Muutto usaan !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Dreamer"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"Dreamer"

Vieras
Oon lähes koko lapsuuteni haaveillut muutosta Yhdysvaltoihin. Nyt viimekuukausina kyseinen valtio on alkanut entistä enemmän kiinnostamaan ja haluisin ihan tosissaan saada jotain tietoa tonne muuttamisesta & siellä asumisesta + muista pikkujutuista. Toivon et tähän siis vastais joku, joka on asunut/asuu usassa tai muuten vaan tietää ihan oikeesti sen maan asioista.

Oon siis vielä 15v ja menossa ens syksynä ysille, eli muutto ei vielä ihan ajankohtainen ole :D Mut haluun jokatapauksessa suunnitella tätä mahdollisimman pitkälle, jos jonain päivänä se muutto vielä koittaa. Ensin käyn kyllä varmaan lomalla siellä ennen ku alan harkitsemaan oikeata muuttoa.

Eli ihan ekana, oon siis menossa yläasteen jälkeen lukioon ja sieltä yliopistoon opiskelemaan lääketiedettä. Pyrin siis hammaslääkäriksi. Onko usassa paljon töitä hammaslääkäreille ja onko töihin helppo päästä?

Ja toisena haluisin tietää vähän tästä usan kansallisuuden hankkimisesta. Onko se Green Card mahdollista saada hammaslääkärin tai jonkun muun ihan normaalin työn kautta? Jos ei, niin mikä olisi helpoin tapa saada Green Card? Vai onko Green Card pakollinen, voiko kansallisuuden saada jotain muuta kautta? Siihen lottoon en varmaankaan aio osallistua, kun tuskin voitan mitään kuitenkaan.

Entä asuminen, kannattaako ostaa asunto vai asua vuokralla? Ensin asun kyllä varmaan jokatapauksessa vuokralla. Missä päin usaa kannattaa asua? Itse olen haaveillun Kalifornian seudusta, mutta kai muutkin alueet käy.

Ja sitten vielä kouluista, jos asun siellä niin kauan, että jälkikasvukin syntyy sinne. Onko kindergarten, primary/elementary school tai secondary school maksullisia? Mihin lapset menevät yleensä niiden jälkeen? High schooliin? Collegeen? Entä mitä nuo jälkimmäiset sitten mahdollisesti maksavat?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Niin ja noista hinnoista... usa:ssahan kaikki maksaa perkeleesti. Siis ihan terveydenhuollosta lähtien, ellei ole vakuutusta työn puolesta. Noiden koulujen maksuja nyt on turha arpoa 20 vuoden päähän, rahan arvo ehtii muuttua siihen mennessä moneen kertaan.

Joo vaihtoon menemistä oon miettinyt joko lukiossa tai sitten just siellä yliopistossa.

Ja niin, uskon. Ehkä niiden miettiminen on järkevämpää vasta sitten myöhemmin :)

Jenkkeihin ei pääse asumaan ilman viisumia ja työlupaa. Turistiviisumilla voi olla vain 3kk. Työlupaa ja viisumia ei saa ilman työpaikkaa - jolloin työnantaja voisi järjestää/maksaa tuon viisumin. Green card ei ole kansalaisuus vaan permanent asumisoikeus. Paljon sen saannin jälkeen voi yrittää hakea kansalaisuutta. Green cardin hakeminen on pitkä prosessi ja siihen vaaditaan työnantajaltakin vaikka mitä lippusta ja lappusta. Se saaminen asumisen jälkeen kestää n. 6kk-useamman vuoden (riippuen prosessista ja viisumityypistä). Suomalaisella hammaslääkäritutkinnolla ei varmaankaan suoraan saa töitä (kuten ei lääkäritutkinnollakaan) vaan aina tarvitaan jotain lisäkoulutusta yms. Joten ihana että on haaveita mutta valitettavasti jenkkilään ei ihan tosta noin vaan "muuteta". Kannattaa tosiaan lähteä vaihto-oppilaaksi tai au pairiksi järjestön kautta tms ensin vähän haistelemaan ja katselemaan millaista elämä on. Vakuutukset on tosiaan myös iso suo ja soppa - ei ole mitään suomalaista sosiaaliturvaa vaan kaikkiin lääkäreihin yms tarvitaan vakuutusturva.

Yhteistyössä