Ollaanko me outoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä meillä lapsivieraat saa leikkiä meidän lasten leluilla.
Jos joku lelu on niin rakas ettei sitä voi lainata kaverille niin se panaan kyläilyn ajaksi pois.

Meillä se, että kutsutaan lapsikavereita kylään on automaattisesti lupa siihen että lelut ovat yhteisiä vierailun ajan.

Leikkipuistossa pitää kysyä lupa muiden lasten lelujen lainaamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on halvat säilytysjutut. Esim ihan avohyllyt, eli kaikki ikään kuin näkösällä.
Meillä ei siis ole kaappeja paljonkaan. Onko niin, että jos ei ole investoinut kaappeihin, saa kaikkeen koskea toisen kotona?

Meillä lasivitriinit ja kyllä kirjoja saa katsoa tai koriste-esineitä.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meillä lapset menevät vieraiden lasten kanssa yleensä heti kohta leikkihuoneeseen leikkimään ja aikuiset ovat olohuoneessa/keittiössä. Kaikki lapset saavat siellä leikkiä millä haluavat, kunhan toisen kädestä ei revitä mitään. Meillä ei ainakaan vieraiden tarvi vahtia ovella lapsiaan että jos ne nyt sattuisivat ottamaan ilman kysymättä hyllystä jotain. Eikä myöskään tarvitse aluksi keskustella jokaisesta lelusta erikseen leikkiluvista.
Näin onneksi myös tuttavaperheissä.

Joo ei meilläkään. En kyllä odota enkä halua yhdenkään aikuisen meillä kylässä ollessaan viettävän aikansa lasten käytöstapoja valvoen.

Meillä kävi kerran työkaveri lapsineen. Äiti komenteli lapsiaan koko ajan ja hyvin tottelivatkin. Mutta äiti oli niin tiukkana koko ajan, että minkäänlaista rentoutta ei päässyt syntymään. Äidille näytti merkkaavan vain se, että lapset osasivat käyttäytyä hyvin ja että heidän vaatteisiin ei tullut tahroja. Me ja meidän lapset oltiin tästä aika ihmeissään. Lapset olivat tietty kuin nuket, hyväkäytöksisiä, asiallisia ja hiljaisia. Meidän lapset juoksi ymppäri taloa leikkien (meidän isossa talossa ihan sallittua ellemme toisin sano). Lapset yrittivät mukaan leikkiin jolloin äiti huudahti; *Meidän lapset ette kyllä lähde tuohon mukaan!*. Mitään muuta syytä tälle kiellolle ei ollut kuin että äiti ei halunnut lastensa juoksevan ympäri. Lapset istahtivat takaisin tuoleilleen ja mä yritin keksiä mitä he voisivat tehdä yhdessä...

Huh, eivät tulleet meille kyllä enää uudestaan!! :D

No minä taas en tykkää siitä jos kylään mennessä lapsilla ei ole muuta tekemistä kun juosta ympäri taloa, oli miten iso talo tahansa. Tapansa kaikilla, mutta en anna lasten hyppiä seinille kylässä ollessa, mutta en myöskään vaadi paikallaan istumaan.

No olette ap tiukkapipoja! Emme tulisi toimeen teidän kanssa ollenkaan! Meillä lelut juurikin vuodevaatelaatikoissa ja kaikki vieraat lapset saavat niillä leikkiä ja ihan ilman lupaa, ne lelut kun eivät kulu vaikka joku niillä leikkisikin. Musta on hyvä et lapset oppivat jakamaan asioita ja kädestä meillä ei viedä vaikka kuinka harmittas! Sun lapsista tulee todella itsekkäitä kun eivät opi jakamaan ja pitävät vaan huolta omistaan. Samaten kun kavereille kylään mennään niin leluilla leikkimiseen ei lupaa kysellä, eikä näin olisi edes tarvinnut tehdä kun kavereilla samat periaatteet kun meillä. Aikuisten tavaroihin ei tietty kosketa, vain niihin mitkä todella sellaisia mihin saa koskea eikä noita juuri muut kiinnostakaan kun lelut. Olisi hirveetä laittaa 4 ja 3 vuotiaat lapset kyselemään lupaa leluihin koskemiseen. Ja jos on tullut isoa riitaa jostain leluista niin olemme pyrkineet siihen että sitten leikitään vuorotellen ja tämä järjestely on toistaseks toiminut.

Je me ollaan niitä hirbiöitä myös jotka leikkii leluilla mitä on puistossa hiekkikselle jätetty mutta emme toki niitä varasta. Emme myöskään ketään lyö jos meidän leluilla leikkii. Asioiden Jakamaan oppiminen on hyvä asia!

No minä taas en tykkää siitä jos kylään mennessä lapsilla ei ole muuta tekemistä kun juosta ympäri taloa, oli miten iso talo tahansa. Tapansa kaikilla, mutta en anna lasten hyppiä seinille kylässä ollessa, mutta en myöskään vaadi paikallaan istumaan.

Mitä jos menossa onkin ihan leikki? Sen leikin yhteydessä juoksivat ympäri taloa. Eivät hyppineet seinille. :D

Mitäpä jos isäntäperhe on todellakin ok sen kanssa, että saa leikkiä tätä nimenomaista leikkiä, lapsetkin haluaa eikä ole kyse riehumisesta? Mitä mahdollista pahaa siinä voisi olla?

Ehkä sä oletkin se äiti.. :D

meillä 5v.ja 7v.jakavat huoneen.kun ovat tyttöjä molemmat olis järjetöntä ostaa aina kaikkea 2samanlaista kuten barbielinnaa,mutta sit on omia juttuja.niitä on esim.vihkot,rakkaimmat nuket ja osa pehmoista.että omaa pitää olla,mutta myös osata jakaa.

mä en jaksanu lukea koko ketjua, mulla meillä on muutaman hyvän ystävän kesken sellainen tilanne, et aina soitellaan eikä tehdä yllätyshyökkäyksiä, mutta sitten kun kyläillään, niin se keittää kahvit joka jaksaa / kerkee jne. mun lapsen leluilla saa leikkiä sen kaverit, pienet ei ajattele niin, että vienpäs ton lelun tolta vaan ne vain ottaa ja meillä 3vuotiaskin sen ymmärtää.
mut me ollaankin ehkä liian rentoo porukkaa ja eletään ku pellossa täällä maalla :laugh:
se mikä on naapurin, on myös minun :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Sinä ap sotket alkuperäiseen aloitustekstiisi ketjun mittaan ihan uskomattomia asioita. Ensin puhutaan siitä, että jos teille tulee vieraita, niin mihinkään (lattialla tyhjän panttina olevaan) leluun eivät vieraat lapset saa koskea ilman lupaa. Ja jos koskee lattialla olevaan leluun, oma lapsesi repii sen toiselta pois kädestä sanoen, että tämä on minun.

Ketjun edetessä rupeat sitten väittämään, että ne, jotka toimivat eri tavalla tuon nimenomaisen lupa-asian kanssa:
- antavat lastensa penkoa kaikki paikat ja ottaa puistossa luvatta toisten tavaroita
- eivät komenna lapsiaan tai sano lapselleen koskaan ei
- antavat lastensa sotkea koko huushollin, eivätkä käske lasta siivoamaan jälkiään vierailun loppuessa
- antavat lastensa mennä vieraiden korurasioille jne jne

Kyse on hieman eri asioista!!! Vaikkei meillä olekaan tuollaista "natsisääntöä" lattialla olevien lelujen kanssa, niin kyllä silti sekä omat lapsemme että ystäviemme lapset hallitsevat käytöstavat. Eivätkä ota puistossa omin lupineen vieraiden leluja tai muitakaan vieraiden tavaroita. Lapset siivoavat jälkensä, eivät riehu kylässä jne. Ja me vanhemmat kyllä määräämme tahdin.

Mun mielestä on idioottimaista verrata pieniä lapsia aikuisiin ja jos heitä kohdellaan jo pienestä pitäen aikuisina, niin silloin varastatte lastenne lapsuuden. Käsittämätöntä, jos lapset tulevat kylään luoksenne leikkimään teidän lastenne kanssa, niin sitten pitäisi jokaisen lelun ottamiseen pyytää lupa erikseen. Mahtaa Legolinnan rakentaminen olla aikaavievää puuhaa....

Älä vääristele. Missään vaiheessa en ole puhunut lattialla olevista leluista.

Niin, sinä olet puhunut yleisesti leluista. Joka tarkoittanee kaikkia leluja. Myös niitä lattialla olevia (ainakaan et korjannut asiaa, kun joku sitä alkusivuilla kysyi).

Miksi et sitten yksilöi sitä, mitä leluja tekstilläsi tarkoitat??!! Juttusi muuttuu koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Kyllähän tuo nyt vähä typerältä kuulostaa että joka asiaan pitää kysyä lupa, yritäppä sitten leikkiä jollain mihin tarvitsee useamman lelun kun aina pitää kysyä että saanko ottaa tämän ettei toinen vedä kilareita. Keittiönkaapit ym. kaapit on asia erikseen, niille ei mennä ilman lupaa penkomaan, mutta leluilla saa kyllä leikkiä. Myös ne sisarukset. Ei meillä ainakaan jaella neljän lapsen kesken että tuo on sun, toi on ton, hitto kuka noita enää 2vuoden päästä muistaa mitä kukakin sai kun yhteiset huoneet vielä on :whistle: Kuulostaa siltä että ap:n perheessä on myös sinun ja minun rahat sekä laskut, mitään ei jaeta.

Meillä ei tarvitse jokaiseen leluun erikseen kysellä lupaa. Esim. yhdessä voidaan leikkiä leikkejä eikä lupaa kysellä, kun on sovittu että leikitään.

Esim. jos on sovittu, että rakennetaan legoilla, ei tietenkään kysellä lupaa.

Mutta meillä ei voi mennä ilman lupaa yksinään ottamaan hyllyistä tavaroita. Ei miun tavaroita, eikä lasten tavaroita.

Meillä aikuiset ja lapset ovat yhtä arvokkaita.

Kyllä meilläkin lapset ja aikuiset on yhtä arvokkaita, tavallaan lapset on jopa arvokkaampia kuin aikuiset. Mitä siellä hyllyllä sitten on? Vähä tyyliin "tuossapa olis mutta mistä sulle saatais" vai? No mitenkäs vastavuoroisesti toimiessa, kysyykö teidän lapset luvan kylässä joka himputin lelukopan lattialle nostoon? Taitaa kaverit pidemmän päälle kadota jos toinen aina kysyy että saako ja saako :o

Sori vaan, mutta kuulostaa siltä, että a) teille ei olisi kivaa tulla kylään b) opetat lapsillesi, että materia on arvokkaampaa kuin kaverit c) tuollainen tyyli varmasti lisää itsekkyyttä ja sisarkateutta.
Ei voi kuin ihmetellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ChEERS:
mä en jaksanu lukea koko ketjua, mulla meillä on muutaman hyvän ystävän kesken sellainen tilanne, et aina soitellaan eikä tehdä yllätyshyökkäyksiä, mutta sitten kun kyläillään, niin se keittää kahvit joka jaksaa / kerkee jne. mun lapsen leluilla saa leikkiä sen kaverit, pienet ei ajattele niin, että vienpäs ton lelun tolta vaan ne vain ottaa ja meillä 3vuotiaskin sen ymmärtää.
mut me ollaankin ehkä liian rentoo porukkaa ja eletään ku pellossa täällä maalla :laugh:

Ja näin sen kuuluukin olla ja me täällä "puolikaupungissa" elämme siis myös kun pellossa :laugh: Kyllä lasten kuuluu saada olla lapsia ja riehua sillon kun on mahdollisuus vai onko vanhemmat unohtaneet itse mitä oli olla lapsi ja oman lapsen mielisyytensä? Meilläkin painitaan koko perhe välillä ja riehutaan pitkin taloa ja hauskaa on heittäytyä lapsen tasolle ja muksut nauttii riehumishetkistä yli elämänsä kaiken :D Haluisin tietää minkä ikäinen ap on? Koska en halua yleistää mutta olen huiomannute et yli 30 vuotiiana lapsensa tehneet ovat paljon tiukempia näissä asioissa kun me pari kymppiset! Ja en siis tarkota kaikkia ihmisiä.

Minä luulin olevani tiukkapipo kun meille tulee lapsen kavereita, esim pleikkaria ei pelata kuin tunti ja lapset leikkii pojan huoneessa (en sitten yhtään tykkää ravaamisesta ja kiljumisesta, puhumattakaan että meidän jääkaapilla ravataan jatkuvasti)

Mutta enpä sitten ollutkaan se kaikkein tiukoin :D

Ja vielä, oma lapsi kerrostaloasukkaana saattaa joskus ottaa muitten pulkkia ja liukureita.
Aina kun yhytän verekseltään, pistän palauttamaan. Mutta hankala se on, kun lojuvat pitkin pihaa nuo leikkikalut, käsittää lapsen että katsoa saa muttei koskea.
Meidän leluja on lainailtu ja olen auliisti jakanut pienemmille lapsille ehjiä leluja jotka isommalle ovat jo simppeleitä.
Mistään muusta en katso pahasti kuin että tavarat jätetään palauttamatta.
On tosi vittumaista lähteä ostamaan pojalle Stiiga joululahjaksi, ja se pöllitään kuukauden sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja ChEERS:

Ja näin sen kuuluukin olla ja me täällä "puolikaupungissa" elämme siis myös kun pellossa :laugh: Kyllä lasten kuuluu saada olla lapsia ja riehua sillon kun on mahdollisuus vai onko vanhemmat unohtaneet itse mitä oli olla lapsi ja oman lapsen mielisyytensä? Meilläkin painitaan koko perhe välillä ja riehutaan pitkin taloa ja hauskaa on heittäytyä lapsen tasolle ja muksut nauttii riehumishetkistä yli elämänsä kaiken :D Haluisin tietää minkä ikäinen ap on? Koska en halua yleistää mutta olen huiomannute et yli 30 vuotiiana lapsensa tehneet ovat paljon tiukempia näissä asioissa kun me pari kymppiset! Ja en siis tarkota kaikkia ihmisiä.

Iällä on varmast merkitystä, mutta myös sillä millaisesta perheestä itse tulee. Mä tulen isosta perheestä, jossa lapset on aina juossut ympyrää (yleensä oli kaverit joukon jatkona). Meillä ei pysyneet kamat paikallaan, eikä äitikään ollut niin huolissaan jos ei olleet paikat siistinä koko ajan. Mutta lapsuuteni oli ihanaa aikaa ja samanlaisen lapsuuden haluan antaa lapsilleni. Käytöstavat ovat opetuksessa samalla tavalla kuin moni muukin asia, mutta varmasti mun lapset voisivat mennä metsään jos osuisivat jonkin tiukkiperheen vieraiksi! Hyvää tarkoittavia lapsia kuitenkin ovat (paljon tärkeämpää kuin yhdetkään käytöstavat) ja ennen kaikkea (tämä on mulle KAIKKEIN tärkeintä!) empaattisia ja tunteitaan osoittavia. Ai niin ja mä oli yli 30 kun tulin äidiksi ja olen vielä kaupungissa asuvakin!

Alkuperäinen kirjoittaja Kalkkis:
Iällä on varmast merkitystä, mutta myös sillä millaisesta perheestä itse tulee. Mä tulen isosta perheestä, jossa lapset on aina juossut ympyrää (yleensä oli kaverit joukon jatkona). Meillä ei pysyneet kamat paikallaan, eikä äitikään ollut niin huolissaan jos ei olleet paikat siistinä koko ajan. Mutta lapsuuteni oli ihanaa aikaa ja samanlaisen lapsuuden haluan antaa lapsilleni. Käytöstavat ovat opetuksessa samalla tavalla kuin moni muukin asia, mutta varmasti mun lapset voisivat mennä metsään jos osuisivat jonkin tiukkiperheen vieraiksi! Hyvää tarkoittavia lapsia kuitenkin ovat (paljon tärkeämpää kuin yhdetkään käytöstavat) ja ennen kaikkea (tämä on mulle KAIKKEIN tärkeintä!) empaattisia ja tunteitaan osoittavia. Ai niin ja mä oli yli 30 kun tulin äidiksi ja olen vielä kaupungissa asuvakin!

No mä tulen ite myös isosta perheestä ja meilläkin riehuttu aikanaan koko perheen voimin. Mut ikä kun ikä niin vanhemmilta pitäis riittää huumoria vajota lasten tasolle ja ajatella lasten tavoin jotta ymmärtää näiden maailmaa. On väärin tehdä lapsista aikuisia jo nuorina. Tottakai hyvät käytöstavat ovat tärkeitä mutta on oltava tilanteita jossa niitä ei aina tarvitse noudattaa! Ihanaa olla lapsellinen :D

Me toimitaan niin että, kun meille tulee lapsia vierailule, niin minä sanon heti kun vaatteet on riisuttu, että tuolla on lelut ja niillä saa ihan vapaasti leikkiä. Sellaiset lelut jotka on erityisen tärkeitä tai voi mennä rikki, työnnän kaappiin. Ja jos omat lapseni rupeaa repimään leluja vieraitten käsistä, sanon niille että, annetaan nyt "Maijan" katsoa sitä kun "maijalla" ei ole tuollaista lelua, ja sinä saat itse leikkiä sillä joka päivä. Ja näin myös toimii homma myös toisin päin, kun ollaan käymässä itse ystäväperheen luona.

Kun meillä ei mennä toisten tavaroille luvatta, ei perheenjäsenet eikä vieraat, ja kylässä lapset istuvat kiltisti, ja leikkiä saa ja katsella toisten tavaroita, jos kysyy luvan.

Meillä ei edes sisarukset leiki toistensa leluilla kysymättä lupaa.

Tuntuu, että meillä käyvät suuttuvat mielessään, kun lapset sanovat heidän pienokaisilleen, että se on minun. ja ottavat pois. Antaisivat kyllä heti, jos lupa kysytään.

Minä en pitäisi siitä, jos meille tulisi vieraita, jotka menisivät minun kaapeille, korurasioille, tai keittiön kaappeja katselemaan, kysymättä lupaa. En ymmärrä, miksi lasten pitäisi sallia se.

Meillä lisäksi se tilanne, että lapsilla ei ole omia huoneita, eli jos jollakin on kaveri, ei oikein saisi mennä koskemaan joka paikkaan kysymättä mihin koskee.

Meillä on käynyt perheitä, joissa taaperoiden ja isompien annetaan mennä ihan joka paikkaan, vaikka meillä lapset jo isompia, ja lelut ei todellakaan sovellu esim. taaperoille.

Toiset antavat myös esim. leikkipuistoissa lastensa leikkiä kaiklla tavaroilla kuin omillaan. Sitten esim. saatetaan jättää toisten tavaroita minne sattuu.

Olette outoja ja ahneita jäykkiä paskoja. Teillä varmaan pitää vieraiden kysyä lupa siihenkin, että saako sohvalle istua, kun se on TEIDÄN sohva. Samalla tavalla lelut on leikkimistä varten, kuin sohva istumista varten ja, jos kylässä on lapsia niin kai on itsestään selvää, että he leikkivät kyläpaikan leluilla. Etkö anna juoda kahvia, jos ei erikseen kysy, että saako tästä mukista juoda?. Oletettavasti ne lelut on käytettävissä mitkä ovat esillä,kuten kahvikupit pöydällä joumista varten.
Jos te katsotte telkkua silloin, kun on vieraita niin pitääkö kysyä lupa TEIDÄN telkun katsomiseen. Pitäkäähän huoli, että lapsenne eivät leiki leluillaan, kun on vieraita, koska joku vieras voi luulla, että hänkin voi tulla leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja Kalkkis:

No mä tulen ite myös isosta perheestä ja meilläkin riehuttu aikanaan koko perheen voimin. Mut ikä kun ikä niin vanhemmilta pitäis riittää huumoria vajota lasten tasolle ja ajatella lasten tavoin jotta ymmärtää näiden maailmaa. On väärin tehdä lapsista aikuisia jo nuorina. Tottakai hyvät käytöstavat ovat tärkeitä mutta on oltava tilanteita jossa niitä ei aina tarvitse noudattaa! Ihanaa olla lapsellinen :D

Olen siis samaa mieltä.

Musta ette ole. En minäkään pidä siitä, että lapset luulevat että kaikkea saa kaivaa ja ottaa mitä vaan. En esim. pidä siitä, että mieheni lapset kaivavat kaikki kaapit läpi ja tonkivat tavaroitani ilman lupaa, kun sanon siitä, niin vastaus on vaan et mä vaan katoin. Kotonaan tekevät ihan samaa ja äitinsä ei kiellä. Olen tiukka ehille täällä meidän kotona ja tulen olemaan tiukka omien lapsieni kohdalla siitä, että meillä on tavarat ja niitä ei kaivella ja heillä on omat tavarat joista he määrävät. Yhteiset lelut ja tavarat sitten erikseen jakamaankin täytyy oppia.

Ikään katsoen tietysti..

meilla saa kaikilla leluilla leikkia eika tartte erikseen kysya. meita varmaan pidettais outoina jos pitais joka lelusta kysya. mielellaan ei toisen kadesta oteta lelua pois eika revita kirjoja, muuten saapi olla meilla viihtya aika vapaasti.

Kaikkeahan sitä lapsen tarvitsee opetella, pitää opetella jakamaan, pitää opetella käyttäytymään, kysymään lupa, jakamaan, pitämään puolensa.... lista on loputon ja aikuistenhan siinä esimerkkinä kuuluu olla ja opettamassa mitä saa ja mitä ei saa tehdä kukin tavallaan. Minusta on myös hyvä muistaa että me aikuisetkin ollaan erillaisia erillaisine tapoinemme ja minusta se on kans otettava huomioon kyläillessä. Se mikä on toisille sallittua on toisille kiellettyä. Tuttujen kesken tavat tunnetaan...