Mun mies on perseestä

Mitä kertoo ihmisestä se kun joutuu lapsen omilla rahoilla ostamaan turvaistuimen?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen tinkinyt omasta elintasostani lapseni hyväksi. Ap taasen tahtoisi yksin päättää lapsensa rahojen käytöstä, eikä antaa lapsen itse käyttää omia rahojaan kun on siihen tarpeeksi vanha.

Ap puhui turvaistuimenkin ostosta. Kyllä se on mun mielestä lapsen parhaan ajattelua.

Minun mielestä turvaistuimen osto kuuluu vanhempien velvollisuuksiin, eikä lapsen tarvitse sellaista hankintaa tehdä omista rahoista. Mut meitähän on moneksi...

Jos mun pitäisi ostaa lapselle jotain todella tarpeellista eikä mulla siihen olisi rahaa, niin ostaisin sitten vaikka lapsen rahoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
voi jeesus. mitäs sit kun se täysikäinen kayttää sen rahan vaik bilettämiseen.. olis se turvaistuin ollut siinä vaiheessa parempi vaihtoehto :whistle:

Omat rahat voi käyttää mihin haluaa. Sen ei pitäisi kuulua kenellekään muulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mitä kertoo ihmisestä se kun joutuu lapsen omilla rahoilla ostamaan turvaistuimen?

Oletko tietoinen sellaisesta, että on pienituloisia ihmisiä? Olisiko parempi sitten laittaa se lapsi vain auton penkille auton vöihin? Johan tulisi siitä paskaa niskaan kaatamalla.

Oletko tietoinen sellaisesta, että on pienituloisia ihmisiä? Olisiko parempi sitten laittaa se lapsi vain auton penkille auton vöihin? Johan tulisi siitä paskaa niskaan kaatamalla.

Meillä on yksi lapsi ja kaksi istuinta käytössä. Jos aikaisemmin ei osunut silmääsi teksti jossa luki; mies ei osta omilla rahoillaan pojalle mitään. Valitettavasti minä yrittäjänä en tienaa niin paljon, että pystyisin ostamaan kaiken omilla rahoillani :ashamed: Toisaalta työllistän puolikkaan ihmisen, siitä pitäis saada paljon plussapisteitä :whistle:

e088.gif

Pitää muistaa, että tuo vakuutuskorvaus on osaksi tarkoitettu lääkkeiden yms hankkimiseen. Joten näiden osalta äiti on jo käyttänyt rahoja etukäteen. Loput voi käyttää lapselle johonkin mieluisaan tai muuhun, minkä huoltaja katsoo hyväksi lapselle.

Itse olen yleensä säästänyt rahat, kunnes lapsi on halunnut jotain kalliimpaa. Eli leluihin nuo tuppaavat menemään.

Sen verran sanon, että ainakin sossu laskee myös lasten tileillä olevat rahat perheen säästöiksi=tuloiksi=käytettävissä oleviksi rahoiksi vaikka ne olisivat millä tahan säästötilillä tms.
Joten ei niiden rahojen käyttäminen ainakaan laitonta ole..

Kannattaisiko asialle tedes yrittää tehdä jotain jos on pienituloinen?

Jonkunhan ne on pienituloiset hommatkin tehtävä :whistle:

Pitää muistaa, että tuo vakuutuskorvaus on osaksi tarkoitettu lääkkeiden yms hankkimiseen. Joten näiden osalta äiti on jo käyttänyt rahoja etukäteen. Loput voi käyttää lapselle johonkin mieluisaan tai muuhun, minkä huoltaja katsoo hyväksi lapselle.

Itse olen yleensä säästänyt rahat, kunnes lapsi on halunnut jotain kalliimpaa. Eli leluihin nuo tuppaavat menemään.

Eiköhän koiran puremasta korvata sekä kipukorvauksia että mahdollisia lääke ja lääkärikuluja. Kivusta ja särystä tulevat korvaukset ovat kyllä ihan uhrin omia rahoja, eikä kenenkään vanhemman.

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:

Jonkunhan ne on pienituloiset hommatkin tehtävä :whistle:

Suomeen tuodaan neekereitä pienituloisia hommia varten. Toisaalta töitä voi tehdä myös enemmän kuin sen 40 tuntia viikossa.

En jaksanu lukea koko ketjua, mut jos mies on maksanut esim. hoitokulut, jotka nyt korvataan se osuus hänelle kuuluu, kivusta jne. maksettavat korvaukset pojalle ja mun mielestä ne rahat tulisi käyttää niin, et poika niistä hyötyy ja huom. lapsi hyötyy mielestäni myös esim. ruuasta ja siitä, et esim. sähkölasku on maksettu.

Alkuperäinen kirjoittaja kärsineelle korvaukset:
En jaksanu lukea koko ketjua, mut jos mies on maksanut esim. hoitokulut, jotka nyt korvataan se osuus hänelle kuuluu, kivusta jne. maksettavat korvaukset pojalle ja mun mielestä ne rahat tulisi käyttää niin, et poika niistä hyötyy ja huom. lapsi hyötyy mielestäni myös esim. ruuasta ja siitä, et esim. sähkölasku on maksettu.

Kysyn edelleenkin samaa. Mitä kertoo vanhemmista jos lapsen elättämiseen tarvitaan pienen lapsen omia rahoja? Ovatko jotkut vanhemmat niin saamatonta porukkaa etteivät ruokaa pysty ostamaan pöytään ja sähkölaskua maksamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Just oli Kaksplussan Perhe-lehdessä artikkeli lapsen rahoista. kyllä ne lapselle kuuluvat kokonaan ja huoltajalla on velvollisuus niistä vain pitää huoli.

Kuten saat olla tarkka miten niitä käytät ja mihin.
Ne rahat nimittäin ei ole vanhempien.

En kyllä ymmärrä miksi olet yhdessä miehen kanssa, joka laittaa oman etunsa lapsensa edelle, eikä osallistu edes pojan normaaleihin kustannuksiin. Ansaitseeko sellainen "mies" edes isän titteliä? Millainen roolimalli hän on pojalleen ja miten hän vaikuttaa pojan itsetuntoon, kun ajattelee vain itseään, vaikka hyvä isä näkisi helposti nälkääkin, jotta oma lapsi saisi kaiken tarvitsemansa?

Hyvä, että mies ei rahoja saanut. Sehän olisi ollut jo vastoin lakia ja mies olisi voinut joutua oikeuteen vastaamaan rahojen käytöstä. Tällaisia tapauksia nimittäin on, joissa vanhemmat ovat tuhlanneet omiin menoihinsa kiistattomasti lapselle kuuluvat rahat (esim. perinnössä saadut ) ja vanhemmat on tuomittu tämän takia oikeudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ural:
En kyllä ymmärrä miksi olet yhdessä miehen kanssa, joka laittaa oman etunsa lapsensa edelle, eikä osallistu edes pojan normaaleihin kustannuksiin. Ansaitseeko sellainen "mies" edes isän titteliä? Millainen roolimalli hän on pojalleen ja miten hän vaikuttaa pojan itsetuntoon, kun ajattelee vain itseään, vaikka hyvä isä näkisi helposti nälkääkin, jotta oma lapsi saisi kaiken tarvitsemansa?

Hyvä, että mies ei rahoja saanut. Sehän olisi ollut jo vastoin lakia ja mies olisi voinut joutua oikeuteen vastaamaan rahojen käytöstä. Tällaisia tapauksia nimittäin on, joissa vanhemmat ovat tuhlanneet omiin menoihinsa kiistattomasti lapselle kuuluvat rahat (esim. perinnössä saadut ) ja vanhemmat on tuomittu tämän takia oikeudessa.

Niin yritä nyt siinä sitten selittää et tämä koskee myös äitejä eikä vain isiä.

Olisikohansitä kannattanut harkita lapsen tekoa ylipäänsä, jos ei ole edes varaa ostaa lapselle leluja?

Minä laittaisin lapsen OMAT rahat osakerahastoon ja 15 vuoden kuluttua pojalla olisi mukava pesämuna.

Älä nyt saivartele. 15 vuoden kuluttua niistä parista pikkuautosta ei ole enää mitään havaintoa. sen sijaan osakerahastoon sijoitettuna rahoista on kertynyt mukava summa, josta poika osaa olla kiitollinen.

Sijoittamiseen sisältyy aina riski, joko positiivinen tai negatiivinen, ilman riskiä ei ole tuottoa. Osakesijoitukset vain ovat osoittautuneet pitkässä juoksussa kaikkein kannattavimmaksi tavaksi vaurastua. 15 vuotta on tarpeeksi pitkä aika osakesijoituksen riskin minimoimiseksi.

Voi hyvänen aika sentään. Sinäkö ihan tosissasi väität että 100 - 200 euroa kannattaa sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin. Osakkeisiin sijoitettaessa pojalle pitäisi hankkia arvo-osuustili, osa rahoista pitäisi jättää sinne kattamaan säilytyksen kuukausittaiset kulut. Sadalla eurolla ei todellakaan kannata vielä osakesäästäjäksi ruveta. Sillä rahalla saa peräti 5 Nokian osaketta, kun varautuu myös kuluihin.

Myös rahastoista on kuluja, ja ne syövät nimenomaan pieniä säästösummia.

Ja lisäksi, noin pienistä summista ei voi riskiä hajauttaa, jolloin jos se osuu pahasti kohdalle, voi säästöt hävitä kokonaankin.

Ja lapsen omaa rahaa ei kyllä voi ilman lupaa sijoittaa yhtään mihinkään, jos lupa tarvitaan myös lapsen rahoilla tehtäviin hankintoihin. Sen sijaan omia rahojaan vanhemmat voivat lapselleen lahjoittaa ja sijoittaa.

Noin pienen rahan oikea sijoituspaikka on esim. tili, jonka korko on vaikkapa 2 prosenttia. Ja jos sinne tilille saadaan rahaa kertymään enemmän, voi ajatella näiden summien sijoittamista.

Ihan oikeuteen lapsen rahoista, enpäs ole kuullut. Eikös vanhemmilla muka ole oikeutta päättää alle 18-vuotiaan rahoista? Siis, jos ei ole mikään miljoonan dollarin lapsi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:

Ihan oikeuteen lapsen rahoista, enpäs ole kuullut. Eikös vanhemmilla muka ole oikeutta päättää alle 18-vuotiaan rahoista? Siis, jos ei ole mikään miljoonan dollarin lapsi. :D

Ei ole ihan yksiselitteinen asia.
Viimeisessä TalousTaito lehdessä oli siitä juuri juttua.

Lapsen rahat:
Vanhemmat-sormet pois lapsen rahoista.Lapsen nimissä olevia varoja ei saa käyttää perheen menoihin eikä edes lapsen omiin tavanomaisiin elinkustannuksiin.

Alaikäisen omaisuutta ovat mm.'hänelle annetut lahjat,hänelle maksettu eläke,vakuutuskorvaus,vahingonkorvaus tai sijoitusvakuutuksen säästösumma sekä korot,osingot ja vuokratulot ja muu omaisuudesta saatu tuotto.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Olisikohansitä kannattanut harkita lapsen tekoa ylipäänsä, jos ei ole edes varaa ostaa lapselle leluja?

Minä laittaisin lapsen OMAT rahat osakerahastoon ja 15 vuoden kuluttua pojalla olisi mukava pesämuna.

Älä nyt saivartele. 15 vuoden kuluttua niistä parista pikkuautosta ei ole enää mitään havaintoa. sen sijaan osakerahastoon sijoitettuna rahoista on kertynyt mukava summa, josta poika osaa olla kiitollinen.

Sijoittamiseen sisältyy aina riski, joko positiivinen tai negatiivinen, ilman riskiä ei ole tuottoa. Osakesijoitukset vain ovat osoittautuneet pitkässä juoksussa kaikkein kannattavimmaksi tavaksi vaurastua. 15 vuotta on tarpeeksi pitkä aika osakesijoituksen riskin minimoimiseksi.

Voi hyvänen aika sentään. Sinäkö ihan tosissasi väität että 100 - 200 euroa kannattaa sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin. Osakkeisiin sijoitettaessa pojalle pitäisi hankkia arvo-osuustili, osa rahoista pitäisi jättää sinne kattamaan säilytyksen kuukausittaiset kulut. Sadalla eurolla ei todellakaan kannata vielä osakesäästäjäksi ruveta. Sillä rahalla saa peräti 5 Nokian osaketta, kun varautuu myös kuluihin.

Myös rahastoista on kuluja, ja ne syövät nimenomaan pieniä säästösummia.

Ja lisäksi, noin pienistä summista ei voi riskiä hajauttaa, jolloin jos se osuu pahasti kohdalle, voi säästöt hävitä kokonaankin.

Ja lapsen omaa rahaa ei kyllä voi ilman lupaa sijoittaa yhtään mihinkään, jos lupa tarvitaan myös lapsen rahoilla tehtäviin hankintoihin. Sen sijaan omia rahojaan vanhemmat voivat lapselleen lahjoittaa ja sijoittaa.

Noin pienen rahan oikea sijoituspaikka on esim. tili, jonka korko on vaikkapa 2 prosenttia. Ja jos sinne tilille saadaan rahaa kertymään enemmän, voi ajatella näiden summien sijoittamista.

Et ole sattunut kuulemaan indeksirahastoista:-) Käyppä seligsonin sivuilla katsomassa miten pienelläkin summalla voi sijoittaa hajautetusti, tuottavasti ja edullisesti.

Siinä olen samaa mieltä kanssasi ettei 200 euroa kannataa sijoittaa suoraan osakkeisiin.

Yhteistyössä