Olenkohan tehnyt lapselleni kuitenkin karhunpalveluksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja luna:
Ei se isossa, äänekkäässä pk-ryhmässä oleminen mitään autuaaksitekevää ole.

Seurakunnan kerhossa on vaan usein enemmän lapsia kuin pk-ryhmässä :)
(ja vähemmän tätejä )
Perhekerhossakin meteli oli korviahuumaava, kun paikalla oli joskus noin 100 henkilöä.

Päiväkodissa alkaa uusi toimintakausi joka syksy. Joskus vuoden aikanankin vaihtuvuus on suurta.

En siis olisi ollenkaan huolissaan, vaikka alpsi menisi vatsa esikouluun. Siellä ehtii tutustua niihin tuleviin koulukavereihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja kj:
Olen ollut päiväkodissa töissä ja kokemukseni on, että kyllä on tietyille lapsille, jotka vasta kolmevuotiaana päiväkodin aloittavat, hyvin vaikeaa se alku. Tuntuu, että ovat kovin sopeutuneet saamaan huomiota eri tavoin, kuin suuremmassa lapsiryhmässä on mahdollista. Samoin sosiaalisten suhteiden luominen saman ikäisiin vaatii paljon tukea ja huomiota aikuiselta. Suosittelen, että lapsi saa harjoitella tätä ryhmässä toimimista ennen äkillistä jokapäiväistä toimintaa! Alku voi olla vaikea, mutta kannattaa nähdä vaiva!

Onko se siis mielestäsi iästä kiinni, vai voisiko yleensä uuteen ryhmään tuleminen olla vaikeaa - iästä riippumatta?

Päiväkodinätdit ovat ainakin mulle sanoneet (siis eri tädit eri tilanteessa) että sellanen 1,5-2v sopeutuu helpoimmin päiväkotiin. 3-vuotiaalle homma on jo vaikeampaa, koska pitää ottaa huomioon muita ja esim. odottaa vuoroaan tai jakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

(ja vähemmän tätejä )
Perhekerhossakin meteli oli korviahuumaava, kun paikalla oli joskus noin 100 henkilöä.

Oho, ja meillä tuppukylässä ehkä hmm 30 henkee max, joista kolmasosa aikuisia.

(ja vähemmän tätejä )

Ei kai. Kyllä niilläkin kai siellä määrät on mitä saa olla?

Voi kamala sentään, meillä viisvee on nyt kolmatta vuotta srk:n päiväkerhossa kolme krt viikossa, kolme tuntia kerrallaan! En ole ikinä, en ikinä, ajatellut, että päiväkoti ois parempi paikka ja tuo mikälie... Åboriginaalin kommentti oli musta jostain tosi kaukaa.
Olisiko mun parempi siis viedä lapsi päiväkotiin, sitten mölyjoukkoon, miksei kerho ajaisi samaa asiaa, jos sinne hoitoonkin kuitenkin osapäiväiseksi veisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Aawa:
Olen ollut päiväkodissa töissä ja kokemukseni on, että kyllä on tietyille lapsille, jotka vasta kolmevuotiaana päiväkodin aloittavat, hyvin vaikeaa se alku. Tuntuu, että ovat kovin sopeutuneet saamaan huomiota eri tavoin, kuin suuremmassa lapsiryhmässä on mahdollista. Samoin sosiaalisten suhteiden luominen saman ikäisiin vaatii paljon tukea ja huomiota aikuiselta. Suosittelen, että lapsi saa harjoitella tätä ryhmässä toimimista ennen äkillistä jokapäiväistä toimintaa! Alku voi olla vaikea, mutta kannattaa nähdä vaiva!

Ap:n lapsi käy kerhossa... nuija.

Olit varmaan joku 16-kesäinen kesäharjoittelija, jolle joku työhönsä kyllästynyt tarhantäti tilitti turhautumistaan ja nielit kaiken.

:D

Ymmärsin kerhon, kyse oli vain vertauksesta.
Osuipa arkaan paikkaan näköjään sinulla. Ja pointtihan nimenomaan oli, että hyvä että harjoittelee etukäteen. Sinne vaan! Enhän mitenkään tarkoita, että äiti olisi väärässä, vaan nimenomaan oikeassa ajatuksineen.
Sulla tainnu rähmät jäädä silmiin??

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Kai niillä pitäisi olla. Kaveri vaan syksyn alussa valitti, että lapsen (poikani ikäinen eli 4 v) kerhoryhmässä on 21 lasta ja kaksi ohjaajaa.
Mun melkein 4-vuotiaan pk-ryhmässä on 16 lasta ja 3 tätiä aina paikalla. Ja eskarilaisen ryhmässä on 14 lasta (elokuussa oli 13).
Kai se riippuu ihan paikkakunnasta.

(ja vähemmän tätejä )

Päiväkerhoissa ei ole koskaan yli 20 lasta, yleensä 14, tosin aikuisia on yksi, mutta niin päiväkodissakin aina osan aikaa päivästä. Päiväkotiryhmässä on yli 20 lasta.

Joku perhekerho nyt on ihan eri kuin lasten kerhot.

Ei kannattaisi vatsata, jso ei ole mitään kokemusta asiasta. ( :

Tyttö aloitti kerhossa vuosi sitten ja alku oli hankalaa, itki ja kaipasi minua eikä olisi millään halunnut kerhoon. Hammasta purren kuitenkin vein kun ajattelin että pakko on tytön tottua olemaan muuallakin kuin äidin helmoissa. Ja alkoihan se sitten muutaman kerran jälkeen sujua. Mutta edelleen on ujo ja arka vieraisssa paikoissa ja vieraassa seurassa. On sinänsä ihan eri juttu jos mä vien lapsen jonnekin, silloin on kuin eri tyttö. Mutta mun pielestä homman pitäisi toimia silloinkin kun mä en ole paikalla.

Mutta onhan tässä asiassa jo edistyttykin, joten ehkä mä asetan liian paljon vaatimuksia tytölle liian nopeasti. Jos tosiaan olisin kotona kunnes pienempi on sen 3 v niin ehtisi tyttö totutella pk:hon ennen eskaria. :)

(ja vähemmän tätejä )

:o Jestas!
Täällä meidän kyläpahasen perhekerhossa on n.20 joka kerta, lapset mukaanlukien. :D

Ap: Mitä mieltä lapsesi itse on? Kaipaako hän enemmän kavereita, virikkeitä tms.? Jos riittää leikit kotona pikkusisaruksen kanssa (ja äitin), niin en näkis välttämätöntä syytä viedä hoitoon. Turhaan huolehdit sosiaalisista taidoista, kerhot on hyvä apu siihen. :)

(ja vähemmän tätejä )

Jaa,niinkös. Meillä esim. 10 lasta ja kaks tätiä srk:n kerhossa. Jos toinen kipeä tädeistä, tulee sijainen.
Kyllä heilläkin on määrät mitä pitää olla ja mitä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Kai niillä pitäisi olla. Kaveri vaan syksyn alussa valitti, että lapsen (poikani ikäinen eli 4 v) kerhoryhmässä on 21 lasta ja kaksi ohjaajaa.
Mun melkein 4-vuotiaan pk-ryhmässä on 16 lasta ja 3 tätiä aina paikalla. Ja eskarilaisen ryhmässä on 14 lasta (elokuussa oli 13).
Kai se riippuu ihan paikkakunnasta.

Miten ne kolme voivat olla aina paikalla vai ovatko vammaisten avustjia?

Päiväkerhoissa ei ole koskaan yli 20 lasta, yleensä 14, tosin aikuisia on yksi, mutta niin päiväkodissakin aina osan aikaa päivästä. Päiväkotiryhmässä on yli 20 lasta.

Täällä päiväkerhossa on max. 10 lasta, ja kaksi kerhotätiä. :)

Kerron siis kaverille, että hän on valehtelija :)

Ja mun muksujen päiväkotiryhmissä ei ole koskaan ollut yli 20 lasta...saatikka 14 lasta vain yhden aikuisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Miten ne kolme voivat olla aina paikalla vai ovatko vammaisten avustjia?

En tiiä, siellä ne aina tuntuvat olevan :D

Ryhmässä on itse asiassa 5 tätiä, mutta kaikki 5 eivät ole samaan aikaan paikalla. Yhtään vammaista lasta ei ole ryhmässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:

Täällä päiväkerhossa on max. 10 lasta, ja kaksi kerhotätiä. :)

Täällä on jotain samaa luokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväkodinätdit ovat ainakin mulle sanoneet (siis eri tädit eri tilanteessa) että sellanen 1,5-2v sopeutuu helpoimmin päiväkotiin. 3-vuotiaalle homma on jo vaikeampaa, koska pitää ottaa huomioon muita ja esim. odottaa vuoroaan tai jakaa.

Oletko koskaan miettinyt, miksi nuorempi lapsi sopeutuu paremmin kuin vanhempi? :) Ikävä tunteena on tärkeä, sillä jos vanhemmat ajattelevat, että päivähoito on hyvä aloittaa aikaisin, kun lapsi ei vielä osaa ikävöidä. Jos lapsi ei vielä osaa ikävöidä, hänellä on kiintymyssuhteen kasvaminen vielä kesken. Ja kesken se voi jäädä, jos tätä asiaa ei ymmärretä.

Onko se siis mielestäsi iästä kiinni, vai voisiko yleensä uuteen ryhmään tuleminen olla vaikeaa - iästä riippumatta?

Juurikin tätä tarkoitin - iästä riippumatta. Mutta kyllä sitä ryhmään tulemista kannattaa harjoitella ennemmin aiemmin kuin myöhemmin. Milloinkaan ei siis ole mitenkään liian myöhäistä!

Minä olin vauvasta asti hoidossa eri paikoissa ja päiväkodissa myös. Aina olin se hiljaisin ja ujoin. Itse ajattelen, että ujous on minulle osa luonnetta, eikä päiväkoti sitä ainakaan helpottanut. Pahensi paremminkin, olo oli turvaton ja yksinäinen. Ehkä turvallinen kotihoito varhaisvuosina olisi ollut minulle se parempi vaihtoehto...?

Kerron siis kaverille, että hän on valehtelija :)

Ja mun muksujen päiväkotiryhmissä ei ole koskaan ollut yli 20 lasta...saatikka 14 lasta vain yhden aikuisen kanssa.

Epäilen, ettei tiedä lastesi päiväkodin arjesta puoliakaan.

Ovat ilmeisesti integroiduissa ryhmissä, koska lapsimäärät ovat noin pienet.

Turussa normaalissa päiväkotiryhmässä on 21 yli 3-vuotiasta ja 12 alle 3-vuotiasta. joskus muutama ylimääräinenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:

(ja vähemmän tätejä )

:o Jestas!
Täällä meidän kyläpahasen perhekerhossa on n.20 joka kerta, lapset mukaanlukien. :D

Ap: Mitä mieltä lapsesi itse on? Kaipaako hän enemmän kavereita, virikkeitä tms.? Jos riittää leikit kotona pikkusisaruksen kanssa (ja äitin), niin en näkis välttämätöntä syytä viedä hoitoon. Turhaan huolehdit sosiaalisista taidoista, kerhot on hyvä apu siihen. :)

En oikein tiedä kaipaako enemmän kavereita vai ei. Ei ole sen suuntaisia toiveita ääneen sanonut, mutta on kyllä aina ihan innoissaan kun joku kaveri tulee kylään.

Meillä on muuten kerhoryhmässä 12 lasta ja yksi ohjaaja.

Mulla on sosiaaliset lapset, jotka eivät ole olleet päiväkodissa minuuttiakaan kauempaa kuin on ollut mun työni takia pakko. Itse olen saanut elää lapsuuteni kotihoidossa ja siitä huolimatta olen tullut aina ihan hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa. Jopa niiden, jotka ovat tavalla tai toisella ärsyttäviä.

Miksi näin on käynyt johtuu varmasti siitä, että kotihoidostani huolimatta - ja lasteni mahdollisimman paljon kotihoidossa olosta huolimatta - emme ole olleet yksin. Olemme asuneet alueilla, joissa on muitakin lapsia. Esikoiseni parhaat kaverit olivatkin ennen yläasteikää nimenomaan naapurin lapsia, ei koulu- tai päiväkotikavereita. Kuopuksella tosin on paras kaveri ollut jo 15 vuoden ajan sama poika, päiväkotiajoilta.

Tiedän olevani vanha kalkkis, mutta pidän rikkautena sitä, että lapset saavat leikkiä ja touhuta ilman, että joku aikuinen on aina vieressä. Ja nyt en tosin tarkoita 4-vuotiasta vaan esim eskari-ikäistä. Oman pihan porukassa lapset opettavat toinen toisiaan erilaisten konfliktien ratkaisemisessa. Mutta jos asuu alueelle, jossa muita lapsia ei ole, niin sitten on varmaan hyvä miettiä, missä lapsi saa olla muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Luojan kiitos itse en pidä lasten kehityksessä tärkeimpänä sitä kuinka helposti sopeutuu päivähoitoon. Ei normaali taaperoiän ylittänyt sinne kuulukaan helposti sujahtaa. Kaikelle uudelle on aina annettava sopeutumsiaikansa.

Yhteistyössä