Nukkuuko teidän vauvat päiväunia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"turhautunut"

Vieras
Meidän ei. Se saattaa nukahtaa n. 10-20 minuutiksi ja herää sitten. Ja olen kokeillut taustamelua, hiljaisuutta, vaunuja.. No autossa se saattaa nukkua tunninkin mutta en mä voi alvariinsa olla tuolla ajelemassa kun on esikoinen myös kotona. Nytkin se on parkunut väsymystään aamupäivästä asti mutta ei nuku kun sen pienen hetken vaan. Herättyään se saattaa olla vartin hyvällä tuulella ja sitten taas alkaa se iänikuinen kitinä ja mekkala ja pitää kanniskella ja olla viihdyttämässä. Mä en pysty päivisin tekemään mitään muuta ku touhuta vauvan kanssa ja esikoinen ei saa huomiota tarpeeks.. Kaikki muu jää tekemättä kun toi kitinäkalle vaatii kaiken huomion. Yritän mä aina huomioida isompaakin mutta liian usein se jää tosi vähäiseks kun toi vauva on niin vaativa..

Meillä ei tuonikäinen nukkunut. Meni varmaan puolivuotiaaksi pienillä torkkupätkillä ympäri vuorokauden. Sitten pehmeä unikoulu, ja lapsi alkoi nukkua parin tunnin päiväunia ja ihan hyvät yöunetkin. Nyt on jo yli 3 v ja nukkuu edelleen sekä täydet yöt että parin tunnin päiväunetkin. Ei olisi siitä alkukuukausien hysteerikosta uskonut :)

mä olen sitäkin yrittänyt että annan sen huutaa, käyn välillä antamassa tuttia mut sehän huutaa naama punasena niin kauan että sen ottaa syliin. Ja se tosiaan JATKAA sitä huutamista niin kauan kunnes se pääsee syliin. En mä pysty sitä tuntikausia huudattamaan :(

tää alkoi vauvan ollessa 1,5kk. Nyt kun tää on jatkunut näin pitkään niin se on alkanut jo vaikuttamaan mun ja vauvan väliseen vuorovaikutukseen. Mua ei aina huvita hymyillä eikä jutella vauvalla koska mua v*tuttaa. Tiedän ettei vauva sitä tee tahallaan mutta silti. Onhan se ihana vauva mutta nukkuis edes kerran päivässä pidempään kun 15 min.

Mulla oli tuollainen vauva, joka ei ennen 1,5veetä nukkunut kuin pikku pätkissä.

Manduca kantoreppu oli aivan ehdoton väline meidän perheessä.

Onhan kaikki korvatulehdukset ja allergiat suljettu laskuista? Meillä lapsi oli täysin terve. Nukkui yöt loistavasti.

Tsemppiä :hug:

Ei nukuttu meilläkään ton enempää. 5kk peräti tunnin. Ei siinä auttanu mikään eikä kukaan,se ei nukkunu vaikka kuka yritti mitä tehä ja hoivata. Ei se edelleenkään oo supernukkuja.

Oma vauvelini on alusta asti nukkunut yöt hyvin. Päivät nukkuu vaihtelevasti 30 min - 2 h unia. Yleensä noita pätkäunia 4-5 kertaa päivässä. Vaunulenkkiä olen tehnyt urakalla, että oppis nukkumaan yhdet pitkätkin unet päivällä, mutta ei. Vauvat on erilaisia, vanhemmat löysivät unirytmin päiväunien suhteen jo 2 kk, jota noudattivat vuoden ikään asti.
Toivotaan, että vauvelisi alkaa nukkumaan pidempiä unia!

joo olen mä tässä toivonu että se alkais nukkumaan mutta ei se ala vaikka päällään seisois. Tällä hetkellä mulla on aivan kammottava vitutus päällä kun olen koko päivän kuunnellu tota paviaania ja viihdyttänyt ja kanniskellut. Mutta mikään ei auta koska se on niin väsyny ja huutaa sen takia. Eikä nuku.

[QUOTE="turhautunut";22023395]mä olen sitäkin yrittänyt että annan sen huutaa, käyn välillä antamassa tuttia mut sehän huutaa naama punasena niin kauan että sen ottaa syliin. Ja se tosiaan JATKAA sitä huutamista niin kauan kunnes se pääsee syliin. En mä pysty sitä tuntikausia huudattamaan :([/QUOTE]

Pieniä vauvoja hoidettaessa ehkä tärkein vanhempien ominaisuus on ns. responsiivisuus. Tällä tarkoitetaan sitä, että vauvan itkuun pitää aina reagoida, koska vauva ei kykene jäsentämään ympäristöään niin hyvin, että voisi käsittää miksei itkuun vastata. Vauva ei itke koskaan turhaan, vaan itku on aina hälytysmerkki. Vanhemmat oppivat vähitellen erottamaan lapsensa itkun eri sävyjä. Kipuitku on kovaa ja kimeää, kun taas nälkäitku vähitellen voimistuvaa.

Vauvat voivat itkeä paitsi nälkäänsä ja janoaan, myös erilaista epämukavaa oloa (kipu, palelu, kuumuus, vaipanvaihdon merkiksi, sairaus, hampaat jne). Vauva osaa itkullaan ilmaista kaipaavansa myös seuraa tai syliä. Jo aivan pienet vauvat tarvitsevatkin muiden ihmisten seuraa, vaikka eivät vielä osaakaan leikkiä. Lasta ei voi liiaksi pitää sylissä.

Vauva rauhoitetaan katsomalla silmiin eikä lasta pidä kääntää selin aikuiseen nähden, sillä katsekontakti on jo aivan pienelle lapselle elintärkeä. Monesti katsekontaktin merkitys tuntuu unohtuvan: levoton lapsi ei aina rauhoitu sylissä ollessaan, jos katsekontakti puuttuu. Pientä vauvaa ei voi liiaksi hemmotella, ja vastaamalla nopeasti vauvan antamiin merkkeihin taataan se, että vauva tuntee itsensä tervetulleeksi tähän maailmaan. Sellainen vauva, jonka itkuun ei reagoida ei tunne oloaan turvalliseksi. Se ilmenee tyypillisesti esimerkiksi univaikeuksina ja yleisenä tyytymättömyytenä (ns. vaikea vauva).

Mitä vaikeampi vauvan temperamentti on, sitä tärkeämpää on, että vanhemmat herkistyvät kuuntelemaan vauvan antamia signaaleja. Tyypillistä on, etteivät tällaiset ns. vaikeahoitoiset vauvat viihdy itsekseen vaan haluavat syliin, nukkuvat vain lyhyitä jaksoja ja itkevät jäädessään yksin. Tämä on kuitenkin täysin normaalia, eikä sitä pitäisi sekoittaa esimerkiksi koliikkiin. Vaikean vauvan pitäisi saada olla vanhempien sylissä mahdollisimman paljon, jotta perusturvallisuus kehittyisi, mikä mahdollistaa sen että vauva oppii vähitellen olemaan tyytyväinen myös itsekseen. Vauvaan ei saa kyllästyä, vaikka mikään ei tuntuisi riittävän, sillä se vain pahentaa tilannetta. Toisaalta ongelmatilanteen laukeaminen saattaa jo olla lähempänä kuin arvataankaan. Hoidon laiminlyönti aiheuttaa vauvalle jatkuvan stressin, joka voi kärjistää ongelmia.

[QUOTE="turhautunut";22023499]joo olen mä tässä toivonu että se alkais nukkumaan mutta ei se ala vaikka päällään seisois. Tällä hetkellä mulla on aivan kammottava vitutus päällä kun olen koko päivän kuunnellu tota paviaania ja viihdyttänyt ja kanniskellut. Mutta mikään ei auta koska se on niin väsyny ja huutaa sen takia. Eikä nuku.[/QUOTE]

Toi on tosi rankkaa, mä tiedän. Kokeiles kuitenkin kantoliinaa tai -reppua. Mä pääsin sen avulla edes liikkumaan pois kotoa, vauva kun vain karjui vaunuissa. Meillä toisaan meni siihen 6 kuukauden ikään saakka kyllä niin vähillä unilla, että oli järjenlähtö lähellä koko porukalla. Mitään elimellistä vaivaa tai sairautta vauvalla ei ollut. Ja toisaan nykyisin nukkuu.

Meillä oli ihan sama homma. Mutta jos sä huudatat, sä vain pahennat tilannetta. Nyt pitää vain kestää, koska sulla ei ole vaihtoehtoja. Vauva ei lopeta huutamista, jos vain lykkäät sen yksinään olemaan. Hommaa hoitoapua tai vaikka joku kantoreppu.

Ja hus tästä ketjusta sinä Sears-floodaaja! Vain yli-ihminen jaksaa ja jaksaa ja jaksaa, jos tilanne on tuollainen kuin ap kertoo. On äidilläkin oikeus tuntea ei-niin-auvoisia tunteita.

[QUOTE="turhautunut";22023569]enkä mä lykkää sitä mihinkään yksin huutamaan. mä kanniskelen ja viihdytän sitä kaiken aikaa.[/QUOTE]

Ja jos (KUN) joskus tuntuu siltä, että et kestä enää yhtään hetkeä sitä väninää, jätä vauva mieluummin hetkeksi yksin ja mene rauhoittumaan vaikka minuutiksi parvekkeelle kuin otat sen riskin, että pimahtaa. Yks vaihtoehto vois olla muuten kuulosuojaimet. Mun tutulla oli koliikkilapsi, ja käytti Peltoreita, että jaksoi lastaan kantaa ja hoitaa. Kun se lapsen vaativa itku voi olla joskus niin ylitselyövää.

Jos vain pystytte, niin liikkukaa mahdollisimman paljon ihmisten ilmoilla. Meillä muuten kränäinen lapsi viihtyi mainiosti kahviloissa mumoille flirttailemassa.

[QUOTE="vieras";22023542]Ja hus tästä ketjusta sinä Sears-floodaaja! Vain yli-ihminen jaksaa ja jaksaa ja jaksaa, jos tilanne on tuollainen kuin ap kertoo. On äidilläkin oikeus tuntea ei-niin-auvoisia tunteita.[/QUOTE]

eikä noi ollu sears juttuja. Mulla ollu ihan sama tilanne ja tiedän tasan tarkkaan millaista tuo on

Sama vika täällä. Vauva 2kk ja nukkuu päivällä vain sylissä pitempään. Sängyssä max 15min kerrallaan. Raskasta. Yöt menee vähän paremmin. Nukumme 6h vaavin kanssa 3h pätkissä. Cuplaton ei juurikaan auta eikä hieronta. Lämmin kylpy iltaisin rentouttaa vauvaa. Melko iso apu oli myös maitohappobakteereista. Niitä annan joka päivä vauvalle. Oliskohan teidänkin vauvalla ilmavaivaa?

Mun esikoisella oli koliikki ja se silti nukku kumminkin päivisin PALJON paremmin kun tää kuopus. Eikä tällä kuopuksella varsinaista koliikkia kumminkaan ole...

Nyt on parempi mieli. Mies tuli kotiin ja avauduin sille tästä tilanteesta. Nukuin päikkärit ja mies lähti lasten kanssa kyläilee. Nyt juon kahvia ja istun rauhassa. Sovittiin että huomenna vietän aikaa esikoisen kanssa ja mies keskittyy vauvaan kun sillä on vapaapäivä... Luojan kiitos mulla on noin ihana mies, pää pimahtais muuten...

Mulla meni nyt vähä ohi mutta nukkuuko vauva yöllä miten?Meillä kuopus 2kk ja nukkuu pitkin päivää 15-30 min unia, toooosi harvoin saattaa vetäistä jopa puolitoista tuntia, mut harvoin. Mutta öisin nukkuu niin et on vaan yks tai kaks syöttöä välillä 23-08. Mä oon vaan hyväksyny että tää nyt on tällänen eikä sille voi mitää. Hyvät yöt auttaa jaksamaan, mutta koti on koko ajan kuin pommin jäljiltä, en kertakaikkiaan ehdi tehdä kuin välttämättömän kun vauva ei ikinä nuku.

kun huus lähes vrk:t läpeensä ja teki vielä viskaista seinään tai jättää vaunuissa kadulle...
Että ihan vaan responsaa rauhassa. Tilanteet on erilaisia ja lapsen itku on erilaista. Minäkin kuuntelin niiden väsymyksiä, joiden vauva itki sen 2-3 tuntia/ilta, vaikka välillä teki mieli sanoa, että haloo, meillä itke pieni lähes tauotta. Mutta jokainen kokee laillaan. Toinen väsyy vähästä, toinen kestää enemmän.

Pieniä vauvoja hoidettaessa ehkä tärkein vanhempien ominaisuus on ns. responsiivisuus. Tällä tarkoitetaan sitä, että vauvan itkuun pitää aina reagoida, koska vauva ei kykene jäsentämään ympäristöään niin hyvin, että voisi käsittää miksei itkuun vastata. Vauva ei itke koskaan turhaan, vaan itku on aina hälytysmerkki. Vanhemmat oppivat vähitellen erottamaan lapsensa itkun eri sävyjä. Kipuitku on kovaa ja kimeää, kun taas nälkäitku vähitellen voimistuvaa.

Vauvat voivat itkeä paitsi nälkäänsä ja janoaan, myös erilaista epämukavaa oloa (kipu, palelu, kuumuus, vaipanvaihdon merkiksi, sairaus, hampaat jne). Vauva osaa itkullaan ilmaista kaipaavansa myös seuraa tai syliä. Jo aivan pienet vauvat tarvitsevatkin muiden ihmisten seuraa, vaikka eivät vielä osaakaan leikkiä. Lasta ei voi liiaksi pitää sylissä.

Vauva rauhoitetaan katsomalla silmiin eikä lasta pidä kääntää selin aikuiseen nähden, sillä katsekontakti on jo aivan pienelle lapselle elintärkeä. Monesti katsekontaktin merkitys tuntuu unohtuvan: levoton lapsi ei aina rauhoitu sylissä ollessaan, jos katsekontakti puuttuu. Pientä vauvaa ei voi liiaksi hemmotella, ja vastaamalla nopeasti vauvan antamiin merkkeihin taataan se, että vauva tuntee itsensä tervetulleeksi tähän maailmaan. Sellainen vauva, jonka itkuun ei reagoida ei tunne oloaan turvalliseksi. Se ilmenee tyypillisesti esimerkiksi univaikeuksina ja yleisenä tyytymättömyytenä (ns. vaikea vauva).

Mitä vaikeampi vauvan temperamentti on, sitä tärkeämpää on, että vanhemmat herkistyvät kuuntelemaan vauvan antamia signaaleja. Tyypillistä on, etteivät tällaiset ns. vaikeahoitoiset vauvat viihdy itsekseen vaan haluavat syliin, nukkuvat vain lyhyitä jaksoja ja itkevät jäädessään yksin. Tämä on kuitenkin täysin normaalia, eikä sitä pitäisi sekoittaa esimerkiksi koliikkiin. Vaikean vauvan pitäisi saada olla vanhempien sylissä mahdollisimman paljon, jotta perusturvallisuus kehittyisi, mikä mahdollistaa sen että vauva oppii vähitellen olemaan tyytyväinen myös itsekseen. Vauvaan ei saa kyllästyä, vaikka mikään ei tuntuisi riittävän, sillä se vain pahentaa tilannetta. Toisaalta ongelmatilanteen laukeaminen saattaa jo olla lähempänä kuin arvataankaan. Hoidon laiminlyönti aiheuttaa vauvalle jatkuvan stressin, joka voi kärjistää ongelmia.

[QUOTE="turhautunut";22025378]Nukkuu yöllä n. 22-07. Syö 1-2 kertaa. Meillä on kans ihan pommin jäljiltä tää kämppä jatkuvasti kun esikoinen on lisäksi siinä sotkemassa.[/QUOTE]

no meillä on sitte samanlaiset vauvat :D ja mulla on 2 isompaa alle kouluikäistä tässä vielä hämmentämässä. Meillä vaavi on tissillä puolet päivästä, varmaankin siksi että on sen toisen puolen päivästä melkein syömättä (yön siis)niin tankkaa. Mulla on kantoliina ja kantoreppu kun tää ei kaikenlisäksi viihdy vaunuissa sekuntiakaan. Turha haaveilla rentouttavista vaunulenkeistä. Ehkä sit kun vaavi osaa istua niin ehkä viihtyy rattaissa paremmin.

Mä oon vaan aatellu tästä tilanteesta että tää on nyt näin ja sillä sipuli ja aika menee nopsasti ja tilanne on varmaan toinen kun alkaa istua, kontata ym. Silloin yleensä vauvat alkaa viihtyä paremmin.

Yhteistyössä