Mulle alkaa valjeta kuinka hankalaa lapsen koulunkäynti on...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis mikä nyt on ongelman nimi?? Tällaiset asiathan ovat VAIN järjestelykysymyksiä - aivan samalla tavalla kuin työelämässä esim kokousten järjestelyt monen ihmisen aikataulun mukaisesti.
Mikä siinä voi olla niin hankalaa? Ekana kannattaa miettiä miten haluaa "panostaa" lapseensa - haluaako itse olla läsnä lapsen arjessa kesällä, koulua aloittaessa. Jos ei "halua" niin sitten siitä maksetaan. Elikä palkatkaa kesätyttö hoitamaa muksuanne kesällä ja koulun alkaessa seuralaiseksi. Jos haluaa itse hoitaa muksunsa niin senkin kärsii rahassa - ottaa hoitovapaata, vuorotteluvapaata jne. Yksinkertaista.

öö, siis eikö eka/toka luokkalaisille ole mitään ns.hoitopaikkaa kesäisin/ koululomilla? :o häh, työttömänäkö sitä pitää olla kun lapsi aloittaa koulun? nimittäin ei mulla oo ketään kuka hoitaisi enempää kuin kerran kuussa! ja munkin tarvitsee joskus saada vähän edes omaa aikaa. siis ihan tosi että 1luokkalaisen pitäs yksin pärjää

^^

Mikä on osittainen hoitovapaa? 6 tuntisen aloitan (ja siitä pitikin kysyä, että onko se vain mun ja työnantajan välinen asia, vai onko esim. kela kiinnostunut? Mitään tukia ei tulla saamaan kun ollaan keskituloisia.)

Ja tässä naapurustossa ei ole äitiyslomaisia. Eläkeläisiä on, mutta ne on siis tosi eläkeläisiä, 80+, sairaita ja/tai dementtejä.

Ja arvatkaa aionko suostua yhteenkään lauantaikoulupäivään!

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
^^

Mikä on osittainen hoitovapaa? 6 tuntisen aloitan (ja siitä pitikin kysyä, että onko se vain mun ja työnantajan välinen asia, vai onko esim. kela kiinnostunut? Mitään tukia ei tulla saamaan kun ollaan keskituloisia.)

Ja tässä naapurustossa ei ole äitiyslomaisia. Eläkeläisiä on, mutta ne on siis tosi eläkeläisiä, 80+, sairaita ja/tai dementtejä.

Suoraan sanottuna: oliskohan sun kannattanut vähän tarkemmin miettiä ennen kuin hommaat lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja tahdon asia:
Siis mikä nyt on ongelman nimi?? Tällaiset asiathan ovat VAIN järjestelykysymyksiä - aivan samalla tavalla kuin työelämässä esim kokousten järjestelyt monen ihmisen aikataulun mukaisesti.
Mikä siinä voi olla niin hankalaa? Ekana kannattaa miettiä miten haluaa "panostaa" lapseensa - haluaako itse olla läsnä lapsen arjessa kesällä, koulua aloittaessa. Jos ei "halua" niin sitten siitä maksetaan. Elikä palkatkaa kesätyttö hoitamaa muksuanne kesällä ja koulun alkaessa seuralaiseksi. Jos haluaa itse hoitaa muksunsa niin senkin kärsii rahassa - ottaa hoitovapaata, vuorotteluvapaata jne. Yksinkertaista.

Voi kun sööttiä ajatella noin. Itse olen nyt kotiäiti ja olen vielä vuoden hoitovapaalla. Sitten kuopus täyttää 3v. Esikoinen on silloin ekalla, kun hoitovapaani loppuu. Olen parturi-kampaaja ja tehnyt töitä vuokratuolilla. En vielä tiedä, että jatkanko vuokratuolilla töitä vai yritänkö palkalliseksi. Yhtä kaikki jotkut vuorotteluvapaat on täysin poissuljettuja. Enhän minä sellaista saisi. Aivan kuin ihmiset nyt noin vaa vois ottaa jotain vapaita töistä koko lapsen ekaksi ja tokaksikin kouluvuodeksi. Ja sitten taas vuoden tauon päästä sama uudelleen, kun seuraava menee kouluun jne.

Kesäloma-ajaksi kannattaa myös kysellä, onko esim lapsen luokkakavereilla isompia sisaruksia (15+ ) , jotka haluaisivat kesätöitä ja palkata nuori kesäksi ekaluokkalaista hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kesäloma-ajaksi kannattaa myös kysellä, onko esim lapsen luokkakavereilla isompia sisaruksia (15+ ) , jotka haluaisivat kesätöitä ja palkata nuori kesäksi ekaluokkalaista hoitamaan.

JUURI NÄIN!! HYVÄ!

En mä tunne täältä yhtään "kesätyttöä"!!! En ole alkuasukas tällä paikkakunnalla.

Toisekseen, hoitovapaata ei varmaankaan saa kuin alle 3-vuotiaan hoitoon? Vuorotteluvapaata anotaan ja saadaan, ei oteta. En usko, että saisin, kun meidän tiimissä on tasan kaksi tekijää ja töitä olis vaikka kuinka, ja isolla projektilla on deadline 31.12...

Mä piippaan siis siitä, että eikö ole NORMAALIA tehdä 8 tunnin työpäivää, mutta just niille ihmisille on lasten koulunkäynti tehty vaikeaksi?

En mä tunne täältä yhtään "kesätyttöä"!!! En ole alkuasukas tällä paikkakunnalla.

Toisekseen, hoitovapaata ei varmaankaan saa kuin alle 3-vuotiaan hoitoon? Vuorotteluvapaata anotaan ja saadaan, ei oteta. En usko, että saisin, kun meidän tiimissä on tasan kaksi tekijää ja töitä olis vaikka kuinka, ja isolla projektilla on deadline 31.12...

Mä piippaan siis siitä, että eikö ole NORMAALIA tehdä 8 tunnin työpäivää, mutta just niille ihmisille on lasten koulunkäynti tehty vaikeaksi?
Siksi pitääkin opetella tuntemaan. Kesään 2011 on vielä pitkä aika. Käy vanhempainilloissa ja ota puheeksi nuo koululaisten loma-ajat. Et takuulla ole ainoa äiti, joka pähkii samojen ongelmien kanssa. Hyvässä lykyssä löytyy sopiva porukka, joka yhdessä palkkaa vaikkapa 3-4:lle lapselle hoitajan. Joku vanhemmista varmasti tuntee jonkun nuoren, jolle kesätyö noinkin isojen lasten hoitajana olisi enemmän kuin mieleen.

No aina se ei ole vain järjestelykysymys..

hoitovapaa? mikä hoitovapaa? saako 6v hoitovapaasta jotain tukea? :whistle:

ilmotanko töihin et jään omalle hoitovapaalle ku laps menee kouluun..

mä en edes pääse vuorotteluvapaalle vaikka yrittäisin.

Mä esim. olen kaupanalalla töissä 2-vuorossa. meidän firmassa on "pari" muutakin äiti-ihmistä ja jos jokainen meistä vaatii tiettyjä vuoroja tietyille päiville ja lomia samoille ajanjaksoille niin ku se vaan on sula mahdottomuus.

sitäpaitsi vuorotteluvapaan saamiseen on aika tiukat ehdot

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
^^

Suoraan sanottuna: oliskohan sun kannattanut vähän tarkemmin miettiä ennen kuin hommaat lapsia?

JOo, mä laskin, että meillä on loistavasti varaa kahteen, ja kaksi meillä on. En olisi jaksanut enempääkään. Harkitsitko SINÄ ennen raskautta, että tunnenko tästä kylältä nyt jonkun 8-vuotiaan, joka sitten 7 vuoden päästä hoitaa mun lapsia? Tai että valitsempa lapselle kummin, joka on sitten eläkkeellä kun lapsi menee kouluun?

Kun mä kävin ekaa luokkaa, koulupäivät oli pitempiä, ja tuommoisia älyttömiä lomia ei ollut. Miksei niin voi olla edelleen?

Siis tämän täytyy olla provo.
Ei tullu sitten mieleen että esim yläasteen tai lukion ilmoitustaululle voisi viedä lapun kesätytöstä?
Mietis vielä hetki kuinka hankalaa sinun lapsillesi on sinun työssäkäyntisi... Laitahan asiat tärkeysjärjestykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
öö, siis eikö eka/toka luokkalaisille ole mitään ns.hoitopaikkaa kesäisin/ koululomilla? :o häh, työttömänäkö sitä pitää olla kun lapsi aloittaa koulun? nimittäin ei mulla oo ketään kuka hoitaisi enempää kuin kerran kuussa! ja munkin tarvitsee joskus saada vähän edes omaa aikaa. siis ihan tosi että 1luokkalaisen pitäs yksin pärjää

koitahan kysellä kans noita päiväleirejä johon on oikeutettu siihen asti kunnes menee 3.lk:lle

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
^^

Harkitsitko SINÄ ennen raskautta, että tunnenko tästä kylältä nyt jonkun 8-vuotiaan, joka sitten 7 vuoden päästä hoitaa mun lapsia? Tai että valitsempa lapselle kummin, joka on sitten eläkkeellä kun lapsi menee kouluun?
Kun mä kävin ekaa luokkaa, koulupäivät oli pitempiä, ja tuommoisia älyttömiä lomia ei ollut. Miksei niin voi olla edelleen?

siis en ymmärrä? miksi mun olisi pitänyt harkita Sua ennen raskautta???

Summa summarum: kun kerran olet halunnut ja hommannut lapsia elämääsi niin sinun täytyy myös hoitaa ja kasvattaa ne 18 vuoden ajan. Ei se yhteiskunta ala sun mukaasi pyörimään vaan sinä ja sinun elämäsi joustatte niin että LAPSESI saavat ihanan elämän.

Alkuperäinen kirjoittaja abc:
Ei tullu sitten mieleen että esim yläasteen tai lukion ilmoitustaululle voisi viedä lapun kesätytöstä?
Ja jos paikkakunnalla on ammattikoulu, jossa opiskellaan esim lähihoitajaksi, niin sinne myös. Hyvässä lykyssä löytää sellaisen nuoren, joka mielellään ottaisi lapsenvahtikeikkoja vastaan silloin tällöin iltaisin ja/tai viikonloppuisin.

niin. se on ihan totta että olisi järkevää jos ekaluokan ajaksi koulu järjestettäisiin toisella tavalla. eli se alkaisi puoli kahdeksalta vaikka aamiaisella, sitten koulutunteja, sitten leikkimistä ja läksyjentekoa, välipalaa ja vanhemmat hakisivat 16.30. jonkunlainen hoito pitäisi järjestää myös syys ja talvilomaa varten. vaikka kerhotoiminta koulun tiloissa.

mutta NÄIN EI OLE. se täytyy kestää ja asiat on pakko järjestää sen mukaan. ja lapset ei saa kärsiä sen takia, että vanhemmat ei viitsi järjestää asioita niin. itse olin avainkaulalapsi kuusivuotiaasta ja sairastuin varhaisteininä paniikkihäiriöön. en uskaltanut enää olla kotona yksin, koska olin joutunut sitä olemaan aivan liian varhain. tätä on tutkittu, että näin kävi monille 90-luvun alun lapsille, jotka lama-aikaan paljon olivat yksin. seuraavien sukupolvien reaktiot nähdään sitten myöhemmin.

MUTTA pointtiin. teidän on vaan joko
a) järjestettävä se hoito/vuorotteluvapaa tai etsittävä työ jossa lyhyemmät päivät
b)soviteltava aikataulut miehen kanssa niin, että lapsi ei joudu olemaan kohtuuttomasti yksin
c)kestettävä se, että ei ole perheen yhteistä loma-aikaa sen YHDEN vuoden ajan
d)maksettava mukisematta kerhomaksut
e)etsittävä ilmoituksin vaikka opiskelija vahtimaan lapsia
f)verkoistoiduttava muiden vanhempien kanssa ja sovittava heidän kanssaan vaikka joku vuoro systeemi, siinä on sitten itsekin oltava valmis huolehtimaan välillä muitten lapsista
g)lämmiteltävä välejä sukulaisiin

jos mikään näistä ei onnistu, niin ongelma on korvien välissä.

juuei!

Muistaakseni olit samalta paikkakunnalta kuin minä ja kyllä täällä on järjestettynä maksullinen iltapäivähoito 1-2. luokkalaisille. Siitä sai lapun mukaan silloin, kun kävitte ilmoittautumassa kouluun. Se kannattaa palauttaa tuona tutustumispäivänä. Keskustan koulussa on muistaakseni tarjolla vielä aamuhoitoakin.

Meillä on siinä veemäinen tilanne, että meidän ensi syksyä koulua aloittava keskimmäisemme joutui eri ala-asteelle kuin kolme vuotta vanhempi isompi sisaruksensa. Eikä ole asuinpaikka muuttunut. Eli joo, pienet pohdinnat meilläkin tällä hetkellä menossa. Ainakin laitamme lapsen iltapäivähoitoon.

Eikä tässä vielä kaikki, silloin kouluuntutustumispäivänä on SAMANA ILTANA klo 18 vanhempainilta. Että mä pääsen töihin klo 12, sieltä pitää lähteä normaaliaikaan, että ehdin viedä lapset jollekin lapsenvahdille. Jos siis löydän semmoisen jostain. (Mitä jos en löydä!???)

:headwall:
Sitten otat lapset mukaan sinne vanhempainiltaan. On mullakin ollut joskus kuopus mukana vanhempainilloissa, kun ei noita voinut vielä keskenäänkään kotiin jättää.

hankalaksi menee...kivahan pojan olisi olla lomalla myös, mutta välillä on pakko viedä hoitoon. Suku ja kummit asuu kaukana ja itsellä ei lomaa kuin viikko.
Ja hoitoa ei enää elokuussa kun koulu alkaa 12.pv.. isänsä ei ota kantaa järjestelyihin(olen eronnut) mutta onneksi miehelläni lomaa heinäkuussa. Mutta silti useita viikkoja jää järjesteltäväksi. Pitäisikö työt lopettaa että asiat järjestyisi???
Ja ne syyslomat..P...stä!

Mitä tästä opimme?

On loistavaa, että meillä on 5 lasta. Vanhin 9v, nuorin vauva. Olen kotiäitinä vielä 2vuotta, ellei 3:kin. Esikoinen on sitten jo 11 tai 12vuotias. Pienimmät on päivähoidossa, mutta kun tämä nuorin menee kouluun, on esikoinen jo 16v. Lapsilla on seuraa toisistaan, ja ja pärjäävät sitten hyvinkin keskenään kesälomat sun muut. Ja kenenkään tuskin täytyy olla pitkiä ikoja yksin kotona, kun joku sisaruksista on yleensä sitten seurana. =)

Yhteistyössä