Ollaanko me outoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun meillä ei mennä toisten tavaroille luvatta, ei perheenjäsenet eikä vieraat, ja kylässä lapset istuvat kiltisti, ja leikkiä saa ja katsella toisten tavaroita, jos kysyy luvan.

Meillä ei edes sisarukset leiki toistensa leluilla kysymättä lupaa.

Tuntuu, että meillä käyvät suuttuvat mielessään, kun lapset sanovat heidän pienokaisilleen, että se on minun. ja ottavat pois. Antaisivat kyllä heti, jos lupa kysytään.

Minä en pitäisi siitä, jos meille tulisi vieraita, jotka menisivät minun kaapeille, korurasioille, tai keittiön kaappeja katselemaan, kysymättä lupaa. En ymmärrä, miksi lasten pitäisi sallia se.

Meillä lisäksi se tilanne, että lapsilla ei ole omia huoneita, eli jos jollakin on kaveri, ei oikein saisi mennä koskemaan joka paikkaan kysymättä mihin koskee.

Meillä on käynyt perheitä, joissa taaperoiden ja isompien annetaan mennä ihan joka paikkaan, vaikka meillä lapset jo isompia, ja lelut ei todellakaan sovellu esim. taaperoille.

Toiset antavat myös esim. leikkipuistoissa lastensa leikkiä kaiklla tavaroilla kuin omillaan. Sitten esim. saatetaan jättää toisten tavaroita minne sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun meillä ei mennä toisten tavaroille luvatta, ei perheenjäsenet eikä vieraat, ja kylässä lapset istuvat kiltisti, ja leikkiä saa ja katsella toisten tavaroita, jos kysyy luvan.

Tuntuu, että meillä käyvät suuttuvat mielessään, kun lapset sanovat heidän pienokaisilleen, että se on minun. ja ottavat pois. Antaisivat kyllä heti, jos lupa kysytään.

Minä en pitäisi siitä, jos meille tulisi vieraita, jotka menisivät minun kaapeille, korurasioille, tai keittiön kaappeja katselemaan, kysymättä lupaa. En ymmärrä, miksi lasten pitäisi sallia se.

Meillä lisäksi se tilanne, että lapsilla ei ole omia huoneita, eli jos jollakin on kaveri, ei oikein saisi mennä koskemaan joka paikkaan kysymättä mihin koskee.

Meillä on käynyt perheitä, joissa taaperoiden ja isompien annetaan mennä ihan joka paikkaan, vaikka meillä lapset jo isompia, ja lelut ei todellakaan sovellu esim. taaperoille.

Toiset antavat myös esim. leikkipuistoissa lastensa leikkiä kaiklla tavaroilla kuin omillaan. Sitten esim. saatetaan jättää toisten tavaroita minne sattuu.

tuota kohtaa en ihan tajunnut. Kai opetat lapsillesi että toisen kädestä ei saa ottaa? JA jos lelut ja tavarat ovat esillä esim. lattialla niin on se vähän outoa että niihin ei saa kukaan koskea.

No kyllä meilläkin omat romppeet on, mutta se meneekö sana aina perille on toinen juttu, mutta ei meidänkään muksut mene toisten kotona luvatta tavaroihin koskemaan, myöskään ulkona ei leikitä toisten leluilla, kun omatkin on mukana, toki jos lupa annetaan niin sitten. Mua ainakin ärsyttää kun toiset tulevat leikkipaikoille ilman mitään lappareita tms ja olettavat, että toisten tavarat on myös heidänkin käytettävissä ihan ilman mitään kysymisiä.
Joten ette ole ihan niin outoja kuin luulet :whistle:

Aika outoja olette.
Ymmärrän sen ettei vieraat saa mennä kaapeille jne.
Mutta lapset on asia erikseen, kyylä lasten pitää saada leikkiä kylässä tai omien sisarusten leluilla ilman lupaa, ei tietenkään voi ottaa toisen kädestä eikä toisen leikeistä..

Mua ahdistaisi teidän lainen käytös, vaikka ette te nyt erityisen outoja ole, mutta elämä voi olla helpompaa ja rennompaakin. Tietenkään ei toisten kaapeille mennä, mutta esillä olevat esineet ovat kaikille sallittuja, toki jokaine vahtii (toivottavasti) taaperoitaan, ettei taaperot hajota vahingossa tavaroita.

Mutta en pidä pahaksi, jos esim. vieraani katsoo hyllystä kirjoja tai tutkii käsin koriste-esinettä. Miksi lapset eivät saisi leluilla leikkiä, jotka ovat näkösällä, en käsitä...

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mua ahdistaisi teidän lainen käytös, vaikka ette te nyt erityisen outoja ole, mutta elämä voi olla helpompaa ja rennompaakin. Tietenkään ei toisten kaapeille mennä, mutta esillä olevat esineet ovat kaikille sallittuja, toki jokaine vahtii (toivottavasti) taaperoitaan, ettei taaperot hajota vahingossa tavaroita.

Mutta en pidä pahaksi, jos esim. vieraani katsoo hyllystä kirjoja tai tutkii käsin koriste-esinettä. Miksi lapset eivät saisi leluilla leikkiä, jotka ovat näkösällä, en käsitä...

tai kysyä lupaa joka lelun ottamiseen? jotenkin hmmm..
no, kukin tavallaan.

No tietyissä asioissa oon samaa mieltä, en tykkää et kylässä olevat muksut ropeltaa joka paikan, ilman kenenkään lupia, varsinkin kun vanhemmat ei puutu asioihin ollenkaan!Mutta
Yleensä esim. pienille on meillä etsitty sitten sopivia leluja tms. En kyllä oo niin kamalan tiukkapipo, ja meillä lapset on joutunu jakamaan tavaroita/leluja sillom kun olivat pieniä!

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:

tuota kohtaa en ihan tajunnut. Kai opetat lapsillesi että toisen kädestä ei saa ottaa? JA jos lelut ja tavarat ovat esillä esim. lattialla niin on se vähän outoa että niihin ei saa kukaan koskea.

Tuota samaa kohtaa minäkin ihmettelen, jos siis vieras lapsi poimii lelun käteensä jolla kukaan ei sillä hetkellä leiki, syöksyy omasi ottamaan sen hänen kädestään kuuluttaen sen olevan hänen? Jokaisesta lelusta on kysyttävä lupa lapsiltasi erikseen?

Meillä on halvat säilytysjutut. Esim ihan avohyllyt, eli kaikki ikään kuin näkösällä.
Meillä ei siis ole kaappeja paljonkaan. Onko niin, että jos ei ole investoinut kaappeihin, saa kaikkeen koskea toisen kotona?

No mein lapsi ei mene kylässä kaappeihin, eikä korurasioihin. Mutta jos perheessä lapsia ja lelut esillä ( hänen iälleen sopivat), niin en kyllä osaa ajatella, että lupa jokaisen lelun koskemiseen on kysyttävä.....

NO,vähän kuulostaa ap jäykältä...
"mun,mun ja mun".
Tuleeko lapsista sellasia....

Meilläkin lapsilla sellaiset lelut jotka on heille rakkaita eivätkä halua niitä muiden leikittäväksi,heillä on oma kaappi jossa niitä säilyttävät.Ja näihin omiin kaappeihin ei ole sisaruksilla sen enempää kuin vierailla lupaa mennä.

Mutta ne lelut jotka on laatikoissa ja hyllyillä,niillä saa kaikki leikkiä.
Ihan samoin kuin mulla itelläni,hyllyssä olevia kuvia voi katsoa vaikka kädessä,mutta mun henk koht kaappeihin ei kukaan mene.

Ja kyllä esim leikkipuistossa jaetaan tavarat,musta olis TOSi törkeetä jos meillä pussillinen leluja ja lapsi yksin niillä leikkisi.
Yleensä otetaan muutama ylimääräinen lapio juur siks että kaikilla ei ehkä ole mukana.Omasta lapsesta on kiva kun saa kaverin.
Vai siinäkö pitäis yksin leikkiä ja kattoa kun esim joku taapero itkee kun ei ees ymmärrä niiden olevan toisen.
Musta jakaminen on jotain vallan mainiota joka pitäsi ihan jokaiselle opettaa.

Niin isolle kuin pienellekin... :wave:

Meillä on halvat säilytysjutut. Esim ihan avohyllyt, eli kaikki ikään kuin näkösällä.
Meillä ei siis ole kaappeja paljonkaan. Onko niin, että jos ei ole investoinut kaappeihin, saa kaikkeen koskea toisen kotona?

Esim. annetaan taaperoiden koskea peleihin, jotka eivät sen ikäisille ole tarkoitettu. Kaikki vedetään hyllyiltä alas.

En ymmärrä ollenkaan nykyajan lasten käytöstä. Okei, sovitaan, että olemme tiukkapipoja. Meillä lapset todella tarkkoja tavaroistaan, kaikista huolehditaan. Ei hajojteta mitään. useissa perheissä olen huomannut, että lelut on vaan jossain isossa laatikossa, kaikki sekaisin. Ei välitetä mitään vaikka hajoavat, ostellaan vaan uusia.

Ja kyllä, oman tavaransa saa ottaa takaisin, jos se ilman lupaa on otettu. Tottakai.

Te kuulostatte....aika tylsiltä ja jäykiltä ihmisiltä :snotty:

Käytöstavat löytyy meiltäkin, mutta kotona aika iso osa tavaroista ovat meidän kaikkien käytössä, ihan lupia kyselemättä. Olemmehan perhe. Ja kun meille tulee vieraita, joilla on lapsia, niin meidän lapsille on itsestään selvää että kaverit saavat leikkiä heidän tavaroillaan. Kädestä ei saa ottaa, kukaan, vaan tavara pyydetään takaisin jos se on sellainen mihin toinen ei saisi koskea.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
"mun,mun ja mun".

Meilläkin lapsilla sellaiset lelut jotka on heille rakkaita eivätkä halua niitä muiden leikittäväksi,heillä on oma kaappi jossa niitä säilyttävät.Ja näihin omiin kaappeihin ei ole sisaruksilla sen enempää kuin vierailla lupaa mennä.

Ihan samoin kuin mulla itelläni,hyllyssä olevia kuvia voi katsoa vaikka kädessä,mutta mun henk koht kaappeihin ei kukaan mene.

Ja kyllä esim leikkipuistossa jaetaan tavarat,musta olis TOSi törkeetä jos meillä pussillinen leluja ja lapsi yksin niillä leikkisi.
Yleensä otetaan muutama ylimääräinen lapio juur siks että kaikilla ei ehkä ole mukana.Omasta lapsesta on kiva kun saa kaverin.
Vai siinäkö pitäis yksin leikkiä ja kattoa kun esim joku taapero itkee kun ei ees ymmärrä niiden olevan toisen.

siis kun meillä ei ole kaappeja leluille, ne ovat kaikki hyllyillä. eikö meidän lapsilla saa olla leluja sitten, joihin ei kosketa?

Ja kun tässä oli kyse siitä, että jos lupa kysytään, meidän lapset ovat AINA lainanneet, esim. puistoissa. Mutta heille on opetettu että aina kysytään lupa. Ja ottavat kiireesti pois, jos joku ottaa ilman lupaa.

Minusta taas on järkyttävän röyhkeää opettaa taaperolleen, että saaa ottaa toisten tavaroita luvatta.

Lapsi ei ole sama kuin aikuinen ja vanhempien kasvatuksesta huolimatta alspi voi koskea vieraassakin paikassa vaikka tavaraan johon kotona saa usein koskea. En mitenkään muiden lapsia arvostelisi siitä että koskee muiden tavaroihin. Lapset vasta oppivat ihmisten ilmoille ja heillä voi opista huolimatta yhä käydä arviointivirheitä siitä mitä saa tehdä. Sitähän varten lapsuus on niin pitkä että siinä on aikaa kasvaa ja oppia..

Kaikki mikä on esillä on ymmärrettävästi lapselle kiinnostavaa. Et voi mitenkään tuomita lasta, joka koskeen esille jätettyyn tavaraan. Se on täysin normaalia. En ihmettele että ihmiset ovat loukkaantuneet luonanne.

Oma vikanne jos kutsutte lapsia ja on avohyllyt.. Sori nyt vaan

SAA OTTAA TAKAISIN....siis vaan pois kädestä. Hmm....kyllä mä opetan omalle lapselle, ettei toisen kädestä oteta, vaan pyydetään, että hän antaisi. Minusta kovin "minäkeskeistä" tuo teidän tyyli...

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
"mun,mun ja mun".

siis kun meillä ei ole kaappeja leluille, ne ovat kaikki hyllyillä. eikö meidän lapsilla saa olla leluja sitten, joihin ei kosketa?

Ja kun tässä oli kyse siitä, että jos lupa kysytään, meidän lapset ovat AINA lainanneet, esim. puistoissa. Mutta heille on opetettu että aina kysytään lupa. Ja ottavat kiireesti pois, jos joku ottaa ilman lupaa.

Minusta taas on järkyttävän röyhkeää opettaa taaperolleen, että saaa ottaa toisten tavaroita luvatta.

Mua häiritsee tuo että "ottavat kiireesti pois"??
Apua...siis kädestäkö vievät?

Joo musta on fiksua kysyä lupa,mutta aina ei kaikki kysy.En koe sitä niin kamalana,mä sanon omalle lapselleni että jaetaan nä lelut,on kivaa saada kaveri.
En tee siitä numeroa.
Mutta kivaahan se olis,ja ite kysyn kyllä niin lapsen äidiltä kuin lapseltakin jos oma lapseni haluaa puistossa toisen lelun.Ja jos ei käy niin ei sitten.

Ja tuo hyllyasia...eikö voisi olla joku sellanen hylly tms jossa olis ne tärkeet lelut??
Mä nimittäin ymmärrän tuon että osa leluista on lapsille tärkeitä.Ja niitä vaalivat.Mutta että kaikki...
TUlee kaameeta kyttäämistä ja sitä mun,mun mun touhua.

Ja loput olis yhteisiä joilla kaikki saa leikkiä.
KOvin jäykkää jos sisarukset koko ajan leikkii joko omilla leluilla tai sitten kyselee ja kyselee jatkuvasti.... :/

Tä mun mielipide.

hohhoijjaa, kerrohan, ap, että mistä se pikkuinen taapero voi tietää että se peli mihin hän koskee ei ole hänen ikäiselleen tarkoitettu?????

No kato jos sille on OPETETTU niin sitten se tietää...
:headwall: :headwall: :headwall:

SAA OTTAA TAKAISIN....siis vaan pois kädestä. Hmm....kyllä mä opetan omalle lapselle, ettei toisen kädestä oteta, vaan pyydetään, että hän antaisi. Minusta kovin "minäkeskeistä" tuo teidän tyyli...

Hmm. Minun mielestä taas minäkeskeistä se, että kuvitellaan, että mikä on toisen on minun. (annetaan ottaa kysymättä lupaa esim. puistoissa)

Mutta eikä olisi parempi että ette enää kutsu teille näitä rasittavia taaperoita kylään jotka herra Jumala saattaisivat haluta leikkiä kyläpaikan leluilla? Tai jos tulevat kutsumatta kerrotte heille ettei käy.
Saisit sinäkin mielenrauhan, eikä lastesikaan tarvitsisi ikinä vahtia lelujaan ettei vaan kukaan niihin koske.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
hohhoijjaa, kerrohan, ap, että mistä se pikkuinen taapero voi tietää että se peli mihin hän koskee ei ole hänen ikäiselleen tarkoitettu?????

No kato jos sille on OPETETTU niin sitten se tietää...
:headwall: :headwall: :headwall:

ai no tietysti.....hmm, mun täytyy nyt lähteä mun taaperon kanssa kauppakierrokselle ja näyttää sille ihan läheltä kaikki ne pelit ja lelut mitkä ei oo tarkoitettu hänen ikäisilleen.

Taidat olla hieman yliherkkä tavaroiden suhteen. Oletko alunperin köyhästä perheestä kun koet noin tärkeäksi painottaa, sitä mikä kuuluu kenellekin?

On surullista opettaa lapselleenkin, että on tärkeää mikä kuuluu kenellekin ja että omaansa pitää noin hysteerisesti vartioida.

Mä koen tärkeämmäksi opettaa lapselle, että aina pitää jakaa lelujaan ja kaikkea muutakin. Meidän lapset ovat saaneet usein yhteisiä leluja ja on ihana nähdä kun osaavat sopia kumman vuoro on leikkiä sillä. Pidän myös tärkeänä, että lapset aina anatavat muiden leikkiä leluillaan -paljon!- kun tulevat kylään. Lasten pitää leikkiä vapautuneesti ja lelut on sitä varten. En koskaan vahtisi vieressä kuka koskee mihinkin kun on leikki lasten huoneessa menossa!

Meillä ei ole kyllä koskaan ollut ongelmaa lapsista. Jos lapsi sitten koskisikin johonkin johon ei pitäisi, sanon vain että sepä ei olekaan leikkimistä varten. En mitenkään kauhistele. Lapset on lapsia.

Hmm. Minun mielestä taas minäkeskeistä se, että kuvitellaan, että mikä on toisen on minun. (annetaan ottaa kysymättä lupaa esim. puistoissa)

EI SE PIENI LAPSI HERRANJESTAS AJATTELE ETTÄ TUOSSAPA ON TUON TOISEN LAPSEN LAPIO, OTANPA SEN, VAAN SE NÄKEE LAPION JA HALUAA LEIKKIÄ SILLÄ!!!!! Voi kiesus sun kanssas ap!