nimiongelmia, kun pitää laittaa suvun valitsema etunimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sandra"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä taas yksi syy, miksi meidän perheessä nimi julkistetaan vasta kastetilaisuudessa. Lyöt nyrkin pöytään ja teet selväksi, että kyse on Sinun esikoisestasi, ei suvun.

Meillä pistettiin perintönimi toiseksi nimeksi ja siitä oltiin jopa kovin otettuja ja mielissään.
Mua varmaan pännis tommonen tilanne niin kovasti, ettei tytön mistään nimestä tulis Johannaa.
Se on hyvä tehdä selväksi kuka päättää jo nyt, ihan tulevaisuuden kannalta.

[QUOTE="juup";28281855]Entä Joanna ilman sitä h:ta?[/QUOTE]

Pitää olla juuri se miehen äidillä kulkeva nimi, eli Johanna. Olen kyllä tytön syntymästä saakka miettinyt yötä päivää ja tuntuu ettei helppoa ratkaisua ole. Tuntuu että hajoaa perhe tällaisen turhan asian takia, miehen suku ei tietty ymmärrä mun pointtia, ja minä vaan en pysty taipumaan tuohon Johannaan. Ei löydy joustoa puolin eikä toisin.

[QUOTE="aapee";28281870]Pitää olla juuri se miehen äidillä kulkeva nimi, eli Johanna. Olen kyllä tytön syntymästä saakka miettinyt yötä päivää ja tuntuu ettei helppoa ratkaisua ole. Tuntuu että hajoaa perhe tällaisen turhan asian takia, miehen suku ei tietty ymmärrä mun pointtia, ja minä vaan en pysty taipumaan tuohon Johannaan. Ei löydy joustoa puolin eikä toisin.[/QUOTE]

Tuo on hyvin yleinen perinne esim. kreikkalaisessa kulttuurissa, joten ymmärrän miehen "sukulaispelkoa" hyvin. Ehdotan, että annatte tytölle nimeksi Johanna. Sen lisäksi vaihdatte samassa yhteydessä perheenne sukunimen. Kummatkin joustavat ja teille ei tule pientä Johanna Tukiaista. :)

[QUOTE="vieras";28281882]Tuo on hyvin yleinen perinne esim. kreikkalaisessa kulttuurissa, joten ymmärrän miehen "sukulaispelkoa" hyvin. Ehdotan, että annatte tytölle nimeksi Johanna. Sen lisäksi vaihdatte samassa yhteydessä perheenne sukunimen. Kummatkin joustavat ja teille ei tule pientä Johanna Tukiaista. :)[/QUOTE]

Niin, selvennykseksi vielä että mies ja hänen sukunsahan on jo ns. joustanut, kun mies on ottanut sinun sukunimesi.

[QUOTE="aapee";28281870]Pitää olla juuri se miehen äidillä kulkeva nimi, eli Johanna. Olen kyllä tytön syntymästä saakka miettinyt yötä päivää ja tuntuu ettei helppoa ratkaisua ole. Tuntuu että hajoaa perhe tällaisen turhan asian takia, miehen suku ei tietty ymmärrä mun pointtia, ja minä vaan en pysty taipumaan tuohon Johannaan. Ei löydy joustoa puolin eikä toisin.[/QUOTE]

Älä anna nimeksi Johanna. Niin yksinkertaista se on. Jos suku vetää herneen nenään niin anna vetää.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";28281882]Tuo on hyvin yleinen perinne esim. kreikkalaisessa kulttuurissa, joten ymmärrän miehen "sukulaispelkoa" hyvin. Ehdotan, että annatte tytölle nimeksi Johanna. Sen lisäksi vaihdatte samassa yhteydessä perheenne sukunimen. Kummatkin joustavat ja teille ei tule pientä Johanna Tukiaista. :)[/QUOTE]

Toi voisi toimia, saako sukunimensä vaihtaa ihan johonkin muuhun, ettei ota omaansa eikä puolison suvun nimeä? Voiko sen "keksiä" ihan itse? Täytyypä ottaa selvää :)

[QUOTE="vieras";28281887]Niin, selvennykseksi vielä että mies ja hänen sukunsahan on jo ns. joustanut, kun mies on ottanut sinun sukunimesi.[/QUOTE]

Kyllä, otettiin mun sukunimi ihan sen takia, että työllistyisi paremmin Suomessa, kun täällä nyt asutaan.

[QUOTE="vieras";28281889]Älä anna nimeksi Johanna. Niin yksinkertaista se on. Jos suku vetää herneen nenään niin anna vetää.[/QUOTE]

Kuule, jos kyse on kahden kulttuurin välisestä liitosta, niin en todellakaan alkaisi neuvomaan käyttäytymään kaksplussa palstan normiminiän tavoin. Jossain kulttuureissa nimittäin vanhempien kunnioitus on kaiken a ja o...

[QUOTE="aapee";28281891]Toi voisi toimia, saako sukunimensä vaihtaa ihan johonkin muuhun, ettei ota omaansa eikä puolison suvun nimeä? Voiko sen "keksiä" ihan itse? Täytyypä ottaa selvää :)[/QUOTE]

Sukunimen voi todellakin keksiä ihan itse, vaikka esim. Tuksenbergsen. :D Ole yhteydessä asiasta maistraattiin. Keksityn nimen pitää tosiaan olla uusi, sillä kaikki sukunimet ovat Suomessa ns. suojattuja. Kaikkein helpommin voi vaihtaa vaikka isovanhemmalla olleeseen nimeen, sillä silloin ei haittaa vaikka nimi olisi jo käytössä.

No tässä nyt on kaksi vaihtoehtoa, joko annatte nimeksi Johannan ja hän on samanniminen kuin tuksu

tai

Miehesi kasvattaa kassit ja annatte lapselle nimeksi nimen jonka itse oikeasti haluatte välittämättä vanhusten vikinästä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="aapee";28281896]Kyllä, otettiin mun sukunimi ihan sen takia, että työllistyisi paremmin Suomessa, kun täällä nyt asutaan.[/QUOTE]

Juu, ymmärsin täysin pointin ja fiksuahan tuo oli. Tarkoitin vain, että miehen sukulaisten silmissä "joustovara" voi olla jo tuon takia käytetty.

No jos lapsesta Yohannan teette, niin siitä tulee tasan tarkkaan mieleen Putouksessa yhtenä vuonna ollut Krista Kososen esittämä sketsihahmo Yosefiina "Yossu" Näätä. Että ei pliis lapselle sellaista kohtaloa...:D

Johanna on ruma nimi, minusta. Jos suku nimestä suuttuu niin eikö jouda suuttuakin.
Mä en olis noin narussa kuljetettava, jokainen perhe päättää itse lapselle annettavasta nimestä.
Musta on jo hienoa jos annatte sen toiseksi nimeksi.

[QUOTE="heh";28281921]No jos lapsesta Yohannan teette, niin siitä tulee tasan tarkkaan mieleen Putouksessa yhtenä vuonna ollut Krista Kososen esittämä sketsihahmo Yosefiina "Yossu" Näätä. Että ei pliis lapselle sellaista kohtaloa...:D[/QUOTE]

Minulle taas tulee Yohanna Tukiaisesta mieleen todellinen lähiötuksu! :D :D

Juu, etunimeksi Johanna ja toiseksi nimeksi joku teitä miellyttävä, jonka otatte arkipäiväkäyttöön. Kaverini nimi esimerkiksi on tyyliin Sointu Jasmine Christine XXX ja hänen perheessään on alusta asti ollut käytössä tuo Christine.

Annatte juuri sen nimen kuin haluatte, vähän miehen suvusta. Mun mielestä se on vanhempien päätös minkä nimen lapsi saa, ehdotuksia voi kuunnella halutessaan. Mekin annettiin tytölle nimi jota varmaan puoli sukua inhoaa kun eivät koskaan muista miten se kirjoitetaan ja lausutaan (ihan tavallinen nimi josta perisuomalaisempi versio kirjoitettaisiin ja lausuttaisiin kahdella vokaalilla mutta meidän tytön nimi on vain yhdellä).

Mulla on ainakin viisi kaveria, joilla on vähemmän kiva etunimi. Kaikkia kutsutaan toisella nimellä, osaa kutsuttu lapsesta asti, osa vaihtanut isoiksi tultuaan kutsumanimeään. Eli ei kai toi niin hirveä ongelma ole?

Olisko hyvä kompromissi, että etunimeksi Johanna, mutta käytätte kutsumanimenä toista nimeä. Senhän saa usein alleviivata kaikkii lomakkeisiinkin ym. niin sitä käytetään sitten melkein kaikissa yhteyksissä :) Esimerkiksi mun isäni kutsumanimi on hänen toinen nimensä, ja muistaaksnei kaikki posti tulee sillä nimellä jne. ja vain harva tietää ettei se ole hänen etunimensä.

Yhteistyössä