Olen se sama joka viikko sitten kertoi että vauvasikiöltä löytyi sydämestä golfpallo (kalkkipiste)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Odottaja

Vieras
Ja olin tosi huolissani. Olen sitä edelleen.

Kävin viime viikon lopulla Bruno Cacciatoren 4D ultrassa, jossa kaikki mallillaan. Sikiö 3-4pvää jopa odotettua isompi (kuten siis rakenneultrassakin) ja mitään muuta poikkeavaa ei löytynyt kuin se pieni kalkkipiste sydämestä, ilmeisesti vasemmasta kammiosta.
Nenäluu oli normaalikokoinen. Bruno käski unohtaa koko golfpallon, sillä ei mitään merkitystä kun kaikki muuten ok.

Jotenkin ahdistaa. En saa syötyä enkä nukuttua. Mietin kokoajan, mitä jos jotain olisikin, esimerkiksi se down. Mietin, olisiko se edes mahdollista kun nenäluu normaali? Luin, että down lapsilla sitä ei ole tai on hyvin pieni.

Järki jotenkin sanoo, että kaikki on hyvin, kun ammattilaiset niin sanoo, mutta mä mietin ja mietin...

Toivoisinkin teiltä nyt sellaista apua. Tiedättehän, kun jotain on säikähtänyt tosi paljon, niin on jotenkin vaikea palata sitten siihen, että "mitään ei ollutkaan/olekaan" tilaan. Miten pääsen sellaiseen? Tiedän, että mikään ei ole sataprosenttista, mutta haluaisin saada jotenkin rauhallisen raskausajan, onhan tätä vielä melkein puolet jäljellä.

Miten saisin päähäni taottua, että kaikki on hyvin? Eikä tuo golfpallo oikeasti merkinnyt mitään, kun lääkärit sanoo. Lapsesta on tehty tarkka ultraääni ja hänellä vaikuttaisi kaiken olevan niinkuin pitää.

En vaan saa päästäni enää pois sitä, mikä sinne tuli, kun säikähdin...

Minä luulisin, että sulla pyörii noi ajatukset päässäsi jonkin aikaa, mutta sitten aika alkaa tehdä tehtävänsä vähitellen ja rauhoitut. Kenenkään on turha sanoa sulle, että älä mieti... sinä mietit ja se on ihan hyvä. Kun saat mietittyä tarpeeksi, niin se alkaa helpottamaan.

Ikävää että tällainen huoli on jäänyt, ja ei kai sille mitään voi/sitä mielestä saa poiskaan. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tuleman pitää. Vaikka kaikissa ultrissa kaikka olisi hyvin, ikinä ei tiedä mitä lapselle voi aikojen saatossa tulla. Down:kin kuitenkin on noista kehitysvammoista sellainen "tavallisin" - ja sehän on nyt poissujettu.

Ihan varmasti rakastat lastasi kun hän syntyy, oli tilanne mikä hyvänsä. Sydän mahdollisesti tutkitaan tarkemmin kun vauva syntyy?

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Ikävää että tällainen huoli on jäänyt, ja ei kai sille mitään voi/sitä mielestä saa poiskaan. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tuleman pitää. Vaikka kaikissa ultrissa kaikka olisi hyvin, ikinä ei tiedä mitä lapselle voi aikojen saatossa tulla. Down:kin kuitenkin on noista kehitysvammoista sellainen "tavallisin" - ja sehän on nyt poissujettu.

Ihan varmasti rakastat lastasi kun hän syntyy, oli tilanne mikä hyvänsä. Sydän mahdollisesti tutkitaan tarkemmin kun vauva syntyy?

Ei tutkita, koska tuo golfpallo ei ole mikään rakenteellinen poikkeavuus, vaan häviänee yleensä jo ennen syntymää.

Sydän katsottiin 4D:ssä ja kaikki ihan ok.

Downiin yleensä liittyy nämä golfpallon, jollain 2% downsikiöillä on näitä golfpalloja.
Down on tosiaan aikalailla poissuljettu, mutta ei ultran perusteella voi tietenkään kromosomistoa tutkia.

Alkuperäinen kirjoittaja Palstaaja:
Minä luulisin, että sulla pyörii noi ajatukset päässäsi jonkin aikaa, mutta sitten aika alkaa tehdä tehtävänsä vähitellen ja rauhoitut. Kenenkään on turha sanoa sulle, että älä mieti... sinä mietit ja se on ihan hyvä. Kun saat mietittyä tarpeeksi, niin se alkaa helpottamaan.

Toivotaan, että näin kävisi.
Minulle kun vaan on käynyt niin, että mitä enemmän mietin, sitä enemmän ajatukset pyörii päässä. :(

Nostan tätä, koska tarvitsen oikeasti apua...

Miten unohtaa, tai rauhottua, miten uskoa, että kaikki on ok?
Kokoajan etin perusteluja, jos jotain olisi, se olisi varmasti ultrassa näkynyt ja mietin sitä nenäluuta vaan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:

Kokoajan etin perusteluja, jos jotain olisi, se olisi varmasti ultrassa näkynyt ja mietin sitä nenäluuta vaan. :(

Varmaan vähän vaikea tältä palstalta löytää sellaista apua, kun ei parhaat ammattilaisetkaan pysty sinua vakuuttamaan.

sulle todisteltiin jo aiemmassa ketjussa että se tuskin merkkaa mitään. et usko meitä etkä lääkäreitä. joten turha tässä meidän on sulle toitottaa samaa jatkuvasti. olisitko valmis tappamaan lapsen jos se olisi down? siitähän tässä on kyse loppupelissä, jos et sellaista kerran ota vastaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

sulle todisteltiin jo aiemmassa ketjussa että se tuskin merkkaa mitään. et usko meitä etkä lääkäreitä. joten turha tässä meidän on sulle toitottaa samaa jatkuvasti. olisitko valmis tappamaan lapsen jos se olisi down? siitähän tässä on kyse loppupelissä, jos et sellaista kerran ota vastaan..

Mietinkin, että miten saan sen "säikähtämisen" päästäni pois.
Tiedän tavallaan ettei aihetta ole, mutta kun säikähdin niin kovasti niin pelko jyllää kokoajan. Tiedätkö, kun säikähtää esim. oikeen kovasti, niin sydän alkaa hakkaamaan. Mun säikähdys ei vaan laannu... :(

mä kirjoittelin sinulle silloin viikko sitten..Eli meiltä löytyi kanssa 2 "golfpalloa" rakenneultrassa. Olen käynyt muista syistä sitten jo useamman kerran ultrassa ja pallot on jo hävinneet aika viikkoja sitten. Mulle sanottiin että kun/ jos kaikki muut on hyvin noista palloista ei ole mitään vaaraa ja ne häviää itsekseen. Nyt mulla viikkoja 39, viimeeksi kävin ultrassa viikolla 37 ja mitään ei enää ollut =)

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Sulla taita olla ahdistuneisuutta,se on ihan normaalia sellaista sattu raskauden aikana,mullakin oli pelko kun olin ihan loppuraskaudessa :hug:

Niin on, mulla on ollut sitä jo tosi pitkään ja korostuu tälläsissä asioissa.
Tullut aikoinaan kauan sitten yhden elämää varjostaneen pelon takia.
Siksi tälläset asiat on minun vaikea kohdata.

Mietinkin, että miten saan sen "säikähtämisen" päästäni pois.
Tiedän tavallaan ettei aihetta ole, mutta kun säikähdin niin kovasti niin pelko jyllää kokoajan. Tiedätkö, kun säikähtää esim. oikeen kovasti, niin sydän alkaa hakkaamaan. Mun säikähdys ei vaan laannu... :(

Pitäiskö sun mennä ihan ammattilaisen puheille? Johan tuolla stressillä aiheutat skitsofrenian lapsellesi.

ootko yrittänyt suhtautua niin, että syntyvä lapsi olisikin down-lapsi? Mitä sitten? Varmaan rakastaisit sitä yhtälailla kuin tervettäkin. Luulen, ettei tota pelkoa kokonaan poista muu kuin synnytys ja sen mukana tieto siitä miten asiat todellisuudessa on.

Alkuperäinen kirjoittaja entä jos:
ootko yrittänyt suhtautua niin, että syntyvä lapsi olisikin down-lapsi? Mitä sitten? Varmaan rakastaisit sitä yhtälailla kuin tervettäkin. Luulen, ettei tota pelkoa kokonaan poista muu kuin synnytys ja sen mukana tieto siitä miten asiat todellisuudessa on.

Rakastaisin, mutta olen sellainen ihminen että haluaisin tietää etukäteen. Varautua. Ehkä ei hyvä piirre, mutta kuka luonnolleen voi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Bruno C. olisi tunnistanut downin syndrooman. Ei vauvalla sitä ole.

Onko näin?

Minulle sanoi ettei ultralla voi kromosomeja tutkia, mutta käski unohtaa mokoman golfpallon kun kaikki oli ihan ok.
Sanoi riskin olevan downiin 0,01% jopa pienempi.

Onko näin?

Minulle sanoi ettei ultralla voi kromosomeja tutkia, mutta käski unohtaa mokoman golfpallon kun kaikki oli ihan ok.

No näin uskaltaisin sanoa. On Suomen taitavin ultraaja. Toki punktio olisi vasta 100% varma, mutta olen sinun tapauksessasi 100% varma.

Onko näin?

No näin uskaltaisin sanoa. On Suomen taitavin ultraaja. Toki punktio olisi vasta 100% varma, mutta olen sinun tapauksessasi 100% varma.

punktiokaan ei kerro silti jos on rakenteellista vikaa.. pelätähän saa jos alkaa tosissaan pelkäämään, niin aiheita kyllä löytyy.

Onko näin?

punktiokaan ei kerro silti jos on rakenteellista vikaa.. pelätähän saa jos alkaa tosissaan pelkäämään, niin aiheita kyllä löytyy.

Ja puntiokaan ei näytä kaikkia "vammaisuuksia" -vain yleisempiä. Olen välillä miettinyt näitä sikiöseulontoja ja sitä, että tietääkö ihmiset tuota. Kun sain aikoinaan esikoisen sai samaan aikaan ystäväpariskunta tytön jolla vamma jota ei suomesta toista löytynyt. Punktio oli ok heillä. Ja Bruno heidät aikoinaan viikolla 18 pisti lisätutkimuksiin poikkeavien kasvonpiirteiden vuoksi. Heille olisi siis yllätys, että lapsella olikin jotain. Heille ei missään välissä kerrottu että jotain enää voisi olla "vialla."

Onko näin?

Kai se täytyy nyt sitte Brunoa uskoa kun sanoi ettei niillä ole merkitystä ja kaikki hyvin. Sanoi ettei itse edes mainitse niistä golfpalloista jos näkee, koska niillä ei merkitystä kun kaikki muuten ok.

Onko näin?

Olen ajatellut, että kyllä hän olisi jostain huomannut sen, jos esim. down olisi. En tiedä ajattelenko tyhmästi, mutta niin olen koittanut järkeillä.

Yhteistyössä