nyt apuja...vauva vierastaa etäisää :(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nnnn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nnnn

Vieras
ollaan erottu jo raskausaikana ja vauveli on nyt 4kk. neiti on alkanut vierastamaan isäänsä ja vaan häntä ei siis muita ihmisiä vielä vierasta. mistä kummasta voi johtua? ja isä on kovasti lasta ottamassa jokatoinen viikonloppu ja arkisin käy meillä kotona moikkailemassa
 
Vauvat vierastaa, se riippuu ihan tuurista ketä vierastaa ja ketä ei.
Mutta älä nyt hyvä ihminen anna sitä vauvaa kellekään jokatoinen viikonloppu. Suositushan on että nuo viikonloppu tapaamiset aloitettaisiin aikaisintaan 1,5v-2v
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
No, miksi annat vauvan ihmiselle, jota pelkää? Voin vain kuvitella kuinka hädissään on pieni.
Jos isä ajattelee lapsen parasta, niin tulee vierailemaan teille useammin ja jätätte nuo viikonlopun pituiset vierailut ilman äitiä myöhemmäksi, kun lapsi on oppinut luottamaan isäänsä.
 
Ei noin pientä vauvaa joka toinen viikonloppu tapaamisiin.

Jos isi käy arkisin tapaamassa lasta,niin voisi viikonloppuna vaikka tehdä vaunulenkin lapsen kanssa ja seurustella hänen kanssaan, mutta ei yökyläilyjä vielä
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina ja Joxu
Kehitys tullut siihen vaiheeseen että vauva erottaa henkilöt toisistaan. Isän pitäisi ehkä nähdä vähän useammin; ehtii unohtamaan. Vaikka lyhyestikin, mutta tiheästi. Auttaa myös jos vauvalla on äidin luona ollessaan jotain isän hajuista (paita tms.) ja myös isän luona ollessaan jotain äidiltä haisevaa/tuoksuvaa. Enkä tarkoita hajuveden hajua, vaan tosiaan ihan jotain tyynyliinaa tai yöpaitaa, jossa ihon ominaistuoksua.
 
Hieno juttu, että isä haluaa ja saa olla mukana lapsen elämässä. Mutta nelikuiselle yökyläilyt on kyllä väärä tapa :( On vain osoitus lapsesi fiksuudesta, että hän reagoi voimakkaasti joutuessaan noin pienenä eroon primaarihoivaajastaan eli sinusta. Voisitteko harkita erilaista tapaamisjärjestelyä? Vierastaminen voi jatkua sittenkin, se on vain yksi merkki lapsen emotionaalisen kehityksen etenemisestä (ja kehitys VOI toki edetä vierastamattakin, ei tarvitse tulkita niin). Isää voisi auttaa, jos hän perehtyisi vähän aiheeseen ja ymmärtäisi, että se ikävältä tuntuva reaktio on vain osoitus fiksun lapsen normaalista kehityksestä eikä liity mitenkään suoranaisesti häneen isänä?

Vierastaminen on HIENO taito! Olkaa ylpeitä lapsestanne.
 
no..en oo kuullukkaa että vauvaa v-lopuksi etälle..sen pitäs tulla sunluo katsomaan vauvaa jne ja se on nyt ihan sama näkeekö vauva isäänsä niin ko teillä nyt vai 3krt vkossa todenn'köisesti silti vierastaa..monet vauvat vierastaa isäänsä vaikka isä asuisi samassa talossa tai sitten äitiään jos isä vauvaa enemmän katsoo..
 
Silmissä vähän visiin jo viiraa... Luin että vauva vierastaa ITSEÄÄN...:laugh: En mäkääm kyllä noin pientä vielä laittais olemaan joka toista viikonloppua, mutta hyvähän se tietenkin on, jos lapsella on parikin paikkaa, jossa voi turvallisesti olla ja hyvää huolta pidetään.
 
Mikähän siinä on, että lasta pitäisi vastoin biologisia totuuksia alkaa vääntää malliin, joka selvästi ei lapselle sovi. Minun lapseni on kohta 2v ja isä ei ole ollut (onneksi) edes kiinnostunut luomaan vielä tässä kohtaa väkisin suhdetta lapseensa vauvana, koska se olisi todella haastavaa eri osoitteissa asuvina. Joinain kertoina on käynyt lasta katsomassa siten, että lapsi on rientänyt syliini ja juurikin vierastaen isäänsä katsonut. Kun ei se lapsi sitä tajua, että tuo nyt on minut siittänyt ja pitäisi olla siihen jotenkin kiintynyt vain sen takia. Tätä vierastamista tapahtui vielä tuossa vajaa 1,5v. iässä. Viimeksi kun isi kävi kylässä, niin rakentelivat jo yhdessä legopalikoita :) Se isä-lapsisuhde ei siitä mitenkään kärsi, että lapselle luodaan lapsentahtisesti hänen perusturvallisuuden tunteensa. Pienet lapseni ovat olleet minussa pieninä hyvin kiinni, 4-vuotiaani aloitti juuri kerhon ja sai sieltä hämmästynyttä palautetta, että harvoin näkee niin hyvin sujuvaa kerhonaloitusta. En usko, että se on sattumaa, vaan sitä että olen lapsentahtisesti lasta tutustuttanut ja antanut hänen itse tutustua ulkopuoliseen maailmaan. Kerhon aloituksesta hän olikin sitten myös itse innoissaan, mitä ilmeisemmin oli sisimmässään siitä ihan varma että äiti tulee muutaman tunnin päästä hakemaan takaisin ja nyt on kiva jäädä leikkimään.
 
No, miksi annat vauvan ihmiselle, jota pelkää? Voin vain kuvitella kuinka hädissään on pieni.
Jos isä ajattelee lapsen parasta, niin tulee vierailemaan teille useammin ja jätätte nuo viikonlopun pituiset vierailut ilman äitiä myöhemmäksi, kun lapsi on oppinut luottamaan isäänsä.

Samaa mieltä. Tuon ikäiselle tärkeintä on oppia luottamaan hoitajaansa. Eikä näin tapahdu, jos se pääasiallinen hoitaja joka toinen viikonloppu "hylkää" ja vielä jättää vieraaseen paikkaan koko viikonlopuksi.
 
Minustakin on tosi hienoa, että isä haluaa ja on lapsensa kanssa! Se tässä on varmasti oikein todella arvokas asia.

Mitä jos sopisittekin niin, että 1-vuotiaaksi asti isä olisi lapsen kanssa vaikka 3 x viikossa pari tuntia ja lisäksi joka toinen la-su -yö? Niin sinäkin saisit aikaa hoitaa asioita tai käydä liikkumassa ja isä saa luoda omaa suhdetta lapseen ihan alusta asti. Isää ei kyllä kannata työntää poispäin!

Tuo vierastaminen on ihan tavallinen asia. Siitä ei kannata mitenkään huolestua. Eikä ajatella, että isä olisi huono juttu. Päinvastoin: lapselle on äärettömän tärkeää, että hänellä on molemmat vanhemmat elämässään.
 
Tottakai vierastaa, kun on erossa isästään noin paljon. Meille ero tuli 7kk iässä, koska äiti oli väkivaltainen ja kärdi mielenterveydongelmista. Tästä huolimatta lähivanhemmuus äidille. Pysyin tiukkana ja vaadin äidiltä vanhemmuuden jakamista 50/50 periaatteella, koska tutkimusten mukaan lapdi voi parhaiten kun tiivis side säilyy molempiin vanhempiin.

Ei äiti ole mitenkään mystisesti ehdottomasti se luonnollisempi vaihtoehto lähivanhemmsksi, vaan vanhemmuus tulee jakaa, jotta lapsen etu toteutuu.

Lastenvalvoja tietty vastusti järjedtelyä, koska eivät vaivaudu sivistämään itsrään tuoreimmilla psykologian julkaisuilla, joissa otetaan vahvasti kantaa vuorovanhemmuuden puolesta.
 

Yhteistyössä