V
vaimo 06
Vieras
Huoh. Ei ole mitään suojattuja nimiä, ei ole ollut aikoihin, ja silti kaikki nimet ovat tavallaan suojattuja = sellaista ei saa itselleen kuka tahansa eikä noin vaan.Alkuperäinen kirjoittaja oman nimen käyttäjä;10333503:Minulla taas oli mieheni kanssa itsekeksitty ja suojattu sukunimi
Esim. kukaan ei voi vaihtaa nimeään Virtaseksi, ellei mene naimisiin Virtasen kanssa tai ellei suvussa ole ylenevässä polvessa ko. nimeä, vaikka isoäidillä. Sama pätee kaikkiin olemassaoleviin nimiin.
Minä vaihdoin sukunimeni itsekeksittyyn reilut kolme vuotta sitten. Koska nimeä ei ollut kellään aikaisemmin, nimen vaihto oli helppoa. Hakemus vaan maistraattiin, sieltä meni eteenpäin Nimilautakuntaan, joka hyväksyi nimen (ei ole esim. loukkaava tai mikään tuotemerkki tai olemassaoleva nimi jne.) ja sitten lähti vielä ilmoitus Viralliseen Lehteen. Protestiaikana ei tullut valituksia (tietenkään), joten sain nimen käyttööni.
Nimeä ei saa kukaan muu kuin avioitumalla kanssani (mahdotonta, olen naimisissa) tai omat lapsemme (mahdotonta sekin) tai kun viimeisen nimenhaltijan tai nimeen oikeutetun kuolemasta on kulunut kauan, oliko 70 vuotta, en tarkkaan muista.