Mun mies haluaa erota!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xdxdxd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suomalainen mies ei puhu? No todellakin puhuu :D Vai minkä vuosikymmenen miehistä on nyt kyse...? Ainakin mun tuttavapiirissä miehet todellakin puhuvat kun ottaa puheeksi vain asian kuin asian. Niin ja nämä ovat 80-luvulla syntyneitä ja sellaisten vaimojen miehiä, jotka eivät todellakaan edes ala seurustelemaan minkäänlaisten tuppisuiden kanssa. Monet miehet eivät ehkä koe tarpeelliseksi puhua asioista, mutta harvapa varmaan on hiljaa jos säännöllisesti ottaa tavaksi ottaa kahvikupposet käteen ja istua sohvalle ilman muita virikkeitä juttelemaan ja päivittämään ne tärkeät tiedot: Mitä sinulle kuuluu? Mitä meille kuuluu? Mihin olet pettynyt meissä ja mistä pidät? Nämä keskustelut on meillä aina mielenkiintoisia ja mukavia :)

Käsitin ap:n jutun silleen, että hänen miehensä oli eroamassa ap:sta. Ei se tarkoita sitä, että lakataan välittämästä lapsista tai muista läheisistä, vaikka ap:lle ei voi, ainakaan tällä hetkellä, puhua asiasta sen kummemmin.

Tarinoilla on aina kaksi puolta.

[QUOTE="vieras";25236540]Suomalainen mies ei puhu? No todellakin puhuu :D Vai minkä vuosikymmenen miehistä on nyt kyse...? Ainakin mun tuttavapiirissä miehet todellakin puhuvat kun ottaa puheeksi vain asian kuin asian. Niin ja nämä ovat 80-luvulla syntyneitä ja sellaisten vaimojen miehiä, jotka eivät todellakaan edes ala seurustelemaan minkäänlaisten tuppisuiden kanssa. Monet miehet eivät ehkä koe tarpeelliseksi puhua asioista, mutta harvapa varmaan on hiljaa jos säännöllisesti ottaa tavaksi ottaa kahvikupposet käteen ja istua sohvalle ilman muita virikkeitä juttelemaan ja päivittämään ne tärkeät tiedot: Mitä sinulle kuuluu? Mitä meille kuuluu? Mihin olet pettynyt meissä ja mistä pidät? Nämä keskustelut on meillä aina mielenkiintoisia ja mukavia :)[/QUOTE]

tuo oli vain toinen tapa sanoa sama asia mitä minä sanoin, ja lisäksi en sanonut että miehet ei puhu, ne vain ei yleensä puhu nimenomaan niistä asioista mitä tässä ketjussa on kovasti perään huudettu, eli tunteista tai syvemmistä ajatuksista parisuhteen ongelmista.

Onko sinulla omakohtaista kokemusta "hiljaisesta" erosta?

Tässäkin tarinassa on vain yksi osapuoli kertomassa tarinaa. Miehen kannalta se tarina voi olla ihan toinen.

Ehkä mies ei ole valmis puhumaan. Miehet ovat tunnetusti Suomessa hiukan sisäänpäin kääntyneitä tunteissaan.

Ei, mutta mua ärsyttää tuollainen kansallisuuteen ja sukuouoleen perustuva karkea yleistäminen. Se on mun mielestä ongelmallinen ja vaarallinenkin mekanismi, kaikkialla.

"Hiukan sisäänpäin kääntynyt tunteissaan" on mun mielestä jotain muuta kuin ap:n kohtaama käyttäytyminen.

Mutta totta, ei me tuosta tilanteesta voida mitään todellista tietää. Siksi teinkin sen virheen, että ajattelin kuvion irti yksittäisestä tilanteesta kohti yleisempää.

Kyllä mun mielestä edelleen: jos on pystynyt sitoutumaan ja perheen perustamaan, pitää pystyä myös lähtemään asiallisesti.

Ei se tarkoita sitä, ettei "saisi" tai pitäisi lähteä jos suhde kusee (kuten Kepsis koko ajan yrittää mua ymmärtää). Totta kai saa, vapaa yksilö se suhteen osapuolikin on, ja suorastaan pitää, sillä ei huono suhde ketään palvele.

Mun mielestä ei vaan palvele paska erokaan. (Etenkin jos lapsia, kun niitä käytännön asioita on pakko jatkossakin sopia ja hoitaa.)

Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Joskus toinen ei saa itseään ilmaistua välttämättä riittävän selvästi toiselle osapuolelle, tai toinen ei pysty ottamaan tietoa vastaan.

Olin naimisissa 10 vuotta. 3 vuotta ennen eroa koitin keskustella ongelmistamme monta kertaa ja kerroin, etten jaksa loputtomiin jos mies ei suostu hakemaan apua niihin asioihin kanssani/jos emme itse vakavasti yritä tehdä niille jotain. 1 vuosi ennen eroa kerroin miehelle että olen aivan loppu liittoomme, ero tulee vuoden kuluessa jos hän ei hae kanssani ulkopuolista apua/ala tehdä jotain yhdessä kanssani ongelmien ratkaisemiseksi. Kirjoitin myös kirjeen ja lähetin sähköpostin, kun mies ei tuntunut ottavan vastaan sanomisiani. Sitten jätin hänet, vähän alle vuoden päästä. Ja kyllä, hänelle se tuli yllätyksenä. Näin hän vakavasti sanoi.

Ja niin se vaan on, että vaikka päätökseen avioliitosta tarvitaan kaksi, niin eropäätökseen tarvitaan lopulta vain yksi.

Ap, tsemppiä!!!

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Ei, mutta mua ärsyttää tuollainen kansallisuuteen ja sukuouoleen perustuva karkea yleistäminen. Se on mun mielestä ongelmallinen ja vaarallinenkin mekanismi, kaikkialla.

"Hiukan sisäänpäin kääntynyt tunteissaan" on mun mielestä jotain muuta kuin ap:n kohtaama käyttäytyminen.

Mutta totta, ei me tuosta tilanteesta voida mitään todellista tietää. Siksi teinkin sen virheen, että ajattelin kuvion irti yksittäisestä tilanteesta kohti yleisempää.

Kyllä mun mielestä edelleen: jos on pystynyt sitoutumaan ja perheen perustamaan, pitää pystyä myös lähtemään asiallisesti.

Ei se tarkoita sitä, ettei "saisi" tai pitäisi lähteä jos suhde kusee (kuten Kepsis koko ajan yrittää mua ymmärtää). Totta kai saa, vapaa yksilö se suhteen osapuolikin on, ja suorastaan pitää, sillä ei huono suhde ketään palvele.

Mun mielestä ei vaan palvele paska erokaan. (Etenkin jos lapsia, kun niitä käytännön asioita on pakko jatkossakin sopia ja hoitaa.)

klassista väärinymmärtämistä sinulta, minä puolustan vain omaa näkemystäni siitä miten asiat on toimineet ja toimii edelleen hyvinkin suurelta osin, se miten sinä näet asiat on sinun mielipiteesi, itsehän sinä aloit minun puheitani kyseenalaistamaan, voithan sinä kysyä useammaltakin ihmiseltä että onko Suomi perinteisesti sellainen maa missä miehet ovat tunteidensa kanssa niin kosketuksissa että avoimesti puhuvat niistä puolisolleen, käsittelevät suhteen ongelmakohtia ja yrittävät ratkaista niitä yhdessä puolisonsa kanssa. Eihän näitä vikaan menneitä suhteita paljoa olekkaan tässä maassa yksistään, voisi luulla että niitä esimerkkejä ei ole vaikea löytää missä nainen on sitä mieltä että ex ei osannut puhua tai ei suostunut puhumaan vaikeista asioista, ei suostunut lähtemään terapeutille tai setvimään sitä miksi hänen mielestään hänen menonsa ovat tärkeämpiä kuin naisen etc etc etc....

Miten joku voi tällee rikkoa kaiken? Mä en tiedä miten mä jaksan. Kamalan musertavaa.

Onhan meillä ollut vaikeaa ja kähnäystä on ollut mutta en arvannut että näin pahaa. Nyt ei edes riidelty ja mies tuli kotiin ja ilmoitti ettei syö tänään kotona ja että menee huomenna laittaa avioeron vireille. ei kuulema enää kiinnostaa elää minun kanssa.

Mä oon nyt itkenyt silmät päästäni. Mies tuli kotiin ja meni nukkumaan sanomatta sanaakaan :'(

mä täällä just mietin että pitäiskö jättää mies,kun se ei saa mitään muutoksia aikaan ja mä en ole onnellinen näin(pitkän aikaa ollut onneton), jotainhan teilläkin on taustalla(tosin olen taipuvaisempi syyttämään miestä siaksi,koska on kokemusta vain miespuolisista sioista).

Sanoiko syytä? miten seksi/seksuaalisuus onkos se toiminut? meillä tuo on isoin ongelma, ja perässä miehen puhumattomuus ja se että mä saan siivota vaikka se on arikipv:yksin kotona. et siilleen.

klassista väärinymmärtämistä sinulta, minä puolustan vain omaa näkemystäni siitä miten asiat on toimineet ja toimii edelleen hyvinkin suurelta osin, se miten sinä näet asiat on sinun mielipiteesi, itsehän sinä aloit minun puheitani kyseenalaistamaan, voithan sinä kysyä useammaltakin ihmiseltä että onko Suomi perinteisesti sellainen maa missä miehet ovat tunteidensa kanssa niin kosketuksissa että avoimesti puhuvat niistä puolisolleen, käsittelevät suhteen ongelmakohtia ja yrittävät ratkaista niitä yhdessä puolisonsa kanssa. Eihän näitä vikaan menneitä suhteita paljoa olekkaan tässä maassa yksistään, voisi luulla että niitä esimerkkejä ei ole vaikea löytää missä nainen on sitä mieltä että ex ei osannut puhua tai ei suostunut puhumaan vaikeista asioista, ei suostunut lähtemään terapeutille tai setvimään sitä miksi hänen mielestään hänen menonsa ovat tärkeämpiä kuin naisen etc etc etc....

:D

Niin, sillä tuolla tavalla ajattelemallahan sitä maailmaakin muutetaan...

"Kyllä tämä asia on näin, sillä se on aina ollut näin. Nih. Se on jämpti."

(Kotimainen kulttuurihistoria ja tapaperimä on muuten hyvinkin hanskassa, kiitos kysymästä, sitä oppii kyllä esim. kansaperinteen ja etnologian luoennoilla.)

Halpoihin yleistyksiin en silti alennu.

Mutta kivastihan sä tulit tuossa ohimennen syyllistäneeksi lajitoverisi suomalaismiehet ikävistä erotilastoista.

Ainahan eroissa olisi jonkun mielestä parantamisen varaa.

Joskus olisi hyvä asettua sen eroajan kenkiin ja yrittää ymmärtää.
Minut on joskus kauan sitten jätetty ilman selityksiä. Meni kauan toipua, mutta loppujen lopuksi pääsin asian kanssa sinuksi. Toki sain siihen ajan päästä selityksenkin.

Sanoiko syytä? miten seksi/seksuaalisuus onkos se toiminut? meillä tuo on isoin ongelma, ja perässä miehen puhumattomuus ja se että mä saan siivota vaikka se on arikipv:yksin kotona. et siilleen.

Tiäkkö, minulla on kanssa ongelma tuo seksin puute tarvittaessa. Ja se ettei kukaan puhu. Ja aina saan itse vain siivota kaikki!

Ja olen siis eronnut, joten ei sekään enää auta.

tulkitset edelleen aika rankasti ap:n tekstiä, et voi tietää miten pitkään mies on harkinnut asiaa, miten pitkään asiat on olleet niin pahasti että mies on vain laskenut päiviä milloin ei enää jaksa katella, koko minun pointti on se että ero on tehtävä kun se on se asia mitä haluaa, erossa ei kuulu olla enään se puoliso jonka pitäisi olla ymmärtäväinen sinun tunteita kohtaan, se ei ole mikään tähtihetki tai rakentava tilanne.

Se että sinä et kykene näkemään mitään tilanteita missä toisen on pakko päästä pois, ei tarkoita että niitä ei ole. En edes ala luettelemaan erilaisia ikäviä asioita mitä seuraa siitä kun jää paikalleen tilanteessa missä oma tai puolison etu olisi se että lähtee kävelemään mahdollisimman nopeasti.

Mitenkäs jos joku pettää suhteessa? Jos se petetty lähtee vaan suoraan siitä niin tottahan se on ihan oikein? No EI tämän sinun logiikan mukaan, pettäminen on yksi suuri vaikeus parisuhteessa, siinä missä voi olla moni muukin syy ihan yhtä paha, riippuen arvomaailmasta.

a) Tuossa kohtaa en tulkinnut ap:n vaan sun tekstiä.
b) Ymmärrän lähtemisen, ymmärrän lähtemisen jopa "mahdollisimman nopeasti", mutta en ymmärrä yhtäkkistä totaalivaikenemista ja hylkäämistä.
c) Jos on pettänyt (tm.), niin lienee tietoinen siitä, mikä meni pieleen ja miksi toinen häippäs. Ei siinä hulluna selityksiä kaivata.

Niin, sillä tuolla tavalla ajattelemallahan sitä maailmaakin muutetaan...

"Kyllä tämä asia on näin, sillä se on aina ollut näin. Nih. Se on jämpti."

(Kotimainen kulttuurihistoria ja tapaperimä on muuten hyvinkin hanskassa, kiitos kysymästä, sitä oppii kyllä esim. kansaperinteen ja etnologian luoennoilla.)

Halpoihin yleistyksiin en silti alennu.

Mutta kivastihan sä tulit tuossa ohimennen syyllistäneeksi lajitoverisi suomalaismiehet ikävistä erotilastoista.

Onnea sinulle sen maailman muuttamisen kanssa, minä keskityn ihan vain siihen omaan elämään mielummin.

Eikä minulla ole osaa eikä arpaa sen asian suhteen että se on ihan yleinen käsitys joka on syntynyt ihan hyvästä syystä.

Niin että olet ollut ihan tunneilla kuulemassa siitä miten suomalainen mies on kautta aikojen käyttäytynyt ja vielä haluat minua syytellä yleistämisestä?

Jos suurin osa toimii tavalla X, onko perusteetonta silloin väittää että suurin osa toimii tavalla X ? Tuo on niin helposti jokaisen ihan lähipiirin kautta todistaa kyselemällä jos ei muka ole tähän pävään mennessä törmännyt siihen että naurettavaa edes alkaa kiukkuamaan minulle siitä, ihan kuin minä olisin aloittanut jonkun kansanliikkeen jossa mustamaalataan suomalaisen miehen parisuhdekäytöstä :D

Jaa nyt olen sittenihan syyllistänyt miehet erotilastojen suhteen, just just :D eihän siinä, nyt alkoi jo sen verran naurattamaan että voisipa jättää tämän "rakentavan" keskustelun sikseen :D

Niin että olet ollut ihan tunneilla kuulemassa siitä miten suomalainen mies on kautta aikojen käyttäytynyt ja vielä haluat minua syytellä yleistämisestä?

Älä huoli, jopa siellä ymmärretään, että se maailma ihan oikeasti muuttuu (etenkin kun ei yhdessä tuumin fatalistisesti uppouduta vanhoihin yleistyksiin).

[/QUOTE]Jos suurin osa toimii tavalla X, onko perusteetonta silloin väittää että suurin osa toimii tavalla X ? Tuo on niin helposti jokaisen ihan lähipiirin kautta todistaa kyselemällä jos ei muka ole tähän pävään mennessä törmännyt siihen että naurettavaa edes alkaa kiukkuamaan minulle siitä[/QUOTE]

En mä kiukkua, mun mielestä tuo on vain laiskaa, halpaa ja melko perusteetontakin (etenkin täällä 2000-luvulla, jossa mä ja mun lähipiiri eletään).

Mutta toki :D, häipyä ajattelin itsekin.

Älä huoli, jopa siellä ymmärretään, että se maailma ihan oikeasti muuttuu (etenkin kun ei yhdessä tuumin fatalistisesti uppouduta vanhoihin yleistyksiin).
Jos suurin osa toimii tavalla X, onko perusteetonta silloin väittää että suurin osa toimii tavalla X ? Tuo on niin helposti jokaisen ihan lähipiirin kautta todistaa kyselemällä jos ei muka ole tähän pävään mennessä törmännyt siihen että naurettavaa edes alkaa kiukkuamaan minulle siitä[/QUOTE]

En mä kiukkua, mun mielestä tuo on vain laiskaa, halpaa ja melko perusteetontakin (etenkin täällä 2000-luvulla, jossa mä ja mun lähipiiri eletään).

Mutta toki :D, häipyä ajattelin itsekin.[/QUOTE]

no toki sitten voit varmaan todistaa vääräksi sen että suurin osa naisista on sitä mieltä ettei heidän mies osaa tai halua puhua suhteen ongelmista, edes terapeutin läsnäollessa.

suurin osa muuten tarkoittaa suurinta osaa, joka voi olla mitä tahansa 51% ja 99% välillä. ihan selvennökseksi.

no toki sitten voit varmaan todistaa vääräksi sen että suurin osa naisista on sitä mieltä ettei heidän mies osaa tai halua puhua suhteen ongelmista, edes terapeutin läsnäollessa.

suurin osa muuten tarkoittaa suurinta osaa, joka voi olla mitä tahansa 51% ja 99% välillä. ihan selvennökseksi.
Kyllä suurin osa osaa vähän ynähtää kun vituttaa. Ja näyttää sen ainakin sillä norsunvitullaan ;). Keskiverrosti naiset on enemmän "ajatuksenlukijoita" niin ei siinä kovin monimutkaista puhetta tarvita. Kyllä tuollainen yhtäkkiä lähteminen on aika suolesta ja jos ap:lla on yhtään realistinen käsitys heidän suhteestaan niin veikkaisin minäkin aika vahvasti, että eron syynä on naapurin Pirjo.

Minusta noiden äkkilähtemisien taustalla on yleensä aina kolmas osapuoli ja kaikki ne iänikuiset jaarittelut "viimeisestä niitistä ja totaalisesta väsymisestä" ovat oman syyllisyyden peittelyä itseltäänkin. Kaikista pitkistä parisuhteista löytyy hyvää ja huonoa, ne huonot asiat alkavat vain tietyissa olosuhteissa vaivata tavallista enemmän. Sietokyky normaaleille pikku sanaharkoillekkin on varsin huono, jos toisaalla joku odottaa hymyilevänä ja ymmärtävänä (siis toistaiseksi..) ja reilu tilanteen arviointi on ihastuksen alaisena mahdotonta.

Ap:lle jaksamisia!

Kyllä suurin osa osaa vähän ynähtää kun vituttaa. Ja näyttää sen ainakin sillä norsunvitullaan ;). Keskiverrosti naiset on enemmän "ajatuksenlukijoita" niin ei siinä kovin monimutkaista puhetta tarvita. Kyllä tuollainen yhtäkkiä lähteminen on aika suolesta ja jos ap:lla on yhtään realistinen käsitys heidän suhteestaan niin veikkaisin minäkin aika vahvasti, että eron syynä on naapurin Pirjo.

no minä en oikein luokittele tappelemista, huutamista, örinää, märinää, kitinää, vinkumista, murjotusta, ulinaa, ärinää jne miksikään puhumiseksi, ongelmien selvittämiseksi tai muuten rakentavaksi tavaksi selvittää suhteen ryppyjä. :D

äkkilähtö on suolesta, sitä en ole kieltänytkään, ja todella ikävä tapa muutenkin päättää suhde kuin suhde, mutta joskus on vaan niin tehtävä, oli se syy siihen naapurin pirjo tai se että nyt ei enää kiinnosta katsella sen toisen touhuja enää yhtään tai tapella yhtäkään tappelua lisää.

Usko pois, juttujasti luettuani minulla ei ole epäilystäkään, etteivätkö naiset sinun lähipiirissäsi kokisi juuri noin.

Tuollaisella vastaavalla "oman käden otannalla" voin ns. perustellusti väittää, että omassa lähipiirissä ei ole lainkaan noin.

Ja koska totuus on aina subjektiivinen, tämän parempaan kompromissiin ei tässä keskustelussa ole mahdollista päästä.

Todistusvastuu on muuten yleisesti väitteen esittäjällä, ei sen epäilijällä. ;)

Usko pois, juttujasti luettuani minulla ei ole epäilystäkään, etteivätkö naiset sinun lähipiirissäsi kokisi juuri noin.

Tuollaisella vastaavalla "oman käden otannalla" voin ns. perustellusti väittää, että omassa lähipiirissä ei ole lainkaan noin.

Ja koska totuus on aina subjektiivinen, tämän parempaan kompromissiin ei tässä keskustelussa ole mahdollista päästä.

Todistusvastuu on muuten yleisesti väitteen esittäjällä, ei sen epäilijällä. ;)

Sinulla on suhteellisen hyvä kokemus tuosta "keskustelusta" eli apinoinnista. Jatkuvasti vaan lisää halveerausta ja arvostelua, sen sijaan että esittäisit jotain alkuperäiseen asiaan oikeasti liitoksissa olevaa. Sinun kaltainen "keskusteleminen" on enemmän sääntö kuin poikkeus tällä palstalla. Ei keskitytä mitenkään itse asiaan vaan yritetään kokoaika jotenkin iskeä jollain halpamaisuudella. Noh sait jo tarpeeksi hupia ja minun huomiota, hyvät yöt sinne rölli.

Sinulla on suhteellisen hyvä kokemus tuosta "keskustelusta" eli apinoinnista. Jatkuvasti vaan lisää halveerausta ja arvostelua, sen sijaan että esittäisit jotain alkuperäiseen asiaan oikeasti liitoksissa olevaa. Sinun kaltainen "keskusteleminen" on enemmän sääntö kuin poikkeus tällä palstalla. Ei keskitytä mitenkään itse asiaan vaan yritetään kokoaika jotenkin iskeä jollain halpamaisuudella. Noh sait jo tarpeeksi hupia ja minun huomiota, hyvät yöt sinne rölli.

Hih, samoin.

Tosin: Kiistän! Yksinäni en tätä sivuraiteille vienyt. :D

(Ja että oikein "halveeraamista".)

Ihme tappelua täällä. Siis luulis olevan päivänselvää, että ei ole ok ilmoittaa eräänä kauniina päivänä, että tää oli tässä, hauskaa loppuelämää.

Asummeko samassa universumissa?
Jos on sitoutunut parisuhteeseen niin on sitoutunut myös ainakin yrittämään vastoinkäymisissä, ainakin keskustelemaan. Ei voi kenenkään mielestä olla OK ilmoittaa erosta ja pakata ja häipyä. Ei, vaikka kuinka olisi suomalainen juro mies.

Ihme tappelua täällä. Siis luulis olevan päivänselvää, että ei ole ok ilmoittaa eräänä kauniina päivänä, että tää oli tässä, hauskaa loppuelämää.

Asummeko samassa universumissa?
Jos on sitoutunut parisuhteeseen niin on sitoutunut myös ainakin yrittämään vastoinkäymisissä, ainakin keskustelemaan. Ei voi kenenkään mielestä olla OK ilmoittaa erosta ja pakata ja häipyä. Ei, vaikka kuinka olisi suomalainen juro mies.

Mä voin selittää:

Se _ei_ ole ok, mutta silti _ymmärrettävää_ ja täytyy vain hyväksyä, sillä Suomalainen Mies.