Olenko turhan vaativa kummille pojan hoidosta?

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
5v poika oli kummillaan muutaman tunnin, ei ole ennen hoidossa ollut. Kun menin hakemaan, niin siinä tietysti jutusteltiin ja hän kehui miten hienosti ja reippaasti poika oli leikkinyt YKSIN. Okei, itse ehkä liikaakin aina touhuan pojan kanssa (voiko lapsen kanssa olla likkaa?), mutta jotenkin olisin olettanut jomman kumman vanhemmista leikkivän hänen kanssaan.. Vanhemmat lapset kuulemma katsoivat telkkaria ja sen toki ymmärrän, vanhemmat kuulemma selasivat tietokoneelta jotain juttuja.. Ja hän sitten rakensi legoilla itsekseen.
Nyt pyysivät tulisiko yökylään samalla kun tulee kaksi muuta ikäsitään poikaa, heillä olisi seuraa toisistaan.
Suklaata ja nannaa oli saanut ja sanottu, että niitä saapi syödä ihan niin paljon ku jaksaa...

Karkin syönnistä mun mielestä pitää antaa ohjeet hoitopaikkaan mikäli sillä on merkitystä ja näitä ohjeita tulee noudattaa, mut en mä siinä näe mitään pahaa että lapsi on leikkinyt itsekseen.

No kyllä meillä tuo 3 v leikkii toisinaan yksin, samoin 1v9kk. Minusta se on hyvä taito osata... ei tarvitse jatkuvaa viihdyttäjää viisi vuotias.

Ja lisään vielä, että kun nuo muksut eivät leiki yksin niin leikkivät keskenään. Joskus toki leikin heidän kanssaan.

Minun mielestäni olet. =) Yksinkin leikkiminen on hauskaa ja mikäs sen mukavempaa, kun saa puuhastella kummeilla itsekseen omassa rauhassa. =)
Kummeilla on omat sääntönsä/tapansa ja kotona omat, lapsi ei herkuista vahingoitu ja oppii kyllä että kotona sitten taas kodin säännöillä.

kyllä lapsi voi hyvinkin leikkiä itsekseen..
varsinkin jo tuon ikäisen pitäs osata leikkiä yksikseen eikä se auta asiaa jos koko ajan on vanhemmat siinä kökkimässä..mielikuvitus jää kehittymättä...
hyvän syönnistä oon minäkin sanonu sen verran että ensin ruoka sit vasta hyvät...

Jos meille tulee tuon ikäisiä hoitolapsia, niin saavat kyllä ihan itsekseen leikkiä.Tietty käyn välillä katsomassa kuinka leikki sujuu, muuten en siihen puutu.% vuotiaan pitää jo kyetä itsenäiseen leikkiin.
Karkista taasen en osaa sanoa mitään, olisit tietenkin itse voinut antaa ohjeet, että ei paljoa herkkuja.Mutta yksi kerta ei tapa.

No jos lapsi on mennyt viettämään aikaa kummin kanssa, niin olishan se mukavaa että he sitä aikaa yhdessä viettäisivät...mutta toisaalta jos lapsi on ihan tyytyväisenä leikkinyt itekseen..

Kyllä meillä nuo 2v ja 3,5v kin leikkivät pitkiä pätkiä itsekseen, ovat kai leikkineet aina. Kamalalta tuntuisi jos täytyisi kokoajan olla tunkemassa mukaan touhuihinsa. :ashamed:

Ja saavat puolestani ihan vapaasti leikkiä yksin myös kylässä/hoidosssa ollessaan. En itsekään ole kokoaikaa kiinni meillä hoidossa olevien lasten leikeissä. Ihan hyvä vaan jos keksivät yksin tai yhdessä jotain tekemistä missä viihtyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
kyllä lapsi voi hyvinkin leikkiä itsekseen..
varsinkin jo tuon ikäisen pitäs osata leikkiä yksikseen eikä se auta asiaa jos koko ajan on vanhemmat siinä kökkimässä..mielikuvitus jää kehittymättä...
hyvän syönnistä oon minäkin sanonu sen verran että ensin ruoka sit vasta hyvät...
Mielikuvituksen puutetta ei kyllä pojalla ole! Kaikenmaailman roolileikit ovat käytössä liki koko ajan.. Usein vaan kuuluu äiti hei, tuu säkin.. Tyttö leikkii paremmin itekseen ja nyt leikkivät yhdessäkin.

Kysymys ei nyt ollutkaan välttämättä siitä, onko vai ei tuon ikäisen osattava leikkiä itekseen. Vaan siitä, että jos on kylässä niin odottaisin kummien haluavan tekevän hänen kanssaan jotain. Itselläni (ennen omia lapsia), kun kummilapseni olivat luonani, pidin itsestäänselvänä että tehdään jotain kivaa yhdessä. En kokenut itseäni minään viihdyttäjänä, vaan tykkäsin itsekin yhdessä touhuamisesta.
Ja tuon makean syömisellä ei tosiaan niin väliä ole..

Jos saan lapsen hoitoon jonnekin, niin en todellakaan muuta odota, kuin että lapsen turvallisuudesta on pidetty huolta ja jos on pidempään hoidossa niin ehkä ruokaa tarjottu jne. Kivat kummit lapsellasi, kun ottavat hoitoon ja pyytävät yökylään. Olet aivan liian vaativa ja jopa kiittämätön. Ei viisivuotias tarvitse kokoaikaista viihdytystä ja aikuista leikkimään seurakseen.

Kyllä mä odotan kun kummi ottaa lapsen hoitoonsa niin että hän viettää myös aikaa lapsen kanssa. Koko aikaa ei tarvitse "viihdyttää" mutta jonkinlainen kontakti ja yhteys täytyisi kuitenkin syntyä.
Lapsen paikka on siis monen mielestä pysyä hiljaa piilossa leikkimässä yksikseen.
Meilläkin lapset leikkivät yksikseen ja yhdessä mutta silti .....

Mun mielestä jokaien hoitaja toimi tavallaan.
Meillä esim. toiset isovanhemmat ovat aina leikkineet lasten kanssa ja toinen mummi ei juurikaan perää penkistä nosta, mutta lukee esim. paljon lapsille ja pelaa esikoisen kanssa pelejä.
Kaikki kuitenkin hoitavat lapset hyvin; ruuat, vaatteet jne. joten "hyväksyttyjä" hoitajia ovat jokainen :)

Lapset viihtyvät ja se on pääasia.

Karkinsyönistä yms. on toki ohjeistettava erikseen jos jotain sääntöjä on.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
5v poika oli kummillaan muutaman tunnin, ei ole ennen hoidossa ollut. Kun menin hakemaan, niin siinä tietysti jutusteltiin ja hän kehui miten hienosti ja reippaasti poika oli leikkinyt YKSIN. Okei, itse ehkä liikaakin aina touhuan pojan kanssa (voiko lapsen kanssa olla likkaa?), mutta jotenkin olisin olettanut jomman kumman vanhemmista leikkivän hänen kanssaan.. Vanhemmat lapset kuulemma katsoivat telkkaria ja sen toki ymmärrän, vanhemmat kuulemma selasivat tietokoneelta jotain juttuja.. Ja hän sitten rakensi legoilla itsekseen.
Nyt pyysivät tulisiko yökylään samalla kun tulee kaksi muuta ikäsitään poikaa, heillä olisi seuraa toisistaan.
Suklaata ja nannaa oli saanut ja sanottu, että niitä saapi syödä ihan niin paljon ku jaksaa...

ei 5 v tarvitse jatkuvaa leikkiseuraa. ei lattialle tarvitse istua vaan sekin että on läsnä, on samassa huoneessa, lapsen käytettävissä eli juttelee, huomioi sen lapsen legorakennelman kun lapsi tulee sitä käyttämään.
ja tuo "karkkia miten paljon jaksaa", sehän riippuu oliko siinä yksi karkkipussi vai ämpärillinen karkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Kyllä mä odotan kun kummi ottaa lapsen hoitoonsa niin että hän viettää myös aikaa lapsen kanssa. Koko aikaa ei tarvitse "viihdyttää" mutta jonkinlainen kontakti ja yhteys täytyisi kuitenkin syntyä.
Lapsen paikka on siis monen mielestä pysyä hiljaa piilossa leikkimässä yksikseen.
Meilläkin lapset leikkivät yksikseen ja yhdessä mutta silti .....

Huh, joku kanssani samalla aaltopituudella..
Jotenkin ikävää huomata, että monelle tosiaan lapsen kuuluu leikkiä itsekseen, ei aikuisen kanssa =( enkä tarkoita tällä jatkuvaa viihdyttämistä.
Ja lapsi ei mennyt sinne "hoitoon", vaan kummi nimenomaan pyysi, että olisi kivaa saada poika heille leikkimään, kun eivät ole kahdestaan touhunneet. Tämä kuulosti todella mukavalta ja ilman muuta olen siitä kiitollinen. Minulle vaan yhdessä touhuaminen on muuta, kuin lapsi leikkii yksin, itse kommentoi välillä.. Mutta jokainen tosiaan tyylillään.

Olisit tyytyväinen kun lapsellas on noin mukava kummi että haluaa olla lapsen kanssa samassa asunnossa. meillä nuorimmaisen kummi ei oo ristiäisten jälkeen edes joulukorttia pistäny - saati hoitoon pyydelly :( kaikki on niin suhteellista.

kyllä minusta olet. Sitä paitsi lapsesi on jo sen ikäinen, että osaa kyllä itse kertoa oliko hänellä mukavaa ja haluaako mennä uudestaan. Se kai se ratkaisee, eikä se, että saako hän leikkiä yksin. Tuon ikäinen osaa kyllä ilmaista jo oman mielipiteensä. Karkin syönnistä olen sitä mieltä, että jos et halua karkkia annettavan, niin se pitää etukäteen kertoa.

Oliko se niin että poika oli leikkinyt ihan koko ajan yksin, vai oliko kummi ollut mukana jossain vaiheessa? Voihan se olla että yksin leikkiminen oli luksusta pojallesi, jos muuten on joku muu aina häärämäässä mukana.

mielestäni siinä on juuri ero, että oletko itse jonkun pakottavan syyn takia pyytänyt, että he hoitavat poikaa muutaman tunnin, vai onko aloite tullut kummeilta. ja koska tässä tapauksessa he ovat pyytäneet poikaa sinne leikkimään, niin itsekin olisin odottanut, että lapsen kanssa myös leikitään hieman aktiivisemmin. (oletuksena nyt siis se, että poika on tosiaan koko ajan leikkinyt yksin, ja vanhemmat olleet koneella.)

Kyllä 5v voi ja pitääkin leikkiä yksin. EI tosin sillä tavalla (varsinkaan jos lapsi ei ole oma kuten esim tuo kummilapsi), että lapsi leikkii ihan eri puolella taloa ja siihen ei kiinnitetä huomiota.

Suklaan yms syömiseen puuttuisin, että ei lapset tarvitse epäterveellisiä herkkuja.

Mulla tuli kans mieleen se, et jospa lapsi nautti siitä et sai leikkiä itsekseen? Jos kerrsn leikittäjä on useimmiten kotonskin aikuinen..
Meillä ainakin kuopus leikkii ihan onnessaan yksin kun isoveli ei oo paikalla.

Ja mä en oo ikinä ymmärtänyt sitä, ittä aikuisen pitäs leikkiä lapsen kanssa.
Ei mulla ole edes liiemmälti aikaa sellaiseen.
Me tehdään yhdessä muita juttuja; ulkoillaan, käydään uimassa, leffassa, pelataan pelejä yms.
Tottakai ihailen rakennelmia, piirrustuksia, autan tarvittaessa jne. mutta ei musta leikkijäksi ole,
Leikkimistä varten on muita lapsia.

Yhteistyössä