nimiongelmia, kun pitää laittaa suvun valitsema etunimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sandra"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sandra"

Vieras
Eli meillä on pian tytön ristiäiset, mutta nimi on muodostunut ongelmaksi, enkä nyt enää tiedä että ketä pitäisi miellyttää. Lopen kyllästynyt koko aiheeseen.

Miehen suvusta tulee nimi Johanna (miehen äidin mukaan), joka pitäisi laittaaa etunimeksi. Mieheni on ottanut naimisiin mennessämme minun sukunimeni (hyvin yleinen suomalainen sukunimi) ja noista nyt kertakaikkiaan tulee mieleen yksi suomalainen turha julkkis. En MILLÄÄN haluaisi lapselle tätä nimeä.

Mutta miehen suvulle tuo äidin nimen jatkaminen esikoistyttärelle on todella tärkeä asia. Olen miettinyt että jos sen nimen laittaisi vaikka eri kirjoitusasulla : Yohanna tai sitten toiseksi nimeksi tuo Johanna. Mutta miehen suku ei tule yhtään vastaan, eivät ymmärrä asiaa yhtään minun kannaltani.

Sitten kun tyttö on isompi, niin ei kai kukaan enää muistakkaan tuota "turhaa julkkista" enää, mutta minua asia häiritsee niin paljon, että tuntuu vaan etten pysty tähän nimiyhdistelmään. Voi olla tietty että ei asuta Suomessakaan montaa vuotta, mutta SILTI.

Voi miten tämän ratkaisisi että sopu säilyy suvussa ja saataisiin nimi joka sopii kaikille, etenkin tytölle itselleen.

• Tykkää
Reactions: miisku
Mitä mieltä miehesi on asiasta?

Jos mies on samoilla linjoilla, niin laittakaa Johanna toiseksi nimeksi. Te sen nimen valitsette, ei sukulaiset. Jos ei kelpaa niin hankkikoon omia vauvoja ja kastakoon vaikka kaikki järjestään Johannoiksi. :D

Ja mä en asiasta etukäteen suvun kanssa neuvottelisi, nimen kuulisivat ristiäisissä. Sen voisin kertoa että Johanna tulee toiseksi nimeksi. Mutta varsinaista nimeä älkää kertoko, on se mikä tahansa niin tulee saamaan hurjat haukut... jälkikäteen on sitte myöhäistä rutista.

[QUOTE="aapee";28281717]Kun vaan kävisi miehen suvulle, olen sitä varovaisesti yrittänyt ehdottaa, mutta kun pitää juuri etunimi olla isänäidin mukaan :( Voi miksei vaan voitu saada poikaa :([/QUOTE]

siis onko mies myös sitä mieltä, että pitää olla Johanna?

[QUOTE="Lissu";28281716]Mitä mieltä miehesi on asiasta?

Jos mies on samoilla linjoilla, niin laittakaa Johanna toiseksi nimeksi. Te sen nimen valitsette, ei sukulaiset. Jos ei kelpaa niin hankkikoon omia vauvoja ja kastakoon vaikka kaikki järjestään Johannoiksi. :D

Ja mä en asiasta etukäteen suvun kanssa neuvottelisi, nimen kuulisivat ristiäisissä. Sen voisin kertoa että Johanna tulee toiseksi nimeksi. Mutta varsinaista nimeä älkää kertoko, on se mikä tahansa niin tulee saamaan hurjat haukut... jälkikäteen on sitte myöhäistä rutista.[/QUOTE]

Mieheni ei uskalla uhmata sukuaan. Voivat oikeasti katkaista välit, jos perinteitä ei noudateta :( Kurja tilanne miehellenikin.

[QUOTE="aapee";28281727]Mieheni ei uskalla uhmata sukuaan. Voivat oikeasti katkaista välit, jos perinteitä ei noudateta :( Kurja tilanne miehellenikin.[/QUOTE]

No jos tuollaisessa asiassa annatte periksi niin voitte samnatien luovuttaa lapsenne sen mummon kasvatettavaksi. Vähän ryhtiä. Parempi ne välit on katkaista, jos noin komennellaan noin tärkeässä asiass akuin lapsen nimi.

Teidän lapsen nimi on täysin sun ja miehesi päätettävissä, ei teidän ole mikään pakko kuunnella kummankaan sukulaisia. Sullahan on vielä ihan järkevät perustelutkin asialle, etkä vain kiusallasi ole rikkomassa heidän traditiotaan. Itse varmaan laittaisin sen periytyvän nimen toiseksi nimeksi ja kutsumanimeksi sitten joku ihan muu nimi. Jos sukulaiset loukkaantuvat, niin siinähän sitten loukkaantuvat.

Mun yhdellä kaverillani on täsmälleen sama nimi kuin yhdellä "turhalla" julkkiksella. Kyllähän se siitä aika paljon kuulee kuittailua ja ihmisiä hymyilyttää.

[QUOTE="aapee";28281717]Kun vaan kävisi miehen suvulle, olen sitä varovaisesti yrittänyt ehdottaa, mutta kun pitää juuri etunimi olla isänäidin mukaan :( Voi miksei vaan voitu saada poikaa :([/QUOTE]

Luulisi heidän ymmärtävän asian... Käsitinkö oikein, ettei Johanna kuitenkaan ole useamman sukupolven ajan suvussa kulkenut etunimi vaan vain miehesi äidin etunimi?
Te päätätte lapsenne nimestä. Pidä vain pääsi tässä, nimi on ihmisen elämässä merkittävä asia ja sinun tehtäväsi on harkita nimeä lapsen kannalta :)

[QUOTE="vieras";28281734]Johanna Tukiaisen etunimi on muistaakseni Mia tai Miia.[/QUOTE]

No ei paljoa lohduta, kyllä Johanna Tukiaisesta tulee väkisinkin mieleen se sama nainen, olkoonkin oikea nimensä Miia tai Mia :(

Mun mielestä tärkeämpää että itse tykkäät tytön nimestä, sinä ja mies sen päätätte eikä isovanhempi.
Mä en edes kysellyt miehen suvulta onko jotain nimiehdotuksia. :D Omasta suvusta olis ollu ihan kivoja vaihtoehtoja mutta loppujen lopuksi päätettiin mihinkään sukulaisuuksiin liittymätön korvaan kivasti sointuva nimi.

[QUOTE="aapee";28281727]Mieheni ei uskalla uhmata sukuaan. Voivat oikeasti katkaista välit, jos perinteitä ei noudateta :( Kurja tilanne miehellenikin.[/QUOTE]

Jos ovat noin määräilevää ja dominoivaa porukkaa, niin ainoa mahdollisuus mun mielestä on joko katkaista välit tai näyttää kaapin paikka. Nimi tuskin tulee olemaan ainoa asia minkä haluavat lapsenne puolesta päättää jatkossa, joten miettikää nyt haluatteko sille linjalle lähteä. Itse antaisin lapselle juuri sen nimen minkä haluaisin, suvun perinteitä kunnioittaen toiseksi nimeksi Johanna ja tekisin selväksi, että asiasta on turha marista.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28281738:
Miten se on uskaltanut sitten oman nimensä muuttaa? :O

Otettiin vihkimisessä mun sukunimi, jotta saisi töitä helpommin täältä. Jos meillä molemmilla olisi miehen sukunimi, niin todennäköisesti mäkin olisin työtön, uskaomatonta mutta Suomessa ulkomaalainen aukunimi vähentää työllistymismahdollisuuksia monilla aloilla, on ihan tutkittu juttu.

Luulisi heidän ymmärtävän asian... Käsitinkö oikein, ettei Johanna kuitenkaan ole useamman sukupolven ajan suvussa kulkenut etunimi vaan vain miehesi äidin etunimi?
Te päätätte lapsenne nimestä. Pidä vain pääsi tässä, nimi on ihmisen elämässä merkittävä asia ja sinun tehtäväsi on harkita nimeä lapsen kannalta :)

On kulkenut suvussa pitkään, aina esikoistyttärelle annettava nimi.

Antakoon anoppi sen Johannan nimeksi omalle esikoistyttärelleen.

Annatte sellaisen nimen lapselle kuin itse haluatte. Antakaa sitten se Johanna toiseksi nimeksi, jos miehen sukua pitää miellyttää. Voitte perustella sitä, että ei tule sekaannuksia, eikä tarvitse puhua isosta ja pienestä Johannasta.

Mutta älä nyt ainakaan mitään Yohannaa tee :x

Yhteistyössä