Olen NIIN väsynyt lapsen astmaan, allergioihin ja atopiaan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä on kortisonit olleet myös hyödyttömiä ja niiden käytössä olen todella varovainen. Jossain vaiheessa iho valui kudosnestettä niin pahasti ja olin niin tuskainen, että oli pakko ottaa hetkeksi kortisonit käyttöön. Mutta tosiaan, nyt lähde etsimään tietoa ensin sieltä allergia- ja astmaliiton sivuilta, kuten joku toinenkin kehoitti.

Ja lääkäriasiat kuntoon. Yksi kunnollinen, asiansa osaava ja teidän asioihin paneutuva lääkäri auttaa pitkälle. Jos sinulla itselläsi ei ole tukiverkostoa, niin lähde sitäkin rakentamaan vaikka kysymällä kunnaltasi tukiperhettä! Voimia vielä kerran.

Sä olet saattanut olla LIIAN varovainen. Kortisonikuurin pitää olla kunnollinen, siis riittävän vahvaa ja sitä ei saa lopettaa kesken. Ihan niinkuin antibiooteissa. meidän allergialääkäri neuvoi sitkeään ihottumaan vahvempaa kortisonia ja sanoi että niin kauan kun ihossa on punoitustakin pitää laittaa. Ja kappas, sillä lähti. Itse jätettiin myös kaikki voimakkaan väriset vaatteet pois, erityisesti tummansininen ja sekin helpotti kutinaa, oli herkistynyt niille väreille.

Suosittelen ehdottomasti kunnon lääkäriä. Ja pyydä myös että varmistetaan astmalääkkeitten lääkkeenottotekniikka ym. :hug:

Otin ohjeen mukaan ja sain ihon siis paranemaan. Ongelmana on, että iho on niin ohut ilman kortisonejakin, että kaikki saa sen hetkessä rikki, mm.ihokosketus tuoreisiin hedelmiin ja juureksiin. Käsien pesut, kumihanskojen pitäminen käsissä, hikoilu. Joten on ollut pakko olla todella varovainen noiden kortisonien kanssa, koska pitkäaikaisessa hoidossa pelkona on ollut, että ohentaa sitä jo ohuen ohutta ihoa entisestään. Se on juuri se vihonviimeinen tikki, kun ihon omat bakteerit aina villiintyvät ja aiheuttavat tulehduksia. Sitten on pakko ottaa ne kuurit päälle. Näin keväällä se iho alkaa kuivua vielä näiden hiton siitepölyjen takia. En tiedä mikä nyt pahentaa tätä koko kehon tilannetta. Stressi varmaan osaltaan.

Tuo on kyllä ongelma kortisoneissa. Mulla tuo ei ollut niin paha, kun raavin ihoani niin paljon, että se taas samalla sen vaikutuksesta paksuni. Voidaan siis taas kerran todeta, että ap:lle kunnon lääkäri olisi tarpeen. Mikä toimii yhdellä, ei toimi samalla tavalla toisella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 2:
Täältä saa tietoa sopeutumisvalmennuskursseista:
http://www.allergia.fi/index.phtml?s=672

Äh, noi on niin kaukana, ei mulla taida olla mahdollisuutta :( Ja sitä vammaistukeakin saan vasta kesä/heinäkuussa.

Huomasithan tämän: "Sopeutumisvalmennuskurssit ovat osallistujille maksuttomia ja ne sisältävät täysihoidon. Ansionmenetyksen korvauksena 16-67-vuotiaalla kuntoutujalla tai lapsen kuntoutukseen osallistuvalla vanhemmalla on mahdollisuus hakea Kelan kuntoutusrahaa. Matkat korvataan Kelan korvauskäytännön mukaisesti vain niille kuntoutujille, jotka ovat hakeutuneet kurssille lääkärin lähetteellä, josta ilmenee sopeutumisvalmennuskurssin tarpeellisuus."

Äh, noi on niin kaukana, ei mulla taida olla mahdollisuutta :( Ja sitä vammaistukeakin saan vasta kesä/heinäkuussa.

Huomasithan tämän: "Sopeutumisvalmennuskurssit ovat osallistujille maksuttomia ja ne sisältävät täysihoidon. Ansionmenetyksen korvauksena 16-67-vuotiaalla kuntoutujalla tai lapsen kuntoutukseen osallistuvalla vanhemmalla on mahdollisuus hakea Kelan kuntoutusrahaa. Matkat korvataan Kelan korvauskäytännön mukaisesti vain niille kuntoutujille, jotka ovat hakeutuneet kurssille lääkärin lähetteellä, josta ilmenee sopeutumisvalmennuskurssin tarpeellisuus."

Joo, mutta tuossa oli esim. vaatimus siitä että on korvattavuus astmalääkkeille, sen saan vasta kesä/heinäkuussa, samoin kuin sen vammaistuen kanssa. Siis niitä pitäis saada ennen kuin saa tuonne osallistua. Poikakin ehtii sitten täyttää 7 eikä enää mene tuohon ikähaarukkaan :( Tosi mielenkiintoista ois kyllä käydä ja saada ehkä vertaistukeakin. Kuusi vuotta näiden kanssa on tullut pelailtua ja viimeiset kolme vuotta yksin..

Joo, mutta tuossa oli esim. vaatimus siitä että on korvattavuus astmalääkkeille, sen saan vasta kesä/heinäkuussa, samoin kuin sen vammaistuen kanssa. Siis niitä pitäis saada ennen kuin saa tuonne osallistua. Poikakin ehtii sitten täyttää 7 eikä enää mene tuohon ikähaarukkaan :( Tosi mielenkiintoista ois kyllä käydä ja saada ehkä vertaistukeakin. Kuusi vuotta näiden kanssa on tullut pelailtua ja viimeiset kolme vuotta yksin..

Soita vaikka tuonne liittoon ja kysy mitä kannattaisi tehdä. Jos vaikka tuon ikärajan kanssa voi tuon verran joustaa. Tehän sitä tukea vasta tarvitsisittekin, kun olet noin kauan jo joutunut asian kanssa tappelemaan.

Voimia!! Itselläni paha atopia ja oirehtii kasvojen alueella. Mikään ei auttanut, kunnes keksin hajottaa kalaöljykapselin ja sivellä sitä öljyä kasvoihin ja toimi. Oireet alkoivat helpottaa. Nyt en kärsi oireista, eli raskaus laukaisi lapsuuden atopian ja oireet ovat taas hävinneet. Haju oli hoidoissa kaamea (olin epätoivoinen, koska rasvat eivät tehonneet ja silmänaluset olivat kauheassa kunnossa), joten jos on jotain esim. helokkiöljyä (en itse kokeillut) niin hieroo sitä iholle eikä vain syö sitä.

Menin jo sänkyyn, mutta oli pakko nousta ylös, kun jäin miettimään teidän tilannettanne. Mua alkoi kauhistuttamaan kuinka huonosti lääkärit ovat hoitaneet poikaasi. Jos oikein ymmärsin, ristiinallergisoivien lista oli sulle uusi asia. En ymmärrä kuinka noin allergisen lapsen äidille lääkäri ei ole sitä antanut jo aikoja sitten. Se on kuitenkin aika perusasioita allergioissa.

Etsi siis kunnon allergialääkäri, nykyisesi ei kaikesta päätellen ole sellainen. Ja vaadi hoitoa ja selitä kuinka hankala tilanne teillä on. Älä välitä vaikka lääkärillä olisi kiire, älä suostu "ulosheitettäväksi" ennen kuin asiasi on oikeasti ymmärretty ja lastasi on autettu. Valitettavasti on kokemusta, että joskus joutuu olemaan hankala, jotta saa hoitoa.

voimia ja paljon. Meillä lapsella "vaan" allegioita ja atopiaa. Noi ristiallergiat on hankalia, mutta meillä tarkoittavat käytännössä sitä että lapsella paha koivuallergia, joten KAIKKI raa'at kasvikset ja juurekset on kielletty, paitsi kurkku. Omena on kielletty myös käsiteltynä.

Suosittelisin käyntiä allergologilla, jos ette jo ole käyneet tai sitten lasten allergioihin suuntautuneella lastenlääkärillä. Yleislääkäreillä on usein vajaavaiset tiedot asioista. Menkää vaikka yksityiselle, jos ette muuten aikaa saa, mutta kyllä teidän pitäisi lähetekkin erikoislääkärille noilla oireilla saada.

niin ja siis ihan sellaisia perusjuttuja et onhan teillä kaikki pesuaineet hajusteettomia ja pyykit pestään ILMAN huuhteluainetta sekä lapsella voisi käyttää pesunesteenä suihkussa saippuan sijaan vaikka aqualan L:ää.

Ihmettelen myös lääkäriä joka ei ole sanonut tuosta ristiallergialistasta, meillä se kerrottiin heti kun koivuallergia tuli ilmi.

Itselläni ei ole ruoka-aineallergioita, mutta on astma, vaikeasti atooppinen iho ja allergioina elukoita ja iso liuta siitepölyjä.
Syön ympäri vuoden allergialääkkeitä, nyt menee taas kortisonia ihollekin kuureittain (pahimpana aikana oli kortisonit ja antibiootit kun iho ihan tulehtui) ja astmalääkkeitä.

Ainoa hetki jolloin en tarvinnut kuin satunnaisesti allergia- ja harvakseltaan astmalääkettä oli kun asuin ulkomailla, Irlannissa :/
Ilmastonmuutos teki mielettömän eron, ihon kanssa ei ollut ongelmia, astma ei vaivannut normaalielämässä ja allergiakin pysyi siedettävänä suurimman osan vuotta. Se aika oli juhlaa.

Mutta ymmärrän kyllä ettei perheesi tuollaisen takia voi ampaista ulkomaille, mutta kerroinpa oman kokemukseni.
ps. tällä hetkellä en tarvitse kortisonia iholle kun käytän Body Shopin kuivalle iholle tarkoitettuja voiteita. Apteekin voiteiden kanssa elämä on kovin vaikeaa.

Menin jo sänkyyn, mutta oli pakko nousta ylös, kun jäin miettimään teidän tilannettanne. Mua alkoi kauhistuttamaan kuinka huonosti lääkärit ovat hoitaneet poikaasi. Jos oikein ymmärsin, ristiinallergisoivien lista oli sulle uusi asia. En ymmärrä kuinka noin allergisen lapsen äidille lääkäri ei ole sitä antanut jo aikoja sitten. Se on kuitenkin aika perusasioita allergioissa.

Etsi siis kunnon allergialääkäri, nykyisesi ei kaikesta päätellen ole sellainen. Ja vaadi hoitoa ja selitä kuinka hankala tilanne teillä on. Älä välitä vaikka lääkärillä olisi kiire, älä suostu "ulosheitettäväksi" ennen kuin asiasi on oikeasti ymmärretty ja lastasi on autettu. Valitettavasti on kokemusta, että joskus joutuu olemaan hankala, jotta saa hoitoa.

Juu, aluksi oltiin hoidossa yliopistollisessa ja silloin saatiin ihan hyvää hoitoa, nyt toisella alueella ja pienempi sairaala, jossa esim. tuo astmaohjaus ollut ihan pyllystä. Esimerkiksi sairaan lapsen hoitotuesta ei ole kukaan puhunut mitään, nyt vasta huomasin että 6kk säännöllisen astmalääkityksen jälkeen sitä voi saada, kun on atooppinen ihottumakin. Kaikki tieto on pitänyt hankkia itse ja kokemuksen kautta on opittu paljon - olen myös huomannut että kaikki ovat yksilöitä näissäkin asioissa. Lapsen isällä on samat sairaudet, joten sitä kautta olen kyllä periaatteessa tiennyt esim. ristiinallergisoinnista, mutta mitään listaa mulla ei ole ja kun allergiatestit ovat hyvin epävarmoja.

Mansikka, omena jne. eivät ole koskaan näkyneet testeissä vaikka aiheuttavat selkeitä oireita, myöskään pujo ei näy vaikka sitä epäilen. Mitään selitystä esim. tämänhetkisille oireille ei ole, vaikka tiedän että jotain on. Oireiden ja syiden selvittäminen on loputon suo, kun kaikki on niin sekaisin keskenään. Valohoitoonkin olisi pitänyt päästä jo viime kuussa, nyt iho on pahasti rikki ennen kuin sinne päästään.

Välillä väsyttää tämä rumba, pölyjen pyyhkiminen, rasvaaminen, yöheräilyt, lääkitseminen, se kun ei aina tiedä mikä auttaisi. En varmaankaan ole ainoa, jonka perheessä on sairas lapsi, mutta rankkaa se on silti - eivätkä nämäkään sairaudet "pahimmasta päästä".

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
niin ja siis ihan sellaisia perusjuttuja et onhan teillä kaikki pesuaineet hajusteettomia ja pyykit pestään ILMAN huuhteluainetta sekä lapsella voisi käyttää pesunesteenä suihkussa saippuan sijaan vaikka aqualan L:ää.

Ihmettelen myös lääkäriä joka ei ole sanonut tuosta ristiallergialistasta, meillä se kerrottiin heti kun koivuallergia tuli ilmi.

Meillä todettiin koivuallergia vasta.. olisko ollut kaks vuotta sitten, eikä siitä mitään ohjeistusta ollut. Samalla todettiin koira, kissa, muistaakseni sinappi ja joitain muita mausteita.

Juu nää perusjutut on kyllä hallussa, meillä zeoliitti pahensi ihoa, nyt Serto käytössä. Aqualan L ei käy kun se on sen verran "vesipohjainen" että kirvelee, Lipolan nyt ainoa jota voi käyttää.

voimia ja paljon. Meillä lapsella "vaan" allegioita ja atopiaa. Noi ristiallergiat on hankalia, mutta meillä tarkoittavat käytännössä sitä että lapsella paha koivuallergia, joten KAIKKI raa'at kasvikset ja juurekset on kielletty, paitsi kurkku. Omena on kielletty myös käsiteltynä.

Suosittelisin käyntiä allergologilla, jos ette jo ole käyneet tai sitten lasten allergioihin suuntautuneella lastenlääkärillä. Yleislääkäreillä on usein vajaavaiset tiedot asioista. Menkää vaikka yksityiselle, jos ette muuten aikaa saa, mutta kyllä teidän pitäisi lähetekkin erikoislääkärille noilla oireilla saada.

Ah.. Teilläkin :( Saa nähdä miten alan nyt tuota ristiallergioita selvittämään, varmaan kasvis kerrallaan jätän pois ja katson mikä auttaa. Hedelmät ja kasvikset ovat pojan lempiherkkuja, joten ei tule helppoa :(

Meillä ei taida tässä sairaalassa olla allergologia ollakaan, tiedä sitten onko koko paikkakunnalla. Lastenpolilla ollaan käyty, mutta siellä kysyttiin vaan mitä rasvoja halutaan ja Elidelille saatiin B-lausunto.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
ps. tällä hetkellä en tarvitse kortisonia iholle kun käytän Body Shopin kuivalle iholle tarkoitettuja voiteita. Apteekin voiteiden kanssa elämä on kovin vaikeaa.

Meille ei käynyt kovin moni Body Shopin voide, esim. Hamppu ja joku mantelivoide taisivat tehdä vähän allergista oiretta päälle. Muuten kyllä suosisin niitä. Onneksi sieltä saa aina kokeilupurkin ilmaiseksi, sellaisen pienen.. :D

Siis saatte vammaistukea vasta kesällä? Miksi silloin? Miten ihmeessä ette ole saaneet aiemmin?! :o Lapsesi oireet ovat pahemmat kuin minun lapseni, mutta saadaan tukea. Ei ole mitään astma- tai allergiajuttuja meillä vaan saa muusta syystä.

Ah.. Teilläkin :( Saa nähdä miten alan nyt tuota ristiallergioita selvittämään, varmaan kasvis kerrallaan jätän pois ja katson mikä auttaa. Hedelmät ja kasvikset ovat pojan lempiherkkuja, joten ei tule helppoa :(

Meillä ei taida tässä sairaalassa olla allergologia ollakaan, tiedä sitten onko koko paikkakunnalla. Lastenpolilla ollaan käyty, mutta siellä kysyttiin vaan mitä rasvoja halutaan ja Elidelille saatiin B-lausunto.

noista ristiallergisoivista kasviksista sen verran, että jätä ainakin raaka porkkana pois. Ehkä helpointa on jättää ensin kaikki pois noin kahdeksi viikoksi ja sitten jos oireet sillä helpottavat niin ota yksi kerrallaan takaisin ja seuraa oireita. Miten on hoidettu kouluruokailu? onko siellä kaikki rajoitukset ajantasalla? Hedelmistä kannattaa jättää pois oikeastaan ekaksi kaikki muut paitsi banaani. Marjoista käy useimmiten mustikka ja vadelma.

Onhan tuo syötävien aineiden lista suppea, mutta jos näin löytyisi ne aineet mitä voi syödä. Kun ruoka-aineita aletaan kokeilemaan pitäisi ihon kunto olla suht ok, jotta tiedetään miten reagoi. Joten tärkein asia on nyt saada iho edes jollain asteella kuntoon, joten jos se vaatii että lapsi syö vaan esim.banaania ja riisiä niin se on tehtävä. Kuullostaa aika karulta, mutta näin saadaan selville allergisoivat aineet.

Suosittelen marssimista lääkärin luo ja VAATIMAAN lähetettä eteenpäin ja kysele mahdollisuutta päästä ravintoterapeutille.

Täällä oli joskus ketju jossa suositeltiin atooppiselle iholle KEITTOSUOLA kääreitä! Suosittelen lämpimästi! Sillä konstilla saatiin aina mun iho lapsena parempaan kuntoon (ihoni oli monesta paikkaa ihan verillä asti usein), ja muistan itsekin vielä sen todella HELPOTTAVAN ja rauhoittavan tunteen, kun sain kääreet päälleni. Niitä pidettiin aina useana iltana putkeen muutamia tunteja. Olihan se tylsää kun ei voinut leikkiä, mutta sitten katselin lastenohjelmia.

Merivesi kesäisin myös aina paransi ihottumat. Joka päivä muutama tunti pulikointia, niin paraneminen alkoi. Jos käytiin keskellä talvea perheen kanssa rantalomalla etelässä, se kanssa tiesi ainakin kuukauden eteenpäin helpompaa aikaa ihon kanssa.
Myöhemmin äitini alkoi syöttää mulla sinkkiä, ja se oli huomattava apu, ihottumat alkoivat rajusti vähentyä. Syön edelleenkin sinkkiä säännöllisesti.

Homeopatiaa olen käyttänyt sekä itselläni että lapsillani, esikoiselta sain ihottumat pois homeopatian avulla. Jäljelle jäi kuiva iho, mutta sen kuurin jälkeen ei ole enää tullut varsinaista ihottumaa (kuurista 4v aikaa). Suosittelen etsimään homeopaatin joka on myös tavallinen lääkäri, niin käynnistä korvataan kela osuus, ja homeopaatti voi tehdä myös perustarkastuksen lapselle. Kunnollinen ja vastuullinen homeopaatti myös jatkaa ihottuman hoitoa edelleenkin, vaikka ensimmäinen hänen ehdottamansa/löytämänsä lääkitys ei toimisi lapsellesi, ja muistiinpanojensa pohjalta antaa teille uudet lääke-ehdotukset ilmaiseksi.

Voimia!

Yhteistyössä