Olisitko tehnyt lastensuojeluilmoituksen tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jäi vaivaamaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jäi vaivaamaan

Vieras
Asia on jäänyt vaivaamaan minua ja en tiedä, olisiko pitänyt toimia vai ei...

Kuukausi takaperin sain kahdeksan aikaan aamulla eräältä ystävältäni puhelun. Nainen oli kännissä ja itki, että pelkää miestään. Kävi ilmi, että molemmat olivat humalassa ja riitelivät siellä.

Nainen on muuttanut vuosia sitten 300 km päähän, eikä olla tavattu kovin usein viime vuosina, enkä tunne hänen miestään ollenkaan. Yritin siinä selvitellä tilannetta ja kun aikamme juteltiin, alkoi nainen perua puheitaan, että ei oikeasti pelkää ja on vaan tullut juotua jne.. Sitten tuli ilmi, että perheen lapset on kotona.

Tässä vaiheessa huolestuin, heillä on teini-ikäinen poika, ekaluokkalainen tyttö ja 3 kk ikäinen vauva. Aloin tenttaamaan, että kuka sitä vauvaa hoitaa, kun molemmat olette kännissä.

Tässä vaiheessa mies tuli puhelimeen ja vaikka oli humalassa, vakuutteli minulle, että hän kyllä hoitaa vauvan, herää, kun vauva herää ja kuivittaa ja ruokkii... hän kuulosti rauhalliselle ja vakuuttavalle, vaikka kännissä olikin.

Puhelu loppui, enkä tehnyt asialle mitään. Jälkeenpäin tuli vain naamakirjan kautta viesti ystävältäni, että ei pitäis ottaa viinaa, kun aina tulee riitaa. Vastasin, että ei pitäis ottaa viinaa, kun on vauva talossa. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.

Mua on jäänyt vaivaamaan tuo tapaus. Olisko silloin pitänyt yrittää soittaa lastensuojeluun? En tiedä heidän elämästään paljoa, mies käy töissä, joten oletan, että ryyppääminen sijoittuu viikonloppuihin ja muuten eletään normaalia perhe-elämää.

Säälittää nuo lapset... kaikilla lapsilla on eri isä, tälle äitille on aina alko maistunut, miehet vaihtuneet, eikä hän ole ollut mikään maailman huolehtivaisin äiti.

Äsh. Vaivaa asia. Kiitos kun sain purkautua.

Olisitko sinä soittanut sossuille?

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Olisin ilmoittanut. Ehdottomasti.

No näin mustakin tuntuu näin jälkikäteen ajateltuna. Hitto kun sitä on tällainen nössö ja arka sekaantuun toisten asioihin. Mutta itsehän tää mun ystävä sekoitti mut asiaan soittamalla mulle...?

Nyt taitaa kyllä olla jo myöhäistä, eikä tämä henkilö varmasti enää mulle soita vastaavassa tilanteessa, kun aloin tenttaamaan siitä vauvasta ja kuka sitä hoitaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Olisin ilmoittanut. Ehdottomasti.

No näin mustakin tuntuu näin jälkikäteen ajateltuna. Hitto kun sitä on tällainen nössö ja arka sekaantuun toisten asioihin. Mutta itsehän tää mun ystävä sekoitti mut asiaan soittamalla mulle...?

Nyt taitaa kyllä olla jo myöhäistä, eikä tämä henkilö varmasti enää mulle soita vastaavassa tilanteessa, kun aloin tenttaamaan siitä vauvasta ja kuka sitä hoitaa...

voit tehdä vieläkin ilmoituksen....

Pystyykö ilmoituksen tekemään nimettömänä? Kun siitä täällä usein väitellään.... En vaan haluais, että heille tulee tietoon, että minä olen ilmoituksen tekijä.

Ja jotenkin suututtaa tuo ihminen. Mitä hittoa niitä lapsia pitää pukata, kun ei kuitenkaan pysty olemaan juomatta. Jos ihminen on vielä 8 aikaan aamulla kännissä ja hereillä, on sitä viinaa kiskottu melkoisia määriä.

Pystyykö ilmoituksen tekemään nimettömänä? Kun siitä täällä usein väitellään.... En vaan haluais, että heille tulee tietoon, että minä olen ilmoituksen tekijä.

Kyllä voi tehdä. Tälläsessä tilanteessa olisi vaan hyvä kertoa koko tarina, ei sossun tarvitse sitä vissiin kertoa sitten ´perheelle. Soita ja kysele miten homma toimii..

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

voit tehdä nimettömänä.

mutta nimi tulee heille tietoon kuka on ilmoituksen tehnyt

Alkuperäinen kirjoittaja bbs:
no en kyllä olis tehnyt. vittu joka asiasta joku on tekemässä ilmoitusta.

Eiköhän se ole niiden viranomaisten päätös oliko aiheellinen ilmoitus vai ei?

Ja ap, kyllä, minäkin olisin tehnyt ilmoituksen.

No ei tule, jos ei kerro. Kysyvät sitä kyllä, mutta eivät voi pakottaa kertomaan.

Kun aina itketään sitä että lastensuojelu puuttuu liiaan myöhään, niin näistähän se johtuu. Kun kukaan ei kerro vaikka tietää, ja sitten esim. lapsen oireilu koulussa vasta saa aikaan jotain. Ja silloin asiat ovat jo tosi perseellään.

Pistää kylä vihaksi, että itsekin äiti-ihminen ajattelee että eihän sitä nyt. Empatia ei taida riittää ihan niin pitkälle että ajattelisi vaikka sen puolustuskyvyttömän vauvan tilannetta. :(

Tee vaan ilmoitus, mä ainakin tekisin (toisaalta helppo sanoa...). Saatpahan asian ainakin pois omalta mieleltäsi. Asiantuntijat tekevät sitten oman arvionsa.

Olet hyvä ystävä, pidät huolta vauvasta ja muistakin heidän lapsistaan!

Osaako joku kertoa, mitä seurauksia ilmoituksesta perheelle on? Nuo isommat ovat joutuneet jo kokemaan melko rikkinäisen lapsuuden, kun äiti on muuttanut usein, aina uuden miehen luo asumaan, isäpuolet ovat vaihtuneet tiheään. Mietin vain, että olisiko ilmoituksellä lasten kannalta pelkästään hyviä puolia... rakastavat taatusti äitiään eniten maailmassa. Entä jos lapset otetaan pois?

Perheen tilanne tarkistetaan, tarjotaan apua. Aina pyritään siihen että lapset pysyisivät vanhemmillaan.
Yleensä tarjotaan esim. perhetyöntekijän käyntejä, ohjataan vanhempia hoitoon jos sitä tarvitsevat.
Näin käytännössä ajateltuna voisi kuvitella ettei siitä nyt haittaa olisi, jos tilanne on kotona todella huono niin lasten on parempikin sitten päästä pois.
Mutta siis huostaanotto on aina viimeinen ratkaisu.

Meilläkin laspuudessa vanhemmat joivat viikonloppuisin ja riitelivät, joskus piti poliisia soittaa, kun isä ryhtyi liian uhkaavaksi äitiä kohtaan. Tai sitten saatiin naapurilta apua, tai isän äidiltä, joka asui kanssa lähellä.

Mutta lapsuus oli silti onnellinen, olihan ne normaalit arkipäivät ja sisarukset ympärillä ym. Maailman kamalin asia olisi silloin ollut, jos sossun tädit ois vielä ruvenneet kyttäämään ja pahimmassa tapauksessa vieneet kotoa pois :O

Siinä mielessä siis vaikea asia. Tämä lapsen näkökulmasta.

EHDOTON velvollisuutesi on ilmoittaa lastensuojeluun. Voit sen tehdä vieläkin! Noita perheitä, joissa lapset joutuvat kärsimään vanhempien päihteiden ja riitelyn vuoksi on aivan liikaa, kun kukaan ei puutu. Tuo tapaus kuulostaa kyllä jo niin järkyttävälle, että itse en voisi elää itseni kanssa, jos en ilmoittaisi. :( Lapset kärsivät varmasti.

Tee vaan ilmoitus, ja mun mielestä on reilua että teet nimelläsi. Tuo juttu on sitäpaitsi sellainen, että sun pitäisi kertoa se lastensuojelulle niin kuin se on tapahtunut (siis että äiti soitti sulle aamulla päihtyneen kuuloisena ja isä oli myös päihtynyt). Et voi tehdä sellaista ilmoitusta, että hei, nuo vanhemmat ryyppäävät ja tappelevat aina, kun et sellaisesta oikeasti tiedä.

On mielestäni parempi että teet nimelläsi, ellei nuo tuttusi sitten ole jotain psykopaatteja, tuskin ovat. Mutta on ihan perusteltua tehdä tuossa ilmoitus, voi olla että kaverisi sen ymmärtää jos selität. Ja jos ei ymmärrä, lasten etu on silti tärkeämpi.

Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Tee vaan ilmoitus, ja mun mielestä on reilua että teet nimelläsi. Tuo juttu on sitäpaitsi sellainen, että sun pitäisi kertoa se lastensuojelulle niin kuin se on tapahtunut (siis että äiti soitti sulle aamulla päihtyneen kuuloisena ja isä oli myös päihtynyt). Et voi tehdä sellaista ilmoitusta, että hei, nuo vanhemmat ryyppäävät ja tappelevat aina, kun et sellaisesta oikeasti tiedä.

On mielestäni parempi että teet nimelläsi, ellei nuo tuttusi sitten ole jotain psykopaatteja, tuskin ovat. Mutta on ihan perusteltua tehdä tuossa ilmoitus, voi olla että kaverisi sen ymmärtää jos selität. Ja jos ei ymmärrä, lasten etu on silti tärkeämpi.
Lisäys: siis tarkoitin nyt psykopaatilla jotain esim. väkivaltaista, jota tarvitsisi oikeasti pelätä :D

Alkuperäinen kirjoittaja mielikuva:

Kyllä voi tehdä. Tälläsessä tilanteessa olisi vaan hyvä kertoa koko tarina, ei sossun tarvitse sitä vissiin kertoa sitten ´perheelle. Soita ja kysele miten homma toimii..

no jos sillä on yhtään järkeä päässä osaa laskea yks yhteen kuka sen on tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Mutta lapsuus oli silti onnellinen, olihan ne normaalit arkipäivät ja sisarukset ympärillä ym. Maailman kamalin asia olisi silloin ollut, jos sossun tädit ois vielä ruvenneet kyttäämään ja pahimmassa tapauksessa vieneet kotoa pois :O .

No sullapa onkin tosi paljon kompetenssia. Koska oletat, että sossun tädit olisivat kytänneet, ts. olleet negatiivinen asia sinun elämässäsi, eväisit avun jotakin lapselta, joka tilanteesta et tiedä.

Jos edes olisi tollut joskus asiakkaana, voisin jotankin ymmärtää. Mut joo, mäkin ajattelen, että olis kauheeta oll ayh, niin onhan sen vuoksi jokaisen yh:n elämä aivan perseestä. Vaikken asiasta mitään tiedä. Huono vertaus, mutta ainakin yhtä tyhmä kuin omasi.

Vitsi kun teitäisille, miten moni perhe (ja lapsi) hyötyy lastensuojelusta. Eihan niitä juttuja tietenkään tule mihinkään lehteen, kun ei siitä saa raflaavaa otsikkoa. "Perhe pääsi takaisin jaloilleen lastensuojelun avulla".

Mut joom jatka ihmeessä sellaisten asioiden mustamaalaamista, mistä et mitään tiedä. Se on ainakin helppoa, kun ei tarvitse vaivata päätään tyhmillä tosiaioilla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nainen:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

voit tehdä nimettömänä.

mutta nimi tulee heille tietoon kuka on ilmoituksen tehnyt

Täytyy olla painava syy, että perhe ei saa tietää ilmoittajan nimeä (tai yleensäkin sille, että ottaisivat vastaan ilmoituksen ilman nimeä). Ihmettelen, jos lähdet sille linjalle, että et halua tietoon sitä, kuka on ilmoittaja. Ei lastensuojeluilmoitukset ole leikin asia (kuten ei lasten hoitaminen humalassakaan, josta ilmoitusta olisit tekemässä) ja minusta on kohtuullista perheelle tietää kuka ilmoituksen teki. Tällä palstalla vastataan käytännössä katsoen lähes aina, että tee lastensuojeluilmoitus miettimättä sen enempää vaikutuksia.

Yhteistyössä