Olkaa onnellisia auttavavista ihmisistä ympärillä! Sisältää tilityksen "yksinäisyydestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sissi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sissi"

Vieras
No niin, jos synnytystä ei lasketa olen viimeksi ollut mieheni kanssa missään kaksin 5 vuotta sitten. Olen ollut itse vapaalla viimeksi 3 vuotta sitten, tarkoittaen sitä etten ole ollut edes lääkärissä yksin tänä aikana.

Meillä on 2 mummua, ei edes vanhoja mutta toisesta ei ole lasta vahtimaan ja toinen on vahvasti sitä mieltä että lapset kasvatetaan täysin itse ( hoitaa kyllä mieheni siskojen lapsia joten tämän voisi kai ymmärtää niin että oman äitini pitäisi olla se joka lapsia vahtii) .

Mieheni on täysin kiinni yrityksessään. On kyllä lasten kanssa ja rakastaa heitä, mutta toki kotonakin on asioita joita pitää hoitaa kun mies kerkeää lasten kanssa olemaan.

Rakastan miestäni, rakastan lapsiani ja lähtökohtaisesti olen hyvin tyytyväinen elämääni ja rakastan arkeani.

Mutta ajoittain tuntuu siltä että tukehdun kun elämässä ei ole enää mitään minua ja minun omaa, menetänkö loppuviimeksi rippeetkin itsestäni?

En ehkä ajatellut tilanteen muuttuvan oman firman mukana näin rajusti. Miehen yrityksen takia olen kotiäitinä koska olisi lähes mahdotonta hoitaa arjen pyöritys ja 3 vuorotyö mikä minua olisi odottanut, irtisanouduin ja hyvästelin työnikin perheen takia.

Ystävät ovat hävinneet tämän kaiken myötä. Täällä päin minulla ei ole kuin mieheni sukulaisia ja minä kyllä saan tuta olevani ulkopuolinen kaikin osin, olen yrittänyt olla ystävällinen ja auttaa. Miehen siskot hoitavat puolin ja toisin lapsiaan.
Täällä päin ei ole lastenhoitopalveluita, onneksi on kerho jossa alle kouluikäisemme käy ja näkee kolme kertaa viikossa ikäisiään.

Lapset ovat onneksi hyvin ulospäinsuuntautuneita ja iloisia. Kavereita meillä käy kouluikäisillä lapsilla, mutta ei juuri muita vieraita.

On tämä elämä niin yksinäistä enkä varmaan edes osaisi luoda mitään suhdetta kehenkään enää, joskushan lapset ovat vielä isoja. Mitä ihmettä sitten teen?

Sepä se kun ei ole sitä vahtijaa lapsille edes että gyntsälle pääsis ja sinnekin on pitänyt mennä, en vain viitsisi lapsia mukaan ottaa... Patti tilanne jonka olen ajatellut olevan nyt sitten ohimenevää, muutama hassu 4-6 vuotta ja olen taas vapaampi vaikka sitten käymään lenkillä edes. Eihän se ole aikuisen elämässä pitkä aika edes, joten turhaa kai tämä tällänen mietiskely edes.

Voi miten mielelläni vastaisin empaattisesti, mutta muistan millaista oli elää monet vuodet yksinhuoltajana... Ei ollut tukiverkkoa, ei puolisoa jakamassa iloja/suruja enkä tuntenut ketään muuta yksinhuoltajaa. Olin kummajainen pienessä kyläyhteisössä. Sinulla on sentään mies, joka tekee työtä ja ansaitsee rahaa perheensä eteen. En osaa muuta neuvoa kuin menemään srk:n perhekerhoon ja hankkimaan itsellesi äitikavereita kahviseuraksi. Tai puistossa lyöttäydyt kivan äidin seuraan ja pyydät kahville. Ennen kaikkea kehoittaisin sinua olemaan kiitollinen noista kaikista hyvistä asioista, joita sinulla tällä hetkellä on.

Sepä se kun ei ole sitä vahtijaa lapsille edes että gyntsälle pääsis ja sinnekin on pitänyt mennä, en vain viitsisi lapsia mukaan ottaa... Patti tilanne jonka olen ajatellut olevan nyt sitten ohimenevää, muutama hassu 4-6 vuotta ja olen taas vapaampi vaikka sitten käymään lenkillä edes. Eihän se ole aikuisen elämässä pitkä aika edes, joten turhaa kai tämä tällänen mietiskely edes.

Eihän se nyt oikeesti niin mene, että sä oot duunissa 24/7. :D

Teidän pitää laittaa prioriteetit kohdalleen. Ihan vamasti saatte järkättyä sulle vakkari ajan sieltä firman kalenterista. Tai sit viet lapset päiväkotiin puolipäiväiseksi ja tai kokonaan ja menet töihin.

Siis normaalit kunnon mummot ja läheiset ovat rikkaus jota kannattaa arvostaa ja pitää arvossaan eikä suinkaan itsestään selvyytenä. Mummot, papat, tädit, sedät jne ovat rikkaus sinulle ja lapsille.

Oman mieheni työajat ovat siis niin vaihtelevat etten voi aloittaa mitään tiettyyn aikaan olevaa.

No itse aloitin lenkkeilyn lapsen ollessa 6-vuotias. Tuolloin ajattelin, että hän pystyy noin puoli tuntia olemaan yksin kotona. Sitä ennen -ei mitään ns. omaa. Tuo sinun tilanne kuulostaa ihan normilta.

Meidän päiväkodissa ei olisi ollut yövuoroille hoitoa, kukas ne lapset olisi hoitanut kun ei ole yöpaikkoja?

On minulla on mies ja kirjoitinhan että rakastan miestäni ja lapsiani ja olen perustyytyväinen elämääni kyllä, en valita.

Mutta olisihan se ihana kun olisi oikein kunnon mummola lapsilla ja paikka mihin olisi aina tervetullut ja muitakin jotka jakaisivat tätä elämää.

Eikö lapsilla ole edes aikuisa kummeja tai "kummeja", ketkä kävisivät kylässä?
Kyllä se on niin, että syitähän riittää aina, jos oikein etsii muttei auta muu kuin ryhtyä tuumasta toimeen.
Eli, mars etsimään ystävää vaikka niistä kerholaisten vanhemmista.

Asun siis hyvin pienessä kylässä, ihan lähellä asuu vain vanhempia ihmisiä joita näkee postilaatikolla.
Voisin luetella 1000 asiaa joista olen onnellinen. Lapsilla on kummeja, sukulaisia, omaa tätiä ja setää ja serkkuja. Näemme kyllä synttäreillä ja korttia laitetaan.
Perhekerhoakaan ei meillä päin ole, on vain tämä lasten oma. Kyllä se rupee oleen jo omasta päästä kiinni, olen minä yrittänyt.

Mutta pääpointti on kuitenkin ihan ne oikeat läheiset, siis pitäkää niistä kiinni ja muistakaa sanoa että välitätte ja muistakaa arvostaa heidän tarjoamaa apua!
Itsellänikin on ollut sisko, paras ystäväni, hän nukkui pois.