Ollaanko me outoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
hohhoijjaa, kerrohan, ap, että mistä se pikkuinen taapero voi tietää että se peli mihin hän koskee ei ole hänen ikäiselleen tarkoitettu?????

Höh. MOntako kertaa tarvitsee sanoa? Olettaisin, että mukana oleva vanhempi vahtii ja kieltää, sanoo, että ÄLÄ. Onko tuo täysin vieras sana nykyajan lapsille? Taapero ei voi tietää, mutta miten hän voi oppia, että toisen koti on toisen koti ja mikä on toisen ei ole hänen, jos kukaan ei kerro, vaan vanhemmat tyytyväisen juttelevat keittiössä kun taapero hajottaa paikat. (vetää kaiken alas)

Itse asiassa, meidän lapsia odotetaan paljonkin kylään, taitavat olla poikkeus, kun istuvat nätisti ja eivät pengo kaikkia tavaroita, vaan kysyvät mitä leikitään.

Meillä taas vieraat saavat olla kuin kotonaan! Ja lelut lapsilla ovat suht.yhteisiä, vaikka ne onkin ostettaessa osoitettu jollekin, mutta kaikki leikkivät kaikkien leluilla. Vieraiden lapset saavat mun puolestani koluta vaikka kattilakaapit ja paukuttaa niillä rumpuina jos tahtovat ja leluihin ei tarvi kysyä lupaa, ennemminkin niin päin, että vieraat on etuoikeutettu leluihin, koska omat kerkeää leikkiä niillä muutenkin.

Aika tiukkapipolta kuulostaa, en tahtoisi kylään.

Oikeesti, ihme pilkunnussimista....

Puistossa 1½ v Miro ottaa hiekkiksen reunalla tyhjänpanttina olevan lapion. Aarne, viisi vuotta, hyppää pois keinusta, ryntää paikalle, repii lapion Miron kädestä, ja huutaa "SE ON MINUN!". Aarne ja äitinsä sanovat kuorossa että pitää pyytää lupa. Miron äiti sitten kysyy lapsensa puolesta että saako sitä lapiota nyt sitte lainata, jolloin Aarne ja äitinsä sanovat että saa.

No, kukin tyylillään. Mä teen niin, että siinä vaiheessa JOS mun lapsi ryntää huutamaan että "se on mun!", niin totean että anna toisen lainata, ethän sinä itse sillä nyt leiki. Tosin muksut tuskin edes ryntäisivät huutamaan että se on mun...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mua ahdistaisi teidän lainen käytös, vaikka ette te nyt erityisen outoja ole, mutta elämä voi olla helpompaa ja rennompaakin. Tietenkään ei toisten kaapeille mennä, mutta esillä olevat esineet ovat kaikille sallittuja, toki jokaine vahtii (toivottavasti) taaperoitaan, ettei taaperot hajota vahingossa tavaroita.

Mutta en pidä pahaksi, jos esim. vieraani katsoo hyllystä kirjoja tai tutkii käsin koriste-esinettä. Miksi lapset eivät saisi leluilla leikkiä, jotka ovat näkösällä, en käsitä...

Meillä on halvat säilytysjutut. Esim ihan avohyllyt, eli kaikki ikään kuin näkösällä.
Meillä ei siis ole kaappeja paljonkaan. Onko niin, että jos ei ole investoinut kaappeihin, saa kaikkeen koskea toisen kotona?

Esim. annetaan taaperoiden koskea peleihin, jotka eivät sen ikäisille ole tarkoitettu. Kaikki vedetään hyllyiltä alas.

En ymmärrä ollenkaan nykyajan lasten käytöstä. Okei, sovitaan, että olemme tiukkapipoja. Meillä lapset todella tarkkoja tavaroistaan, kaikista huolehditaan. Ei hajojteta mitään. useissa perheissä olen huomannut, että lelut on vaan jossain isossa laatikossa, kaikki sekaisin. Ei välitetä mitään vaikka hajoavat, ostellaan vaan uusia.

Ja kyllä, oman tavaransa saa ottaa takaisin, jos se ilman lupaa on otettu. Tottakai.

No ei kai kukaan (toivonmukaan) anna pienten särkeä ja koskea tavaroihin jotka on aikuisten.
Mutta lasten huoneessa esillä oleviin leluihin pitäisi saada koseka ja niillä leikkiä jos ne ei ole kenenkään leikeissä ja toisen kädessä.
Kuinka ap meinaa että omat lapset oppivat jakamaan tavaroita ja näin ollen selviytymään kodin ulkopuolisesta maailmasta?

SAA OTTAA TAKAISIN....siis vaan pois kädestä. Hmm....kyllä mä opetan omalle lapselle, ettei toisen kädestä oteta, vaan pyydetään, että hän antaisi. Minusta kovin "minäkeskeistä" tuo teidän tyyli...

Hmm. Minun mielestä taas minäkeskeistä se, että kuvitellaan, että mikä on toisen on minun. (annetaan ottaa kysymättä lupaa esim. puistoissa)

Minustakin puistossa kysytään lupa ennen kuin kosketaan vieraiden lasten leluihin, MUTTA jos teillä on kutsuttuja vieraita kotona kylässä on ihan ääliömäistä odottaa taaperoiden kysyvän lipaa joka hemmetin lelusta erikseen.
Ja mitä muuten sitten jos lapsesi ei anna lupaa leikkiä lelulla josta lupa on kysytty? Eikö lapsivieras saa leikkiä millään lelulla jos omat lastasi ei huvita juuri sillä hetkellä hänelle mitään lainata?

Alkuperäinen kirjoittaja himppu:
Taidat olla hieman yliherkkä tavaroiden suhteen. Oletko alunperin köyhästä perheestä kun koet noin tärkeäksi painottaa, sitä mikä kuuluu kenellekin?

On surullista opettaa lapselleenkin, että on tärkeää mikä kuuluu kenellekin ja että omaansa pitää noin hysteerisesti vartioida.

Mä koen tärkeämmäksi opettaa lapselle, että aina pitää jakaa lelujaan ja kaikkea muutakin. Meidän lapset ovat saaneet usein yhteisiä leluja ja on ihana nähdä kun osaavat sopia kumman vuoro on leikkiä sillä. Pidän myös tärkeänä, että lapset aina anatavat muiden leikkiä leluillaan -paljon!- kun tulevat kylään. Lasten pitää leikkiä vapautuneesti ja lelut on sitä varten. En koskaan vahtisi vieressä kuka koskee mihinkin kun on leikki lasten huoneessa menossa!

Meillä ei ole kyllä koskaan ollut ongelmaa lapsista. Jos lapsi sitten koskisikin johonkin johon ei pitäisi, sanon vain että sepä ei olekaan leikkimistä varten. En mitenkään kauhistele. Lapset on lapsia.

AAMEN!!
Juur tätä hain.
Näen enemmän ongelmana sen minäkeskeisyyden jota ruokitaan.
ELi mikä on mun on mun.Ja ap korostaa vielä tuota ja alleviivaten!

On tärkeetä opettaa kysymään lupa.SItä mieltä minäkin oon.

Mua ahdistaisi teidän lainen käytös, vaikka ette te nyt erityisen outoja ole, mutta elämä voi olla helpompaa ja rennompaakin. Tietenkään ei toisten kaapeille mennä, mutta esillä olevat esineet ovat kaikille sallittuja, toki jokaine vahtii (toivottavasti) taaperoitaan, ettei taaperot hajota vahingossa tavaroita.

Mutta en pidä pahaksi, jos esim. vieraani katsoo hyllystä kirjoja tai tutkii käsin koriste-esinettä. Miksi lapset eivät saisi leluilla leikkiä, jotka ovat näkösällä, en käsitä...

Meillä on halvat säilytysjutut. Esim ihan avohyllyt, eli kaikki ikään kuin näkösällä.
Meillä ei siis ole kaappeja paljonkaan. Onko niin, että jos ei ole investoinut kaappeihin, saa kaikkeen koskea toisen kotona?

Esim. annetaan taaperoiden koskea peleihin, jotka eivät sen ikäisille ole tarkoitettu. Kaikki vedetään hyllyiltä alas.

En ymmärrä ollenkaan nykyajan lasten käytöstä. Okei, sovitaan, että olemme tiukkapipoja. Meillä lapset todella tarkkoja tavaroistaan, kaikista huolehditaan. Ei hajojteta mitään. useissa perheissä olen huomannut, että lelut on vaan jossain isossa laatikossa, kaikki sekaisin. Ei välitetä mitään vaikka hajoavat, ostellaan vaan uusia.

Ja kyllä, oman tavaransa saa ottaa takaisin, jos se ilman lupaa on otettu. Tottakai.

Jos lapsi on teillä leikkimässä ja ottaa käteensä lelun, joka ei ole kenenkään käytössä sillä hetkellä, senkö saa käydä hakemassa pois? Onneksi ei mun lapset ole teidän kavereita, meillä on onneksi kivoja kaveripeheitä, joissa lapset saa olla ihan leikkiäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja :

No ei kai kukaan (toivonmukaan) anna pienten särkeä ja koskea tavaroihin jotka on aikuisten.
Mutta lasten huoneessa esillä oleviin leluihin pitäisi saada koseka ja niillä leikkiä jos ne ei ole kenenkään leikeissä ja toisen kädessä.
Kuinka ap meinaa että omat lapset oppivat jakamaan tavaroita ja näin ollen selviytymään kodin ulkopuolisesta maailmasta?

Enkös kertonut jo monta kertaa, että meillä kysytän lupa ja jakavat aivan loistavasti lelunsa niiden kanssa, jotka kysyvät luvan.

Mutta lasten tulisi pieninä oppia sosiaalisia taitoja. Niitä ovat esimerkiksi vuoron odottaminen, JAKAMINEN, vastavuoroisuus, assertiivisuus, auttaminen ja ei-agressiivinen käyttäytyminen. Lapsille tekee siis hyvää, että he opettelevat leluilla sitä jakamista. Omien ja muiden tavaroiden jakamista.

Hyvät käytöstavat on ihan ok, mutta epäsosiaalisuuteen kasvattaminen ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
hohhoijjaa, kerrohan, ap, että mistä se pikkuinen taapero voi tietää että se peli mihin hän koskee ei ole hänen ikäiselleen tarkoitettu?????

Höh. MOntako kertaa tarvitsee sanoa? Olettaisin, että mukana oleva vanhempi vahtii ja kieltää, sanoo, että ÄLÄ. Onko tuo täysin vieras sana nykyajan lapsille? Taapero ei voi tietää, mutta miten hän voi oppia, että toisen koti on toisen koti ja mikä on toisen ei ole hänen, jos kukaan ei kerro, vaan vanhemmat tyytyväisen juttelevat keittiössä kun taapero hajottaa paikat. (vetää kaiken alas)

Itse asiassa, meidän lapsia odotetaan paljonkin kylään, taitavat olla poikkeus, kun istuvat nätisti ja eivät pengo kaikkia tavaroita, vaan kysyvät mitä leikitään.

Meidänkin lapset ovat suosittuja, käyttäytyvät hyvin eivätkä pengo kaikkia paikkoja. Silti ihan vapautuneesti leikkivät kaverin luona ja tiedän kyllä heidän ottavan leluja käteensä KYSYMÄTTÄ JOKA KERTA LUPAA! Hirviöitä ovat! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Te kuulostatte....aika tylsiltä ja jäykiltä ihmisiltä :snotty:

Käytöstavat löytyy meiltäkin, mutta kotona aika iso osa tavaroista ovat meidän kaikkien käytössä, ihan lupia kyselemättä. Olemmehan perhe. Ja kun meille tulee vieraita, joilla on lapsia, niin meidän lapsille on itsestään selvää että kaverit saavat leikkiä heidän tavaroillaan. Kädestä ei saa ottaa, kukaan, vaan tavara pyydetään takaisin jos se on sellainen mihin toinen ei saisi koskea.

Sää sanoit samoin kun mää ajattelin. Ja lisäisin viel et on eriasia olla "tiukkis" siitä ettei pengota esim: vaatekaappeja tai mennä omin päin vieraitten jääkaapille - sellasesta en tykkää itsekkään ja omille muksuille on opetettu ettei kenenkään kaappiloita pengota.

Enkös kertonut jo monta kertaa, että meillä kysytän lupa ja jakavat aivan loistavasti lelunsa niiden kanssa, jotka kysyvät luvan.
Ja repivät aivan loistavasti lelun sen kädestä, joka ei tajua että teillä pitää kysyä erikseen lupa joka helvatan leluun. Oli sitten oma lapsi tai vieras lapsi. Eikä äiti edes toru tuollaisesta itsekkäästä, rumasta käytöksestä. Meinaan se, että repii lelun toisen kädestä, on monta kertaa rumempaa kuin se, että ottaa lattialta pikkuauton jolla kukaan ei leiki, muttei tajua kysyä lupaa siihen.

Jos lapset leikkii, pitääkö joka lelusta kysyä lupa? Mitä leikkiä se on?

Valitettavasti opetat enemmänkin itsekkyyttä kuin jakamista tuolla tavalla.. Mutta onhan näitä 'omansa vartijoita' maa pullollaan.

Ja repivät aivan loistavasti lelun sen kädestä, joka ei tajua että teillä pitää kysyä erikseen lupa joka helvatan leluun. Oli sitten oma lapsi tai vieras lapsi. Eikä äiti edes toru tuollaisesta itsekkäästä, rumasta käytöksestä. Meinaan se, että repii lelun toisen kädestä, on monta kertaa rumempaa kuin se, että ottaa lattialta pikkuauton jolla kukaan ei leiki, muttei tajua kysyä lupaa siihen.

Peesi!

tuo luvan kysyminen on ihan tyhmää kyllä, pienimmät lapset eivät välttämättä osaa edes puhua.
Sulla on kyllä vääristynyt käsitys tuosta että mikä on omaa on omaa ja siihen pitää kysyä lupa, joka helvatun tavaraan.
Onneksi ei olla tuttuja ja jos oltais niin teillä ei käytäys kylässä koskaan.

Käytöstavat löytyy meiltäkin, mutta kotona aika iso osa tavaroista ovat meidän kaikkien käytössä, ihan lupia kyselemättä. Olemmehan perhe. Ja kun meille tulee vieraita, joilla on lapsia, niin meidän lapsille on itsestään selvää että kaverit saavat leikkiä heidän tavaroillaan. Kädestä ei saa ottaa, kukaan, vaan tavara pyydetään takaisin jos se on sellainen mihin toinen ei saisi koskea.

Meillä myös näin. Ja minusta tuntuu oudolta jos lapset joutuvat kyläpaikassa istumaan vaan nätisti sohvalla, minusta se ei ole lapselle sopivaa, lapset on luotu leikkimään ja touhuamaan, käytöstavat kuitenkin huomioiden.

Minä kohtelen lapsia samalla ihmisarvolla kuin aikuisia.
Minä en pitäisi siitä, että joku ottaisi vaikka meidän rattaat puistossa, ja olettaisi, että ne ovat tottakai hänen yhtä paljon kuin minun. (lainaisin niitä, ehkä, jos joku tarvitsisi niitä ja kysyisi lainaan)
En ymmärrä mikä ero on lasten tavaroilla ja aikuisen tavaroilla.
OLen kyllä huomannut aika paljon muillla palstoilla vanhempien ihmisten kirjoittelua, että nykyajan lapset käyttäytyvät huonosti, tarkoittaen juuri sitä, että koko kämppä pitää siivota kun ovat lähteneet, eli vanhemmat eivät tee eroa sen suhteen, että kylässä ei kosketa kuin niihin leluihin /tavaroihin, joita on lapsille annettu katseltavaksi. Vanhemmat eivät sano lapselleen EI.
Lapsethan eivät kotona ollessaan ehkä vedä tavaroita eivätkä sotke yhtä paljon kuin kylässä koska koti on tutumpi. Kun taas kylään mennessä kaikki on outoa, ja normaali lapsi (taapero) saattaa vetää aivan kaiken, jos ei kielletä. En voi ymmärtää tällaista käytöstä. eikä moni muukaan vanhempi ihminen.

Et ole outo. Minusta on ihan oikein että opetaan kysymään lupa tavaroiden lainaamiseen pienestä pitäen. Ajatelkaapa jos naapurin rouva hakisi teidän pihalta lapiot, harjat yms. ilman lupaa. Ja minusta se ei ole eri asia onko kyseessä aikuinen vai lapsi, toisten omaisuutta pitää kunnioittaa.
Meillä lapset kyllä antavat kavereiden leikkiä omilla tavaroillaan, vain osa leluista on sellaisia mitä haluavat "suojella".
Ehkä kannattaisi ostaa kaappi mihin saa tärkeät tavarat suojaan sellaisilta, jotka eivät esim. ikänsä puolesta osaa vielä lupaa kysellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:

Meillä myös näin. Ja minusta tuntuu oudolta jos lapset joutuvat kyläpaikassa istumaan vaan nätisti sohvalla, minusta se ei ole lapselle sopivaa, lapset on luotu leikkimään ja touhuamaan, käytöstavat kuitenkin huomioiden.

Olen kyllä kuullut, että muualla esim. Euroopassa vanhemmat ihmiset kun ovat käyneet, ihmettelevät, kun lapset istuvat nätisti ja käyttäytyvät, aivan toisin kuin suomessa.
Esim. ranskassa leikkikoulu alkaa 3-vuotiaana, eikä ole ongelmia lapsilla istua hiljaa tehden erilaisia juttuja, sii skoulumaisia juttuja. Ei siellä ole riehumista ulkona kuin ½ tuntia, ja loppupäivä ollaan ja istutaan hiljaa.

Ei suomessa pysty suurin osa edes koulussa käyttäytyä. Enkä ihmettele kun lukee teidän juttuja-.

Meillä on lelut avohyllyihin ostetuissa laatikoissa ja en tykkää, että omat tai vieraat ottaivat kaikki alas kerralla, mutta niilläkin saa kaikilla leikkiä, kunhan siivottan ensin edelliset leulut laatikkoon. Pienet lapset eivät onneksi itse edes niitä leluja sieltä saa, joten ongelmia ei koskaan ole ollut.

On meillä kyläpaikka, jossa lapsen lelut ovat kauniisti järjestelty ympäri huonetta lasten tasoille ja taaperon kanssa sielä ei tosiaankaan huvittanut kyläillä, kun kokoajan sai vahtia ettei sotke koko huonetta, kun vaikka meillä lapset saavat kaikkeen koskea, ei me lähdetä kylästä siivoamantta jälkiämme (ainakin suurimmaksi osaksi).

Et ole outo. Minusta on ihan oikein että opetaan kysymään lupa tavaroiden lainaamiseen pienestä pitäen. Ajatelkaapa jos naapurin rouva hakisi teidän pihalta lapiot, harjat yms. ilman lupaa. Ja minusta se ei ole eri asia onko kyseessä aikuinen vai lapsi, toisten omaisuutta pitää kunnioittaa.
Meillä lapset kyllä antavat kavereiden leikkiä omilla tavaroillaan, vain osa leluista on sellaisia mitä haluavat "suojella".
Ehkä kannattaisi ostaa kaappi mihin saa tärkeät tavarat suojaan sellaisilta, jotka eivät esim. ikänsä puolesta osaa vielä lupaa kysellä.

Ihan eriasia on varastaa luvatta tavaraa, kuin esim. alkaa harvaoimaan meidän pihaa sillä haravalla. Toinen on meillä sallittua ja toinen ihan laissakin kielletty asia.

Minä kohtelen lapsia samalla ihmisarvolla kuin aikuisia.
Minä en pitäisi siitä, että joku ottaisi vaikka meidän rattaat puistossa, ja olettaisi, että ne ovat tottakai hänen yhtä paljon kuin minun. (lainaisin niitä, ehkä, jos joku tarvitsisi niitä ja kysyisi lainaan)
En ymmärrä mikä ero on lasten tavaroilla ja aikuisen tavaroilla.
OLen kyllä huomannut aika paljon muillla palstoilla vanhempien ihmisten kirjoittelua, että nykyajan lapset käyttäytyvät huonosti, tarkoittaen juuri sitä, että koko kämppä pitää siivota kun ovat lähteneet, eli vanhemmat eivät tee eroa sen suhteen, että kylässä ei kosketa kuin niihin leluihin /tavaroihin, joita on lapsille annettu katseltavaksi. Vanhemmat eivät sano lapselleen EI.
Lapsethan eivät kotona ollessaan ehkä vedä tavaroita eivätkä sotke yhtä paljon kuin kylässä koska koti on tutumpi. Kun taas kylään mennessä kaikki on outoa, ja normaali lapsi (taapero) saattaa vetää aivan kaiken, jos ei kielletä. En voi ymmärtää tällaista käytöstä. eikä moni muukaan vanhempi ihminen.

tottakai lasta kielletään koskemasta kylässä tavaroihin, mutta edelleen ne lelut on kyllä eri asia.
Ei ole minulle koskaan lapsena opetettu noin kuin teillä, mutta siltikin ymmärrän näin aikuisena etten voi ottaa toisten tavaraoita ilman lupaa!!
Ja toki me vanhemmat jotka ollaan sinun kanssasi tässä asiassa erimieltä niin osataan sanoa omalle lapselle ei jos siihen on tarvetta!