Ollaanko me outoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Te kuulostatte....aika tylsiltä ja jäykiltä ihmisiltä :snotty:

Käytöstavat löytyy meiltäkin, mutta kotona aika iso osa tavaroista ovat meidän kaikkien käytössä, ihan lupia kyselemättä. Olemmehan perhe. Ja kun meille tulee vieraita, joilla on lapsia, niin meidän lapsille on itsestään selvää että kaverit saavat leikkiä heidän tavaroillaan. Kädestä ei saa ottaa, kukaan, vaan tavara pyydetään takaisin jos se on sellainen mihin toinen ei saisi koskea.

Meillä myös näin. Ja minusta tuntuu oudolta jos lapset joutuvat kyläpaikassa istumaan vaan nätisti sohvalla, minusta se ei ole lapselle sopivaa, lapset on luotu leikkimään ja touhuamaan, käytöstavat kuitenkin huomioiden.

Olen kyllä kuullut, että muualla esim. Euroopassa vanhemmat ihmiset kun ovat käyneet, ihmettelevät, kun lapset istuvat nätisti ja käyttäytyvät, aivan toisin kuin suomessa.
Esim. ranskassa leikkikoulu alkaa 3-vuotiaana, eikä ole ongelmia lapsilla istua hiljaa tehden erilaisia juttuja, sii skoulumaisia juttuja. Ei siellä ole riehumista ulkona kuin ½ tuntia, ja loppupäivä ollaan ja istutaan hiljaa.

Ei suomessa pysty suurin osa edes koulussa käyttäytyä. Enkä ihmettele kun lukee teidän juttuja-.

Ehkä muutto Ranskaan olisi paikallaan teille!! ;) ;)

lapsuus on lapsuus...Onhan sitä 5 vuotiaita jossain maissa jo ns palkkatyössä...Ei kiitos.Ei meille.
Ei voi aatella että jossain on sitä ja tätä.
Ja toisissa maissa lapset tekee lapsia.10 veet on jo äitejä.
Sekö tekee asian oikeaks että jossain näitä tapauksia löytyy...
HALOO!!

lapsuus on muutenkin lyhyt.
Antakaa lasten leikkiä ja olla lapsia! :wave: :wave: :attn:

Olen kyllä kuullut, että muualla esim. Euroopassa vanhemmat ihmiset kun ovat käyneet, ihmettelevät, kun lapset istuvat nätisti ja käyttäytyvät, aivan toisin kuin suomessa.
Esim. ranskassa leikkikoulu alkaa 3-vuotiaana, eikä ole ongelmia lapsilla istua hiljaa tehden erilaisia juttuja, sii skoulumaisia juttuja. Ei siellä ole riehumista ulkona kuin ½ tuntia, ja loppupäivä ollaan ja istutaan hiljaa.

Ei suomessa pysty suurin osa edes koulussa käyttäytyä. Enkä ihmettele kun lukee teidän juttuja-.

Joopa joo.
Suurin osa mun tuntemista lapsista osaa kyllä käyttäytyä kun on tarvis. Osaavat istua paikallaan ja olla nätisti.
Avainsanana tuo KUN on tarvis. Vaikkapa kirkossa, konsertissa, elokuvissa, bussissa...
Jos mennään kylään lapsiperheen luo, ja lapset vaan istuu rivissä sohvalla ihan hissukseen, niin se on pelottavaa. Huolestuttavaa. Sillä normaali lapsi leikkii. Lapsen kuuluu leikkiä. Lapsi saa pitää myös ääntä, ei hänen tarvitse olla mikään kodin sievä koriste-esine tai äidin asuun sopiva asuste.

Mä olen matkustanut paljon ja asunut ulkomailla. Kauhukakaroita on kaikkialla. Kuten myös niitä nätisti käyttäytyviä.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Et ole outo. Minusta on ihan oikein että opetaan kysymään lupa tavaroiden lainaamiseen pienestä pitäen. Ajatelkaapa jos naapurin rouva hakisi teidän pihalta lapiot, harjat yms. ilman lupaa. Ja minusta se ei ole eri asia onko kyseessä aikuinen vai lapsi, toisten omaisuutta pitää kunnioittaa.
Meillä lapset kyllä antavat kavereiden leikkiä omilla tavaroillaan, vain osa leluista on sellaisia mitä haluavat "suojella".
Ehkä kannattaisi ostaa kaappi mihin saa tärkeät tavarat suojaan sellaisilta, jotka eivät esim. ikänsä puolesta osaa vielä lupaa kysellä.

Ihan eriasia on varastaa luvatta tavaraa, kuin esim. alkaa harvaoimaan meidän pihaa sillä haravalla. Toinen on meillä sallittua ja toinen ihan laissakin kielletty asia.

Miten se eroaa siitä ottaako lapsi puistossa lapion lupaa kysymättä leikkii sillä ja jättää paikoilleen siitä että naapuri hakee haravan lupaa kysymättä ja haravoi ja tuo sen sitten takaisin. Minusta nuo kummatkin on lainaamista ilman lupaa.

Et ole outo. Minusta on ihan oikein että opetaan kysymään lupa tavaroiden lainaamiseen pienestä pitäen. Ajatelkaapa jos naapurin rouva hakisi teidän pihalta lapiot, harjat yms. ilman lupaa. Ja minusta se ei ole eri asia onko kyseessä aikuinen vai lapsi, toisten omaisuutta pitää kunnioittaa.
Meillä lapset kyllä antavat kavereiden leikkiä omilla tavaroillaan, vain osa leluista on sellaisia mitä haluavat "suojella".
Ehkä kannattaisi ostaa kaappi mihin saa tärkeät tavarat suojaan sellaisilta, jotka eivät esim. ikänsä puolesta osaa vielä lupaa kysellä.

Ihan eriasia on varastaa luvatta tavaraa, kuin esim. alkaa harvaoimaan meidän pihaa sillä haravalla. Toinen on meillä sallittua ja toinen ihan laissakin kielletty asia.

Miten se eroaa siitä ottaako lapsi puistossa lapion lupaa kysymättä leikkii sillä ja jättää paikoilleen siitä että naapuri hakee haravan lupaa kysymättä ja haravoi ja tuo sen sitten takaisin. Minusta nuo kummatkin on lainaamista ilman lupaa.

Apuaa!!
Siis tosissaanko vertaat noita kahta??
Eli sun mielestä on samaa jos lapsi lainaa leluautoa taikka naapuri tulee ja lainaa perheen autoa??
Ei hyvää päivää.

Onhan se nyt eriasia kun lapsista puhutaan..Ja leluista!!!
:headwall: :headwall:

Joopa joo.
Suurin osa mun tuntemista lapsista osaa kyllä käyttäytyä kun on tarvis. Osaavat istua paikallaan ja olla nätisti.
Avainsanana tuo KUN on tarvis. Vaikkapa kirkossa, konsertissa, elokuvissa, bussissa...
Jos mennään kylään lapsiperheen luo, ja lapset vaan istuu rivissä sohvalla ihan hissukseen, niin se on pelottavaa. Huolestuttavaa. Sillä normaali lapsi leikkii. Lapsen kuuluu leikkiä. Lapsi saa pitää myös ääntä, ei hänen tarvitse olla mikään kodin sievä koriste-esine tai äidin asuun sopiva asuste.

Mä olen matkustanut paljon ja asunut ulkomailla. Kauhukakaroita on kaikkialla. Kuten myös niitä nätisti käyttäytyviä.

Minä kun olen käynyt esim. kirkossa tai missä tahansa, normaalia on, että todlelakaan lapset eivät käyttäydy. Vanhemmat antavat juosta ja riehua.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:

Apuaa!!
Eli sun mielestä on samaa jos lapsi lainaa leluautoa taikka naapuri tulee ja lainaa perheen autoa??
Ei hyvää päivää.

siis sinä arvostat rahaa? Jos on halpa lapsen tavara, saa ottaa luvatta, mutta jos on arvokas aikuisen tavara, ei saa ottaa?
Ovatko aikuiset arvokkaampia kuin lapset?
Miksi aikuisen tavaroita ei saa ottaa luvatta mutta lasten saa?
Miksi?

Käytöstavat löytyy meiltäkin, mutta kotona aika iso osa tavaroista ovat meidän kaikkien käytössä, ihan lupia kyselemättä. Olemmehan perhe. Ja kun meille tulee vieraita, joilla on lapsia, niin meidän lapsille on itsestään selvää että kaverit saavat leikkiä heidän tavaroillaan. Kädestä ei saa ottaa, kukaan, vaan tavara pyydetään takaisin jos se on sellainen mihin toinen ei saisi koskea.

Meillä myös näin. Ja minusta tuntuu oudolta jos lapset joutuvat kyläpaikassa istumaan vaan nätisti sohvalla, minusta se ei ole lapselle sopivaa, lapset on luotu leikkimään ja touhuamaan, käytöstavat kuitenkin huomioiden.

Ehkä muutto Ranskaan olisi paikallaan teille!! ;) ;)

lapsuus on lapsuus...Onhan sitä 5 vuotiaita jossain maissa jo ns palkkatyössä...Ei kiitos.Ei meille.
Ei voi aatella että jossain on sitä ja tätä.
Ja toisissa maissa lapset tekee lapsia.10 veet on jo äitejä.
Sekö tekee asian oikeaks että jossain näitä tapauksia löytyy...
HALOO!!

lapsuus on muutenkin lyhyt.
Antakaa lasten leikkiä ja olla lapsia! :wave: :wave: :attn:

Eikö voi olla hyvä lapsuus, vaikka osaa käytöstavat?

Minä kohtelen lapsia samalla ihmisarvolla kuin aikuisia.
Minä en pitäisi siitä, että joku ottaisi vaikka meidän rattaat puistossa, ja olettaisi, että ne ovat tottakai hänen yhtä paljon kuin minun. (lainaisin niitä, ehkä, jos joku tarvitsisi niitä ja kysyisi lainaan)
En ymmärrä mikä ero on lasten tavaroilla ja aikuisen tavaroilla.
OLen kyllä huomannut aika paljon muillla palstoilla vanhempien ihmisten kirjoittelua, että nykyajan lapset käyttäytyvät huonosti, tarkoittaen juuri sitä, että koko kämppä pitää siivota kun ovat lähteneet, eli vanhemmat eivät tee eroa sen suhteen, että kylässä ei kosketa kuin niihin leluihin /tavaroihin, joita on lapsille annettu katseltavaksi. Vanhemmat eivät sano lapselleen EI.
Lapsethan eivät kotona ollessaan ehkä vedä tavaroita eivätkä sotke yhtä paljon kuin kylässä koska koti on tutumpi. Kun taas kylään mennessä kaikki on outoa, ja normaali lapsi (taapero) saattaa vetää aivan kaiken, jos ei kielletä. En voi ymmärtää tällaista käytöstä. eikä moni muukaan vanhempi ihminen.

Lapset ja aikuiset eivät ole sama juttu! Varsinkaan taaperot eivät ole vielä ihmisiä jotka osaavat kaikki sosiaaliset säännöt.

Jos lapsi ottaa käteen lapion, joka ei ole kenenkään käytössä, asia on valovuosien päässä siitä jos aikuinen ottaa luvatta toisen tavaran, vaikka rattaat! Aikuiselta voi odottaa hänen ymmärtävän niin sosiaaliset tavat kuin omistussuhteet, taaperolta ei!

Minä kohtelen lapsia samalla ihmisarvolla kuin aikuisia.
Minä en pitäisi siitä, että joku ottaisi vaikka meidän rattaat puistossa, ja olettaisi, että ne ovat tottakai hänen yhtä paljon kuin minun. (lainaisin niitä, ehkä, jos joku tarvitsisi niitä ja kysyisi lainaan)
En ymmärrä mikä ero on lasten tavaroilla ja aikuisen tavaroilla.
OLen kyllä huomannut aika paljon muillla palstoilla vanhempien ihmisten kirjoittelua, että nykyajan lapset käyttäytyvät huonosti, tarkoittaen juuri sitä, että koko kämppä pitää siivota kun ovat lähteneet, eli vanhemmat eivät tee eroa sen suhteen, että kylässä ei kosketa kuin niihin leluihin /tavaroihin, joita on lapsille annettu katseltavaksi. Vanhemmat eivät sano lapselleen EI.
Lapsethan eivät kotona ollessaan ehkä vedä tavaroita eivätkä sotke yhtä paljon kuin kylässä koska koti on tutumpi. Kun taas kylään mennessä kaikki on outoa, ja normaali lapsi (taapero) saattaa vetää aivan kaiken, jos ei kielletä. En voi ymmärtää tällaista käytöstä. eikä moni muukaan vanhempi ihminen.

Lapset ja aikuiset eivät ole sama juttu! Varsinkaan taaperot eivät ole vielä ihmisiä jotka osaavat kaikki sosiaaliset säännöt.

Jos lapsi ottaa käteen lapion, joka ei ole kenenkään käytössä, asia on valovuosien päässä siitä jos aikuinen ottaa luvatta toisen tavaran, vaikka rattaat! Aikuiselta voi odottaa hänen ymmärtävän niin sosiaaliset tavat kuin omistussuhteet, taaperolta ei!
Koska lapset eivät vielä osaa, on olemassa vanhemmat, jotka opettavat. Miksi sinä et opeta heti pienestä? Missä vaiheesa alat opettaa, että mikä on toisen, ei ole sinun?

Meillä jaetaan lähes kaikki. lapset jakavat karkitkin käskemättä keskenään.
Ymmärrän tuon, että tavaroista huolehditaan ja pidetään muutenkin huolta, mutta ei kai silti kädestä saa pois repiä jos joku ei älyä kysyä lupaa ottaa.
Voisihan lapsi vaan sanoa, että kysy lupa ennen kuin otat jos kerran sitten antaa lelun ottaa.

Kaikilla on omat tapansa.......minua hirvittäisi teillä kyläillä kyllä, koska vaikka meidän lapset eivät todellakaan mene toisten kaapeille ja laatikoille niin leluja saattavat ottaa.

Kysyvät kyllä, että saadaanko leikkiä leluilla ja sitten ihan yleisesti saavat, ilman että jokaista lelua tarvitsee erikseen kysyä.

Ette ole outoja minulle, isäni ja molemmat veljeni kuuluvat kanssanne samaan jengiin, he olivat varsinaisia museomiehiä kaikki kolme, ostivat tavaraa ja se oli vain omaan käyttöön, kukaan muu ei saa koskea, ainakaan ilman lupaa, tavaroista suurin osa pölyttyi hyllyillä koska niillä ei omistaja ehtinyt leikkiä ja muutkaan eivät saaneet koskea...varsinaisia museoihmisiä

Alkuperäinen kirjoittaja :
Aika outoja olette.
Ymmärrän sen ettei vieraat saa mennä kaapeille jne.
Mutta lapset on asia erikseen, kyylä lasten pitää saada leikkiä kylässä tai omien sisarusten leluilla ilman lupaa, ei tietenkään voi ottaa toisen kädestä eikä toisen leikeistä..

peesi

Eikö voi olla hyvä lapsuus, vaikka osaa käytöstavat?

Kyllä lapsi käytöstavat osaa, vaikkei tajuakaan kysyä kaverin luona lupaa erikseen joka hiton legopalikan ja pikkuauton kohdalla |O . "Saanko ottaa punaisen legon?" - Saat. "Saanko ottaa keltaisen legon?" - Saat. "Saanko ottaa tuon legoukkelin?" - Saat. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Ette ole outoja minulle, isäni ja molemmat veljeni kuuluvat kanssanne samaan jengiin, he olivat varsinaisia museomiehiä kaikki kolme, ostivat tavaraa ja se oli vain omaan käyttöön, kukaan muu ei saa koskea, ainakaan ilman lupaa, tavaroista suurin osa pölyttyi hyllyillä koska niillä ei omistaja ehtinyt leikkiä ja muutkaan eivät saaneet koskea...varsinaisia museoihmisiä

No ei olla museoihmisiä. Ei mitenkään paljon ole leluja, kaikilla on ehditty leikkiä.

Apuaa!!
Ei hyvää päivää.

siis sinä arvostat rahaa? Jos on halpa lapsen tavara, saa ottaa luvatta, mutta jos on arvokas aikuisen tavara, ei saa ottaa?
Ovatko aikuiset arvokkaampia kuin lapset?
Miksi aikuisen tavaroita ei saa ottaa luvatta mutta lasten saa?
Miksi?

Apua...ihanko oot tosissasi??

Nyt on joku ruuvi tipahtanut ja kunnolla.... :headwall: :headwall:

eikä ole multa!! :wave:

Sinä ap sotket alkuperäiseen aloitustekstiisi ketjun mittaan ihan uskomattomia asioita. Ensin puhutaan siitä, että jos teille tulee vieraita, niin mihinkään (lattialla tyhjän panttina olevaan) leluun eivät vieraat lapset saa koskea ilman lupaa. Ja jos koskee lattialla olevaan leluun, oma lapsesi repii sen toiselta pois kädestä sanoen, että tämä on minun.

Ketjun edetessä rupeat sitten väittämään, että ne, jotka toimivat eri tavalla tuon nimenomaisen lupa-asian kanssa:
- antavat lastensa penkoa kaikki paikat ja ottaa puistossa luvatta toisten tavaroita
- eivät komenna lapsiaan tai sano lapselleen koskaan ei
- antavat lastensa sotkea koko huushollin, eivätkä käske lasta siivoamaan jälkiään vierailun loppuessa
- antavat lastensa mennä vieraiden korurasioille jne jne

Kyse on hieman eri asioista!!! Vaikkei meillä olekaan tuollaista "natsisääntöä" lattialla olevien lelujen kanssa, niin kyllä silti sekä omat lapsemme että ystäviemme lapset hallitsevat käytöstavat. Eivätkä ota puistossa omin lupineen vieraiden leluja tai muitakaan vieraiden tavaroita. Lapset siivoavat jälkensä, eivät riehu kylässä jne. Ja me vanhemmat kyllä määräämme tahdin.

Mun mielestä on idioottimaista verrata pieniä lapsia aikuisiin ja jos heitä kohdellaan jo pienestä pitäen aikuisina, niin silloin varastatte lastenne lapsuuden. Käsittämätöntä, jos lapset tulevat kylään luoksenne leikkimään teidän lastenne kanssa, niin sitten pitäisi jokaisen lelun ottamiseen pyytää lupa erikseen. Mahtaa Legolinnan rakentaminen olla aikaavievää puuhaa....

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:

No ei olla museoihmisiä. Ei mitenkään paljon ole leluja, kaikilla on ehditty leikkiä.

Mutta museoihmisiä lapsistasi kasvatat.Ja itsekkäitä.Mun,mun ja mun.MInä,minä ja minä!!

Älä puhu puppua. Mun mies on ranskalainen ja vaikka lapset tosiaan osaisivat TARVITTAESSA käyttäytyä kuin aikuiset, leikkiessä kaverin kanssa ei tarvitse.

Vanhempi saa halutessaan pakottettua jo vaikka neljävuotiaan käyttäytymään sokeasti kuin aikuinen pumppaamalla hänet täyteen sääntöjä ja kieltoja. Kyllä varmasti sitten lapsi käyttäytyykin kuin vahanukke! Se on vielä aika helppoakin saada lapsi tuohon tilaan! Mutta useampi vanhempi antaa lapsen olla lapsi. Miksi lapsen pitäisi jo ihan pienenä ymmärtää kaikki? Hän kun ei voi. Hyvinkäyttäytyvä lapsi usein juuri sokeasti tottelee vanhempaa sen sijaan, että itse ymmärtäisi miksi jossakin tilaisuudessa tulee käyttäytyä tietyllä tavalla. Lapselle voi opettaa tapoja ja sääntöjä hiljalleen ymmärryksen kasvaessa yhä enemmän. Lapsi voi siis käyttäytyä IKÄÄNSÄ NÄHDEN hyvin. Taapero ei koskaan oikeasti vielä ymmärrä omistussuhteita..

Kun meillä ei mennä toisten tavaroille luvatta, ei perheenjäsenet eikä vieraat, ja kylässä lapset istuvat kiltisti, ja leikkiä saa ja katsella toisten tavaroita, jos kysyy luvan.

Meillä ei edes sisarukset leiki toistensa leluilla kysymättä lupaa.

Tuntuu, että meillä käyvät suuttuvat mielessään, kun lapset sanovat heidän pienokaisilleen, että se on minun. ja ottavat pois. Antaisivat kyllä heti, jos lupa kysytään.

Minä en pitäisi siitä, jos meille tulisi vieraita, jotka menisivät minun kaapeille, korurasioille, tai keittiön kaappeja katselemaan, kysymättä lupaa. En ymmärrä, miksi lasten pitäisi sallia se.

Meillä lisäksi se tilanne, että lapsilla ei ole omia huoneita, eli jos jollakin on kaveri, ei oikein saisi mennä koskemaan joka paikkaan kysymättä mihin koskee.

Meillä on käynyt perheitä, joissa taaperoiden ja isompien annetaan mennä ihan joka paikkaan, vaikka meillä lapset jo isompia, ja lelut ei todellakaan sovellu esim. taaperoille.

Toiset antavat myös esim. leikkipuistoissa lastensa leikkiä kaiklla tavaroilla kuin omillaan. Sitten esim. saatetaan jättää toisten tavaroita minne sattuu.
elämä menee aika stressaavaksi, jos jokaista romua kyttää ja vartioi. Meillä koitetaan nauttia toistemme seurasta, ja käyttää vähä yhteinen vapaa-aika yhdessäoloon, eikä tavaroiden kanssa puljaamiseen. Vieraiden lapset saa katsella, omat koruni laitan jemmaan ja jos on omilla lapsilla salaista, laittavat pois ennen vieraiden tuloa.

Miksi lapset pitää opettaa tavarataivaiden ihmeisiin ja opettamalla opettaa omistushimoa? Sitä ihmisrodulla on jo synnynäisenä "lahjana"?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Sinä ap sotket alkuperäiseen aloitustekstiisi ketjun mittaan ihan uskomattomia asioita. Ensin puhutaan siitä, että jos teille tulee vieraita, niin mihinkään (lattialla tyhjän panttina olevaan) leluun eivät vieraat lapset saa koskea ilman lupaa. Ja jos koskee lattialla olevaan leluun, oma lapsesi repii sen toiselta pois kädestä sanoen, että tämä on minun.

Ketjun edetessä rupeat sitten väittämään, että ne, jotka toimivat eri tavalla tuon nimenomaisen lupa-asian kanssa:
- antavat lastensa penkoa kaikki paikat ja ottaa puistossa luvatta toisten tavaroita
- antavat lastensa sotkea koko huushollin, eivätkä käske lasta siivoamaan jälkiään vierailun loppuessa

Kyse on hieman eri asioista!!! Vaikkei meillä olekaan tuollaista "natsisääntöä" lattialla olevien lelujen kanssa, niin kyllä silti sekä omat lapsemme että ystäviemme lapset hallitsevat käytöstavat. Eivätkä ota puistossa omin lupineen vieraiden leluja tai muitakaan vieraiden tavaroita. Lapset siivoavat jälkensä, eivät riehu kylässä jne. Ja me vanhemmat kyllä määräämme tahdin.

Mun mielestä on idioottimaista verrata pieniä lapsia aikuisiin ja jos heitä kohdellaan jo pienestä pitäen aikuisina, niin silloin varastatte lastenne lapsuuden. Käsittämätöntä, jos lapset tulevat kylään luoksenne leikkimään teidän lastenne kanssa, niin sitten pitäisi jokaisen lelun ottamiseen pyytää lupa erikseen. Mahtaa Legolinnan rakentaminen olla aikaavievää puuhaa....

Nimenomaan!! :attn: :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

100% peesiä tälle1

Sitä minäkin mietin, että missä vaiheessa te alatte opettaa lapselle sitä että pitää kysyä lupa toisten omaisuuteen. Jos taaperollekkaan ei voi opettaa luvan kysymistä.
18v. se on jo myöhäistä, jos lasten tavarat on eri arvoisia kuin aikuisten. Näin kärjistettynä.

Kyllähän tuo nyt vähä typerältä kuulostaa että joka asiaan pitää kysyä lupa, yritäppä sitten leikkiä jollain mihin tarvitsee useamman lelun kun aina pitää kysyä että saanko ottaa tämän ettei toinen vedä kilareita. Keittiönkaapit ym. kaapit on asia erikseen, niille ei mennä ilman lupaa penkomaan, mutta leluilla saa kyllä leikkiä. Myös ne sisarukset. Ei meillä ainakaan jaella neljän lapsen kesken että tuo on sun, toi on ton, hitto kuka noita enää 2vuoden päästä muistaa mitä kukakin sai kun yhteiset huoneet vielä on :whistle: Kuulostaa siltä että ap:n perheessä on myös sinun ja minun rahat sekä laskut, mitään ei jaeta.

Sitä minäkin mietin, että missä vaiheessa te alatte opettaa lapselle sitä että pitää kysyä lupa toisten omaisuuteen. Jos taaperollekkaan ei voi opettaa luvan kysymistä.
18v. se on jo myöhäistä, jos lasten tavarat on eri arvoisia kuin aikuisten. Näin kärjistettynä.

En mä tiedä missä vaiheessa. Jo hyvin pienestä. Ihan ensin kysyin itse, saako XXX leikkiä sun autolla, tms, kun lapsi itse oli vasta konttausikäinen eikä osannut lupaa kysyä. Hiton kauan nuo melkein 5 v ja melkein 3 v ovat jo osanneet kysyä lupaa, jakaa omia lelujaan, jne.

Mutta siihen, että tuttavaperheessä vierailtaessa pitäisi kysyä erikseen lupa joka ikiseen leluun koskemiseen, en aio opettaa heitä ikinä. En. Mun mielestä se, että lapset kutsutaan jonkun huoneeseen leikkimään, on jo luvan antamista. Tottakai jos tietyt lelut halutaan kieltää (vaikkapa pikkulegot) niin silloin niihin ei kosketa, mutta muuten saavat mun puolesta leikkiä ihan vapaasti, kuten meilläkin vierailevat lapset saavat leikkiä heidän leluillaan vapaasti lupia erikseen kysymättä. Jäljetkin korjaavat, eivät toki ihan yksin kun eivät ole leluilla yksin leikkineetkään, mutta yhdessä toisten lasten kanssa.

Kotona sisaruksilla on yhteinen huone ja yhteiset lelut.