Nyt sit apua! Mitä mä nyt jätän huomioimatta? Täistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla menee nyt hermo ja pääsee itku... Me taistellaan nyt kolmatta viikkoa täitten kans ja niitä jumalauta aina vaan löytyy tuon likan päästä.. Nytkin torstaina oli mun mielestä pää puhdas, kun sen pöyhin, mutta eilen löyty taas yks. Mä en enää tajua, mitä mä jätän siivoomatta... Joka kerta pyöritän kaikki mahdolliset tekstiilit (mitä tästä huushollista löytyy) 60 ohjelmalla, petivatteet imuroin ja saunotan väh 2 tuntia yli 80 asteessa, pyyhin pinnat ja lattiat, imuroin sohvat jne. Eli "suursiivous" on joka ikinen kerta, kun päätkin pestään ja pyykkirumba myös. Ja hiusvälineet kiehautetaan joka pöyhinnän päätteeks jne. Mä en enää voi käsittää, mihin helevettiin ne jää muhimaan niin, että ne pääsee takaisin päähän. Mielestäni torstaina en löytänyt enää yhtään saivarettakaan, mutta ei kait tässä sitten ole muuta mahdollsiuutta, että se yks on sitten päässyt silmien ohi tarkasta kampaamisesta huolimatta tai sitten se sai uuden tartunnan pe koulusta. Tai sit ne on nuo kissat (vaikka niiden kautta ei täiden pitäisi levitä), jotka on jostain syystä saanut päällensä munia, jotka sitten jotenkin siirtyy likan päähän. Mä en enää kertakaikkiaan jaksa. Ja helvetin kalliiksikin tää tulee... Ei oo mitään halpoja noi shampoot. :cry:

Taitaa joku muu jättää hoitamatta ja tartuttaa uudestaan o_O[/QUOTE

Muistatko ihan joka tai edes joka toinen päivä käydä hiukset läpi jakaus jakaukselta täikammalla. Pelkkä pöyhintä ei todellakaan riitä. Kampaus ja saivareiden poisto on tärkein koko prosessissa. Ne ihan pienet ns. vauvatäit on ihan sairaan pieniä jotka just silmällä erottaa. Onko pompulat,pinnit, kammat ja harjat ollut pakkasessa pari vuorokautta. Paranix on hyvä tuote kun sen ohjeita noudattaa. Sit voisit ottaa pajunkuorisampoon käyttöön. Onko kaikki pehmolelut, hatut, esim kypärät ollut pakkasessa tai jossain sen pari viikkoa karanteenissa? Mä tein niin omien lasten kohdalla että joka ilta vaihdettiin tyynyliina uuteen ja pyyhkeet uuteen. Kampasin hiukset ekan viikon joka ilta kammalla. Siinä meni 1,5h pää. Sit pestiin ohjeen mukaan uudestaan paranix sampoolla ja taas kammattiin joka toinen ilta. Meillä oli kyllä silloin kesä että koulua ei ollut ja päästiin eroon niistä 2,5 viikossa. Tsemppiä kovasti ja pitkää pinnaa se vaan vaatii.

Sen verran vielä lisää että vaikka toimit ohjeiden mukaan silti niitä pikku täitä löytyy elävinä päästä koska sampoo ei tapa kuin elävät ja heikentää osan saivareista mutta osa valitettavasti jää henkiin. Siksi kampaus on kaiken a ja o. Sitten kun peset viikon välein uusiksi ja uutta tartuntaa ei pääse syntymään eläviä täitä ei enää kahden viikon jälkeen pitäisi olla.

Kai oot muistanut pipot ja kaulahuivit pakastaa /saunottaa myös?

Ja kun niitä täitä ei sit jossain vaiheessa enää löydy, niin sit suihkit päiväkotiin/kouluun mennessä hiuksiin sitä tartuntoja ehkäisevää suihketta. Meillä käytössä Linicin.
Kuopuksen päiväkodissa ollut nyt täitä elokuusta!! asti ja me ollaan säästytty.

Kai oot muistanut pipot ja kaulahuivit pakastaa /saunottaa myös?

Ja kun niitä täitä ei sit jossain vaiheessa enää löydy, niin sit suihkit päiväkotiin/kouluun mennessä hiuksiin sitä tartuntoja ehkäisevää suihketta. Meillä käytössä Linicin.
Kuopuksen päiväkodissa ollut nyt täitä elokuusta!! asti ja me ollaan säästytty.

Juu pipot, huivit, takit ja kaikkien muidenkin samassa naulakossa olevat päälivaatteet on pesty ja kuivattu vielä siellä kuumassa saunassa. Ja tuota Liniciniä olen laittanut perjantaina(kin) lapsen päähän ennen kouluun menoa. Mä en vaan jaksa ymmärtää sitäkään, että niitä munia vois muka silleen vaan tippuilla ympäriinsä, kun tuntuu, että niitä saa sormet verillä nyppiä sieltä hiuksistakin irti. Ja miten se voi muka jossain patjan raossa edes pysyä hengissä ja kehittyä, kun eikös se tarvi kuitenkin sen ruumiin lämmön koko ajan lähellä kehittyäkseen...? Mä en enää jaksa ymmärtää, mitä mä teen väärin, tai sitten niitä todellakin tulee sieltä koulusta nyt ihan jatkuvalla syötöllä takaisin, tuosta Linicinistä huolimatta. Enää tästä showsta ei puutu, kun että tuo pesukone sanoo tässä kaiken keskellä itsensä irti tai kiukaasta menee vastukset, niin, kuin joku edellinen kerta, kun kans tapeltiin näiden ötököiden kanssa pari viikkoa ja sauna hehku melkein satasta koko ajan. Kiva uusia kiuas vähintään kerran vuodessa...

Muistatko ihan joka tai edes joka toinen päivä käydä hiukset läpi jakaus jakaukselta täikammalla. Pelkkä pöyhintä ei todellakaan riitä. Kampaus ja saivareiden poisto on tärkein koko prosessissa. Ne ihan pienet ns. vauvatäit on ihan sairaan pieniä jotka just silmällä erottaa. Onko pompulat,pinnit, kammat ja harjat ollut pakkasessa pari vuorokautta. Paranix on hyvä tuote kun sen ohjeita noudattaa. Sit voisit ottaa pajunkuorisampoon käyttöön. Onko kaikki pehmolelut, hatut, esim kypärät ollut pakkasessa tai jossain sen pari viikkoa karanteenissa? Mä tein niin omien lasten kohdalla että joka ilta vaihdettiin tyynyliina uuteen ja pyyhkeet uuteen. Kampasin hiukset ekan viikon joka ilta kammalla. Siinä meni 1,5h pää. Sit pestiin ohjeen mukaan uudestaan paranix sampoolla ja taas kammattiin joka toinen ilta. Meillä oli kyllä silloin kesä että koulua ei ollut ja päästiin eroon niistä 2,5 viikossa. Tsemppiä kovasti ja pitkää pinnaa se vaan vaatii.

No pöyhimisellä tarkoitin kyllä sitä kampaamista - joka ilta. Ja todellakin menen melkein hiuksen kerrallaan läpi, nypin saivareet, elävät ja kuolleet ja kaikki ylimääräisen (myös hilseen) mitä näkyy, Ja shampootkin on saaneet olla aina päässä tukehduttamassa varmaan pitkälti toista tuntia. En koskaan pese sitä shampoota (Licener) vielä 10 minuutin jälkeen pois, vaikka ohjeesa niin sanotaan. Ajattelen, että varmasti sitten tukehtuvat, kun on vähän ylimääräistä... Mutta kai sieltä on joku olematon "vauvatäi" tai muna sit vaan menny viikolla silmien ohi niin, etten ole sitä nähnyt, vaikka kuinka tarkkaan koitan syynätä. Tosin, jos torstaina en nähnyt mitään, niin voiko se täi todellakin kasvaa jostakin olemattomasta vuorokaudessa jo parin millin mittaiseksi?

Esikoiselta löytyi aikoinaan täitä. Meillä oli silloin kotona viisi lasta ja kuopus oli 6kk ikäinen. Pesin täishampoolla koko konkkaronkan, sekä mies ja minä itsemme. Kaikki tekstiilit pestiin ja laitettiin "jäähylle". Laitoin kaikille lasten kaverien vanhemmille tekstarin, että meiltä on löytynyt täitä ja kas kummaa, löytyi muutama muukin. Kahden viikon kuluttua uusi täipesu kaikille lapsille, paitsi kuopukselle. Ei ole ollut sen jälkeen riesana, vaikka varoituksia on tullut. Pelkkä tarkistus on riittänyt.

Meillä moinen riesa oli tasan kerran. Sain silloin ystävältä -täältä- vinkin kookosöljystä. Sitä siis alusi, ennen kalliita shampoita, runsaasti päähän ja täikampa aseena lavuaarin viereen. Hana valumaan kuuma vettä ja kampaamaan. Kammataan, huuhdellaan otukset kammasta viemäriin, kammataan ja kammataan. Ja koska öljy ei ole vaarallista voi tehdä jotain muuta tovin välillä ellei lapsi jaksa istua aloillaan.

Sen jälkeen pestiin hiukset normaalisti ja vielä täishampoolla. Ja uusiksi parin viikon kuluttua. Eikä oo sen koommin otuksia näkynyt.

joo siis tiedän tunteen oli päiväkodis täitä ja tuntu että ne ei meiltä lähde ollenkaan. Pestiin kaikki kunnolla yms ja vaan täitä oli. Suosittelen täishampo käsittelyn jälkern kokoperhe yli 60 asteen saunaan.tieditkö että täit viihtyvät myös muissakin karvoissa kuin hiuksissa? Osta apteekista se täitä estävä suihke ja joka päivä oesun jälkeen käsittele sillä sitten 1viikon päästö uudelleen shampoolla ja taas viikko jälkikäsittely aineella niin lähti meiltä täit

Sängyn imurointi ja pyyhkiminen.

Meillä lapsen sänky joutui viikoks karatenteeniin ja nukkui vieraspatjalla lattialla.
Peitot, tyynyt pesuun. Me pestiin myös patjan päälinen.

(saunaa en usko että on tarpeeksi kuuma, tai sit laita mittari jonnekin sinne kankaiden väliin) (helpompi mun mielestä laittaa pois käytöstä pariks päivää).

Ja kaikki täit ei välttämättä kuole shamppoopesuun. Sit vaa lääkäriin, nii saatte lääkekuurin.

Kai lapset koulussa tietää ettei halaile kavereita, laittaa pipot ja hanskat hihaan jne? Jostain luin että täit ei ilmeisesti pidä tervan tai teepuuöljyn hajusta. Tiedä häntä mut oon sipassu lapsille vähän teepuuöljyä takin kaulukseen ja hiuksiin kouluun lähtiessä kun en usko että siitä haittaakaan on... aika vahva tuoksu aluks mutta haihtuu vähitellen...

Pehmolelut.
Hiuspompulat.
Pyyhkeet.
Kylpytakki. Kylpytakit jos ne on kaikki vierekkäin.
Pyykkikori?
Pipokorit?
Miten säilyttää koulussa pipoja ja huiveja?
Onko muka aivan varma ettei muilla perheessä ole niitä?

Eikö täit elä kissoissa?
Mut jos ne ei olekaan täitä vaan jotain kissan elukoita....? Itse en siis todellakaan tiedä mitään kissoista :D

Ei ole vielä onneksi kohdannut meitä, mutta itsekään en usko tuohon saunottamiseen. Paljon tehokkaampaa olla pari päivää sänkyä/peittoa käyttämättä. Käsittääkseni täit eivät kovin kauaa muualla kuin päässä elä.
Ja joo, varmista, että tyttö ei kavereiden kanssa vaihda pipoja tai harjaa samalla harjalla hiuksia.

Hmmm.... Miksiköhän melkein joka ohjeesa sitten käsketään pistämään petivatteet sun muut, mitä ei voi pestä, niin saunaan yli 80 asteeseen? Ja ennenvanhaankin on pidetty "täisaunoja"... Mutta joo, tämä kierros on taas tehty ja jännityksellä ootellaan, joko ne helvetit hävis. Jos vielä näkyy, niin en enää tiedä mitä teen... Saan vissiin hakea paikkaa lähimmältä hullujen huoneelta. Ja kun joku kysy, niin kyllä, olen pessyt oman pääni myös joka kerta, ku lapsenlin, vakka mulla niitä ei ole, eli minulta ne ei ole voinut siirtyä takaisin lapseen. Tuo patjakaranteeni olis kyllä muuten hyvä pointti, mutta kun meillä ei ole mitään varapatjoja missä nukkua, eikä selkä anna myöden nukkua lattialla missään rerkialustalla. "Talvipeitot" pesin koneessa, vaikka ne on vähän kyllä liian suuret sinne, mutta ne on nyt pesun jälkeen karanteenissa ja nukutaan ohuilla "kesäfilteillä", mitkä mahtuu taasen hyvinkin molemmat koneeseen. Mutta ensi viikon pitää varmaakin sitten joka ikinen päivä ainakin vaihtaa lakanat ja imuroida patja, jospa ne sitten ei ainakaan pääsisi jemmaantumaan mihkään sänkyyn. Viime viikolla en niin tehnytkään... Mutta hyviä huomioita tuli, vaikkakin suuri osa on ihan tuttua juttua, koska emme ole ekaa kertaa niin sanotusti "pappia kyydissä". Eikä varmaan viimistäkään... Ne nyt vaan jostain syystä tällä kertaa tykkää majaila meillä pidempään. Eka kerta oli ihan kauhee, jolloin niitä ihan kuhisi likan päässä, mutta tässä välillä ne on hävinneet sillä kertarumballa uusintapesun kera. En siis tiedä mikä nyt meni vikaan, vaikka yhtä huolelisesti mielestäni kaikki tein nytkin. Huob... Mutta jatkamme harjoituksia, vaikka totisesti toivon, ettei niitä enää tulis. Mutta niitä on ihan koko ajan täällä liikkeellä, joten tuskin pääsemme välttymään jatkossakaan, ellen vedä tuota likkaa ihan kaljuksi....

No tuollahan tuli muuten yks mitä en huomioinu ollenkaan... Pyykkikori!! Ja meillä vielä sellanen tekstiilinen... :unsure: Sehän täytyykin vielä pestä ja heittää karanteeniin. -ap

Hmmm.... Miksiköhän melkein joka ohjeesa sitten käsketään pistämään petivatteet sun muut, mitä ei voi pestä, niin saunaan yli 80 asteeseen? Ja ennenvanhaankin on pidetty "täisaunoja"... Mutta joo, tämä kierros on taas tehty ja jännityksellä ootellaan, joko ne helvetit hävis. Jos vielä näkyy, niin en enää tiedä mitä teen... Saan vissiin hakea paikkaa lähimmältä hullujen huoneelta. Ja kun joku kysy, niin kyllä, olen pessyt oman pääni myös joka kerta, ku lapsenlin, vakka mulla niitä ei ole, eli minulta ne ei ole voinut siirtyä takaisin lapseen. Tuo patjakaranteeni olis kyllä muuten hyvä pointti, mutta kun meillä ei ole mitään varapatjoja missä nukkua, eikä selkä anna myöden nukkua lattialla missään rerkialustalla. "Talvipeitot" pesin koneessa, vaikka ne on vähän kyllä liian suuret sinne, mutta ne on nyt pesun jälkeen karanteenissa ja nukutaan ohuilla "kesäfilteillä", mitkä mahtuu taasen hyvinkin molemmat koneeseen. Mutta ensi viikon pitää varmaakin sitten joka ikinen päivä ainakin vaihtaa lakanat ja imuroida patja, jospa ne sitten ei ainakaan pääsisi jemmaantumaan mihkään sänkyyn. Viime viikolla en niin tehnytkään... Mutta hyviä huomioita tuli, vaikkakin suuri osa on ihan tuttua juttua, koska emme ole ekaa kertaa niin sanotusti "pappia kyydissä". Eikä varmaan viimistäkään... Ne nyt vaan jostain syystä tällä kertaa tykkää majaila meillä pidempään. Eka kerta oli ihan kauhee, jolloin niitä ihan kuhisi likan päässä, mutta tässä välillä ne on hävinneet sillä kertarumballa uusintapesun kera. En siis tiedä mikä nyt meni vikaan, vaikka yhtä huolelisesti mielestäni kaikki tein nytkin. Huob... Mutta jatkamme harjoituksia, vaikka totisesti toivon, ettei niitä enää tulis. Mutta niitä on ihan koko ajan täällä liikkeellä, joten tuskin pääsemme välttymään jatkossakaan, ellen vedä tuota likkaa ihan kaljuksi....
Ennen ei ollut imureita ja pesukoneita, joilla hoitaa homma.
Mutta paras neuvo on kyllä tuo hiusten leikkaaminen. Pojilta varsinkin kannattaa leikata mahdollisimman lyhyt tukka, heti kun täilaput ilmestyvät tarhan/koulun ilmoitustaululle. Tytöilläkin kannattaa pitää mahdollisimman lyhyttä kampausta. Mitä pidemmät hiukset, sen helpommin tarttuu ja sen vaikeampi saada pois.

Yhteistyössä