Olen epäonnistunut äiti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jijope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jijope

Jäsen
09.01.2005
168
0
16
Pakko tänne vähän purkaa tätä pahaa mieltä kun olo on niin epätoivoinen ja epäonnistunut. Eli meillä tyttö kohta 7kk ja kärsinyt koko ikänsä kovista vatsakivuista. Niiden takia myös nukkunut yöt koko ajan todella huonosti eli heräilee 1/2- 1 tunnin välein ja minä olen tietysti ihan poikki. Olen aloittanut diettailun eli jättänyt ruokavaliosta pois sellaisia ruoka-aineita, jotka ovat mielestäni pahentaneet tytön vointia. Välillä meillä on siis ollut rauhallisempaakin. Paremmin meni kun jätin maitotuotteiden, rukiin, suklaan ja muiden tavallisimpien aineiden lisäksi pois vehnän, munan ja soijan. Sitten kuukauden jälkeen aloin kokeilla uudelleen vehnää, mutta siitä tytön oireet ovat taas pahentuneet. Kävimme maanantaina lääkärillä, joka tietää tilanteestamme ja että olen tämän jatkuvan valvomisen takia ihan poikki (minulla myös toinen vanhempi lapsi), mutta ei uskonut minun allergiaepäilyä ollenkaan. Olen itse viimeaikoina kovasti miettinyt imetyksen lopettamista ja siirtymistä apteekin korvikkeeseen. Haluaisin vain niin kovasti vielä jatkaa imetystä ja siksi olen kovasti yrittänyt miettiä, kumpi lapsen kannalta olisi parempi vaihtoehto. Lääkäri oli sitä mieltä etten saisi missään tapauksessa lopettaa imetystä ja diettailu kannattaisi lopettaa, koska lapsella tuskin on mitään allergiaa eli minun ruokavalioni ei hänen nukkumiseen todennäköisesti vaikuta. Käski vain syödä reilusti kaikkea. Siinä kaikki mitä tältä käynniltä sain.

Minulta meni usko omiin tuntemuksiin kyllä kokonaan. Aloin taas ajatella että jospa tosiaan olen vain itse kuvitellut kaiken ja niinpä sitten retkahdin kunnolla eli päätin sitten syödä kaikkea. Tässä sitä ollaan nyt sitten kanneltu itkevää, kitisevää, levotonta ja vatsaansa kouristavaa lasta melkeinpä yötä päivää kohta viikko. Tyttö ei rauhoitu mihinkään ja tätäkin tekstiä kirjoittaessa olen känyt jo moneen kertaa häntä rauhoittamassa takaisin nukkumaan yöunille. Itsellä olo on ihan kauhea. Miten saatoin tehdä omalle lapselle näin. Nyt pitäisi vain saada taas jostain voimaa aloittaa tuo diettailu uudestaan...
 
Voi kurja :( Luota enemmän niihin omiin tuntemuksiisi kun tuollaisen lääkärin sanomisiin! Mikä lääkäri hän oikein oli edes? Ei varmaankaan allergialääkäri kun tuollaisia menee sanomaan :( Nyt varaat ajan ihan oikealle allergialääkärille, mieluiten vielä sellaiselle joka on erikoistunut lapsiin. Ihan selvästi on kyse allergiasta, ja tuon kirjoituksesi perusteella ymmärrät sen itsekin. Olisi todella hyvä saada ne allergiat nyt nopeasti selville, niin nopeammin niistä sitten yleensä eroon pääseekin. Meillä kesti pitkän aikaa ennen kuin ymmärrettiin että allergioista on kysem, sai lapsi kärsiä kauan turhaan :'( Mitäs uskottiin neuvolan terkkaa..

Olet imettänyt jo kiitettävät 7kk, moni ei imetä edes sitä, ja tosi moni ei ollenkaan. Älä syyllistä itseäsi siitä että haluat imetyksen lopettaa ja päästä itse syömään "kunnolla", ilman diettailuja! Apteekin korvikkeiden kanssa pääsisitte hyvään alkuun, ja siitä sitten lähtisitte hiljalleen kokeilemaan mitkä sopii ja mitkä ei. Mutta nyt ihan ensin allergialääkärille!!

Ja tiedoksi, verikokeissa ja prick-testeissä ei välttämättä näy mitään, mutta lapsi saattaa silti olla allerginen. Epikutaanitestit paljastivat meidän lapsen allergiat. Altistus ja välttäminen on hyvä tapa selvittää allergioita. On vain välillä hermoja repivää ja vaatii tosi tarkkana olemista, oire+ruokapäiväkirjan pitämistä jne.

Toivottavasti allergiat pian selviävät! :)
 
Et ole epäonnistunut, itse imetin 3kk. kaksosia kun huomasin että väsyin itse ja hermot oli pinnalla jatkuvasti, siirryin korvikkeisiin ja vauvat voi hyvin niinkuin minäkin, jaksan paremmin. Sinun tytyy syödä hyvin ei muuten jaksa. On tärkeää että vauvan allergian syy löydetään. Kysy apteekista noista korvikkeista niitä kun on paljon nykyään, jos allergia johtuu maidosta on muita vaihtoehtoja esim. soijamaito. Yritä levätä vaikka se puoli tuntia, sekin auttaa. Ota lapsi mahalleen polvien päälle ja hiero selkää se auttaa vatsakipuun. Toivottavasti tästä oli apua toivon sinulle parempia hetkiä, pyydä rohkeasti apua ystäviltä, sukulaisilta, joltain että saisit nukuttua edes yhden yön.
 
Totta totisesti ihme lääkäri! Menkää ihmeessä lasten allergialääkärille. Kertomasi perusteella kyseessä ruoka-aineallergiat.

Huono äiti et todellakaan ole, jos lopetat imettämisen. Minä olen imettänyt lapsiani suunnilleen siihen asti, kun ovat alkaneet saamaan kiinteitä. Välttelyistäni huolimatta oireita oli jatkuvasti, enkä todellakaan pysynyt kärryillä, että mistä mitäkin tuli. Kiinteiden aloittaminen oli minusta helpompaa, kun ei tarvinnut enää miettiä, jos mahdollisia oireita tuli.

Imetys on ihana asia, jos se käy helposti ja sekä äiti että vauva voivat hyvin. Meillä meni niin päin, että sekä äiti että vauva voivat huonosti.

Kokenut allergialääkäri osaa neuvoa myös imetysdiettaamisessa, mutta minulta se ei onnistunut. Tuntui, että juomastani vedestäkin tuli oireita. Olin väsynyt ja lopetettuani imettämisen, etenkin keskimmäisen kohdalla, aloimme kaikki voimaan paremmin.
 
Suosittelisin viemään lapsen vyöhyketerapeutille. Vaikka kyse onkin mitä todennäköisemmin allergioista niin vyöhyketerapia on todella monella vauvalla vähentänyt vatsavaivoja. Tarvitaan kuitenkin muutama käynti mutta monet ovat sanoneet että ensimmäisenkin kerran jälkeen huomasi että apua oli.
Toiseksi suosittelen myös ehdottomasti allergioihin perehtyneet lääkärin neuvontaa/tutkimuksia. Pojallani on maitoallergia ja apu on löytynyt apteekin korvikemaidoista.
 
Kerrotko missä päin kävitten lääkärissä!?

Kuulostaa ihan samalta mitä meille tapahtui, eli lääkäri melkein nauroi ulos vastaanotolta.
No, nyt on tilanne se, että lapsi on 1 vuoden ja hänelle sopii 4 ruokaa. Eli en turhaan kuvitellut oireita ja sanonut, että kaikki ei ole kunnossa!

Usko itseesi ja taistele lapsen ja oikeuksien puolesta! Se on tosi raskasta, kun oma elämäntilannekin on tosi raskas, mutta muuten ei näytä tässä maailmassa apua saavan!
 
Molempia lapsia imettäessäni olen paininut samojen asioiden kanssa. Esikoinen reagoi iholla, kuopus masulla. Esikoisella löytyi laajat allergiat, kuopuksella oli vissiin vaan herkkämasuisuutta tms., mitään allergiaa ei ole!!! Olin rankoilla imetysdieeteillä molempien kanssa ja nuppi meinasi levitä, kun ei saanu kunnolla syödä. Halua olisi kyllä ollut imettää, mutta pitkän harkinnan ja jahkailun jälkeen olen molemmat imetykset lopettanut pääasiassa sen vuoksi, että itse en ole dieettiä jaksanut. Ja yllätys, yllätys. lasten oireeet helpottaneet/loppuneet heti kun imetyskin loppunut. Tämä oli vaan minun tarina. Itse teet omat päätöksesi. Tiedän, että helppoa se ei ole!!!
 

Yhteistyössä