omat rahat / yhteiset rahat ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manimani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mullakin ketuttas tollanen käytös mieheltä. Itse asiassa en sietäs sitä vaan varmaan lähtisin. Mun hermoilla ei yksinkertaisesti elettäs tuollain.
Meillä minä maksan yleensä ruuat, lapsen menoja (lapsilisä tulee mulle) ja sisustamiseen liittyviä juttuja. Mies hoitaa bensakulut, tekniikan jne. Tätä isommissa hankinnoissa maksetaan yhdessä tai se jolla rahaa sattuu silloin olemaan enemmän. Molemmilla (tai itse asiassa en tiedä onko miehellä, niin vähä raha loppujen lopuksi tällä hetkellä kiinnostaa) säästötili jota käytetään tarpeen mukaan. Lisäksi lapsella oma tili johon saa mm synttäri ym rahoja.

Meillä on sekä yhteinen tili (ns.laskutili) ja omat tilit. Omat rahat ovat omia ja niistä ostetaan itselle, lapsille yms, kenellä sitten enemmän sattuu sillä hetkellä olemaan. Tällä hetkellä minä olen hoitovapaalla kotona, joten maksan vain ruokakulut ja lastenvaatehankinnat, mies muut laskut ja asumiskulut. Minä yleensä ostan lastenvaatteet yms, minun tilille maksetaan myös lapsilisät, joista siirrän myös lasten omille tileille säästöön joka kuukausi 50 ?. Meillä toiminut hyvin näin jo yli 10 vuotta, tykkään että on opmat rahat, joihin toinen ei pääse nipottamaan. Tosin meistä ei kumpikaan ole ylnpalttinen tuhlari, vaikka shoppailla tykkäänkin, mutta aina molemmilla on käyttötilillä ainakin 1500? ylimääräisenä äkillisiä menoja varten. Onneksi ei ole koskaan tarvinnut niitä vielä siltä käyttää. Lisäksi minulla on säästötili, jolla teen etelänmatkan n. kerran pari vuodessa.

Meillä on omat tilit, minä omillani makselen lähinnä lasten ja omia vaatteita yms. omia menoja. Mies maksaa laskut ja ruoat, sillä on huomattavasti suurempi palkka. Käyn kyllä kaupassa viikolla tai sitten en.

meillä on omat rahat eikä oo mitää taloustilejä sun muita. ehkä turhaa rahansiirtoa.

meillä mies maksaa

lainan, yhtiövastikkeen ja likan hoitomaksun ja viel nettimaksut. Mä maksan esim. telkkariluvan, 2x lehtimaksua, auton vakuutukset,kotivakuutuksen ja likan vakuutuksen. Nyt maksoin muskarimaksun.

ostelen myös tytön vaatteet. kaupassa maksetaan about puoliks.

ei oo vaikeeta.

ens kuun palkkaan menee nyt auton vakuutus ja kotivakuutus sekä lehtimaksu ja sähkölasku kun sen lupasin tällä kertaa maksaa..

molemmat käy täyttöjä hakemas viikolla jos tarttee.

Auton huollot pääasiassa maksan minä, mutta mies antaa rahaa jos menee ihan överisuureks summa.

Meillä toi systeemi, että omat tilit ja sitten yhteinen tili, johon pistetään kumpikin sama summa kuukausittain. Meillä on suunnilleen samanlaiset tulot. Ja sitten yhteistililtä menee kaikki yhteiset maksut: lainat, auto, ruoka, lasten vaatteet jnejnejne. Omat jäljellejääneet rahat (jos niitä on!) saa käyttää sit omiin harrastuksiin ja menoihin. Mä en ikinä suostuis muuhun systeemiin. Ei tuu MITÄÄN rahariitoja ikinä, kun kaikki menee automaattisesti tasan. Suosittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja miekin:
Sillä faktahan on se, että niin kauan on helppo olla sovussa rahasta kun sitä suunnilleen riittää tarpeeksi. Sit kun on oikeasti tiukkaa, niin paraskin pariskunta saa riitoja aikaan tästä aiheesta.

niin totta! ja joku ratkaisu mun on tähän keksittävä, on nimittäin aika raivostuttavaa kun ollaan niin eri linjoilla tässä.
hän hermostuu jos ei saa laittaa rahaa siihen mihin haluaa ja mä hermostun kun aina saa stressata onko varaa hitto ees ruokaan...

Alkuperäinen kirjoittaja otan osaa ap:
mullakin ketuttas tollanen käytös mieheltä. Itse asiassa en sietäs sitä vaan varmaan lähtisin. Mun hermoilla ei yksinkertaisesti elettäs tuollain.
Meillä minä maksan yleensä ruuat, lapsen menoja (lapsilisä tulee mulle) ja sisustamiseen liittyviä juttuja. Mies hoitaa bensakulut, tekniikan jne. Tätä isommissa hankinnoissa maksetaan yhdessä tai se jolla rahaa sattuu silloin olemaan enemmän. Molemmilla (tai itse asiassa en tiedä onko miehellä, niin vähä raha loppujen lopuksi tällä hetkellä kiinnostaa) säästötili jota käytetään tarpeen mukaan. Lisäksi lapsella oma tili johon saa mm synttäri ym rahoja.

niin no ei ole joo eroajatuksetkaan kaukana. en vaan jaksa todellakaan muuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mum:
Alkuperäinen kirjoittaja manimani:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
En minäkään käsitä sitä että lasketaan piirun tarkasti kumpi maksaa ja mitä maksaa.

käsittäisit ehkä sitten, kun itse olisit aina siinä kassalla maksamassa, yksin, ensin laskettuasi mihin vähät rahat riittää.
kun taas mies ei olisi koskaan siinä, hänellä menisi saman verran rahaa omiin juttuihin. ja itsekin haluaisit joskus jotain halpaa edes itsellesi, mutta eipä pysty hankkimaan, kun mies tuhlaa sinunkin puolesta ja sinun pitää sillä jäljelle jäävällä edelleen miettiä, kuinka pitkälle ne riittää ja kuinka kauan pitää sitten taas kituuttaa.....

Mutta kun jo aiemmin kirjoitit, että kaikki rahat tulevat sun tilille, niin miten sulla ei voi olla kassalla maksettaessa rahaa ja miehes tuhlaa sunkin puolesta? Sori, mä jotenkin putosin nyt kärryiltä...

etkö ole kuullut pankkitunnuksista..? niillä on oikein kätevä laittaa rahaa menemään muutamalla napinpainalluksella...

Meillä on omat tilit ja yhteinen taloustili ja säästötili. Ollaan tehty budjetti, jonka mukaan kumpikin laittaa palkastaan tietyn määrä talousrahoihin ja säästötilille, ja sit omalle tilille jäävät saa tuhlata oman maun mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysy mieheltäsi:
maksaako ja osallistuuko kuluihin nyt, vai mieluummin elatusmaksujen muodossa. Herättäisikö pahvin?

jaa-a, kun eipä oo pahvi töissä...
no, jäi tästä ainakin tuo viikkoraha-idea mieleen. höhlältähän se kuulostaa, mutta höhlä on rahankäyttäjäkin.
täytyy vaan toivoa että huomaa asian hyödyn kunhan on kokeiltu.

En minäkään käsitä sitä että lasketaan piirun tarkasti kumpi maksaa ja mitä maksaa.

käsittäisit ehkä sitten, kun itse olisit aina siinä kassalla maksamassa, yksin, ensin laskettuasi mihin vähät rahat riittää.
kun taas mies ei olisi koskaan siinä, hänellä menisi saman verran rahaa omiin juttuihin. ja itsekin haluaisit joskus jotain halpaa edes itsellesi, mutta eipä pysty hankkimaan, kun mies tuhlaa sinunkin puolesta ja sinun pitää sillä jäljelle jäävällä edelleen miettiä, kuinka pitkälle ne riittää ja kuinka kauan pitää sitten taas kituuttaa.....

Mutta kun jo aiemmin kirjoitit, että kaikki rahat tulevat sun tilille, niin miten sulla ei voi olla kassalla maksettaessa rahaa ja miehes tuhlaa sunkin puolesta? Sori, mä jotenkin putosin nyt kärryiltä...

etkö ole kuullut pankkitunnuksista..? niillä on oikein kätevä laittaa rahaa menemään muutamalla napinpainalluksella...

No anteeks kauheasti, kun asiaa ihmettelin. Enpä ole omalle miehelleni OMAAN tiliini tunnuksia antanut, joten ei tullut tämä mieleen. Ihmettelin siis sitä, että miten mies voi päästä käyttämään rahoja, jos ne kerta tulevat sun tilille, mutta mikäs ihme se sitten on, jos kerta sun tilis onkin yhteinen...

Oot saanut täällä paljon kokemuksia siitä, mikä on toiminut kelläkin. Niistä neuvoista voisi ottaa mallia käytännön arkeen, mutta en kyllä osaa auttaa, miten tuota miehen ajatusmaailmaa saisi muutettua:(

No anteeks kauheasti, kun asiaa ihmettelin. Enpä ole omalle miehelleni OMAAN tiliini tunnuksia antanut, joten ei tullut tämä mieleen. Ihmettelin siis sitä, että miten mies voi päästä käyttämään rahoja, jos ne kerta tulevat sun tilille, mutta mikäs ihme se sitten on, jos kerta sun tilis onkin yhteinen...

Oot saanut täällä paljon kokemuksia siitä, mikä on toiminut kelläkin. Niistä neuvoista voisi ottaa mallia käytännön arkeen, mutta en kyllä osaa auttaa, miten tuota miehen ajatusmaailmaa saisi muutettua:(
ihan kaikki rahat tulee mun tilille, joten en mä voi olla kokonaan antamatta rahaa kuin joku tyranni ja rajoittaa aikuisen ihmisen elämää.
tosin, hänen käytös alkaa rajoittaa muun perheen elämää, joten siksipä tässä haenkin jotain ideaa...

luultavasti kokeillaan, että mun tili on mun tili, hänelle laitan tietyn summan tietyssä ajassa ja piste.
pakko tehdä jotenkin niin, koska mä olen kuitenkin se joka hoitaa ruokaostoksista lähtien melkeinpä kaiken.
100% varmasti mies jossain vaiheessa vinkuu lisää, mutta täytyy katsoa miten sen saisi estettyä, tai missä tapauksessa saisi lisää....
vaikeeta, mut niin on rahattomanakin olo.

Miten joku voi olla niin idiootti että antaa oman yks. tilinsä pankkitunnuksensa toiselle :headwall: Vielä sellaiselle joka tuhlaa kaiken.
Vasta nyt miettii, että jospa ei antais tunnuksia ja jospa vaikka siirtäisi toiselle rahaa/antas käteen.

juu kannattaa todella tehdä niin kun ei ole aiemmin mieleen tullu...

Meillä ainakin on omat tilit ja periaatteessa omat rahat. Vuokra maksetaan puoliksi, nettilasku ja sähkö aina vuorotellen, ite omat puhelinlaskut jne. Ruokaa ostellaan vähän milloin mitenkin, yleensä n. 150? käyttää kumpikin kuukaudessa ruokaan, ei kuitenkaan joka euroa lasketa. Ruokaa kuitenkin syödän kaikki kolme yhdessä, minä, mies ja lapsi. Lapsilisä menee yleensä lapsen vaatteisiin tai säästöön jotain tarpeellista hankintaa varten.

Yhteisten menojen jälkeen loput rahat käytetään kumpikin miten halutaan.

Meillä mies maksaa kaikki isot laskut(lainan lyhennykset, auton menot, vakuutukset, yhtiövastikkeet yms.) Mä käyn ruokakaupassa ja maksan omat puhelinlaskut, kampaajakäynnit, vaateostokset yms. Kummallakin oma tili. Mä olen kotona hoitovapaalla, eli tulot pienet. Mies tienaa hyvin, ja kuluttaakin kyllä omiin harrastuksiin, käy mua useammin viihteellä, pelaa välillä rahapelejä.. mutta mulle ei kuulu hänen rahan käyttö koska hänellä rahaa riittää, ja maksaa myös perheensä kuluista suurimman osan. Tuntuisi tosi epäoikeudenmukaiselta jos mun pitäisi maksaa puolet perheen menoista pienistä tuloistani, tai se olisi jopa mahdotonta..

Minä olen tähän mennessä käynyt ruokakaupassa, muut yhteiset laskut on maksettu yhteiseltä tililtä. Jos mies joskus on mukana kaupassa, niin useinmiten maksaa kyllä myös ruoat, mutta nyt kun olen äitiyslomalla niin melkein aina minä käyn yksin kaupassa. Siitä tämä keskustelu olikin ihan hyvä, että tuli vaan itsellekin mieleen, että kun lapsi syntyy niin olisko hyvä maksaa myös ruokalaskut ym. lapsen tarvikkeet yhteiseltä tililtä ja hankkia siihen luottokortti. Muutoin mun säästöt ja äitiysraha hupenee kyllä nopeasti perheen ruokaan tai muihin taloustarvikkeisiin.

Meillä aina ollut yhteiset rahat, myös ennen kuin yhdistettiin tilit. Koskaan ei olla rahasta riidelty kun on selvää että yhteiset menot ja tulot.
Kamalasti helpotti kun naimisiin mentyämme yhdistettiin tilit, nyt tietää aina paljonko perheellä on rahaa käytössä, ei tarvii olla toiselta kysymässä että mikä meillä on rahatilanne. Todella kivutonta =)

Yhteistyössä