onko 4 vuotta liian iso ikäero sisaruksilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Syntyykö sisaruksille kiinteää suhdeetta jos ikäeroa on 4-5 vuotta? Leikkikavereita eivät varmaan ainakaan ole, kun niin paljo ikäeroa?

Mietityttää kun meillä seuraava lapsi olis tervetullut vasta 3 vuoden päästä ja tyttö on nyt jo 1 vee. Mietityttää se ikäero... Mutta pakko käydä koulu loppuun ennen seuraavaa lasta tai tutkinto raukeaa :/

ei se ole hullumpi ikäero...varsinkaan näin aikuisena ei sillä ole väliä minkä ikäinen veli veikkonen on suhteen kannalta. kyllä se kiinteys on muista asioista kiinni.

ja kyllä muistan leikkineenikin veljen kanssa.

Mulla ja siskollani on ikäeroa vähän vajaa 4 vuotta. Ja etenkin esiteini- ja teini-iässä oltiin todella erilaisia. Lapsuudesta muistan myös sen, että enimmäkseen eri kaverit jne. Tosin, ollaan nyt aikuisena aivan erilaisia, joten ehkä johtuu siitäkin. Mutta niin, omilla on pienehköt ikäerot, joten tuo 4-5 vuotta tuntuis omalla kohdalla hurjalta. :D

Oikeesti sillä ikäerolla ei ole mitään merkitystä lasten suhteisiin jos siitä ei tehdä ongelmaa. Minulla on kaksi veljeä joista toisen kanssa kaksivuotta ikäeroa ja toisen kanssa 10 ja aina on yhdessä leikitty ja oltu läheisiä. Aikuisena vielä vähemmän mitään merkitystä. Jos teillä sopiva aika suunnitella toista on vasta muutaman vuoden päästä niin ei se ole mikään huono asia lapsen kannalta.

Meille tulee ikäeroksi 3v 11kk aika tarkkaan.
Aluksi aattelin, että kauheen iso ikäero, mutta nyt tuntuu, että just sopiva.
Poika on jo sen verran iso, että ymmärtää asioita ja viihtyy tovin itsekseenkin leikkimässä, osaa auttaa jo pienissä kotiaskareissa jne.
Nukkuu yöt läpeensä, ei oo vaipoissa, on omatoiminen jne...
Mut nähtäväks jää onko tuo hyvä ikäero, mut ei sitä muuttamaankaan enää pysty! :D

Meillä tulee lasten ikäeroks 5 vuotta ja itellä oli pikkuveljen kans myös 5 vuotta ja ei mitään kovin läheisiä olla oltu vaikka yhteyksiä pitetäänkin yllä mutta sama tilanne on toiseen veljeen joka on pienemmällä ikäerolla, joten ei ole ikäkysymys enemmän varmaan elämäntilanteesta ja välimatkasta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on täyttä tappelua noiden kahden kesken, joilla on tuo ikäero, isommalla ja pienemmällä ikäerolla taas menee paremmin.

siitäköhän johtuu, että tapellaan siskon kans tosi paljon, ikäeroa 4 vuotta. veljen kanssa tullaan tosi hyvin toimeen, ikäeroa 2v

Mulla ja siskollani on 4,5vuoden ikäero. Eihän me nyt tietenkään ole yhdessä juuri leikitty mutta ei myöskään tapeltu. Sisarussuhde on kiinteä ja lämmin.

Serkuillani ikäeroa 7 vuotta, lapsuus oli kauheeta tappelua (luonteet ja esikoisen passattu ainokaisen olotila) mutta nyt ovat aikuisena mitä parhaimmat ystävät.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meillä on täyttä tappelua noiden kahden kesken, joilla on tuo ikäero, isommalla ja pienemmällä ikäerolla taas menee paremmin.

siitäköhän johtuu, että tapellaan siskon kans tosi paljon, ikäeroa 4 vuotta. veljen kanssa tullaan tosi hyvin toimeen, ikäeroa 2v

Ei ole kiinni ikäerosta vaan luonteista ja ympäristötekijöistä.

Meillä on lapsilla ikäeroa 6-vuotta ja kyllä heillä vaan hyvä ja läheinen suhde on. Molemmat nauttivat toistensa seurasta, nauravat välillä katketakseen kun intoutuvat koheltamaan ja välillä taas vähän kiusotellaan toista jne.

Mulla ja siskolla on ikäero 8 vuotta, ja erittäin läheisiä ollaan aina oltu.

Muoks. Niin, eikä olla kyllä koskaan sen enempää tapeltu.. Normaaleja känäämisiä ollut kyllä, kun pieni 2 vee yrittää vohkia minun 10 vee barbeja tai piirustusvälineitä. Yleensä kyllä otin siskon sitten mun kanssa tekemään kaikkea.

Meillä on tyttö 5-v., poika 9-v. Ikäeroa se 4 vuotta. Välillä yhteiselämä ja leikit menee loistavasti yksiin, mutta välillä on nahistelua ja kiusaamista ihan hirveesti. Molemmat osaa kiusata toista, ei pelkästään isompi pienempää.

Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Ei ole kiinni ikäerosta vaan luonteista ja ympäristötekijöistä.

niinpä taitaa olla. mitähän se kertoo, että velikin kyllä tappelee aina siskon kanssa :D

Meidän kahdella isommalla on vähän reilut 3v. väliä. Hyvin nuo on tulleet toimeen, ja nyt jo leikkivät keskenään. (5v. Ja kohta 2v.)

Mulla ja pikkusiskolla on aika tasan 4v., ja aina ollaan oltu kuin paita ja perse.
No, lyhyt pätkä oi silloin, kun pikkusisko teiniangstasi, ettei niin paljon hengailtu keskenään, ja mulle se napanuoran venyminen oli aika rankkaa. Mutta sittemmin ollaan taas sitä väliä kurottu kasaan. :heart:

(ruttulantäti voi toki tulla kertomaan omankin näkemyksensä asiaan =))

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mulla ja pikkusiskolla on aika tasan 4v., ja aina ollaan oltu kuin paita ja perse.
No, lyhyt pätkä oi silloin, kun pikkusisko teiniangstasi, ettei niin paljon hengailtu keskenään, ja mulle se napanuoran venyminen oli aika rankkaa. Mutta sittemmin ollaan taas sitä väliä kurottu kasaan. :heart:

Meillä on siskon kanssa nyt just sellanen tilanne, kun sisko on 16 vee, ja on välillä aika sietämätön, niin en aina jaksa sen pelleilyä.. Mutta se nyt on varmasti sietämätöntä aikaa myös silloin kun molemmat sisarukset on samaan aikaan teini-iässä..

Kyllä lapset varmasti pitävät toisistaan tosi paljon ja leikkivät jonkin verran yhdessä, mutta ei noin isolla ikäerolla lapset ole koskaan samasa kehitysvaiheessa. Siinä on sekä hyvät että huonot puolet.

Tsemppiä opintoihin ja sen jälkeen vauvanhankintaan. Ei toista lasta ikäeron vuoksi kannata jättää hankkimatta!

Meillä esikko tyttö täyttää tänään 4v ja pienenpi tyttö on 4kk. Nyt jo ovat tosi tärkeät toisilleen :heart: Kuopus aina seurailee siskon tekemisiä sitteristä ja naureskelevät yhessä. Esikoinen käy myös aina välillä leikittämässä siskoaan ja hirvee käkätys aina kuuluu :D

Yhteistyössä