Olenko turhan vaativa kummille pojan hoidosta?

Niin, että tätä ei taas voinut ottaa niinkuin positiivisesti : "Kiva kun pojalla oli niin hauskaa, että viihtyi omissa leikeissäänkin hyvin. Kiva kun kummi kehui poikaani minulle ". Miksi kaikki pitää nähdä aina niin negatiivisesti. Mä ymmärrän sun pointin, mutta todennäköisesti kummi on viettänyt aikaa pojan kanssa ja touhunnut, eikä istunut tuppisuuna koneella. Ehkä kummille oli yllätys, että poikaa ei tarvitse viihdyttää koko ajan ja siksi päätti kehaista sinulle, miten reipas poika sinulla on.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Mutta oliko siis niin, että lapsesi oli viihtynyt siellä?

Tuli vaan mieleen, että minä olen aina ollut ihan surkea leikkimään lasten kanssa, ja voin kuvitella, että meillä olisi käynyt ihan samalla tavoin. Muistelen vain lapsuudestani, että jos olin jossakin kylässä, niin tykkäsin ihan hirveästi olla leikeissäni ihan yksinkin, kun tiesi että paikka on turvallinen ja ne kyläpaikan ihmiset "hyviä", vaikka eivät taatusti minun kanssani leikkineetkään.

Joten kyllä, minusta et arvosta tarpeeksi kummiesi tapaa olla lapsen kanssa. Toki voit sanoa sen heille suoraan, mutta voit myös olla viemättä häntä sinne enää. Lapsesi kannalta minusta olisi kuitenkin fiksua pitää omat mölyt mahassasi ja luopua tiukoista omista periaatteistasi lapsesi hyväksi - siis edellyttäen, että lapsellasi oli ollut kivaa siellä.

Täytyy tähän peesata, että minäkin oon tosi huono leikkimään lasten kanssa. Omienkin, mutta varsinkin vieraiden.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Minäkin mietin, että ei se lapsi välttis koko aikaa yksin leikkinyt.
Ymmärrän toisaalta ap:n pointin. Jos kummi on halunnut kummilapsensa kanssa viettää aikaa, niin luulisi, että olis edes hetken leikkinytkin hänen kanssaan, mutta en mä nyt siitä nokkiini ottais vaikkei olis leikkinytkään. Aikaa voi viettää yhdessä monella tapaa ja saattaa tosiaan olla, että kummi on leikkinytkin lapsen kanssa. Tai sitten ollut muuten "läsnä".

Minä taas kannatan lapselle juttelemista, kyllä muutenkin voi olla yhdessä kuin leikkimällä. Ja viisivuotiaan kanssa on mukava jutella.

Olet nipo, itse en ole IKINÄ leikkiny lapsen kanssa enkä odota että toisetkaan aikuiset leikkivät hänen kanssaa kun on hoidossa. Lapsi osaa leikkiä yksin ja viihtyy kun saa touhuta yksin omia juttujaan.

Mä olen sitämieltä, että kyllä sen lapsi varmasti pärjäsi yksinkin leikkiessään ja en ymmärrä muutenkaan sellaitsa turhaa hössötystä,e ttä äiti on joku leikkikaveri.
Meillä ainakin äiti on äiti ja kaverit on sitten erikseen.
Toski joskus askarrellaan ja pelaillaan ja jutustellaan muuten. Joskus vaan katsotaan yhdessä sohvalla telkkaria koko perhe ja napostellaan jotain hyvää.

Kaikesta säkin jaksat valittaa. Joka asiasta löytyy varmaan jotain mistä kaivaa ne negatiiviset puolet esiin........mä en kyllä muutenkaan oleta että omat lapseni olisivat muiden mielestä niin ihania, että niiden kanssa on koko ajan touhuttava.
Sitäpaitsi tuo saattoi olla pojalle ihan kivaa kun sai vaan olla ja leikkiä, eikä se aikuinen häsännyt siinä koko aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pakko kysyä aloituksesta vielä:
tarkoititko että 5v:si oli ekaa kertaa pari tuntia hoidossa tuolla kummilla, vai että se oli ylipäätänsä eka kerta kun hän oli hoidossa missään?
Ekaa kertaa tuolla hoidossa. Muualla kyllä ollut. Ja varmaan jatkossakin menee, en sitä kiellä titentenkään. Kumma kun täällä ei saisi kritisoida oikein mitään. Heidän tapansa olla tai lähinnä olla olematta lasten kanssa, on sellainen, mitä itse en tekisi ja mitä en todellakaan ymmärrä. Reipas lapsi ei minun mittapuussani tarkoita lasta, mikä on aina tyytyväinen leikeissään yksin..
Aikuisenkin kasvulle tekee se leikkiminen ihan hyvääkin toisinaan
=) Koska kuitenkin hengissä selvittiin jne. niin toki sinne vielä menee, en vain ajattele asioista samalla tavalla kuin he/te.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
No jos meidän 2,5-vuotias menisi kummille kylään ilman vanhempia ilman muuta olettaisin että kummit touhuavat lapsen kanssa yhdessä jotain kivaa eivätkä röhnötä sohvalla ja tee omia juttujaan. En ymmärrä miksi kummit edes lapsen sinne halusivat elleivät vietä aikaa tämän kanssa???
Kiva huomata, että edes joku taas ajattelee samoin kanssani. Ehken ihan nipo ja tampio olekaan
=) Tosin tämä minun lapseni vanhempi..

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
tarkoititko että 5v:si oli ekaa kertaa pari tuntia hoidossa tuolla kummilla, vai että se oli ylipäätänsä eka kerta kun hän oli hoidossa missään?
Ekaa kertaa tuolla hoidossa. Muualla kyllä ollut. Ja varmaan jatkossakin menee, en sitä kiellä titentenkään. Kumma kun täällä ei saisi kritisoida oikein mitään. Heidän tapansa olla tai lähinnä olla olematta lasten kanssa, on sellainen, mitä itse en tekisi ja mitä en todellakaan ymmärrä. Reipas lapsi ei minun mittapuussani tarkoita lasta, mikä on aina tyytyväinen leikeissään yksin..
=) Koska kuitenkin hengissä selvittiin jne. niin toki sinne vielä menee, en vain ajattele asioista samalla tavalla kuin he/te.

Olisi kuitenkin mukava kuulla mitä mieltä lapsesi oli kummien luona käymisestä? Oliko hän tyytyväinen?

Se on hyvä jos ymmärrät, että kaikki eivät ajattele ja toimi samoin kuin sinä, mutta ovat siitä huolimatta ihan ok ihmisiä ja kummeja. =)

Vaikka sä et leiki lapsesi kanssa kaikenaikaa hippasta niin ei se tarkoita että olet olematta lapsen kanssa.
Mä ainakin olen kyllä ihan läsnä jos lapset tai lapsi leikkii lattialla ja itse luen lehteä tai neulon sukkaa.
Olen läsnä aikuisena ja äitinä, en minään huvicentterinä.

Miten lapsi sitten itse koki tuon kyläilyn? Sehän tässä tärkeintä on.

ja tietty voit kysellä vielä kummeilta tarkemmin vierailusta, leikkikö lapsi tosissaan yksin kokoajan vai oliko se vain hetki minkä sattui mainitsemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Ja mä en oo ikinä ymmärtänyt sitä, ittä aikuisen pitäs leikkiä lapsen kanssa.
Ei mulla ole edes liiemmälti aikaa sellaiseen.
Leikkimistä varten on muita lapsia.
Surullista =( miten ihanan iloista olla itsekin välillä "lapsi", leikkiä roolileikkejä, nukeilla, ajaa autoilla kilpaa jne.

Miksi lainasit vaan osan?
Et noteerannut mitenkään sitä että kirjoitin muusta puuhastelusta lasten kanssa?
Ja siitä miten muilla tavoilla voi olla läsnä kuin leikkiä?

Ei siinä oo musta mitään surullista että en ole enää aikuisena kiinnostunut roolileikeistä, kilpa-autoradoista tms. ihan jokapäiväisesti.
Mä olen lasteni äiti, en leikkikaveri.
Mun ilon tuntemukset tulevat muista asioista kuin leikeistä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Kyllä mä odotan kun kummi ottaa lapsen hoitoonsa niin että hän viettää myös aikaa lapsen kanssa. Koko aikaa ei tarvitse "viihdyttää" mutta jonkinlainen kontakti ja yhteys täytyisi kuitenkin syntyä.
Lapsen paikka on siis monen mielestä pysyä hiljaa piilossa leikkimässä yksikseen.
Meilläkin lapset leikkivät yksikseen ja yhdessä mutta silti .....

Huh, joku kanssani samalla aaltopituudella..
Jotenkin ikävää huomata, että monelle tosiaan lapsen kuuluu leikkiä itsekseen, ei aikuisen kanssa =( enkä tarkoita tällä jatkuvaa viihdyttämistä.
Ja lapsi ei mennyt sinne "hoitoon", vaan kummi nimenomaan pyysi, että olisi kivaa saada poika heille leikkimään, kun eivät ole kahdestaan touhunneet. Tämä kuulosti todella mukavalta ja ilman muuta olen siitä kiitollinen. Minulle vaan yhdessä touhuaminen on muuta, kuin lapsi leikkii yksin, itse kommentoi välillä.. Mutta jokainen tosiaan tyylillään.

Eikö ne sitten ollu tehny mitään yhdessä? Ku onhan voinut vaan sattumalta mainita tuon yksin leikkimisen ja ovat kuitenkin sen lisäksi tehneet jotain yhdessäkin.. Kaikki aikuiset ei osaa leikkiä, mutta lukevat juuri esim. kirjaa tms.

Ja mä en oo ikinä ymmärtänyt sitä, ittä aikuisen pitäs leikkiä lapsen kanssa.
Ei mulla ole edes liiemmälti aikaa sellaiseen.
Leikkimistä varten on muita lapsia.
Surullista =( miten ihanan iloista olla itsekin välillä "lapsi", leikkiä roolileikkejä, nukeilla, ajaa autoilla kilpaa jne.

Miksi lainasit vaan osan?
Et noteerannut mitenkään sitä että kirjoitin muusta puuhastelusta lasten kanssa?
Ja siitä miten muilla tavoilla voi olla läsnä kuin leikkiä?

Ei siinä oo musta mitään surullista että en ole enää aikuisena kiinnostunut roolileikeistä, kilpa-autoradoista tms. ihan jokapäiväisesti.
Mä olen lasteni äiti, en leikkikaveri.
Mun ilon tuntemukset tulevat muista asioista kuin leikeistä.

Joo niin tulee mullakin. Toki joskus hassuttelen, mutta muuten leikkiminen on kyllä lasten hommaa, enkä koe olevani sentakia huono äiti joka laiminlyö lastaan ja ei ole läsnä.
Sä vaikutat ap tosi rasittavalta ja varmaan se kummikin sanoi sulle noin ihan vaan vinkkinä, että pärjää se lapsi leikeissään ihan yksinkin.

Te ette nyt milläään tahtoen tai tahtomattaan käsitä, mitä kirjoitan. En puhu kotioloista vaan kyläilystä! Tottakai lapsi pärjää yksin, en ole muuta väittänytkään. Mutta miksi kutsua lapsi kylään nimenomaan siksi, että saadaan olla ja TEHDÄ YHDESSÄ (siis mitä vaan: lukemista, leikkimistä, värittämistä, piirtämistä jne..) ja sitten lapsi koko ajan yksin. Ja tämän yksiolon ilmoitti nimenomaan kummi itse. Ei aikuisen pakko ole leikkiä, mutta ei se leikki ja lapsen tasolle meneminen aikuiselle ihan hirmu pahaakaan tee ;)
Jos itse kutsuisin lapsen kylään eikä omat lapset kotona, olisi merkillistä jos tämä vieras olisi yksin eri huoneessa kuin minä..

Mä en ole lasten kanssa leikkivää tyyppiä, eikä oikein kukaan muukaan meidän ympäristössä. Tietty katotaan ohi kulkiessa että vau mitä teit tai tarjoatko äitillekin kupin kahvia mutta varsinaisesti aikuiset ei sinne leikkiin mene sotkemaan. Kummeilla tai kylässä ollessa yleensä leikkivät itsekseen osan aikaa, samoin kuin kotona, sitten höpöttelevät ja katsovat esim. tv:tä yms. Eli en odotakaan että lapsen kanssa KOKOAJAN touhutaan. Meillä ainakin tytöt ottavat välillä sellaisia yksinleikki hetkiä omasta tahdosta, se nimittäin rasittaa lastakin jos koko ajan pitää "olla jonkun kanssa", ainakin meillä.

Tuosta yksinleikistä ja aikuisen leikistä vielä, mä joskus kävin jossakin koulutuksessa missä puhuttiin leikin merkityksestä lapselle ja siellä mainittiin se että aikuisen kannattaa miettiä omaa rooliaan lapsen leikissä. Kun vaikka kuinka aikuinen "laskeutuu lapsen tasolle" saattaa kuitenkin pysyä aikuisen roolissa ja leikin tyyli muuttuu erilaiseksi kuin ilman aikuista leikittäessä. Lapsihan tekee leikissä omaa "työtään" ja opettelee maailmaa ja helposti käy niin että aikuinen "johdattaa" leikkiä kun lapsen pitäisi itse keksiä leikin "säännöt"
Tottakai lasten tekemisiin kuuluu osallistua mutta tietyssä määrin.

Te ette nyt milläään tahtoen tai tahtomattaan käsitä, mitä kirjoitan. En puhu kotioloista vaan kyläilystä! Tottakai lapsi pärjää yksin, en ole muuta väittänytkään. Mutta miksi kutsua lapsi kylään nimenomaan siksi, että saadaan olla ja TEHDÄ YHDESSÄ (siis mitä vaan: lukemista, leikkimistä, värittämistä, piirtämistä jne..) ja sitten lapsi koko ajan yksin. Ja tämän yksiolon ilmoitti nimenomaan kummi itse. Ei aikuisen pakko ole leikkiä, mutta ei se leikki ja lapsen tasolle meneminen aikuiselle ihan hirmu pahaakaan tee ;)
Jos itse kutsuisin lapsen kylään eikä omat lapset kotona, olisi merkillistä jos tämä vieras olisi yksin eri huoneessa kuin minä..

anteeks vaan mut mä en jaksais tuntitolkulla leikittää edes kummilasta. kun en leikitä omaanikaan. enkä oleta että mun lapsen kummien pitäis nimenomaan leikkiä ja värittää ja lukea kaikki se aika jonka lapsen kanssa viettää.

No ei ole tapana leikkiä hoitolasten kanssa jos niitä vahdin jos vaan itsekseen viihtyvät. Taas kauheaa ylihysteriaa. Olisit vaan kiitollinen että viitsivät hoitaa poikaa mutta kun tässä maassa ei osata muuta kun valittaa kiitollisuuden sijaan :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
No ei ole tapana leikkiä hoitolasten kanssa jos niitä vahdin jos vaan itsekseen viihtyvät. Taas kauheaa ylihysteriaa. Olisit vaan kiitollinen että viitsivät hoitaa poikaa mutta kun tässä maassa ei osata muuta kun valittaa kiitollisuuden sijaan :headwall:

TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:

No niinpä.
Eipä mun lapsen kummit ole vaivautuneet katsomaan mun lasta. Ja kiitollinen olisin jos kattosivat.

Kyllä olisin kiitollinen, jos joku ottaisi tai pyytäisi lapsen/lapset.
jos lapsi viihtynyt ja siellä ollut sopivia leluja tarjolla hänelle, joiden parissa yksin viihtyy.

jos kummi lapseton, eikä leluja ole, tai lapsi ei viihdy, niin sitten tietysti olisi kiva,jos jotain ehdottaisi yhteistä tekemistä.
Minsta noin ison on parempmi leikkiä yksin, kehittyy mielikuvitus.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
No jos meidän 2,5-vuotias menisi kummille kylään ilman vanhempia ilman muuta olettaisin että kummit touhuavat lapsen kanssa yhdessä jotain kivaa eivätkä röhnötä sohvalla ja tee omia juttujaan. En ymmärrä miksi kummit edes lapsen sinne halusivat elleivät vietä aikaa tämän kanssa???
Kiva huomata, että edes joku taas ajattelee samoin kanssani. Ehken ihan nipo ja tampio olekaan
=) Tosin tämä minun lapseni vanhempi..

Minusta ihan sama minkäikäinen kyseessä, kyllä minusta jotain yhteistä tekemistä tulisi kehittää eikä vain jaeta karkkia mielettömästi ja anneta lapsen olla omissa oloissaan. eikä minusta tarvitse millään autoilla/nukeilla leikkiä mutta vaikka pelailla yhdessä, keskustella ja huomioida lasta, näin ainakin itse tekisin jos joskus kummilapsen saan. Minusta kummin tehtävä on osoittaa lapselle erikoishuomiota ja osallistua tämän elämään ja olla hänestä kiinnostunut.

Niin siis pari tuntiahan ei ole aika eikä mikään ja se jo helposti hurahtaa yhden leikin tiimellyksessä...mä en ihan hirveesti nyt näe tässä ongelmaa..jos poika ei ole koskaan ollut aiemmin kylässä kummillaan niin jotenkinhan se on aloitettava..mitä se nyt sitten käytännössä tarkoitaa, että poika leikki yksin???? Oliko kummi ollut tuppisuuna toisessa huoneessa eikä huomioinut sanallakaan poikaa vai miten...???? Jotkut aikuiset ovat sellaisia, että eivät yritä tehdä lapsen kanssa tikusta asiaa vaan odottavat että lapsi alkaa jutustamaan, sillai luontevasti...
Ehkä sitten, jos tää sama kaava toistuisi aina, niin olisin itse ihmeissäni.

Yhteistyössä