Olen huono äiti!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Diidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistähän ne painostukset tulevat? EI kaikkea tarvitse ottaa itseensä. Jos on jotain mieltä, pitäisi pysyä mielipiteessään eikä antaa toisten vaikuttaa. Ei imetys ole suinkaan ainoa aihe, josta voi ottaa halutessaan paineita.

Minä olen imettänyt nyt lähes 9 kk. Alussa ne harvat kommentit olivat ainoastaan positiivisia, mutta kyllä olen useita kertoja kuullut myös ihmettelyä siitä, miten en ole ikinä antanut korviketta tai miten vieläkin imetän. Teki sitä tai tätä, aina löytyy joku joka kommentoi. En minä ainakaan jaksa sitä niin vakavasti ottaa. Silloin kun joku kommentti todella osuu itseeni, yleensä tapaan miettiä, olisiko ehkä syytä toimia niin ja ottaa opikseni. Jos taas kommentoijan arvot on ihan eri maailmasta, annan mennä toisesta korvasta ulos.

Noin yleisellä tasolla en oikein ymmärrä sitäkään, miksi imetyksestä ja sen eduista ei saisi puhua. Kun kuitenkin on niin pirun paljon naisia, joita ei vaan huvita imettää, vaikka se on lapselle parasta ruokaa. Ihan yhtä hyvin kai tästä pitäisi voida puhua kuin siitä, että jotkut törkkää lapsen päiväksi tv:n eteen, jotta voisi itse roikkua netissä, tai syöttää pikkulapselle sipsejä, että itse pääsee helpommalla. Joo joo, ja on päivän selvää, ettei kaikilta imetys suju - se onkin asia erikseen.

Ymmärrän kyllä tuon ahdistuksen. Mulla esikoisen kanssa ei meinannut lähteä imetys millään käyntiin. Sairaalassa siis. Vauva ei saanut otetta enkä sitten enää itsekään "osannut" millään kun stressasin ja hermostuin. Jatkuvasti sain olla soittamassa hoitajaa paikalle joka sitten väänteli ja nipisteli. Kukaan ei esimerkiksi puhunut pumppaamisesta mitään ennen kuin kotiin lähtiessä.... olisi pitänyt ensin vauvan imeä kunnolla ja sitten vasta pumpata...millähän se vauva saa otteen kivikovasta pallosta.. muutenkaan en tosiaan ollut tyytyväinen sairaalassaoloon mutta sehän on sitten jo toinen juttu =).

Kotiin kun pääsin niin olin päättänyt että vauva saa maitonsa pullosta. piste. Ajattelin kuitenkin rauhoituttuani kokeilla vielä ja kas kummaa, sehän sujui hyvin =). Tässä siis syynä oli pääasiassa puutteellinen tieto ja henkilökunnan ymmärtämättömyys. Alussahan ne olivat tosi "avuliaita" muttta kun ei homma lähtenytkään sujumaan niin kuin olisi pitänyt niin alkoi selvästi ärsyttämään... itsellä oli sellainen tunne etten millään olis kehdannut enää soittaa sitä kelloa.. En sitä imetystä silloin pitänyt kovinkaan tärkeänä ja lopetin 4kk jälkeen.

Kakkosen kohdalla sujui alusta alkaen hyvin. Uudelleensynnyttäjä/imettäjä saa olla melko rauhassa =). 6kk täysimetystä ja osittaista 1v2kk ikään asti. Siinä vaiheessa lopetus kylläkin oli tosi vaikeaa.. äidille siis ;).

Niin ja niistä imetyksen hyödyistä. Sanotaanhan että tissivauvoilla esim vastustuskyky on parempi. Meidän esikko oli lähes koko vauva-ajan täysin terve kun taas kuopus sairasteli 6kk putkeen vaikka sai koko ajan tisumaitoa. Tiedä sitten..

*zion*, kommenttisi osuu oikeaan, itsekin imettäneenä allekirjoitan tuon, että kyllä niitä negatiivisia kommentteja "tissittelystäkin" satelee ja painostusta lopettamiseen esiintyy! Niin että teki niin tai näin, aina löytyy kommentoijia ympäriltä. Te jotka ette imetä: ette siis ole yksin, kaikki me arvostelua kohdataan mutta jokainen tekee niin kuin itselleen ja lapselleen parhaaksi näkee.

Mistähän ne painostukset tulevat? EI kaikkea tarvitse ottaa itseensä. Jos on jotain mieltä, pitäisi pysyä mielipiteessään eikä antaa toisten vaikuttaa. Ei imetys ole suinkaan ainoa aihe, josta voi ottaa halutessaan paineita.

varmasti me jotka otetaan paineita, halutaan niitä ottaa. Toiset on herkempiä. Niinkuin varmasti masentunut ihminen haluaa olla masentunut ja ahdistunut ahdistunut ja niin pois päin. Niin se vaan on, että tässä meidän hyvinvointiyhteiskunnassa on älyttömästi milenterveysongelmia ja kukaan ei varmasti sellaista ole itselleen tilannut. Vaan johtuu nimenomaan pitkälle noista paineista. Se on vielä hyvä että joku tulee tänne syyttelemään, että itse halusit niitä paineita, oma vika.

Eikä kyse ole siitä ettei imetyksestä saisi antaa tietoa, tottakai saa ja pitääkin, mutta ei sillä tavalla että hyvä äiti imettää ja huono antaa pullosta. Ja mielestäni pahin painostus tulee nimenomaan muilta äideiltä. Mielestäni tulisi kannustaa imetykseen ja se siitä, ei pitäisi arvostella äitejä jotka ei imetä ja nostaa itseään jalustalle. "Olet hyvä äiti niin kauan kun imetät".

Kun kuitenkin on niin pirun paljon naisia, joita ei vaan huvita imettää, vaikka se on lapselle parasta ruokaa.

Tuossa on kai kyse valinnasta eikä siihen mitkään tietoiskut auta tai painostukset.

liuku.,

tottamaar toiset on herkempiä. Mutta jos on kovin herkkä, ei voi välttyä siltä, että aika moni kommentti kolahtaa pahasti. Tietysti on typerää ja mautonta arvostella toisten imetystä, mutta kuten sanoin, arvostellaan sitä imettäjiäkin. Ihan vähän uskallan epäillä, oletteko te kukaan oikeassa elämässä kuulleet kenenkään sanovan, että hyvä äiti olet vain jos imetät? Mä en ainakaan ole kuullut kovin monen sanovan ketään hyväksi tai huonoksi äidiksi. Itse asiassa en ole kuullut koskaan oikeaa "huono äiti" -kommenttia. Vähän itsetuntoa arvon naiset!

Uskon kyllä, että valistus auttaa. Useinhan ne naiset, jotka eivät kertakaikkiaan viitsi imettää (en siis puhu niitä, jotka eivät voi), eivät ole kovinkaan tiedostavia. Kaikkien tutkimusten mukaan korkeimmin koulutetut naiset imettävät eniten/kauimmin. Tieto siis lisää imetystä, vaikka aina jää jäljelle niitäkin, jotka osaavat ajatella ainoastaan itseään.

Uskon kyllä, että valistus auttaa. Useinhan ne naiset, jotka eivät kertakaikkiaan viitsi imettää (en siis puhu niitä, jotka eivät voi), eivät ole kovinkaan tiedostavia. Kaikkien tutkimusten mukaan korkeimmin koulutetut naiset imettävät eniten/kauimmin. Tieto siis lisää imetystä, vaikka aina jää jäljelle niitäkin, jotka osaavat ajatella ainoastaan itseään.

-hohhoijjaa... En jaksa näitä imetysfanaatikkoja. Tiedoksenne, että olen maisterisnainen asiantuntijatehtävistä, enkä silti imettänyt vauvaa. Imetys ei koskaan tuntunut minusta oikealta, vaan jotenkin epäluonnolliselta ja kummalliselta touhulta. Lisäksi se tuntui vievän aikaa täysin kohtuuttomasti, en suoraan sanoen usko, että imetys olisi ollut edes kohdallani mahdollista.

Pumppasin sairaalassa maitoa ensin viikon ajan vastenmielisessä koko osaston äitien yhteispumppuhuoneessa. Käyn vessassakin yksin, enkä ymmärrä, miksi imetyksen tai pumppauksen pitäisi olla yhtään julkisempaa puuhaa. En tuntenut oloani luontevaksi imettämisen suhteen, eikä maitoa edes pahemmin tullut, kun piti käsitellä rintoja tötteröllä siinä sentin päässä muista naisista. Vaikka muuta väitetään, niin ei imetys ole kaikkien mielestä lainkaan luonnollinen toimitus.

Vauvalla oli myös syömisongelmia ja hän oli aluksi nenä-mahaletkussa, kun ei osannut syödä itse. Kotona valutin vauvalle tuttipullosta väkisin maitoa suuhun, jotta olisi saanut ravintoa, kun ei jaksanut itse imeä. Syödystä määrästä pidin kirjanpitoa, kun tuttipullosta näki tarkat syödyt määrät. Vauva söi 40 ml kerralla ja sen syöminen kesti tunnin. Tehosyötöt tuttipullolla toistuivat kahden tunnin välein. mitenköhän olisi imettämällä onnistunut?

Olin jo aikaisemmin ollut melko imetysvastainen, mutta vastentahtoiset yritykseni sinetöivät kantani lopullisesti. Pyysin lääkäriltä lääkkeitä, että maidon tulo loppuisi, eikä tulisi rintatulehdusta.

Olen myös tuntenut imetysmafian syytteet nahoissani, mutta olen tietoisesti ottanut sen asenteen, etten selittele korvikkeen syöttämistä. Se on jokaisen äidin oma päätös, jota täytyy kunnioittaa. Epäilen myös vahvasti, millainen hyvän äidin merkki imetys todellisuudessa on. Eiköhän ole niin, että me kaikki tunnemme olomme äitiydessä jotenkin huteriksi, ja siksi joillekin tulee kiusaus pönkittää omaa itsetuntoa muiden kustannuksella.

Oho.. hommahan karkasi ihan käsistä tässä keskustelussa. Kamalaa tappelua! Tahdon vaan sanoa, että minulla syöttäminen rinnasta loppui siihen, kun alkoi tulla kamalia rintaraivareita ja vauva ei siis syönyt mitään. Eihän sellaista jaksa (vaikka tietysti pitäisi!!). Ja kyllä, joku sanoi, että olisin varmasti tarvinnut kunnon opastusta rintaruokintaan. KYLLÄ! Oikeassa olet! Mutta kun en apua osannut hakea tai sieltä mistä osasin, niin en oikein kunnon apua saanut. Eli todellakin olen helpottanut meidän perheen arkea ja mennyt sieltä mistä aita on matalin ja "tarttunut pulloon". Mutta onneksi vain vauvan tuttipulloon :)
Enkä kerjää synninpäästöä keneltäkään, niinkuin moni tuntuu luulevan, vaan halusin vain kertoa, kuinka välillä saan tuntea olevani huono äiti kun korviketta syötän, enkä imetä irvistys naamallani väkisin. Onneksi lähipiirini hyväksyy kuitenkin korvikkeen syöttämisen, eikä tuomitse, vaan tuomitsijat ovat aina näitä vähän vieraampia tapauksia.
Ja joissakin kohdin "kauhea äiti myöskin"- kirjoittajan jutut ovat kuin minun kirjoittamia..

Mukavaa joulun odotusta kuitenkin kaikille ja älkää vetäkö herneitä nenään! Iloitaan vauvoistamme, minä ainakin iloitsen omastani!

En ymmärrä miksi naiset jo odotusaikana asennoituvat negatiivisesti imetykseen: "se ei ole mun juttu" jne. Mistä he sen tietävät jos eivät ole sitä koskaan kokeilleet???

Kyllähän tuollainen imetysvaistaisuus ja -kielteisyys vaikuttaa pääkopassa niin, että kun vauva syntyy, ei haluta imettää ja jos imetetään ja se ei heti sujukaan kuin tanssi (mitä varmaan aika harvoin käy, sillä sekä äidin että vauvan täytyy tämä uusi asia yhdessä opetella), niin lyödään hanskat heti tiskiin.

Tuota imetysvalistusta minun mielestäni pitäisi vähän laajentaa ja kertoa odottajilla millaista se voi olla, siis... oikeasti alussa vauva voi todellakin olla alussa kiinni rinnassa melkein koko ajan (mikä varmasti säikäyttää ja ahdistaa monia äitejä). Se ei kuitenkaan heti tarkoita etteikö maitoa tulisi, vaan, että monesti se vain niin on. Sitten kun vauva kasvaa, hänen imutehonsakin kasvaa ja hän saa rinnasta maidon paljon nopeammin, eikä "roiku" rinnassa 24/7.

Toinen asia on todellakin se, että imettämään monesti pitää opettelemalla opetella. Siinä menee helposti useampi viikko, onhan tämä uusi asia molemmille osapuolille (siis jos kyseessä on esikoinen). Pitkää pinnaa ja periksi antamattomuutta se vaatii, mutta monesti lopussa kiitos seisoo. Toki joskus käy kyllä niinkin, että teki mitä tahansa, ei imetys luonnistu, mutta sillehän ei sitten mitään voi ja se on ok.

En ole mikään imetysfanaatikko tms. Mun puolesta jokainen syöttäköön lapsensa niinkuin parhaaksi itse sen kokee, joidenkin asenne vain ihmetyttää todella paljon.

Sitten jotenkin ap:n aloituksen luettuani, tekstistä vain paistoi läpi ihan selvästi hyväksynnän hakeminen, vaikka muuta sanoisi. Jos antaa korviketta, niin sillä siisti, miksi sitä ruveta selittämään/perustelemaan.
Moni korvikkeenantaja kirjoittaa täällä, että en rupea kenellekään valintaani selittämään ja juuri kirjoituksessaan niin tekevät...

Kauaksi ollaan kyllä menty ja outoon suuntaan jos imetystä ei mielletä luonnollisena ja alunperinkin siihen suhtaudutaan negatiivisesti. En ymmärrä miten joku jolla ei vielä ole lasta voi olla "imetysvastainen". Kai me kaikki ketjussa kirjoittajat kuitenkin olemme äitejä, jotka toivovat lapsensa parasta, kaikesta huolimatta.

Mulla oli kans rinnapäät verillä alussa ja imetys sattui. Ajattelin että se mene ohi ajan kanssa ja että äidinmaito on kuitenkin parasta ravintoa lapselle. Näin kävikin. Imetin 2-3 tunnin välein yötä päivää 8 kuukautta. Ei se ollut väsyttävää eikä kamalaa, minusta oli aina mukavaa kun vauva imi pakottavista tisseistä maidon isoin kulauksin suuhunsa :-)

Mulle on ihan sama kuka antaa pullosta ja kuka tissistä ja kuka jaksaa tuon alun vaikean kauden (nännit kipeät yms.) kunhan vaan on valintaansa tyytyväinen.

Mullakaan ei tullut pumppaamalla maitoa yhtään ja välillä rinnat oli ihan littanat ja tyhjän oloiset. Ajattelin kuitenkin että en usko kuuluvani niihin 0.00001 % :iin jolla ihan oikeasti maito loppuu rinnoista ja kun ei vauvan painokaan tippunut niin kaikki oli hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja *zion*:
. Kaikkien tutkimusten mukaan korkeimmin koulutetut naiset imettävät eniten/kauimmin. Tieto siis lisää imetystä, vaikka aina jää jäljelle niitäkin, jotka osaavat ajatella ainoastaan itseään.
Saisko faktaa noista "tutkimuksista"?
Olipa hassu väite.. En tajua miten koulutus korreloi sen kanssa, että imettääkö lastaan vai ei. Tuskinpa akateemisen tutkinnon suorittanut nainen tietää rintaruokinnasta tippaakaan sen enempää kuin kouluttamatonkaan nainen, noin niinkun keskimäärin..

Kyllä kouluttautuneet äidit ovat hieman tietoisempia noista imetyksen eduista ja muutenkin kestävät tätä imetyksen alussa tapahtuvaa väsymistä ja nännien kipeytymistä paremmin. Heillä on hankittua tieto enemmän pääkopassaan.

Joku kyseli tutkimuksista, ei vakuutteluja. Olen itsekin kuullut joskus tuosta tutkimuksesta, mutta muistaakseni todettiin, että sillä ei ole mitään totuusarvoa. Olen itse akateeminen, mutta ei minulla ollut mitään tietoa imetyksestä alkuvaiheessa. En kyllä lähtisi ylistämään hyvin koulutettuja enemmän imettäviksi.

En nyt välttämättä sanoisi, että ap:n teksti olisi hyväksynnän hakemista pikemminkin provosointia. Otsikkokin sen kertoo.

Hienoa että eräät imettäjät pätee täällä nyt ei pelkästään sillä, että imettää ja ovat näin ollen hyviä äitejä, joille lapsen etu on tärkein toisin kuin imettämättömillä, mutta nyt pädetään myös sillä että ollaan korkeasti koulutettuja.

Paljostako lyödään vetoa että minun lapseni on yhtä onnellinen kuin teidän vaikka syökin pullosta?

Suomen Lääkärilehti n:o 48 (1.12.2006): "Äidin koulutus, raskaudenaikainen tupakointi ja ikä olivat imeväisen ruokintatapoihin vahvimmin yhteydessä olevat taustamuuttujat. Pohjois-Suomi asuinalueena (Oulun seutu), äidin lukiota vähäisempi peruskoulutus, äidin tupakointi raskauden aikana, keisarileikkaus ja raskausviikkojen lukumäärä alle 39 selittivät parhaiten lyhyttä yksinomaisen imetyksen kestoa. Lisäksi sisarusten sisarusten vähäinen lukumäärä ja äidin nuori ikä selittivät lyhyttä imetyksen kokonaiskestoa. --- Imeväisiässä suositusten mukaisesti ruokituksi tuli yleisimmin yli 30-vuotiaan, hyvin koulutetun ja tupakoimattoman äidin tyttövauva."
www.laakarilehti.fi

Eli tuollainen taustamuuttuja: lukiota vähäisempi peruskoulutus. Sellaisia on nykymaailmassa tosi vähän, koska kaikki nuorisoasteen koulutukset rinnastuvat lukiokoulutukseen. Eli nainen, joka on käynyt vain peruskoulun, imettää vähän/ei ollenkaan. Suomessa ei liene kovin montaa sellaista naista. Ja nuo tutkimukset ovat aina jonkun tulkintaa... Kuinkahan suuri otos lienee.

Lapsia oli tutkimuksessa 3565. Koulutuksesta kysyttiin, onko äiti ylioppilas vai ei. Ylioppilaita oli 1807 (51 %) ja ei-ylioppilaita 1580 (44 %). 178:lta tieto puuttui. Artikkeli on luettavissa em. Lääkärilehden kotisivulla.

eli vaikka äiti olisi käynyt peruskoulun jälkeen nuorisoasteen tutkintoon johtavan koulutuksen ja jatkanut sitten amk-tutkintoon ja tämän j'lkeen vielä yliopistoon, niin hänellä on huono koulutus, koska hän ei ole käynyt lukiota. epärelevantti taustamuuttuja tuo lukiokoulutus mielestäni kuvaamaan ihmisen koulutustasoa. mutta tämä nyt menee asian vierestä. tutkimus kuitenkin ...kesken...

niin,jäi kesken, kun lapsi alkoi vaatia äitiä seuraksi... Mutta tuon tutkimuksen perusteella esim. minut luokiteltaisiin kai kastiin "lukiota vähäisempi peruskoulutus", vaikka olen akateeminen. En ole vain käynyt lukiota. Eli se siitä tutkimuksesta omalta kannaltani. Haluaisin myös tietää, miten suuret korrelaatiota tuossa on ennenkuin allekirjoittaisin, että vähemmän koulutetut imettävät vähemmän tai lyhyempään. Tämä keskustelu on kyllä rönsyillyt huimasti. Monenlaista kommenttia on ollut: maltillisia imettäjiä, maltillisia pulloäitejä, hyökkääviä ja syyllistäviä imettäjiä ja hyökkääviä ja puolustautuvia pulloäitejä. Joillakin tuntuu vieläpä olevan vaikeuksia ymmärtää selkeää suomea, niin kummallisia tulkintoja toisten viesteistä tehdään. Itse imetän, mutta ymmärrän täysin niitä, jotka eivät syystä tai toisesta imetä. Imettämättömyyteen on todennäköisesti hyvin monia syitä itse kunkin kohdalla. Usein ne jotka eivät imetä, ovat kyllä aika ärhäköitä asian suhteen. Jotain minun piti vielä sanoa, mutta sepä taisi ihanasti hukkua johonkin...

...,

en haluaisi saivarrella, mutta tutkimukset yleistävät, eivät ne kerro sinusta (mahdollisista poikkeuksista) vaan laajasta joukosta. Jos haluat/osaat, etsi tietoa esimerkiksi googlettamalla. Ei ole lainkaan vaikeaa löytää lukuisia tutkimuksia, jotka tuon asian osoittavat. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että koulutetut ihmiset yleensä (siis laajana joukkona) osaavat hankkia tehokkaammin tietoa ja tekevät sitä myötä tutkimuksiin/suosituksiin pohjautuvia päätöksiä. Tästä syystähän imetyskampanjaa käydään tehokkaasti mm. kolmansissa maissa, joissa imetys on teollisuusmaita huomattavasti harvinaisempaa.

Tämä kaikki ei tietenkään tarkoita sitä, että jokainen joka ei ole akateemisesti koulutettu tms. antaisi pullomaitoa lapselleen (tai toisin päin), vaan sitä, että imettäminen on yleisempää koulutettujen naisten suuressa joukossa verrattuna huonommin koulutettujen naisten suureen joukkoon.

...,

en haluaisi saivarrella, mutta tutkimukset yleistävät, eivät ne kerro sinusta (mahdollisista poikkeuksista) vaan laajasta joukosta. Jos haluat/osaat, etsi tietoa esimerkiksi googlettamalla. Ei ole lainkaan vaikeaa löytää lukuisia tutkimuksia, jotka tuon asian osoittavat. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että koulutetut ihmiset yleensä (siis laajana joukkona) osaavat hankkia tehokkaammin tietoa ja tekevät sitä myötä tutkimuksiin/suosituksiin pohjautuvia päätöksiä. Tästä syystähän imetyskampanjaa käydään tehokkaasti mm. kolmansissa maissa, joissa imetys on teollisuusmaita huomattavasti harvinaisempaa.

Tämä kaikki ei tietenkään tarkoita sitä, että jokainen joka ei ole akateemisesti koulutettu tms. antaisi pullomaitoa lapselleen (tai toisin päin), vaan sitä, että imettäminen on yleisempää koulutettujen naisten suuressa joukossa verrattuna huonommin koulutettujen naisten suureen joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja +tutkija+:
Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että koulutetut ihmiset yleensä (siis laajana joukkona) osaavat hankkia tehokkaammin tietoa ja tekevät sitä myötä tutkimuksiin/suosituksiin pohjautuvia päätöksiä.

Edelliselle: Tällä palstalla kaikki looginen ajattelu ja päättely on harvinaista. Ärsyttää lähinnä monia. Täällä pitää vaan vaahdota täysillä puolesta ja vastaan, perustuen vai ja ainoastaan omaan yksittäiseen kokemukseen, tarttua muiden ilmauksiin ja väännellä niitä. Siihen pitää lisätä mahdollisimman monta seuraavista "olet hyvä/huono äiti", "taas täällä tuomitaan/syyllistetään", "yritätkö olla täydellinen". Ja mielellään vielä haukkua alatyylillä toinen lyttyyn. Tietyt reaktiot on suorastaan naurettavan helppo ennustaa. No, tämä nyt on karrikointia, mutta tällanen fiilis muutamista viime aikojen "keskusteluista" on jäänyt päällimmäiseksi.

Yhteistyössä