Onko 1 lapsi nykyään joku muoti-ilmiö? Miksi niin moni haluaa vain sen yhden lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun tuttavapiirissä meidän perhe on ainut yksilapsinen (no joo on pari vauvaperhettä, mutta hekin kakkosesta haaveilee).

Meillä yksilapsisuus ei ole ollut oma valinta.

Ja tosiaan, tuntuu, että enemmänkin muotia on kolme lasta.

En usko, että olisi mikään muotijuttu. Voihan olla, että on perheitä, jotka haluavat vain sen yhden lapsen. Uskon kuitenkin, että monet, monet yksilapsiset perheet olisivat halunneet useamman lapsen, mutta eivät jostain syystä siitä saaneet :(.

[QUOTE="jenni";26716931]No mun ystävillä ja tutuilla on hirveän monella ainakin 2 lasta, oisko 1/10 1 lapsi ja hekin ovat yritys päällä :)
Itsellä on 1 lapsi (1,5v) ja haluan hänelle ainakin yhden sisaruksen sanotaanko 2-3vuoden päästä. Lapsi on ollut alusta asti helppo ku mikä, mutta haluan nauttia ja antaa kaiken huomioni tuolle ihanuudelle nyt jonkin aikaa! Ja yhden lapsen kanssa kaikki on niin helppoa! Moni ystäväni taasen on asenteella "heti toinen perää, tai ainankin parin vuoden sisään" mutta jokainen tyylillään :)[/QUOTE]

Noin minäkin tehnyt. Lapsia viisi ja kaikilla 4,5,11 vuotta ikäeroa. Juurikin olen halunnut nauttia aina pienimmästä aikani ja muut jo sopivasti siompia. Ei mustasukkaisuutta ja heillekin riittää aikaa, kun muuten jo aika omatoimisia.

En seuraa - tämmösissäkään - ja varsinkaan tämmöisissä asioissa mitään trendejä. Itse haaveilin aina 1 lapsesta, en ole koskaan kokenut olevani useamman lapsen äiti tai halua siihen. Ainokaiseni ( nyt 9v ) syntyi keskosena ja oli kriittisessä tilassa pitkään ja kävi kuoleman porteilla. Siinä lisää yksi syy miksi en halua lisää lapsia, en halua ikänä kokea sitä uudestaan enkä halua että lapseni koskaan kokee sellasta. Oman lapsen kipu, tuska jas taistelu elämästä oli jotain joka pelästytytti ja pysäytti totaalisesti minut ja mieheni.
Eikä siihen auta lässytykset että ei se kuitenkaan toistuisi. Meillä on suvussa useammassa polvessa ollut istukan irtoamisia ja suuri riski uudestaan minullakin irrota istukka, kuten kävi poikani odotusaikana.
Ei kai herra jestas tarvtse olla trendi jos ei haluaa kuin yhden lapsen??
T. äiti 38v.
Meille riittää mainiosti tämä yksi aarre.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsia 3-vuosikymmenellä;26719590:
Noin minäkin tehnyt. Lapsia viisi ja kaikilla 4,5,11 vuotta ikäeroa. Juurikin olen halunnut nauttia aina pienimmästä aikani ja muut jo sopivasti siompia. Ei mustasukkaisuutta ja heillekin riittää aikaa, kun muuten jo aika omatoimisia.

Juuri näin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Yksinäinen lapsuus;26718875:
En usko, että olisi mikään muotijuttu. Voihan olla, että on perheitä, jotka haluavat vain sen yhden lapsen. Uskon kuitenkin, että monet, monet yksilapsiset perheet olisivat halunneet useamman lapsen, mutta eivät jostain syystä siitä saaneet :(.

Mä en todellakaan ole sun kanssasi samaa mieltä. Yksilapsisuus voi aivan hyvin olla haluttua, kuten meillä. Miksi pitäisi yrittää saada useampi lapsi? Tiedän monta perhettä, joille yksi lapsi on sopiva luku.

En myöskään ymmärrä sun nimimerkkiä -- miksi kuvittelet että ainoan lapsen lapsuus olisi yksinäistä? Onhan lapsella vanhemmat ja ystäviä. Järjetön ajattelutapa, anteeksi nyt vain.

Ehkä se sitten on joku "muoti-ilmiö", että ihmiset tekevät tässä asiassa oman mielensä mukaan. :whistle:

Osa jotuu tyytymään vähempään lapsilukuun kuin olisi toiveissa, se on tietysti sääli. : /

Itse en kärsinyt lapsena siitä yhtään, ettei ollut sisaruksia. Silloin se tuntui vain mukavalta... Nyt hieman hirvittää, kun omat vanhemmat vanhenevat.

Meillä on 3 lasta. Jos nyt tekisin lapset uudestaan, niitä olisi vain 1. Ehkä kaksi.
Ei sillä, ettenkö rakastaisi lapsiani, mutta onhan se arki ja elämä helpompaa yhden kanssa. Taloudellisesti ja muutenkin.

2 lasta meillä mielessä oli mutta kolmas tuli ehkäisystä huolimatta. Ei kuitenkaan aborttiakaan haluttu tehdä.

mun mielestä se on enempi sillai et ei oo enään outoa jos haluaa vain sen yhden lapsen. että on enemmän omaa päätösvaltaa ja ympäristö ei enään vaikuta siihen. joku muuki tais sanoa jotain vastaavanlaista aikasemmin ketjussa.

yhdenlapsen taloukset omassa lähipiirissä on yhdellä kädellä laskettavissa ja suurin osa näistä ovat yh-äitejä. tosin ainakin yksi on sitä mieltä että ei enään halua enempää lapsia, toinen taas ei osaa sanoa mutta aika moni on sanonut tietyn rajapyykin minkä iän jälkeen eivät enään halua lisääntyä. no mieli voi muuttua :) pakko myöntää että kuvittelin ennen että haluaisin että meille siunaantuis montakin lasta. nyt odotan toista ja jo alkaa epäilyttää että oliskohan tää nyt sit tässä tää lapsi luku.