista.

meillä asuu mummot 400km pääs ja toiset 230km päässä. En ajatellut koko lomaksi likkaa mummoloihin laittaa. 4vkoa on selvät mutta se 6vkoa!

Mitens teidän kaupunki tarjoaa päiväleirejä? mulle likan tarhantäti kertoi et on olemassa kesällä päiväleirejä ( yöks kotiin ) Mis olis toimintaa ja ruokaa saa.

Meillä asuu isovanhemmat lähellä, mummi itse asiassa samassa osoitteessa, mutta se ei auta, jos isovanhemmatkin työelämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Meillä asuu isovanhemmat lähellä, mummi itse asiassa samassa osoitteessa, mutta se ei auta, jos isovanhemmatkin työelämässä.

Kyllä on tehty hankalaksi tää koulunalottaminen. No tää kesä menee ressittä mut sit en kesästä elokuun alku tuottaa taas hankaluuksia, koska hoito-oikeus loppuu ja koulun alkuun on aikaa siitä. Yritys saada lomaa siihen on aika minimaalinen...

Ehkäpä ihmiset eivät olisi täällä kyselemässä, jos olisi mahdollisuus käyttää esim. isovenhempien apua? Käyttäkäähän nyt päätä vähäsen.

Sopii toivoa, että kiinnostusta verkostoitumiseen löytyy vanhempein keskuudesta, mutta ei se hetkessä tapahdu sekään.

Yhteistyössä