Nyt tuli selvyys meidän raha-asioihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avemaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Avemaria

Jäsen
19.10.2007
974
0
16
Miehen kans just tapeltiin puhelimessa. Ja tuli sit selvyys näihin meidän ongelmiin. Kaikki yhteiset tulot tasan puoliksi. Lainaa myöten. Unohti vain että mun tulot on puolet sen tuloista. Et täytyy nyt sit vain yrittää pärjätä... Onko teidän mielestä nyt tilanne oikein vai onko mulla päässä vikaa ku mun mielestä tämä ei ole oikein näin.

no ei ole päässä vikaa, mä en ymmärrä tuotakaan järjestelyä, mutta tiedän perheitä joissa noin toimitaan... :( jos äidillä 300e kotihoidontuki ja miehellä palkka 3000e, niin vaikea siinä on perheen menoja puoliksi laittaa :(

En ymmärrä. Jos mä maksaisin puolet meiän vuokrasta ja sähköstä, ei jäis mitään... ja miehelle kuitenkin jäis...

Helpompi, kun kaikki tulot on yhteisiä, ja niistä maksetaan isommat laskut eka pois, ja sit loput jaetaan vähän niinkun tasan, joskin meillä ostetaan ja laitetaan rahaa ihan tarpeen mukaan molempien aikuisten ja lasten menoihin... Ilman sen kummempaa jakoa, et toi on sun, toi mun jne...

Joo, ei onnistuis. *hankala*

Mä olen kerran elänyt miehen kanssa jonka kanssa raha-asiat ei tuntuneet olevan mitenkään järjestettävissä yhteiseksi hyväksi, joten mä ilmoitin suunnilleen ensi tapaamisella mun miehelle että jos joskus uuden kaverin löydän jonka kanssa elää haluan, sen kaverin on syytä höllätä lompakonnyörejään tai saa pysyä poissa.
:whistle:

Itku tuli mullekin ku mies asian ilmoitti. Ja taisin olla sit jo vähän liianki vi...mainen ku pyysin mieheltä sit "elatusmaksut" meidän yhteisestä tenavasta. Riita illalla tiedossa, ei auta mikää. Mut en haluaisi alistua tällaiseen tilanteeseen.

Ei ole reilua.Onneksi oma mies ei ole koskaan edes miettinyt tuollaista vaihtoehtoa.On todella reilua juu jos toinen tienaa huomattavasti enemmän.Meillä on yhteinen perhe ja yhteiset rahat.Homma on toiminut näin jo mooonta vuotta (myös hoitovapaalla ollessa)

Siis mitä, ja sinä suostuit :o
Vaikka me muuten ollaankin kovia tappelijoita :saint: niin noista jutuista me ei olla ikinä tapeltu, se maksaa kellä on rahaa. Vaihdettiin pankkia ja päätettiin samalla ottaa yhteinen tili. kun kaikki rahat on samalla tilillä niin kumpikin voi rahoja käyttää riippumatta onko se mun palkkaa vai miehen palkkaa.
Kyllä se vain niin on että se joka tienaa se maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Avemaria:
Itku tuli mullekin ku mies asian ilmoitti. Ja taisin olla sit jo vähän liianki vi...mainen ku pyysin mieheltä sit "elatusmaksut" meidän yhteisestä tenavasta. Riita illalla tiedossa, ei auta mikää. Mut en haluaisi alistua tällaiseen tilanteeseen.

Mä oisin pyytänyt elatuksen kuule tossa vaiheessa koirastakin, ja itselleni korvauksia henkisistä kärsimyksistä, että sä otit tilanteen kohtuu rennosti jos vertaa millaiset kilarit mä oisin järjestänyt... :hug:

Tee laskelma paperille valmiiksi. Molempien tulot ja niistä miinustat puoliksi menot. Mies voi miettiä kun katsoo loppusummia onko reilua vai ei? Eri asia tietty tehoaako sekään häneen. Aika itsekkäältä tapaukselta kuulostaa.

Kyllähän maksut pitää suhteessa tuloihin mennä. Ja ihan eka sääntö: yritä välttää riitaa, koska se ei koskaan johda mihinkään järkevään. Pitäkää aikuismainen keskustelu asiasta illalla, johon SINUN PITÄÄ valmistautua kunnolla. Eli sinulla pitää olla konkreettinen ehdotus asiaan eikä vaan itkusta punaiset silmät! Ryhdistäydy!!
Jos sinun nettotulot on 1000e ja miehesi 2000e --> oletetaan että pakollisia menoja kuussa olisi 1500e, niin sehän tarkoittaa, että sinä annat yhteiseen kassaan 500e ja miehesi 1000e. Aukaisette yhteisomistuksessa olevan tilin, johon rahat siirtyy ja sieltä hoidatte laskut ja lainat. Näin se menee.

Siis laitoitte kaikki menot (ruuat, laskut, lainat jne. ) puoliksi vaikka miehesi tienaa enemmän.
Ei se voi niin mennä.

Meillä miehellä on isompi palkka ja silloin kun oltiin molemmat töissä jaettiin laskut niin, että molempien tilit riitti. Eli maksoin omalta tilitäni puolet lainanlyhennyksestä ja kauppaostokset (ruuat, pesuaineet, vessapaperit, shampoot jne )
Miehen tililtä meni laskut ja lainanlyhennys.

Nyt kun olen kodinhoitotuella, maksan kodinhoitotuellani ja lapsilisärahoilla ruokaostoksia niin pitkälle kuin rahaa riittää. Lainaan otettiin lyhennysvapaata.
Mies maksaa nyt laskut ja lainan korot ja käy kaupassa kun kotihoidontuki on lopussa

Te olette perhe, silloin rahat ovat yhteisiä. Kaikki omaisuus mitä keräätte avioliiton aikana on yhteistä. Ei perheessä käytetä sun ja mun rahat periaatetta. Perhe laittaa tulot yhteen ja elää sen mukaan miten rahaa riittää.

Kyllähän maksut pitää suhteessa tuloihin mennä. Ja ihan eka sääntö: yritä välttää riitaa, koska se ei koskaan johda mihinkään järkevään. Pitäkää aikuismainen keskustelu asiasta illalla, johon SINUN PITÄÄ valmistautua kunnolla. Eli sinulla pitää olla konkreettinen ehdotus asiaan eikä vaan itkusta punaiset silmät! Ryhdistäydy!!
Jos sinun nettotulot on 1000e ja miehesi 2000e --> oletetaan että pakollisia menoja kuussa olisi 1500e, niin sehän tarkoittaa, että sinä annat yhteiseen kassaan 500e ja miehesi 1000e. Aukaisette yhteisomistuksessa olevan tilin, johon rahat siirtyy ja sieltä hoidatte laskut ja lainat. Näin se menee.

Siis jos ollaan perhe ja eletään yhteistaloudessa niin mielestäni tulot ovat silloin yhteisiä kuten menotkin. Eihän voi elää niin, että perheen äiti ja isä elävät eri varallisuustasolla. Toisella on varaa matkustella etelänlomilla ja toinen laskee rahojaa maitolitraan.

mä en suostuis tuollaseen.. :ashamed: mä tienaan 3 kertaa vähemmän ku ukko ja jos mun pitäs kaikesta puolet maksaa ni mulle ei jäis mitään käteen enkä sais edes kaikkea maksettua.

Just vähän laskeskelin niin mun periaatteessa pitäis pärjätä vaikka maksettais puoliksi kaikki. Ongelma on siinä että mulle tulee raha kolmena pienenä palana ja jokaisesta pitäis jättää kaupassa käynti varaa. Ja toisaalta periaate. Mies tienaa enemmän ja silti maksut puoliksi. Ei sovi mun järkeen. Onneksi on aikaa rauhoittua jos vaikka sais illalla keskusteltua rauhassa asiasta.

Siis laitoitte kaikki menot (ruuat, laskut, lainat jne. ) puoliksi vaikka miehesi tienaa enemmän.
Ei se voi niin mennä.

Te olette perhe, silloin rahat ovat yhteisiä. Kaikki omaisuus mitä keräätte avioliiton aikana on yhteistä. Ei perheessä käytetä sun ja mun rahat periaatetta. Perhe laittaa tulot yhteen ja elää sen mukaan miten rahaa riittää.

Just näin mäkin ajattelen!

Ja se oli ihan hyvä ajatus, että laitat valmiiksi paperille molempien tulot erikseen ja sit oletettavissa olevat menot puoliksi ja merkkaat mitä kummallekin viivan alle jää..
Kyllä siitä täytys miehenki viimestään tajuta että eihän se voi niin mennä!
Koittakaa selvitä ilman riitaa, ihan keskustelemalla. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Mitä se miehesi niin kovasti sitten itselleen haluaa, että sinä olet hänen rahallisten menojensa esteenä?

Tätä mäkin mietin..

AP kysyppä mieheltäs, että haluaako hän sitten OMAN asunnon jota maksaa OMILLA rahoillaan, ja OMISTA rahoistaan makselee myös elatustuet.. Sullahan tulot nousee jos susta tulee yh. Saat ehkä jopa asumistukea, lapsilisiin korotukset, sekä elatustuen. Sais herra olla sitten OMILLAAN! Jaksamista! <3

Alkuperäinen kirjoittaja Avemaria:
Just vähän laskeskelin niin mun periaatteessa pitäis pärjätä vaikka maksettais puoliksi kaikki. Ongelma on siinä että mulle tulee raha kolmena pienenä palana ja jokaisesta pitäis jättää kaupassa käynti varaa. Ja toisaalta periaate. Mies tienaa enemmän ja silti maksut puoliksi. Ei sovi mun järkeen. Onneksi on aikaa rauhoittua jos vaikka sais illalla keskusteltua rauhassa asiasta.

mä varmaan sanoisin että pitääkö sitä sitte erota ettei tarvi kituuttaa.. lapsien kanssa saisit vuokra asunnossa asumistukea ja lapsilisiin korotukset ja mieheltä lapsista elatusmaksuja. :/ miksi se sun mies ei halua rahoja yhteiseksi vaan haluaa ne itselleen,laittaako se säästöön vai tuhlaa ne?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Mitä se miehesi niin kovasti sitten itselleen haluaa, että sinä olet hänen rahallisten menojensa esteenä?

Ei kuulemma ole maailmalla "asuminen" ilmaista ku pitää syödäki. (On siis rekkakuski, viikot reissussa). Mut en käsitä mihin saa silti päivässä meneen 30 euroa. Mut tällä uudella systeemillä sekin asia varmaan helpottaa. Voi taivas että kiehun.

Yhteistyössä