mummeliisa oletko tullut ajatelleeksi turvallisuustekijöitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HARMAANA JO PITKÄÄN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Mua jaksaa hämmästyttää nää aloitukset palstalla? :D Miksi jotakuta huolestuttaa/kummastuttaa/mietityttää mitä joku heille itselleen tuntematon ihminen tekee netin ihmemaailmassa? :O Mulle on ainakin ihan sama, kyseinen ihminen varmaan tiedostaa mitä riskejä asiassa on tai ei ole. Tuskinpa Mummeliisa paljastaa itsestään oikeastaan sen enempää kuin mä saisin selville julkisuuden henkilöistä ihan vaan mediaa seuraamalla.

Maailma muuttu, eskoseni. Opettakaa nyt ainakin lapsillenne, että netissä julkaistu tieto voi vaikuttaa tulevaisuudessa, myös negatiivisesti. Teidän/meidän työantaja on ehkä vielä sitä vanhempaa polvea, joka ei välttämättä käytä kaikkia netin suomia mahdollisuuksia, kun valitsee yritykseensä työntekijöitä. Tulevaisuudessa asia on toisin, kun jo muutaman vuoden kuluttua isotkin pomot ovat niitä, jotka ovat kasvaneet lapsuutensa ja nuoruutensa netin kulkiessa rinnalla ihan luonnollisena osana elämää ja josta tiedon hakeminen on aivan jokapäiväistä. Kaikilla ei välttämättä riitä se huumorintaju, jos ruudulle lävähtääkin känniääliökuvia, kertomuksia kaikista pikkurikoksista mitä on tullut tehtyä ja kuinka monelle sitä pissavehjettä tulikaan taas festareilla jaettua jne. Vaan kyllä sitten palkataan se toinen, joka on pitänyt nämä jutut salassa ja julkisessa haussa löytyy vain sitä positiivista historiaa koulumenestyksineen ja kuvia vain hyvien harrastusten parissa joukkuekavereiden kanssa.

Myös rikolliset/rikokset muuttuvat ajan mukana. Jos tänään et vielä tunne tai tiedä ketään, kenen kotiin on murtauduttu netistä kerättyjen tietojen perusteella, älä oleta, että tilanne on sama muutaman vuoden päästä. Ja haluatko sinä olla silloin se ensimmäinen, jonka tunnet?

Hyvä kirjoitus :)

Minä ihmettelen sitä, että kaikki pitää kertoa netissä. Silloin täytyisi olla erittäin huomaavainen ainakin läheisiään kohtaan jos esiintyy tunnettuna ja kuvallaan. Tällä palstalla on hämärtynyt kokonaan se raja, mitä lapsistaan voi kertoa silloin jos heidän äitinsä on tunnistettavissa.

Harva lapsi vähän isompana haluaa että muut ihmiset saavat täältä lukea kaikenlaisia asioita elämästään. Eri asia on se, jos lupa on kysytty.

No mitä virkaa on lapsen antamalla "luvalla"?

"Sosiaaliset yhteisöt ovat innoittaneet monet käyttäjät kertomaan ahkerasti, missä he kulloinkin ovat. Seurauksena yli 50 kotia ryöstettiin Nashuan kaupungissa New Hampshiressa, poliisi epäilee."

http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2010/09/13/facebook-uhka-toteutui-murtovarkaat-iskivat/201012679/66

Vielä vakuutuskorvauksia maksettaessa ei kai oteta huomioon sitä, miten murtovarkaan uhriksi joutunut on esim facebookissa tietojaan antanut, Mutta tulevaisuudessa tämäkin muuttuu ihan varmasti, ja sitten sinulla on arvoesineistä tyhjennetyn kodin lisäksi hylkäyskirje vakuutusyhtiöltä.

Hyvä kirjoitus :)

Minä ihmettelen sitä, että kaikki pitää kertoa netissä. Silloin täytyisi olla erittäin huomaavainen ainakin läheisiään kohtaan jos esiintyy tunnettuna ja kuvallaan. Tällä palstalla on hämärtynyt kokonaan se raja, mitä lapsistaan voi kertoa silloin jos heidän äitinsä on tunnistettavissa.

Harva lapsi vähän isompana haluaa että muut ihmiset saavat täältä lukea kaikenlaisia asioita elämästään. Eri asia on se, jos lupa on kysytty.

Peesi. Ja turha sanoa että kysyin luvan kun lapsi oli 6v. Mieli voi muuttua vanhempana.
Jokainen tietysti tekee tavallaan mutta minäkään en tajua sitä syytä miksi kaikki pitää kertoa kaikille.

Täytyy sanoa, että en todellakaan ymmärrä, että omia asioita esitellään ja levitellään täällä netissä ihan VENTOVIERAILLE! Hui! Varsinkin lasten ja lastenlasten asioita, kuvia yms. Onko tämä ko mummeliisa kuullut yksityisyyssuojasta? Lapset ovat omia erillisiä yksilötään ja he eivät välttämättä haluaisi olla kuvissa esillä kaikelle kansalle. Saatika että heidän asioitaan jaeltaisiin ympäriinsä....Päättäköön itse kun ovat aikuisia, haluavatko olla yleisön "pällisteltävänä" netissä. Mun mielestä vain todella vastuutonta ja epäkypsää levitellä toisten henkilöiden kuvia ympäriinsä. :(

kukin taaplaa tyylillään, itse en laita mitään kuvia lapsista nettiin, mitä monet pitää ihmeellisenä. Laittakoon sitten isompana itse jos haluavat.

ei niitä tietoja tarvitse selvittää edes,kun ne on kaikkien saatavilla.
toki, ei sinun ole pakko uskoa tuohon uhkaan, mutta minä uskon.en tietenkään itke pieluksia tyynystä sen takia märäksi, mutta en kuitenkaan osittain tuosta syystä näe tarpeelliseksi kertoa täällä missä sun, laittaa lasteni nimiä ja kuvia jne jne.
jos täällä yksärillä jotkut saa ties mitä uhakuksia, niin ei sekään ihan tervettä ole.ai niin.mut taas mä unohdin vissiin, et nettiuhkailut ei voi ikinä muuttua oikeiks.

Joo ei mun osoite mikään salainen ole. Sen voi kuka tahansa selvittää, oli mun kuva netissä tai ei.
Onko sulla salaiset osoitetiedot ja puhelinnumerot?
Ja henkivartija? Jokuhan voi sut kaupassa nähdessään ärsyyntyä, napsahtaa ja tulla tappaan sut.
Sori mutta en käsitä miten kuvan näkeminen netissä eroaa siitä että näkee ihmisen livenä.

Eikö lapsillakin ole oikeus omaan yksityisyyteensä? Eräs puolituttu laittaa facebookiin kuvia alastomista lapsistaan, se on aika kummallista..en mä ainakaan haluaisi 20 vuoden päästä tietää että mun äiti on näyttänyt mun alastonkuvia 500 "parhaalle" kaverilleen. Puhumattakaan sitten siitä, että minkälaisia ihmisiä siellä 500 tyypin joukossa on.

Joo, jos on rikoksia tullut tehtyä, niin sitä ei ehkä kannata omalla nimellään tunnustaa netissä :D
Muuten en ymmärrä, miten "vieraiden" ihmisten nettitoiminta ottaa niin pattiin, että tulee tarve julkisesti ohjeistaa. Kukin tyylillään. Mutta itsekään en kyllä tunnistettavalla profiililla ehkä paljastaisi, jos meillä pidettäisiin aina kotiovet lukitsematta. Se hiukan taannoin ihmetytti tällaista kaupunkilaista, mutta muuten ei Mummeliisan tai kenenkään muunkaan "paljastukset" ole minusta mitenkään arveluttavia.

[QUOTE="huoh";22697149]Joo ei mun osoite mikään salainen ole. Sen voi kuka tahansa selvittää, oli mun kuva netissä tai ei.
Onko sulla salaiset osoitetiedot ja puhelinnumerot?
Ja henkivartija? Jokuhan voi sut kaupassa nähdessään ärsyyntyä, napsahtaa ja tulla tappaan sut.
Sori mutta en käsitä miten kuvan näkeminen netissä eroaa siitä että näkee ihmisen livenä.[/QUOTE]

Esim näin

"7.9.2010 Uhrit löytyvät internetistä

Saksassa herättää edelleen kauhua murhaaja, joka nyt on tappanut jo kolme miestä. Bild-lehden mukaan tässä kolmannessakin tapauksessa on käytetty samaa asetta (Bild-lehden tieto). Uhrit löydetään lähes alastomina, ja heiltä on viety kaikki henkilöpaperit, esineet ja vaatteet. Perjantaina sadat poliisit tutkivat viimeksi murhatun löytöpaikkaa, mutta mitään esineitä tai vaatteita ei löytynyt. Uhria ei ole pystytty tunnistamaan.

Saksalainen keskusrikospoliisi (Bundeskriminalamt) on tullut mukaan tutkimuksiin. On ilmeistä, että murhaaja löytää uhrinsa internetin kautta."

[QUOTE="vieras";22697306]Joo, jos on rikoksia tullut tehtyä, niin sitä ei ehkä kannata omalla nimellään tunnustaa netissä :D
Muuten en ymmärrä, miten "vieraiden" ihmisten nettitoiminta ottaa niin pattiin, että tulee tarve julkisesti ohjeistaa. Kukin tyylillään. Mutta itsekään en kyllä tunnistettavalla profiililla ehkä paljastaisi, jos meillä pidettäisiin aina kotiovet lukitsematta. Se hiukan taannoin ihmetytti tällaista kaupunkilaista, mutta muuten ei Mummeliisan tai kenenkään muunkaan "paljastukset" ole minusta mitenkään arveluttavia.[/QUOTE]

Tuskin se nyt ketään "pattiin" ottaa, eikä kukaan kai ole aikuisia ihmisiä tässä ollut edes kieltämässä tai ohjeistamassakaan. Kunhan yleisellä tasolla asiasta keskustellaan, että mitä ajatuksia nettiturvallisuus ihmisissä herättää. Ei nähtävästi paljoakaan.

[QUOTE="vieras";22697769]Tuskin se nyt ketään "pattiin" ottaa, eikä kukaan kai ole aikuisia ihmisiä tässä ollut edes kieltämässä tai ohjeistamassakaan. Kunhan yleisellä tasolla asiasta keskustellaan, että mitä ajatuksia nettiturvallisuus ihmisissä herättää. Ei nähtävästi paljoakaan.[/QUOTE]

Yleisellä tasolla juu ja ihan aloituksen otsikossa tietty nimimerkki.

Minäkään en oikein tajua mitä pahaa on esimerkiksi kuvien laitossa nettiin? Suomessa on kuitenkin jo melkein kymmenen vuotta ollut yleisesti ihmisillä omia kuvia netissä (IRC-galleria, Facebook, MySpace, blogit) jne. Kuinka monelle on sattunut jotain? Kyllä, netissä, varsinkin nuorten suosimilla sivuilla (esim. IRC-galleria) on saalistajia, jotka houkuttelevat nuoria tapaamaan, mallinkuviin ym. mutta uskoisin, että Mummeliisa ei tällaisen uhriksi joudu vaan osaa tarvittaessa kieltäytyä.

Missä on ne kauhutarinat bloginpitäjistä, joille on avoimen blogin vuoksi tapahtunut jotain pahaa?

Edellä mainitut galleriat on täynnä teinien ja nuorien aikuisten kuvia, joita on otettu ehkä kännipäisään, on kuvia vähäpukeisista nuorista ym. Ehkä hauskaa huomionhakua nuorisolle, mutta entäs vähän myöhemmin? Aikuisena voi olla kiusallista em.kuvien esille nouseminen. Mitä mahtavat ajatella työnantaja? Entä mitä ajattelevat nuorison vanhemmat tyttäristään, jotka paljastavat sulonsa gallerioissa. Haluaisitko oman tyttäresi rinnat kaikkien vapaasti katseltavaksi? Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kun kerran kuvan/kirjoituksen nettiin laitat, sitä et sieltä enää pois saa.

Juu ei kovin fiksua sellainen, että levitellään kuvia ja yksityisasioita netissä. Ne voivat pahimmassa tapauksessa olla siellä ikuisesti. Yhdellekin tutulle kävi niin, että kun laittoi mallikuviaan nettiin (bikinikuvia) niin eräs kateellinen, jolle tämä nainen antoi pakit, alkoi tekemään joka paikkaan profiileja tämän naisen nimissä. Sehän oli sitten kiva kaivaa kaikki paikat, mihin netissä sai kuvia, läpi ja pyytää ylläpitoa poistamaan profiilit :( Deittipaikkoihin ym. tää mies oli niitä laittanut ja kirjoitellut tosi härskejä tän naisen nimissä.

Ja sit taas yks kaveri kirjoittaa KAIKKI yksityisasiansa blogissaan, haukkuu työpaikkaansa/pomoaan, tilittää raha-asiat, kertoo suhteensa riidat ja muut yksityiskohdat, kertoo milloin on matkalla ja kämppä tyjänä ym... Kiva kun joku sattuu saamaan päähänsä että jaa sinnehän on hyvä murtautua kun tuo on poissa tai sitten kun hakee uutta työpaikkaa niin pomo kaivaa noi jutut netistä eikä halua palkata tuollaista ihmistä :/

Mut mun käsittääkseni tämä Mummeliisakin kirjoittaa ihan fiksuja juttuja eikä mitään häröilyä nettiin, joten riippuu ihan siitä että mitä ja miten netissä levittelee asioitaan.

Edellä mainitut galleriat on täynnä teinien ja nuorien aikuisten kuvia, joita on otettu ehkä kännipäisään, on kuvia vähäpukeisista nuorista ym. Ehkä hauskaa huomionhakua nuorisolle, mutta entäs vähän myöhemmin? Aikuisena voi olla kiusallista em.kuvien esille nouseminen. Mitä mahtavat ajatella työnantaja? Entä mitä ajattelevat nuorison vanhemmat tyttäristään, jotka paljastavat sulonsa gallerioissa. Haluaisitko oman tyttäresi rinnat kaikkien vapaasti katseltavaksi? Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kun kerran kuvan/kirjoituksen nettiin laitat, sitä et sieltä enää pois saa.

Usein mennään taas siihen, että ajatellaan, että gallerioihin ei sitten laiteta muuta kuin epäilyttäviä kuvia. Miksi aina ajatellaan ääripäitä? Suurin osa laittaa nettiin ns. asiallisia kuvia, paljastavat kuvat eivät edes kuulu mm. IRC-galleriaan, josta niitä aina poistetaan jos sellaisia löydetään. Myös suurin osa blogeista on täysin asiallisia sisällöltään. Ei IRC-galleria tai moni muukaan nettiyhteisö ole itsessään mikään epäilyttävä tai huono paikka. Sille ei tietenkään voi mitään jos joku laittaa nettiin jotain puolialastonkuvia, mutta se ei kai ollutkaan tämän keskustelun aihe.

Siinä vaiheessa, kun näin täällä mummeliisan laittaman listan, jossa oli lasten ja lastenlasten nimet (etu ja toiset nimet) sekä syntymäajat, tulin vakuuttuneeksi siitä, että mummeliisa on uusi Blume.

Siinä vaiheessa, kun näin täällä mummeliisan laittaman listan, jossa oli lasten ja lastenlasten nimet (etu ja toiset nimet) sekä syntymäajat, tulin vakuuttuneeksi siitä, että mummeliisa on uusi Blume.

Jos oot tosissas niin meinaatko muka että tää henkilö on kirjoittanut vuodesta 2006 blogiaan ja keksinyt sen kaiken päästään..? Ja myös sadat kuvat pöllinyt jostain..? Et sitten järin fiksu ole.

Mua jaksaa hämmästyttää nää aloitukset palstalla? :D Miksi jotakuta huolestuttaa/kummastuttaa/mietityttää mitä joku heille itselleen tuntematon ihminen tekee netin ihmemaailmassa? :O Mulle on ainakin ihan sama, kyseinen ihminen varmaan tiedostaa mitä riskejä asiassa on tai ei ole. Tuskinpa Mummeliisa paljastaa itsestään oikeastaan sen enempää kuin mä saisin selville julkisuuden henkilöistä ihan vaan mediaa seuraamalla.

Ihan samaa ihmettelen.:D Kummasti ihmiset jaksaa vaivata pieniä päitään toisten asioilla.

Mulle ei ole näissä tämän tyyppisissä ketjuissa koskaan oikein selvinnyt, minkälaisia nämä turvallisuusuhat on?
Jos esiintyy omana itsenään keskustelufoorumilla internetin ihmemaailmassa, niin mitä sellaista turvallisuuden vaarantavaa siitä voi seurata, mitä ei voisi tapahtua muutenkin?

Niinpä. Tuolla logiikalla koko perheen pitäis laittaa säkit päähänsä kun astuu ulos ulko-ovesta, ellei kukaan muu näkis. Ei vois koskaan käydä yhtään missään tuolla logiikalla.

Voi terve. Kannattaa ostaa jätesäkit koko perheelle ja tehdä siihen silmänreiät jos jänskättää sekopäät. Ei elämä ole pelkäämistä varten, voihan esim. pedofiilit vaania kenen tahansa lasta vaikka koulumatkalla tai ihan mitä vaan. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä että saa selville ihmisestä paljonkin asioita vaikka olisi henkilön nähnyt vain kaupassa.

"Ei niin hullua tyyppiä ole etteikö minun lähipiirstä löytyisi vielä hullumpi." Meille ei kukaan halua luvatta tulla. Se on varma.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä