omat rahat / yhteiset rahat ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manimani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

manimani

Vieras
mä oon aina ihmetellyt kun joissakin perheissä vanhemmilla on ihan erikseen omat rahat ja siis maksetaan "omat menot" jne.
mut nyt keksin, erittäin kyllästyneenä miehen tuhlailuun, että toimiskohan se meillä.
te joilla on ihan erikseen omat rahat, miten teette sen???
miten ruoka jota kuitenkin lapset syö, kaikki hankinnat lapsille jne.???

Alkuperäinen kirjoittaja Kutistunut:
Meillä molemmilla rahat tulee omille tileille. Mutta siinä määrin on yhteisiä, että se maksaa kummalla on sillä hetkellä rahaa.

joo varmaan toimii joillakin näin, mutta ei tosiaan toimis meillä.
miehen tili ois hetkessä tyhjä, tuhlattuna omiin juttuihin.

meillä jopa tulee kaikki rahat mun tilille, joten ei auttais pätkääkään....

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Omat on kanssa täällä, ne vaan käytetään yhteiseen hyvään eikä aleta laskemaan kuka maksanut viimeksi ja mitä.

entäs kun mä olen se joka käy kaupassa ja se joka hankkii lapsille vaatteet ym?
pitäiskö siinä vaiheessa siis laittaa mies välillä asialle? tosin se ei kyllä menis.......

Alkuperäinen kirjoittaja manimani:
Omat on kanssa täällä, ne vaan käytetään yhteiseen hyvään eikä aleta laskemaan kuka maksanut viimeksi ja mitä.

pitäiskö siinä vaiheessa siis laittaa mies välillä asialle? tosin se ei kyllä menis.......

Miksi ei menis, eikös se hänenkin lapsi ja ateriatarvikkeet ole? Kyllä aikuisen ihmisen pitäis kyetä moisesta suoriutuun.

Meillä on molemmilla omat tilit ja lisäksi kolmas säästötili jonne menee mm.lapsilisät ja säästöt. Meillä se maksaa kumpi sattuu ostohetkellä olemaan kassalla. Minulla on huomattavasti pienemmät tulot kuin puolisolla, jos sattuu tili tyhjenemään kovan kulutukseni ansiosta... niin mies laittaa sinne lisää rahaa. Ei se sen kummempaa ole. En minäkään käsitä sitä että lasketaan piirun tarkasti kumpi maksaa ja mitä maksaa.

Meillä kanssa näin. Tosin ap:n tilanteessa haluaisin kanssa ehkä tarkemman jaottelun. Kaverillani on miehensä kanssa ihan eri rahat ja heillä on yhteinen taloustili. Sinne kumpikin laittaa tietyn summan rahaa kuukaudessa ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset laskut (asuminen ysm), ruuat ja lapsen hankinnat.

Miksi ei menis, eikös se hänenkin lapsi ja ateriatarvikkeet ole? Kyllä aikuisen ihmisen pitäis kyetä moisesta suoriutuun.

kun suoriutuiskin... jos mä täällä kökkisin samaan tapaan, niin meillä ois tuossa hyvin äkkiä muutama nälkäinen ipana ja kenenkäs syytä se ois... no minun tietysti.
hitsi... yritän tässä miettiä miten tän homman sais ratkaistua :(

Meillä myös omat rahat. Se maksaa kummalla rahaa. Mies kyllä siirtää mulle aina tilipäivänään jonkin verran (vaihtelevasti 100-500e). Ja tarvittaessa antaa lisääkin. Ja jos mun rahapäivänä miehellä ei ole rahaa, niin mä siirrän sille, en tosin yhtä paljon, mutta kummiski.

Alkuperäisellä toimis ehkä kaikkein parhaiten se, että olis yksi yhteinen tili, josta maksetaan yhteiset menot. Kummatkin siirtää sinne omasta palkastaan sovitun summan ja sieltä maksettais laskut, ruoat ja lasten hankinnat. Sitten molemmilla olis oma tili, jonka sais käyttää mihin mieli lystää.

Meillä on miehen kanssa omat tilit ja lisäksi yhteinen tili, johon kummallakin käyttöoikeus. Yhteiselle tilille kumpikin laittaa rahaa aina tarpeen tullen. Se, jolla isompi palkka, pistää enemmän. Yhteiseltä maksetaan kaikki ns. yhteiset kulut: lainanlyhennykset, ruoat, matkat, bensat, kotiin kaikki mahdolliset tarvittavat tavarat. Omilta tileiltä maksetaan vaateostokset, kaikenlaiset turhakkeet, omat menot (esim. ravintolaillalliset, leffaliput, kun nähdään kavereita ilman puolisoa).

Tähän asti on ainakin toiminut tosi hyvin ja ikinä ei ole vielä riidelty rahasta. Meillä tosin on täysin samanlainen käsitys rahankäytöstä, joten tottakai se helpottaa. Voin kuvitella, ettei ole kivaa pitää yhteistä tiliä, jos toinen käy putsaamassa sen omiin reissuihinsa ja harrastuksiinsa:(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
En minäkään käsitä sitä että lasketaan piirun tarkasti kumpi maksaa ja mitä maksaa.

käsittäisit ehkä sitten, kun itse olisit aina siinä kassalla maksamassa, yksin, ensin laskettuasi mihin vähät rahat riittää.
kun taas mies ei olisi koskaan siinä, hänellä menisi saman verran rahaa omiin juttuihin. ja itsekin haluaisit joskus jotain halpaa edes itsellesi, mutta eipä pysty hankkimaan, kun mies tuhlaa sinunkin puolesta ja sinun pitää sillä jäljelle jäävällä edelleen miettiä, kuinka pitkälle ne riittää ja kuinka kauan pitää sitten taas kituuttaa.....

meillä molemmat laittaa 60% nettotuloistaan yhteiselle tilille mistä maksetaan kaikki yhteiset kulut, asuminen,ruoka,lasten hoitomaksut, sinne tulee myös lapsilisät, loput 40% molemmat saa tuhlata mihin tykkää mies yleensä elektroniikkaan ja autoon , minä vaatteisiin yms, toimii meillä hyvin

tässä ei ole ongelmaa, eli kumppanit osaavat käyttää rahaa järkevästi ja yhteiseen hyvään. Mut ap:n ongelmahan oli, että mies ei osaa. Ette vissiin osaa lukee? En osaa antaa neuvoja, kun meilläkin homma pelaa. Mut sen sanon, et jos molemmat osaa rahaa käyttää järkevästi, niin ei niitä menoja kannata niin tarkkaan maksaa puoliksi, kuten ex poikaystäväni kanssa tehtiin. Olen huomannut sen tosiasian, että samaan talouteenhan ne rahat tulee, kuten myös menevät eli vastuuta hommassa pitää molemmilla olla.

Ap nyt sit miettii sietääkö miehensä käytöstä ja kärsii itse, vai tekeekö sille jotain vai lähteekö läiskimään, noin niinkun yksinkertaistettuna. sori kun en osannut oikeastaan neuvoa minäkään..

Meillä on molemmilla omat tilit jonne tulee omat tulot. Kumpikin laittaa palkkapäivänä tietyn summan yhteiselle tilille ja sieltä lähtee lainanlyhennys ja maksetaan lasten päivähoitomaksu, sähköt, vesimaksut ja kotivakuutus sekä esim. kiinteistöveromaksut. Se mitä jää omalle tilille on omaa rahaa. Toki tuota voisi jalostaa vielä pidemmälle, eli esim. ruokatili lähikauppaan ja se maksettaisiin myös yhteiseltä tililtä, mutta käytännössä meillä minä käyn enemmän kaupassa ja ostan pääasiassa yksin lasten ruuat ja mies sitten maksaa isommat hankinnat ja käy kaupassa täydentämässä. Tai sitten jos mennään yhdessä kauppaan niin mies maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja huomaa että keskustelijoilla:
tässä ei ole ongelmaa, eli kumppanit osaavat käyttää rahaa järkevästi ja yhteiseen hyvään. Mut ap:n ongelmahan oli, että mies ei osaa. Ette vissiin osaa lukee? En osaa antaa neuvoja, kun meilläkin homma pelaa. Mut sen sanon, et jos molemmat osaa rahaa käyttää järkevästi, niin ei niitä menoja kannata niin tarkkaan maksaa puoliksi, kuten ex poikaystäväni kanssa tehtiin. Olen huomannut sen tosiasian, että samaan talouteenhan ne rahat tulee, kuten myös menevät eli vastuuta hommassa pitää molemmilla olla.

Ap nyt sit miettii sietääkö miehensä käytöstä ja kärsii itse, vai tekeekö sille jotain vai lähteekö läiskimään, noin niinkun yksinkertaistettuna. sori kun en osannut oikeastaan neuvoa minäkään..

jep juuri näin. inhottavaa aina miettiä raha-asioita... jotain ratkaisua yritän tosiaan tähän keksiä.

Meillä omat tilit, maksetaan yhteiset maksut sovinnossa, tyyliin mä tässä kuussa, ukko seuraavassa, ja koitetaan puolitella ruokayms. kuluja. Loput omista rahoistaan kumpikin saa sitten käyttää mihin haluaa, minä yleensä tuhlaan kissoihin (ylim. herkkuruokaa, esim Royal Canin'in Maine Coon nappulat herkkuna) tai kenkiin ja vaatteisiin, mies elektroniikkaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäisellä toimis ehkä kaikkein parhaiten se, että olis yksi yhteinen tili, josta maksetaan yhteiset menot. Kummatkin siirtää sinne omasta palkastaan sovitun summan ja sieltä maksettais laskut, ruoat ja lasten hankinnat. Sitten molemmilla olis oma tili, jonka sais käyttää mihin mieli lystää.

Tuo ois hyvä. Jos mies sitte törsää rahansa muutamassa päivässä nii sittepähän ei ostele enää mitään. Laitatte niin että sulla on nosto-oikeus siihen yhteiseen tiliin ettei ukko pääse sieltä nostaan ylimäärästä.
Vai pystyiskö miehes oleen nostamatta rahaa omiin menoihinsa jos ois tuo nosto-oikeus hälläki?

Meillä kans tahtoo olla tuon miehen kans välillä sodanpoikasta aiheesta raha: hän kun ei oikein ymmärrä että huomennaki on nälkä.

:xmas:

Meillä omat tilit. Miehellä isommat tulot niin hän maksaa lainanlyhennykset, auton maksut jne. omalta tililtään ja mie sit lähinnä ruuat ja nettilaskun yms. On meillä säästötilikin, sinne laitetaan jos jotain jää.

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
mä melkein maksaisin ap:n tilanteessa miehelle "viikkorahaa" jos ei kerran osaa rahaa käyttää,

kyllä tosiaan niin lapselliselta tuo käytös aina tuntuu, että viikkorahat ei ois mitään ihmeellistä... se onkin sitten toinen juttu miten mies siihen suostuis.
mut jotain tuon tapaista on kyllä kokeiltava...

Meilläkin vain yhteiset rahat, mutta ap:n tapauksessa varmaan toimisi jatkossa paremmin se, että osa rahoista menisikin kummallekin omille tileille ja sieltä sais käyttää mihin lystää.
Yhteiset rahat ei toimi, jos kumppaneilla on kovin erilainen käsitys rahan käytöstä.

Mäkin olen miettinyt, josko meiltä erottais edes pienen summan joka kuukausi molemmille omaan käyttöön etenkin nyt kun talous on tiukalla kun jään hoitovapaalle. Sitten ei tarvisi miehen katsoa kieroon jos käyn kahvittelemassa tai vaateostoksilla "liian usein" tai mun miettiä miehen musaostoksia. Sillä faktahan on se, että niin kauan on helppo olla sovussa rahasta kun sitä suunnilleen riittää tarpeeksi. Sit kun on oikeasti tiukkaa, niin paraskin pariskunta saa riitoja aikaan tästä aiheesta.

mä oon aina ihmetellyt kun joissakin perheissä vanhemmilla on ihan erikseen omat rahat ja siis maksetaan "omat menot" jne.
mut nyt keksin, erittäin kyllästyneenä miehen tuhlailuun, että toimiskohan se meillä.
te joilla on ihan erikseen omat rahat, miten teette sen???
miten ruoka jota kuitenkin lapset syö, kaikki hankinnat lapsille jne.???

No joo mulla vähän sama tilanne oli, tulin sit siihen tulokseen että paremmin tultas toimee jos ukolla ois omat rahat. Eli meillä on yksi lapsi, minä ostan kaiken mitä hää tarvii ja itselleni kans. Mies pitää huolen vaan itsestään joten luonnollisesti hänen osa on vähän pienempi. Molemmat tekee omat ruokansa, tai sitten välillä vuoroin vieraissa toisen soppakattilalla :D Tämä ei oo mikään hyvä tai helppo ratkasu, mutta meillä oli pakko tilanne kun mies tuhlailee...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
En minäkään käsitä sitä että lasketaan piirun tarkasti kumpi maksaa ja mitä maksaa.

käsittäisit ehkä sitten, kun itse olisit aina siinä kassalla maksamassa, yksin, ensin laskettuasi mihin vähät rahat riittää.
kun taas mies ei olisi koskaan siinä, hänellä menisi saman verran rahaa omiin juttuihin. ja itsekin haluaisit joskus jotain halpaa edes itsellesi, mutta eipä pysty hankkimaan, kun mies tuhlaa sinunkin puolesta ja sinun pitää sillä jäljelle jäävällä edelleen miettiä, kuinka pitkälle ne riittää ja kuinka kauan pitää sitten taas kituuttaa.....

Mutta kun jo aiemmin kirjoitit, että kaikki rahat tulevat sun tilille, niin miten sulla ei voi olla kassalla maksettaessa rahaa ja miehes tuhlaa sunkin puolesta? Sori, mä jotenkin putosin nyt kärryiltä...

Yhteistyössä