Nuorten työ ja palkkavaatimukset..:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmetteliä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmetteliä"

Vieras
Itse olen kahtena kesänä ollut kesätöissä siivoojana ja joka kesä törmää näihin nuoriin jotka kauhistuu työstä. Miksi hakea siivoojaksi jos ei pysty edes rättiä kädessä pitämään. Sitten valitetaan kuinka työ on huonosti palkattua. Itse pärjäsin sillä palkalla vaikka asuin itse pois kotoa ja vanhemmilta ei herunut mitään avustusta. Niin nää jotkut 15-16v valitti siä et kuinka perseestä on tienata vaan 900-1000e/kk. Miten sillä muka elää???? kun vanhemmat kuitenkin makso laskut ja asumisen. Mitä nuoret oikein kuvittelee että kesätyöstä siivoojana maksetaan :D ei tuntunu olevan mitään käsitystä tosielämästä!!! Ja sitte ne viä ihan suoraan valitti siä pomolle kun niille oli laitettu jonain festarivkloppuna työvuoro: en mä voi tulla sillon kun oon jo sopinu meneväni festareille..voi luoja..monet jopa jätti työn ilmottamatta siitä pomolle mitään..niin ja jätti töitä tekemättä. En pysty oksennusta siivoon oli selitys kun vessa lillu oksennuksessa ku asiakkaat tuli..NO ÄLÄ SITTEN HAE SIIVOOJAKS..ite en saanut niin nuorena mitään töitä ja olisin siivonnu vaikka vaan paskahuusseja jos joku olis vaan ottanu töihin..hehe.. :D Sit sielä oli yks nuori myös joka oli ollu toisessa työpaikassa töissä edellisenä kesänä ja saanut parempaa palkkaa..Niimpä se heti rupes esittään palkkavaatimuksia pomolle. Et kuitenki siinä työssä maksettiin enemmän että kyl mun tästäki pitäs väh.sen verran tienata..ei kannata allekirjotella sopimuksia jotka ei miellytä.

Tuli tää vaan mieleen kun törmäsin vanhaan työkaveriin ja se kerto että sama meno jatkuu!!! :D

No entisenä ISS:n työntekijänä voin todetaa ettei 900 euron nettotuloilla kauheasti "elellä" jos sitä perhettäkin on mennyt perustamaan. Elettiin kädestä suuhun.

Mä olin 16v kun olin joskus heinäkuun kesätöissä siivoojana ja sain käteen 700e (kunnan huippupalkat kesätyöntekijöille) ja olin TODELLA onnellinen!! Jos oisin saanu jopa 1000e niin se ois ollu melkein lottovoitto :D

Joo, itse kanssa törmännyt tuollasiin nuoriin, jotka kuvittelee, että kouluttamattomana ja alaikäisenä voi vaatia ihan johtajatason palkkaa... :O :D Huomaa, että ovat näitä kaiken "valmiiksi pureksittuna", joilla ei ole mitään käsitystä oikeasta elämästä. Siis mistä ne repii niitä palkkakäsityksiään?

[QUOTE="yyhoo";26659550]Joo, itse kanssa törmännyt tuollasiin nuoriin, jotka kuvittelee, että kouluttamattomana ja alaikäisenä voi vaatia ihan johtajatason palkkaa... :O :D Huomaa, että ovat näitä kaiken "valmiiksi pureksittuna", joilla ei ole mitään käsitystä oikeasta elämästä. Siis mistä ne repii niitä palkkakäsityksiään?[/QUOTE]

älä muuta sano kuule..ja nytkin saan kuussa ite 700e/kk äippäloman ajan eikä mies tosiaan mikään hyvätulonen..eipä juuri mitään jää laskujen ja vuokran ja vaippa jne ostosten jälkeen käteen. Mutta eipä sitä mitään gurmeeta tarvi syödä ja aina uusia vaatteita tms ostaa..vauvalle kunnon sapuskat ja vaatteet..ite pärjää vähemmällä..:D ja pääasia että on katto päänpäällä!!!! ite oon pienestä tyytyväinen..olis nekin..tuhlattavaks joku 900e on paljon jos tosiaan porukat maksaa elämisen!!!!!!!!!!!!

noo...ne on näitä nuoria joille vanhemmat on ostanut peruskännykän (joita saa muutamalla kympillä) sijaan iphonet kun sehän on in...ei niillä nuorilla ole tajua oikeasti siitä mitä eläminen maksaa ja miksei pieniä tulojaan kannata laittaa merkkivaatteiden tai turhakkeiden ostoon.

ja suurin osa näistä ei ole koskaan säästänyt rahaa (siis sitä ei ole kotona opetettu) vaan ovat oppineet elämään siihen malliin että hups edellisellä viikolla saatu 100 euroa meni jo...kyllähän se mamma ja pappa antaa lisää...

Jep.
Eräs tuttavani oli kesätyöongelmissa tai hälle tarjottiin lähinnä jotain pimeitä 6e/h röirä, niin ajattelin kerrankin olla hyvä ihminen ja hommasin hänet mun työpaikalle kesätuuraajaksi.
Kiitos: jatkuvaa marinaa ja työn solvaamista facebookissa ja blogissaan, joka vielä suht suosittu.

Todellakaan kaikkien ei tarvitse pitää esim. siivoustyöstä, mutta jotain kunnioitusta. Palkka kuitenkin on kouluttamattomalle kesätyöläiselle ihan hyvä, eli ~1500.. ja opiskelijan 7% veroprosentilla ihan kelvollinen, eikö? Ja ainahan sitä voi lähteä lätkimään jos ei kelpaa, vannon että on moni joka tänkin työn olis ottanu ilolla vastaan.

Sellasta se vaan on, kyllä aika ne palauttaa maan pinnalle.

Tuostahan oli yhdessä lastenvahtiketjussa puhetta, kun nuorille pitäisi lasten vahtimisestakin maksaa verottomana sama minkä aikuinen saa verollisena. Ihmekkään ettei normityö kiinnosta normipalkalla... Teineille maksetaan ihan liikaa kaikesta mahdollisesta sen lisäksi että kaiken saa muutenkin valmiina kalleimman mukaan.

No ei ihme kun mäkissä näkyi vain ulkomaalaisia työntekijöitä. Miehen kanssa sitä ihmeteltiin kun käyttin yhet mcflurryt ostamassa. Mies itse on aikoinaan ollut siellä töissä. Ei taida kelvata yö näille nykyajan nuorille. Ei tarvitse vaivautua tekemään työtä kun mamma ja pappa ilman sitäkin maksaa kaiken. Kyllähän täällä yksi vanhempi perusteli sitä lapselle ostamista sillä, ettei lapsen tarvitse sitten hävetä kavereiden edessä! Voi hyvänen aika!

Kyllä itseäkin ihmetytti kun kuuntelin kun noin 16-17v. rappukäytäväsiivooja puhui puhelimeen luututessaan(huolimattomasti) ja valitti kuinka "ei jaksais olla töissä enää päivääkään ja vois heittää tän luutun ikkunasta ulos eikä kiinnosta paskaakaan ja palkkakin on vaan jotain 8egee tunnilt, ihan sortoo tämmönen."

Itse sain 16-vuotiaana 800e/kk kesätyöstä ja tuli melkeinpä rikas olo kun rahat kilahti tilille. Hassua miten eri tavalla toiset aattelee, kun asuu kuitenkin luultavasti kotona ja syö äidin ruokia.

Onko oikeesti 4000e tienesti 2,5kk:sta - 7% verot nuorelle opiskelijalle ihan paska palkka? :D

No, jos tosta kesäpalkasta joutuu säästämään muun vuoden elämisen opintotuen lisäksi, niin eihän tolla paljon juhlita.

Aikoja sitten valmistuneet, jotka Helsingissä lähes kaikki saa yli 3000/kuussa jaksaa kyllä lähes aina myös valittaa palkastaan, vaikka sitä tulee joka kuukausi, sillä ei kuulemma elä. Sitä valitusvirttä kuullessaan kesätyöläiselle tulee usein tukala olo.

Itse ansaitsen vielä paljon keskivertoa enemmän, mutten silti usko nuoruusvuosien taloudellisen kituuttamisen luonnetta kasvattavaan vaikutukseen.

En sinuna naureskelisi muille, kun et edes nimimerkkiäsi osannut oikein kirjoittaa...;) Ja kyllä on minusta aiheellista kysyä että miten esim. tonnin brutolla pitäisi elää pk-seudulla.

[QUOTE="ihmetteliä";26659885]älä muuta sano kuule..ja nytkin saan kuussa ite 700e/kk äippäloman ajan eikä mies tosiaan mikään hyvätulonen..eipä juuri mitään jää laskujen ja vuokran ja vaippa jne ostosten jälkeen käteen. Mutta eipä sitä mitään gurmeeta tarvi syödä ja aina uusia vaatteita tms ostaa..vauvalle kunnon sapuskat ja vaatteet..ite pärjää vähemmällä..:D ja pääasia että on katto päänpäällä!!!! ite oon pienestä tyytyväinen..olis nekin..tuhlattavaks joku 900e on paljon jos tosiaan porukat maksaa elämisen!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Vai että 900 euroa paljon?

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Tuo on oikeasti jo niin vähän, että eihän tuota voi edes nälkäpalkaksi sanoa, vaan vielä sitäkin alemmaksi.

Uskomatonta, että jotkut kehtaavat häpeämättä tulla mainitsemaan näin alhaisia tuloja toisille ihmisille!

Olen kai sitten kermaperse, mutta voin suoraan myöntää että 900-1000 e/kk -palkalla en edes viitsisi nostaa persettä penkistä. Puhumattakaan siitä, että jonkun oksennuksia siivoaisin. Siivoustyö on törkeän alipalkattua.

Alkuperäinen kirjoittaja Päärynäinen;26660648:
Olen kai sitten kermaperse, mutta voin suoraan myöntää että 900-1000 e/kk -palkalla en edes viitsisi nostaa persettä penkistä. Puhumattakaan siitä, että jonkun oksennuksia siivoaisin. Siivoustyö on törkeän alipalkattua.

Peesi. Hain tuossa äsken duunia, johon vaadittiin peruskoulutus tietyltä alalta sekä vähän kokemusta myyntityöstä. Minulta löytyy molemmat, vaan kun palkkaa olisi ollut tarjolla alle tonni kokopäivätyöstä, niin annoin olla. Saan nyt käteen reilu 500€/kk Kelasta ja vaikka se ei ole iso raha, pitäisi saada ainakin 1300-1400€ nettona jotta jonnekin menisin. Hoidan kuitenkin työni aina kunnialla enkä perseile: kunnon työstä kunnon palkka!

Haloo. Ottakaa nyt huomioon että tässä puhutaan nuorista joiden ei ensinnäkään tarvitse sillä kesätyöpalkalla itseään elättää, veroja ei mene juurikaan mitään koska muun osan vuodesta ollaan tulottomia, ja 15-v. ei edes saa tehdä täyttä työpäivää. Siihen nähden ihan hyvä palkka.

[QUOTE="Kifa";26660796]Haloo. Ottakaa nyt huomioon että tässä puhutaan nuorista joiden ei ensinnäkään tarvitse sillä kesätyöpalkalla itseään elättää, veroja ei mene juurikaan mitään koska muun osan vuodesta ollaan tulottomia, ja 15-v. ei edes saa tehdä täyttä työpäivää. Siihen nähden ihan hyvä palkka.[/QUOTE]

Siis sinun mielestä työnantajan ei tarvitse maksaa työstä käypää palkkaa, jos tietää työntekijän asuvan vanhempiensa luona?

Mitäs pitäs maksaa miehelle, jonka vaimolla on iso palkka? Eihän se paljon rahaa tarvitse elääkseen, onhan sillä se vaimo.

Vai että 900 euroa paljon?

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Tuo on oikeasti jo niin vähän, että eihän tuota voi edes nälkäpalkaksi sanoa, vaan vielä sitäkin alemmaksi.

Uskomatonta, että jotkut kehtaavat häpeämättä tulla mainitsemaan näin alhaisia tuloja toisille ihmisille!

Kyse olikin alaikäisistä 15 - 16v, jotka todennäköisesti asuu kotona, eivätkä osallistu mihinkään huushollin menoihin. Eli 900€ kuukaudessa todellakin on paljon pelkästään nuoren omiin menoihin tarkoitettua ylimääräistä "hummausrahaa". Eihän sillä omaa huushollia pyörittävä aikuinen tulekaan kunnolla toimeen, mutta kyllä sen nyt tuon ikäiselle kuuluisi riittää useammaksikin kuukaudeksi ja jäädä vielä säästöönkin (tai sitten on kulutustottumuksissa todella paljon korjattavaa). Itsekin aikoinani sain varmaan saman verran markoissa, joten aika huimat on nykynuorten palkat vanhoihin mummonmarkkoihin verrattuna, vaikka sais "vain" sen 900€ kuussa käteen! Ei "ennen vanhaankaan" kesäpojat ja -tytöt saaneet samaa palkkaa, kuin aikamiehet ja -naiset ja niin sen kuuluu mennäkin.

Siis sinun mielestä työnantajan ei tarvitse maksaa työstä käypää palkkaa, jos tietää työntekijän asuvan vanhempiensa luona?

Mitäs pitäs maksaa miehelle, jonka vaimolla on iso palkka? Eihän se paljon rahaa tarvitse elääkseen, onhan sillä se vaimo.

Toki käypää palkkaa, mutta pitäisikö kouluttamattomalle maksaa samaa palkkaa kun koulutuksen hommanneelle?

• Tykkää
Reactions: Adii
Katylina jo ehtikin kommentoimaan, mutta nuorten kesätöissä nyt nimenomaan on yleensä se idea että kun otetaan töihin kouluttamaton ja kokematon nuori niin ei häneltä sitten vaadita täyttä työpanostakaan ja kyllä se saa näkyä palkassakin. Aika suuri osa noista nuorten kesäduuneista on muutenkin enempivähempi "hyväntekeväisyyttä" eli halutaan antaa nuorille tilaisuuksia tutustua työelämään, muuten voitaisiin ihan hyvin palkata joku kortistosta tai korkeakouluopiskelijoiden työnvälitystoimistosta sillä täydellä palkalla.

Jos työ on kahdeksan tuntia päivässä ja normaalia siivoustyötä, niin kyllä siitä kuuluu maksaa kunnon palkka, siis työehtosopimuksen mukainen palkka. Itse en ainakaan halua sellaista yhteiskuntaa, jossa työstä ei makseta ihmisarvoista palkkaa. Ihmisarvoisella palkalla en tarkoita 4000 euroa kuukaudessa. 900 euroa kuulostaa todella pieneltä palkalta jos kyseessä on kokopäivätyö.

Uusimmat

Yhteistyössä