Olin teiniäiti! Lapseni elämä:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TeenMom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulostaa siltä, että Viljalla hyvä lapsuus.
Itse aloitin odottaa esikoistani kun olin 17 enkä ole koskaan harmitellut sitä.

Esikoinen nyt 28 vuotias, AMK:sta valmistunut yrittäjä, pitkässä liitossa, kahden lapsen äiti, joka harrastaa mm. zumbaa ja talonsa tuunausta. En usko, että on mitään nuoren äidin lapsena menettänyt - mutta ehkä jotain lisää jopa saanut.

:)

Ihan kivan kuuloset kulissit, toivottavasti myös henkinen puoli on kunnossa.

Onhan se ihan selviö, että osa teinivanhemmista pärjää loistavasti, toivottavasti kukaan ei ole niin typerä, että olettaa asioiden menevän tietyllä tavalla KAIKILLA tietyn ikäisillä.

Ja voi v**u et mua v**uttaa tää ainainen naisten arvostelu, on niillä teiniäitien lapsilla isätkin!
Ja yleensäkin aivan sama mistä on kyse, niin negatiivisessa mielessä keskitetään huomio naisiin ja tyttöihin.

• Tykkää
Reactions: Lex ja Mummeliisa
Ei koulutusta, ei työpaikkaa, ei varmasti säästöjä noin monen kotiäitivuoden jäljiltä.

Mitä jos mies jättää sinut huomenna?
Ei koulutusta, ei säästöjä, töitä saat korkeintaan kaupan kassalta, alkuun palkkaa käteen ehkä 1100-1200e /kk.

Nyt järki käteen ja koulun penkille, heti.

Onhan se ihan selviö, että osa teinivanhemmista pärjää loistavasti, toivottavasti kukaan ei ole niin typerä, että olettaa asioiden menevän tietyllä tavalla KAIKILLA tietyn ikäisillä.

Ja voi v**u et mua v**uttaa tää ainainen naisten arvostelu, on niillä teiniäitien lapsilla isätkin!
Ja yleensäkin aivan sama mistä on kyse, niin negatiivisessa mielessä keskitetään huomio naisiin ja tyttöihin.

Eihän sinunkaan lapsella ole isä kuvioissa?
Enkä tarkoita vittuilla, vaan totuus on että monen teiniäidin isä ei ole maisemissa/olemassa lapselle.

Olen totaalisen samaa mieltä. Hullua keskittyä vain ja ainoastaan äitien pärjäämisiin. Lapsilla on pääsääntöisesti isäkin ja isä ihan samalla lailla vastuussa lapsistaan kuin äitikin.

:)

[QUOTE="vieras";27234554]Eihän sinunkaan lapsella ole isä kuvioissa?
Enkä tarkoita vittuilla, vaan totuus on että monen teiniäidin isä ei ole maisemissa/olemassa lapselle.[/QUOTE]

Mä taas tiedän monta teininä lasten saanutta joiden lasten isä on kyllä olemas lapsille vaikka olisi jo erottu. Ei kaikki eroa puolison lisäksi lapsista.

Mut jotkut laskee teiniäidin lapseksi koska äiti täytti päivä ennen mun syntymää 19v. Vanhemmat eros ku mä olin 18v. Isä on edelleen kuviois, just viimeks eilen puhuttiin puhelimes. Ei meillä kumpikaa vanhemmista lapsistaan eronnu vaan puolisosta.

Jännä juttu, että tässä ketjussa negatiivisesti ap:hen suhtautuvat, ovat olevinaan niitä itse niitä "fiksumpia" ja "kypsempiä" aivan selvästi, mutta viestien sisältö kertoo puolestaan ihan toista, puuttuu täysin avarakatseisuus, suvaitsevaisuus, ymmärrys, ja hyväksyntä, puhumattakaan siitä että voisi vähän kehaista, että hienosti olet pärjännyt ja hyvin tyttäresi ilmeisesti kasvattanut ap, olettaen että asiat ovat noin miten olet kirjoittanut! Opiskella ja työskennellä kyllä kerkeää kyllästymiseen saakka, lapset ovat sen sijaan pieniä vain kerran!!

Ja mä en ikinä ymmärrä,että miks joku tulee aina kysymään tällästä...Mitä ite tekisit? Se on kuule aivan sama onko koulutusta vaiko ei,,silti se mies voi jättää ja kuolla..Tai ihan yhtälailla voit itekki kupsahtaa heti seuraavan nurkan takana..

Sillä on kuule perustavanlaatuinen ero, onko koulutusta vaiko ei! Jos meillä toinen kuolisi, niin ei joutuisi toinen rahojen kanssa kuseen, kun molemmilla on hyvä koulutus ja työpaikat. Ei tarvis juosta sossunluukulle ja stressata surussaan vielä rahojen vähyyden kanssa vaan sais tehdä surutyön rauhassa.

Kuulostaa siltä, että sulla ei sitä kolutusta taida olla kun et sitä tajua.

Mä en oikein ymmärtänyt koko aloituksen pointtia. Luin kärsivällisesti tekstiä eteenpäin ja odotin, että milloin se juttu oikein tulee. Ei tullut.

Ja ps. kalliit merkkituotteet ei tee kenestäkään hyvää äitiä. Enkä ymmärrä miten rattaiden lahjoittaminen siskolle mitenkään kuului mihinkään? Jos kerrot jotain diibadaapaa viestissäsi, niin avaisit niitä pointteja myös. Miten tämä liittyi mihinkään?

Mun mielestä vastuullisuutta on se, että ei eletä yli varojen. Jos ollaan köyhiä, niin silloin ei tuhlata rahaa tripp trappeihin, vaan ostetaan jotain edullisempaa. Se on viisasta ja vastuullista. Ymmärtää mihin ne omat varat riittää. Se lapsi kyllä istuu ikean syöttötuolissa ihan yhtä mieluusti.

[QUOTE="vieras";27234575]Sillä on kuule perustavanlaatuinen ero, onko koulutusta vaiko ei! Jos meillä toinen kuolisi, niin ei joutuisi toinen rahojen kanssa kuseen, kun molemmilla on hyvä koulutus ja työpaikat. Ei tarvis juosta sossunluukulle ja stressata surussaan vielä rahojen vähyyden kanssa vaan sais tehdä surutyön rauhassa.

Kuulostaa siltä, että sulla ei sitä kolutusta taida olla kun et sitä tajua.[/QUOTE]

Että ihan kommentin perusteella päätellään onko koulutusta..Sellanen löytyy,,valmistunu siitä 12 vuotta sitten. Sen jälkeen tehny tosin eli alan töitä. Miksi ja mitä ei kuulu sulle taikka kellekkään muullekkaan täällä palstalla..Saati,että mikä on tuo koulutus josta oon valmistunu.

[QUOTE="vieras";27234554]Eihän sinunkaan lapsella ole isä kuvioissa?
Enkä tarkoita vittuilla, vaan totuus on että monen teiniäidin isä ei ole maisemissa/olemassa lapselle.[/QUOTE]

Olen ainoa tietämäni, vaikka lukuisia teinivanhempia tiedänkin.

Tilastollisesti voi olla, että teiniäidit ovat useammin yksinhuoltajia, mutta pointtini olikin, etten ymmärrä äitien syyllistämistä asiasta.
Loogisemmalta kuulostaisi syyllistää selkärangattomia vanhempia jotka pakenevat paikalta kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, eli tässä tapauksessa isää.

En tosin usko, että syyllistäminen mitään hedelmää kantaa, mutta täytyy muistaa, että harva teiniäiti(kään) yksin on raskaaksi hankkiutunut.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";27234574]Jännä juttu, että tässä ketjussa negatiivisesti ap:hen suhtautuvat, ovat olevinaan niitä itse niitä "fiksumpia" ja "kypsempiä" aivan selvästi, mutta viestien sisältö kertoo puolestaan ihan toista, puuttuu täysin avarakatseisuus, suvaitsevaisuus, ymmärrys, ja hyväksyntä, puhumattakaan siitä että voisi vähän kehaista, että hienosti olet pärjännyt ja hyvin tyttäresi ilmeisesti kasvattanut ap, olettaen että asiat ovat noin miten olet kirjoittanut! Opiskella ja työskennellä kyllä kerkeää kyllästymiseen saakka, lapset ovat sen sijaan pieniä vain kerran!![/QUOTE]

Peesi tälle..ap on nuori ja kerkiää viel monia vuosia olla työelämässä. Mutt näinhän se menee,,monen mielestä ensin pitää hankkia ura,hurjasti rahaa säästöön ja sitte ne lapset ettei vaan jää tyhjän päälle ja sossun asiakkaaksi,jos se mies yhtäkkiä päättää lähteä tai kuolla.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Teen mom, kirjoituksestasi tuli hyvä mieli! Minusta olet ollut hyvin nuoreksi todella järkevä ja vastuullinen sekä tehnyt todella hyviä valintoja. Kunpa useampi vanhempikin äiti olisi kuten sinä. Samoin miehesi on nuoresta iästään huolimatta ollut fiksu ja vastuullinen, ottaa jo noin nuorena vastuun perheestään kun moni vanhempikaan ei halua tai kykene.

Kotiäitinä saa kukin olla niin kauan kuin se on mahdollista ja perhe sitä haluaa, se ei kuulu muille. Huomaa että jotkut ovat siitä jopa kateellisia kun pitää ostaa velaksi kaiken maailman härpäkkeet (jotka eivät muuten tee perhettä ja lapsia onnellisiksi millään tavalla, tiedän hyvin kokemuksesta) ja sitten mieluummin keskitytään niiden turhien tavaroiden maksamiseen kuin lasten kanssa olemiseen.

Opiskella voi milloin tahansa ja töitä kyllä ehtii tekemään. On todella kunnioitettavaa että olet ollut lapsesi kanssa kotona noin pitkään, sanokoot muut mitä hyvänsä. Olen onnellinen puolestanne ja toivon teille ja Viljalle kaikkea hyvää! :)

[QUOTE="vieras";27234550]Ei koulutusta, ei työpaikkaa, ei varmasti säästöjä noin monen kotiäitivuoden jäljiltä.

Mitä jos mies jättää sinut huomenna?
Ei koulutusta, ei säästöjä, töitä saat korkeintaan kaupan kassalta, alkuun palkkaa käteen ehkä 1100-1200e /kk.

Nyt järki käteen ja koulun penkille, heti.[/QUOTE]

Itse toimin 7 vuotta kotiäitinä, kaikkiaan kolmen lapsen kanssa.
Erottuani 2006 sain töitä lähes välittömästi. Palkkani oli noin 3000e/kk.
Muutamassa vuodessa olen saanut aika vapaasti valita työni, jokusen kerran olen työnantajaakin vaihtanut "paremman perässä", esimiehenä jo pitkään..Samalla olen saanut kaksi lasta lisää, nytkin olen vanhempainvapaalla.
En nyt väitä, että se kaikille olisi niin helppoa, mutta et sinäkään voi väittää ettäkö olisi mahdottomuus ponnistaa kotiäitiydestä asialliseen työelämään.

Hyvä, että elämä on sekä lapsella että vanhemmilla sujunut hienosti.

Enkä mä ihan ymmärrä miksi pitäs kokoajan elää ihme peloissa että jotain pahaa sattuukin. Asioilla on tapana järjestyä aina jotenkin niin parempi vaan nauttia hyvistä ajoista ja murehtia sitten murheen iskiessä tielle. Ap on vieläkin nuori niin ehtii kyllä opiskella ja hankkia työn. Ei elämässä mun nähdäkseni ole mitään oikeeta ja väärää järjestystä mennä näitä juttuja.

Elämän kunnoitettavin työ ON omien lasten kanssa oleminen, se kantaa hedelmää pitkälle, ihan jo lapsen psykologisen kehityksen kannaltakin (lue kenen tahansa psykologin näkemyksiä asiasta, tai opiskele itse yhteiskuntatieteitä, senkin vielä kerkeät hyvin ikäsi puolesta, eikä tule edes lainkaan kiire). Muutenkin olet pärjännyt hienosti ap, peukut pystyyn täältäkin, jätä kateelliset omaan arvoonsa!

[QUOTE="vieras";27234574]Jännä juttu, että tässä ketjussa negatiivisesti ap:hen suhtautuvat, ovat olevinaan niitä itse niitä "fiksumpia" ja "kypsempiä" aivan selvästi, mutta viestien sisältö kertoo puolestaan ihan toista, puuttuu täysin avarakatseisuus, suvaitsevaisuus, ymmärrys, ja hyväksyntä, puhumattakaan siitä että voisi vähän kehaista, että hienosti olet pärjännyt ja hyvin tyttäresi ilmeisesti kasvattanut ap, olettaen että asiat ovat noin miten olet kirjoittanut! Opiskella ja työskennellä kyllä kerkeää kyllästymiseen saakka, lapset ovat sen sijaan pieniä vain kerran!![/QUOTE]

No ehkä meitä fiksumpia kyllästyttää maksaa toisten vuosikausien kotonalorvimiset ilman ammattia ja koulutusta, ever thought about that?

Tämmösellä perusteella,jokaikinen jolla ei ole sitä työkokemusta on vaikeus saada työtä..

Mitäpä luulet..Millä sitä työkokemusta saa,just sitä mitä ei siellä koulunpenkillä opita?

Niinhän se on, mutta jos 22-23v lähtee vasta opiskelemaan, valmistuu 25-26v aikaisintaan? Monet oman ikäiset siinä vaiheessa jo jopa 6-7v ollut työelämässä..

Ja tuntuu että aikuispuolelle (epäilen että tuon ikäinen eri elämäntilanteessa oleva ei koe mielekkääksi opiskella 15-16-vuotiaiden kanssa) kun hakee opiskelemaan niin siellä vaikuttaa pitkälti se mitä olet aijemmin tehnyt/ollut tekemättä.