Mun mielestä on täysin ymmärrettävää, että sukulaiset, ystävät ja työkaverit on kauhuissaan 3.-> raskaudesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pöllistiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pöllistiina

Vieras
Joissain tapauksissa myös 2. ja 1. raskaudesta ärtyminen on ymmärrettävää.

Nainen nyt ei vaan useimmiten pysty täysin yksin lapsistaan huolehtimaan. Vaikka oman ajan kaipuu olisi 0, niin tilanteita tulee. Töissä äitiyslomien, hoitovapaiden ja lasten sairaudesta johtuvien saikkujen lisäksi myös mm. näitä "En voi jäädä pidempään tänään, on lapsen haku päiväkodista.", "Pitäis lähtee aiemmin huomenna kun on lapsen neuvola/vasukeskustelu/lääkärikäynti" jne. Ja kyllähän se monista pienten lapsen äideistä töissä näkee, että väsyneitä ovat ja työhön paneutuminen nyt ei vaan ole samaa luokkaa kuin lapsettomilla tai aikuisten lasten vanhemmilla.

Sukulaisten ja ystävien kannalta taas... Suurimmalle osalle tulee niitä tilanteita joskus, että on vaikka ollut jo töistä pois sen sallitun 3 päivää lapsen sairauden vuoksi ja mieskin on oman osuutensa hoitanut ja lapsen sairaus sen kun jatkuu vaan... Sitten onkin "tukiverkolle" käyttöä ja lapsi pistetään puolikuntoisena ilostuttamaan tukiverkoston jäseniä tai pyydetään mummo omaan kotiin tms. Tulee näitä, että pitääkin olla töissä pidempään, voisitkos hakea meidän "Maijan" tänään. Ekaluokkalaisten lomat on pitkät ja vanhempien lomat lyhyet, tulee taas tukiverkolle käyttöä. On vanhempainiltaa ja keskustelua, mihin molemmat vanhemmat haluaa mukaan. Synnärille kun menee synnyttämään uutta lasta ja jos mies haluaa mukaan, niin pitää hankkia isommille lapsille hoitoapua siksi aikaa. Sun muuta. Osa tietysti vielä lisäksi haluaa sitä parisuhdeaikaa tai jopa käydä kaupassa ilman lapsia, jolloin taas hoitoapu kelpaa... Vaikka mahdollisimman vähillä mentäis, niin suurin osa silti joskus tarvitsee oman ydinperheen ulkopuolista apua.

Tietysti on näitä äiti Teresoja (kuten mummeliisa, joka varmaankin pian tulee tänne kertomaan oman kantansa), joiden sydän sykkii rakkautta aina uudesta perheenlisäyksestä kuullessaan ja mieli syyhyää päästä auttamaan hoitamisessa, mutta ei voi olettaa sen menevän suinkaan aina niin. Tiedän moniakin mummoja, jotka on aika rasittuneita kaikesta hoitoavun antamisesta, mutteivät silti oikein kehtaa kieltäytyä.

Siinä tilanteessa, rakkaat plussalaiset, on ihan normaalia, että reaktio kun kerrotte iloisina ties monennestako raskaudestanne, on hieman kauhistunut. Täällä monesti on surtu niitä ikäviä kommentteja, mitä on tullut kun on kertonut olevansa taas raskaana, mutta miettikää asiaa myös toisten kannalta...

Kyllä mun mielestä on ihan ok olla vähän järkyttynyt, jos oletus on, että luultavasti jonkun tuleva perheenlisäys tulee omaankin elämään jossain vaiheessa vaikuttamaan...

Hienoa, että lapsia syntyy ja elämä jatkuu, mutta kyllä se ympäristöllekin on välillä muutakin kuin vaaleanpunaista hattaraa.

Ymmärrän että jonkun joka itse haluaa vain sen yhden lapsen mielestä se kolme on jo ihan liikaa. Siltikin, jos kyse on toisesta ihmisestä niin miksi olla järkyttynyt? Tietty jos on kyseessä perhe jossa on paljon ongelmia, lapset välillä sijoitettuina eikä vanhemmat osaa huolehtia oikein itsestäänkään niin silloin ymmärrän järkytyksenkin. Mutta jos on ns normaaliperhe joka hoitaa itse lapsensa ( se että lapset on välillä läheisillä hoidossa ei poista tätä, uskokaa tai älkää mutta tänäkin päivänä on mummoja, tätejä, kummeja ym jotka haluavat hoitaa lapsia) niin miksi ihmeessä olla järkyttynyt tai muuten suhtautua tympeästi?

Vaikka ajatus lisälapsista kuulijan mielestä tuntuu järjettömältä niin jotain käytöstapoja voi omata sen suhteen miten tuon tuo esille. Ei luulisi olevan liian vaikeaa hymyillä ja onnitella.

Jos taas on kyse siitä että "joutuu" jatkuvasti hoitamaan tuon perheen lapsia niin kannattaa opetella sanomaan se "ei".

3 lasta on eikä olla kyllä vaivattu ketään lapsillamme. Sukulaisetkin asuvat kätevästi 500km päässä, joten ei sieltä kyllä ihan meidän muksujen sairastumisien takia tulla.

olihan se toki meidän suvussakin järkytys, kun yleinen käsitys oli se, että lapsia kuulu olla kaksi. Poika ja tyttö. Kun meillä oli jo poika ja tyttö. Kaikki oli ihan suu auki, että MITÄ.....

Viimeksi muokattu:
Veikkaisin, että aika harvalla nyt kuitenkaan ensimmäinen ajatus on ystävän/sukulaisen raskaudesta kuultuaan, että "voi helvetti, taas joutuu jossain vaiheessa sairaita kakaroita hoitamaan"...
Tottakai töissä ärsyttää, jos joku on jatkuvasti poissa lapsen takia, mutta kyllä niitä poissaolosyitä on muitakin.

Voi perhana... vaikka onkin vain kaksi lasta, niin olen tehnyt tässä hommassa jotain aivan väärin!! Asutaan sellaisella paikkakunnalla missä meillä ei ole miehen kanssa minkäänlaista tukiverkkoa!! Isovanhemmat asuvat 250 km:n päässä kuten myös muut sukulaiset ja kaverit ovat sellaisten matkojen päässä, ettei heiltä voi pyytää hoitoapua (ja perhanilla on vielä omatkin perheet ja työt hoidettavina)!! Olisi pitänyt suunnitella lisääntyminen sen mukaan, että voidaan ottaa rakkaimmista kaikki lapsenhoitoapu irti. Nyt joudutaan miehen kanssa kahdestaan pyörittämään tämä arki tauteineen ja sairauksineen..... Damn!!! :D :D :D

Samalla lailla sen suuremmassa perheessä viihtyvän mielestä voi tuntua vieraalta ja jopa typerältä että joku hankkii vain sen yhden lapsen. Mutta onko häneltäkään asiallista olla tästä huomauttelemassa ja kauhistelemassa lapsiparkaa joka jää vaille sisaruksia?

Mä olen hieman eri mieltä. Minusta vanhempien pitäisi osata asettaa rajat myös aikuisille lapsilleen. Toki tämä on hankalaa silloin, jos niitä rajoja ei asetettu lapsen lapsuudessakaan. Ei ole milläään tavalla järkevää, että isovanhemmat tai sukulaiset hoitavat toisen lapsia vastoin tahtoaan. Silloin hoidetaan, kun se todellakin sopii, muulloin sanotaan asiallisesti, että tällä kertaa ei käy.

Mitä tulee työelämään, niin tokihan raskausuutinen tietää sitä, että porukasta yksi tulee olemaan pidempään poissa. Joudutaan ehkä hankkimaan sijainen ja perehdyttämään hänet tai jakamaan äitiyslomalle jäävän työt muulle porukalle. Oikeus kieltäytyä ylitöistä on ihan lakisääteinen juttu, joten siitä ei pitäisi kenenkään kiskoa herneitä nenäänsä. Ja voihan tämä vanhempi tehdä ylitöitä jonain muuna päivänä, jolloin ei ole lapsen hakua päiväkodista. Mä olen ollut elämässäni niin tyhmä, että olen aina luopunut kaikista omista jutuistani - jopa kesälomista ja lääkärissä käynneistäni - voidakseni olla aina tarvittaessa töissä. Ja miten kävikään? Koska en osannut pitää puoliani, muut laskivat aina omat lomansa ja menonsa sen varaan, että kyllä Keittis joustaa ja lomallaankin ainakin päivystää. Kun kyllästyin siihen, että pitämättömiä lomia on kertynyt jo 24 viikkoa, työkaverit ovat olleet suuresti hämmästyneitä, miksi nyt yhtäkkiä olenkin alkanut pitämään oikeuksistani kiinni ja haluan pitää lomaa samalla tavalla kuin työkaverinikin pitävät.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27054696:
Oikeus kieltäytyä ylitöistä on ihan lakisääteinen juttu, joten siitä ei pitäisi kenenkään kiskoa herneitä nenäänsä.

Niimpä, ja nykyään ihmiset on jo niin fiksuja, että jopa nuoret ja sinkut tajuaa pitää tästä oikeudesta kiinni! Moni on huomannu (kantapään kautta), että vapaa-aikaa ei voi korvata rahalla.

No voi nyt taas vittu.
Mulla on kuus lasta eikä niitä kenenkään tarvi hoitaa ellei halua, väkisin tai edes puoliväkisin en tunge yhtään kenellekään (sitä varten on maksulliset lastenhoitopalvelut, eipä tarvi kenekään rutista selän takana).
Työpaikasta en tiedä, meidän firma on aika lapsiystävällinen kaikenkaikkiaan eikä ole pahaa sanaa sieltä suunnalta tullut ikinä lapsiin ja heistä johtuviin poissaoloihin liittyen.

Tilanteita on niin erilaisia.

Joidenkin ihmisten kohdalla saa olla kauhuissaan jo siitä ensimmäisestä. Joidenkin kohdalla se kymmeneskin menee siinä kuin kolmekin. Minkälainen tukiverkko on vanhempien pään sisässä, se se tärkein on.

Joilelkin "oman ajan menetys" on ihan hirveä asia, joillakin kaikki aika on perheaikaa muutenkin. Joillakin työ on niin tärkeä että sitä stressataan kotonakin. Joillekin koti on aina tärkein paikka.

Ap kuulostaa sellaiselta, että jo yksi lapsi on "kuormitus" elämään. On siinä vaikea sitten ymmärtää perhekeskeistä ajattelutapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöllistiina;27054487:
Joissain tapauksissa myös 2. ja 1. raskaudesta ärtyminen on ymmärrettävää.

Nainen nyt ei vaan useimmiten pysty täysin yksin lapsistaan huolehtimaan. Vaikka oman ajan kaipuu olisi 0, niin tilanteita tulee. Töissä äitiyslomien, hoitovapaiden ja lasten sairaudesta johtuvien saikkujen lisäksi myös mm. näitä "En voi jäädä pidempään tänään, on lapsen haku päiväkodista.", "Pitäis lähtee aiemmin huomenna kun on lapsen neuvola/vasukeskustelu/lääkärikäynti" jne. Ja kyllähän se monista pienten lapsen äideistä töissä näkee, että väsyneitä ovat ja työhön paneutuminen nyt ei vaan ole samaa luokkaa kuin lapsettomilla tai aikuisten lasten vanhemmilla.

Sukulaisten ja ystävien kannalta taas... Suurimmalle osalle tulee niitä tilanteita joskus, että on vaikka ollut jo töistä pois sen sallitun 3 päivää lapsen sairauden vuoksi ja mieskin on oman osuutensa hoitanut ja lapsen sairaus sen kun jatkuu vaan... Sitten onkin "tukiverkolle" käyttöä ja lapsi pistetään puolikuntoisena ilostuttamaan tukiverkoston jäseniä tai pyydetään mummo omaan kotiin tms. Tulee näitä, että pitääkin olla töissä pidempään, voisitkos hakea meidän "Maijan" tänään. Ekaluokkalaisten lomat on pitkät ja vanhempien lomat lyhyet, tulee taas tukiverkolle käyttöä. On vanhempainiltaa ja keskustelua, mihin molemmat vanhemmat haluaa mukaan. Synnärille kun menee synnyttämään uutta lasta ja jos mies haluaa mukaan, niin pitää hankkia isommille lapsille hoitoapua siksi aikaa. Sun muuta. Osa tietysti vielä lisäksi haluaa sitä parisuhdeaikaa tai jopa käydä kaupassa ilman lapsia, jolloin taas hoitoapu kelpaa... Vaikka mahdollisimman vähillä mentäis, niin suurin osa silti joskus tarvitsee oman ydinperheen ulkopuolista apua.

Tietysti on näitä äiti Teresoja (kuten mummeliisa, joka varmaankin pian tulee tänne kertomaan oman kantansa), joiden sydän sykkii rakkautta aina uudesta perheenlisäyksestä kuullessaan ja mieli syyhyää päästä auttamaan hoitamisessa, mutta ei voi olettaa sen menevän suinkaan aina niin. Tiedän moniakin mummoja, jotka on aika rasittuneita kaikesta hoitoavun antamisesta, mutteivät silti oikein kehtaa kieltäytyä.

Siinä tilanteessa, rakkaat plussalaiset, on ihan normaalia, että reaktio kun kerrotte iloisina ties monennestako raskaudestanne, on hieman kauhistunut. Täällä monesti on surtu niitä ikäviä kommentteja, mitä on tullut kun on kertonut olevansa taas raskaana, mutta miettikää asiaa myös toisten kannalta...

Kyllä mun mielestä on ihan ok olla vähän järkyttynyt, jos oletus on, että luultavasti jonkun tuleva perheenlisäys tulee omaankin elämään jossain vaiheessa vaikuttamaan...

Hienoa, että lapsia syntyy ja elämä jatkuu, mutta kyllä se ympäristöllekin on välillä muutakin kuin vaaleanpunaista hattaraa.
Pasiivis-aggressiivisen vässykän lätinää. Avaa suusi oikeassa paikassa ja älä ruikuta.

Tosissaan perheet ovat erilaisia ja siinä kun joillekin sopii se yksi lapsi (tai lapsettomuus) joillekin taas suurperhe on se sopivin elämäntapa. Kaikki ei kuormita lähipiiriään jatkuvalla lastenhoitotarpeella ja joillekin on itsestäänselvyys että autetaan läheisiä milloin missäkin.

Itse olen eniten näitä kauhisteluja toisten perheenlisäyksistä kuullut sellaisilta ihmisiltä jotka eivät ole näiden perheiden lapsia koskaan hoitaneetkaan eikä heillä ole "jätkytykselleen" mitään muita perusteita kuin se että heidän mielestä 3/4/5 jne lasta vaan on liikaa.

en mä kauhuissaan ole kenenkään lisääntymisestä, onnittelen ja yleensä olenkin aidosti onnellinen perheen tulevasta lisästä. mutta en mäkään ymmärrä sitä, että hoidatetaan omat lapset sukulaisilla vaikka päiväkoti ynnä muut maksulliset palvelut on olemassa. jos lapsia tekee, pitää ottaa huomioon, että niiden elättäminen/hoidattaminen maksaa.

[QUOTE="vieras";27055035]en mä kauhuissaan ole kenenkään lisääntymisestä, onnittelen ja yleensä olenkin aidosti onnellinen perheen tulevasta lisästä. mutta en mäkään ymmärrä sitä, että hoidatetaan omat lapset sukulaisilla vaikka päiväkoti ynnä muut maksulliset palvelut on olemassa. jos lapsia tekee, pitää ottaa huomioon, että niiden elättäminen/hoidattaminen maksaa.[/QUOTE]
Tyhmä ei ole se, joka pyytää..

[QUOTE="vieras";27055035]en mä kauhuissaan ole kenenkään lisääntymisestä, onnittelen ja yleensä olenkin aidosti onnellinen perheen tulevasta lisästä. mutta en mäkään ymmärrä sitä, että hoidatetaan omat lapset sukulaisilla vaikka päiväkoti ynnä muut maksulliset palvelut on olemassa. jos lapsia tekee, pitää ottaa huomioon, että niiden elättäminen/hoidattaminen maksaa.[/QUOTE]

Itse en taas ymmärrä sitä sukulaista joka vastentahtoisesti ottaa lapsia hoitoonsa jopa ihan täyspäiväisesti. Itsestä olisi kyllä kiva jos olisi mahdollista hoitaa välillä sisarusten lapsia ja toivottavasti jos joskus mummoksi päädyn saan myös lapsenlapsia hoitoon ja yökylään. Ikävältä tuntuisi jos lapseni tarjoamani hoitoavun sijaan mielummin palkkaisi ulkopuolisen hoitajan.

Itse en taas ymmärrä sitä sukulaista joka vastentahtoisesti ottaa lapsia hoitoonsa jopa ihan täyspäiväisesti. Itsestä olisi kyllä kiva jos olisi mahdollista hoitaa välillä sisarusten lapsia ja toivottavasti jos joskus mummoksi päädyn saan myös lapsenlapsia hoitoon ja yökylään. Ikävältä tuntuisi jos lapseni tarjoamani hoitoavun sijaan mielummin palkkaisi ulkopuolisen hoitajan.

kyl mäkin ymmärrän sen täysin, että mummot tarjoaa hoitoapua ja silloin on ok, et se otetaan riemusta kiljuen vastaan. ja tietysti voi välillä pyytääkin apua, mut mä tarkoitin sitä, et jos se on ihan jatkuvaa eikä nämä hoitavat tahot jaksa syystä tai toisesta. ja se on vielä ihmeellisempää musta, että sit suututaan, jos sitä hoitoapua ei annetakaan.

[QUOTE="vieras";27055080]ei vai? kyl se aika ajattelematonta on.. tai sit vaan itsekästä.[/QUOTE]

Täh? Siis ajattelematonta tai itsekästä kysyä esim omalta äidiltään tai siskoltaan voisiko tämä hoitaa lasta sen aikaa kun on itsellä joku meno?

[QUOTE="vieras";27055191]kyl mäkin ymmärrän sen täysin, että mummot tarjoaa hoitoapua ja silloin on ok, et se otetaan riemusta kiljuen vastaan. ja tietysti voi välillä pyytääkin apua, mut mä tarkoitin sitä, et jos se on ihan jatkuvaa eikä nämä hoitavat tahot jaksa syystä tai toisesta. ja se on vielä ihmeellisempää musta, että sit suututaan, jos sitä hoitoapua ei annetakaan.[/QUOTE]

Keittis vastasikin tuohon jo hyvin. Vanhempien ja sukulaisten ym kannattaa opetella sanomaan "ei" kun siltä tuntuu. Luulisi sen mummon jo itse aikanaan lapsiaan kasvattaessa törmänneen siihen tilanteeseen jossa täytyy kieltäytyä jostain mitä lapsi haluaa. Ehkä tuossa kasvatuksessa on mennyt jotain vikaan jos se aikuinen lapsi jää vielä äitinsä kieltäydyttyä vänkäämään vastaan ja suuttuu jos ei saa tahtoaan läpi.

Haluan ainakin uskoa että suurimmassa osassa perheitä pystytään näistäkin keskustelemaan ja kunnioittamaan toisiaan.

Yhteistyössä