olenko kohtuuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neiti Dina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neiti Dina

Aktiivinen jäsen
24.10.2009
6 249
0
36
Meillä mies tekee normaalipäivänä 10h duunipäivän (ihan omasta vapaasta tahdostaan), eli 8h päivä on siis harvinainen. Nyt kun ite olen lähdössä opiskelemaan, meidän lapsi menee hoitoon 8-16. Tuli vääntöä siitä, kuka siitä lapsen kuljetuksesta on vastuussa. Jos mulla on työharjottelu, tai jos vaikka pääsen ihan oikeasti töihin, ja menen sairaalaan iltavuoroon, niin voinko vaatia et mies hakee lapsen hoidosta sitten klo 16? Hänen työ on sellainen et sieltä tarvittaessa pääsee lähtemään. Ja aamulla voi mennä aikaisemminkin jos haluaa, et voi lopettaa päivällä aikaisemmin.

Miehen työpaikalla ei ole työvuoroja, eikä mitään säännöllistä työaikaa.

vai pitäiskö mun vaan järjestää lapsen hoito sitten omien työvorojeni mukaan, ja silloin kun olen iltavuorossa 21-22 asti, niin hakea lapsi silloin, vaikka mies olis kotona esim. 18 aikaan? Siinä tapauksessa joutuu todennäköisesti käymään kahdessa eri hoitopaikassa.

Lapsi on vielä niin kovin pienikin, 1v9kk.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
Meillä mies tekee normaalipäivänä 10h duunipäivän (ihan omasta vapaasta tahdostaan), eli 8h päivä on siis harvinainen. Nyt kun ite olen lähdössä opiskelemaan, meidän lapsi menee hoitoon 8-16. Tuli vääntöä siitä, kuka siitä lapsen kuljetuksesta on vastuussa. Jos mulla on työharjottelu, tai jos vaikka pääsen ihan oikeasti töihin, ja menen sairaalaan iltavuoroon, niin voinko vaatia et mies hakee lapsen hoidosta sitten klo 16? Hänen työ on sellainen et sieltä tarvittaessa pääsee lähtemään. Ja aamulla voi mennä aikaisemminkin jos haluaa, et voi lopettaa päivällä aikaisemmin.

vai pitäiskö mun vaan järjestää lapsen hoito sitten omien työvorojeni mukaan, ja silloin kun olen iltavuorossa 21-22 asti, niin hakea lapsi silloin, vaikka mies olis kotona esim. 18 aikaan? Siinä tapauksessa joutuu todennäköisesti käymään kahdessa eri hoitopaikassa.

En voi sanoa muuta kuin siis että ööö...?

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

tuli vähän sekava teksti, eli siis järjestänkö lapsen hoidon pelkästään omien työvuorojen mukaan, jolloin joudutaan käymään kahdessa eri paikassa, vai mennäänkö säännöllisesti tuolla 8-16 hoidolla, jolloinka mies järjestää omat työaikataulunsa niin että pääsee hakemaan, niinä päivinä kun en itse pääse? kun miehellä siihen on mahdollisuus, toisin kuin mun töissä sairaalassa.

Mun työpäivä kestää matkoineen päivineen 10 tuntia ja kyllä vaan mies joutuu joustamaan omasta ajastaan sen verran, että hakee lapsen hoidosta ja tekee/lämmittää nykyisin iltaruuankin. Kummasti ne oppii, kun tulee pakkorako...!

Alkuperäinen kirjoittaja Einäin:
Siis miehes ei suostu hakemaan omaa lastaan hoidosta klo 16, vaan haluaa olla töissä klo 18 saakka?

no näin.. :ashamed: se ei ymmärrä sitä, miks hänen pitäis tulla töistä aikaisemmin pois sen takia että mä olen töissä..

Siis miehes ei suostu hakemaan omaa lastaan hoidosta klo 16, vaan haluaa olla töissä klo 18 saakka?

no näin.. :ashamed: se ei ymmärrä sitä, miks hänen pitäis tulla töistä aikaisemmin pois sen takia että mä olen töissä..

Miten olis et sanot ukolles, että tyttö on myös hänen ja jos sä joudut illan oleen töissä, niin vaihtoehtoja ei ole. Nyt vaan pysyt tiukkana. :) Ei se aina voi vaan se äiti olla joka joustaa. :) :hug:

No kun haet hoitopaikkaa he kysyvät hoitoajat. Silloin voit laittaa ne hoito-ajat siihen. Jos miehesi niin rakastaa töitä, niin miksei mene jo aamukuudelta, niin pääsee klo 16 pois ja saa tehdä sitä rakasta työtä 10h päivässä?

miehesi on huono isä

Et todellakaan ole kohtuuton! Pitäis nyt miehenkin tajuta että myös hänen vastuullaan on järjestää töitään parhaansa mukaan siten, että lapsen hoitopäivät ovat mahd. lyhyitä. Saa luvan kyllä mennä vähän itseensä! Sano että toinen vaihtoehto on sitten että jäät kotiin ja mies saa elättää koko perheen ilman että sä hoidat opiskeluja tai töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Et todellakaan ole kohtuuton! Pitäis nyt miehenkin tajuta että myös hänen vastuullaan on järjestää töitään parhaansa mukaan siten, että lapsen hoitopäivät ovat mahd. lyhyitä. Saa luvan kyllä mennä vähän itseensä! Sano että toinen vaihtoehto on sitten että jäät kotiin ja mies saa elättää koko perheen ilman että sä hoidat opiskeluja tai töitä.

niin mä eilen suutuksissani sanoinki, uhkasin makoilevani seuraavat 10 vuotta työttömänä sen rahoilla :P kaikista eniten mua tässä ketuttaa se että mies ite on pahimpana ollu painostamassa mua sinne koulun penkille.

omasta halusta olen toki nyt lähössä kuitenkin kun löysin just oikean alan.

Jos sairaalaan harjotteluun/töihin pääset, nii meneekös ne vuorot niin, että viikko iltaa, viikko aamua, vai onko sekasin molempia? Satutko tietämään? Tai no, oli kuinka päin vaan, niin kyllä miehen pitää pystyä oleen muutama päivä viikossa "vaan" 8h töissä tai joka toinen viikko tehä 8h päivää. Oli sit kuinka työnarkomaani tahansa.

Jos sairaalaan harjotteluun/töihin pääset, nii meneekös ne vuorot niin, että viikko iltaa, viikko aamua, vai onko sekasin molempia? Satutko tietämään? Tai no, oli kuinka päin vaan, niin kyllä miehen pitää pystyä oleen muutama päivä viikossa "vaan" 8h töissä tai joka toinen viikko tehä 8h päivää. Oli sit kuinka työnarkomaani tahansa.

no riippuu ihan paikasta, ainakin tuossa missä oon aiemmin ollut ihan töissätöissä, on 3 vuorotyötä sekasin koko ajan. yövuoroja en tietenkään opiskelijana tee.

Eiks noi vuorohoitopaikat oo vain niille lapsille, joiden _molemmat_ vanhemmat ovat vuorotöissä. Ja silloin siellä vuorohoidossa saa olla vain, kun molemmat vanhemmat ovat töissä. Siis subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee vain päivähoitoa klo 7-17. Siinä lienee ap:lle jo kyllin perustetta siihen, että mies todellakin kuskaa ja hoitaa lapsen silloin, kun äiti on klo 17:n ja 7:n välillä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja sitäpaitsi:
Eiks noi vuorohoitopaikat oo vain niille lapsille, joiden _molemmat_ vanhemmat ovat vuorotöissä. Ja silloin siellä vuorohoidossa saa olla vain, kun molemmat vanhemmat ovat töissä. Siis subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee vain päivähoitoa klo 7-17. Siinä lienee ap:lle jo kyllin perustetta siihen, että mies todellakin kuskaa ja hoitaa lapsen silloin, kun äiti on klo 17:n ja 7:n välillä töissä.

kiitos tästä tiedosta! välitän tiedon isännälle oikein mielelläni. :D

Alkuperäinen kirjoittaja sitäpaitsi:

kiitos tästä tiedosta! välitän tiedon isännälle oikein mielelläni. :D

Juu, päivähoitolaissa näyttäisi olevan ainakin puhe vain päivä- ja osapäivähoidosta... Muu tuossa meni mutulla, jos joku vuorohoitolaisen vanhempi pystyis vahvistamaan ton tiedon... Mutta ns. tavalliset päiväkodit ovat tosiaan yleensä auki klo 7-17.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

tuli vähän sekava teksti, eli siis järjestänkö lapsen hoidon pelkästään omien työvuorojen mukaan, jolloin joudutaan käymään kahdessa eri paikassa, vai mennäänkö säännöllisesti tuolla 8-16 hoidolla, jolloinka mies järjestää omat työaikataulunsa niin että pääsee hakemaan, niinä päivinä kun en itse pääse? kun miehellä siihen on mahdollisuus, toisin kuin mun töissä sairaalassa.

Siis kyllä sinä ihan selkeästi olit kirjoittanut; ööö-öttelin vain sitä että joudut edes miettimään jotain kahden hoitopaikan järjestelyjä vaikka lapsen isällä mahdollisuus lastaan hoitaa.
Ja siis et helvetissä ole kohtuuton, tuollainen kahden hoitopaiakn järjestely olisi kohtuuton; lapselle.

Meillä samanlainen tilanne, mieheni on yrittäjä ja tekee usein 10h päiviä. Minä opiskelen terveydenhoitajaksi, ja tällä hetkellä vastaan sekä viemisistä että hakemisista, koska päiväni ovat niin lyhyitä. Paitsi jos menen kahdeksaan kouluun, niin mies vie osan lapsista.

Ensimmäinen harjoittelu on keväällä, ja silloin joudun tekemään myös ilta- ja kenties yövuoroakin. Ja kyllä mies vain saa olla hakemassa lapsia ennen viittä, ei ole muuta mahdollisuutta. Vaikka tiedänkin että hänen on vaikeaa lähteä töistä tietyllä kellonlyömällä jos hommat ovat vielä kesken, niin sen vain on onnistuttava.

Yhteistyössä