Onko koulun oppikirjat pakko päällystää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilmainen perusopetusko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29009989]Näin voi ajatella vain sellainen ihminen, joka maksamisen sijaan ainoastaan kuluttaa verorahoja.

Se aika, jonka avustajat päällystävät kirjoja, on pois oppilailta. Olisi heille oppilaiden apunakin töitä...[/QUOTE]

Tiedätkö, että kouluilla on koulunkäyntiavustajia jotka avustaa lapsia ja kouluavustajia jotka hoitaa kopiointia ja kirjojen päällystämistä ja keittää kahvia jne jne ;) että se meidän koulun kouluavustajan kirjojen päällystämiseen käyttämä aika on pois korkeintaan opettajien kahveen keitosta :kieh:

[QUOTE="vieras";29010046]Mulla odottaa just tuossa pöydällä toistakymmentä kirjaa päällystystä. Vaikka se on suht työläs homma, kun kirjoja on noin paljon, niin teen sen. Rahaa kirjoihin meni yli 300 euroa, joten ei niitä viitsi ihan hällä väliä tyyliin kohdella.[/QUOTE]

sä saatkin kirjat isellesim, mutta peruskoululaiset joiutuvat antamaan kirjat kouluun takkaisin, käytöön muillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29010111:
Niin silloin ei ole väliä missä kunnossa ne on?

en ihan tätä tarkoittanut, Tottakia ne kirjat on hvyä päällystää ja minustkain se on hvyä että kirjat on pällystetty, mutta miski sitä ei voi KOULUSSA , kouluajalle tehdä? Miskis se ei onnistu opettajien avustuksella esimn kuvistunnila? Vanhemmilla mutenkin jo vastuuuta paljon, kun joissakin kouluissa jopa vaaditan että vanhammat trksitavat että kläksyt ova tjopa oikin tehty, ei enää riitä etä se tehtävä on tehty niin hyvin kuin osaa, enen ainkain riitti se että teit tehtävän, opn kanssa trkstettiin että ne on oikin. jos tehtävä on tehty väärin saa joisskain kouluissa siiätkin merkinnän!

en ihan tätä tarkoittanut, Tottakia ne kirjat on hvyä päällystää ja minustkain se on hvyä että kirjat on pällystetty, mutta miski sitä ei voi KOULUSSA , kouluajalle tehdä? Miskis se ei onnistu opettajien avustuksella esimn kuvistunnila? Vanhemmilla mutenkin jo vastuuuta paljon, kun joissakin kouluissa jopa vaaditan että vanhammat trksitavat että kläksyt ova tjopa oikin tehty, ei enää riitä etä se tehtävä on tehty niin hyvin kuin osaa, enen ainkain riitti se että teit tehtävän, opn kanssa trkstettiin että ne on oikin. jos tehtävä on tehty väärin saa joisskain kouluissa siiätkin merkinnän!

Eikö se nyt ole ihan itsestäänselvyys, että läksyt tarkistetaan ja myös se että ovat oikein ja huolella tehdyt. Jotta lapsi näkee, että asia on tärkeä ja vanhempaa kiinnostaa. Ja kirjat päällystetään itse, koska lapsenkin on hyvä oppia se ajatusmaailma että huolehdin itse omat tavarani (alaluokilla tietysti vanhemman avulla). Kyllä mä ainakin mietin, minkä viestin annan lapselleni omalla käytökselläni...

No ohoh... ei meille mitään käskyjä ole tullut mutta olen silti päällystänyt kaikki kirjat sekä vihkot :o Pysyvät siistimpänä repussa ja sen jälkeen jemmassa mistä sitten myöhemmin etsitään lasten kanssa kun ovat isompia ja muistellaan lapsuutta :D Ei se nyt niin iso vaiva ole vaikka aina vähän jännittääkin että jääkö ilmakuplia kun itse olen vähän turhan vaativa oman työn tulokselle.

[QUOTE="Lissu";29010153]Eikö se nyt ole ihan itsestäänselvyys, että läksyt tarkistetaan ja myös se että ovat oikein ja huolella tehdyt. Jotta lapsi näkee, että asia on tärkeä ja vanhempaa kiinnostaa. Ja kirjat päällystetään itse, koska lapsenkin on hyvä oppia se ajatusmaailma että huolehdin itse omat tavarani (alaluokilla tietysti vanhemman avulla). Kyllä mä ainakin mietin, minkä viestin annan lapselleni omalla käytökselläni...[/QUOTE]

Kirjojen pällystäminen ei ole osa siisteydkasvatusta, tai huolellisuutta se ei liity mitenkään siihen. On lapsia jotka hutiloivat ja unhohtevat kirjoja kotiin, kyniä kumneja ja vivaimia, jopa jumppavaatteet, vaika kuinka opettaisi niin toinen saattaa olla siisti ja tehdä kauniit muistiinpanot ja kaikki on tip top, mutta ne koulukirjat vaan ei oo päällystetty. Tämä ei mitenkään kulje yhdessä. JA tiesitkö, että perheessä voi olla kumpaakin; siistejä ja erittäin epäsoistejä, siihen kun ei vaikuta aina kasvatus ikävä kyllä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässäkin on kahta koulukuntaa: Toisissa kouluissa pyydetään päällystämään kierrätettävät ja muutkin kirjat. Kestävät silloin paremmin. Toisissa taas kielletään päällystämästä ainakaan kontaktilla kierrätettäviä kirjoja, koska papreinkeräykseen tai mihin kirjat nyt meneekään käytön jälkeen, ei voi laittaa kontaktimuovia. Silloin kannet joudutaan repimään erikseen irti.

Ja joo, henk. koht. päällystän miellelläni lapsen koulukirjat. Ap on jo itsekin huomannut miten käy, jos ei päällystetä. Valitettavasti kaikki eivät välitä, mutta jos sinäkään et välitä tai jaksa, on kirja seuraavalla vielä huonommassa kunnossa ja/tai kestää lyhyemmän aikaa kuin siististi päällystetty. Tämäkin raha on jostakin muusta pois. Nykyaikana ei ole tuhlaukseen varaa.

[QUOTE="vieras";29010094]Tiedätkö, että kouluilla on koulunkäyntiavustajia jotka avustaa lapsia ja kouluavustajia jotka hoitaa kopiointia ja kirjojen päällystämistä ja keittää kahvia jne jne ;) että se meidän koulun kouluavustajan kirjojen päällystämiseen käyttämä aika on pois korkeintaan opettajien kahveen keitosta :kieh:[/QUOTE]

Meidän koululla ei ole kuin oppilaita varten olevia koulunkäyntiavustajia. Itse asiassa koko meidän kaupungissa ei ole. Eli kaikki on oppilailta pois. Me opettajat keitämme ihan itse kahvimme ja otamme kopiomme.

[QUOTE="vieras";29010194]Tervetuloa yrittämään alakoululaisten kanssa :)[/QUOTE]

onko ne pakko päällystää kontaktimuovilla?
Eikö alakoululaisten kanss aaskarrella, mene mieletäni saman kastiin. Osaa kai ne muovia leikat mittojen mukaan ja teipata kirjan päälle tai hyllypaperia :O

onko ne pakko päällystää kontaktimuovilla?
Eikö alakoululaisten kanss aaskarrella, mene mieletäni saman kastiin. Osaa kai ne muovia leikat mittojen mukaan ja teipata kirjan päälle tai hyllypaperia :O

Edelleen, lämpimästi tervetuloa!

Tiedätkö, kuinka paljon niitä päällystettäviä kirjoja on vaikkapa 200:n oppilaan koulussa? Ja tiedätkö kuinka paljon on sellaisia oppilaita, jotka siitä hommasta oikeasti voi kunnialla selvitä? Vai ajattelitko, että 25:n oppilaan ekaluokassa opettaja näyttää edessä, miten homma toimii, sitten oppilaat tekevät ja siinä se?

Koitapa ohjata kahtakymmentä lasta yhtä aikaa päällystyksessä. Työkirjoja ja vihkoja olen päällystyttänyt, kun eivät mene kiertoon. Oppikirjoja, jos päällystämme koulussa, niin onnistuu ehkä yseiltä, niin että ne ovat niin siististi päällystettyjä, että voi laittaa kiertoon.

Kaikki nykyään pitäisi saada yhteiskunnalta valmiina. Sitten tulee suurena sokkina, kuinka paljon oppikirjat oikeasti maksavat lukiossa ja ammatikoulussa, kun ne pitää vanhempien kustantaa.

[QUOTE="vieras";29010270]Edelleen, lämpimästi tervetuloa!

Tiedätkö, kuinka paljon niitä päällystettäviä kirjoja on vaikkapa 200:n oppilaan koulussa? Ja tiedätkö kuinka paljon on sellaisia oppilaita, jotka siitä hommasta oikeasti voi kunnialla selvitä? Vai ajattelitko, että 25:n oppilaan ekaluokassa opettaja näyttää edessä, miten homma toimii, sitten oppilaat tekevät ja siinä se?[/QUOTE]

tuskin se 200 kirjaa nyt YHDELLE opelle lankeaa.. nykysikanan pidetää n lapsia tyhninä, enne osattiin tehdä vaika mitä jos ekaluokalle mennessä, nyt ei osaa edes nuoret teetä keittää . intisäkään ei jätktä tee enää tulia ollenkaan.

Koitapa ohjata kahtakymmentä lasta yhtä aikaa päällystyksessä. Työkirjoja ja vihkoja olen päällystyttänyt, kun eivät mene kiertoon. Oppikirjoja, jos päällystämme koulussa, niin onnistuu ehkä yseiltä, niin että ne ovat niin siististi päällystettyjä, että voi laittaa kiertoon.

Kaikki nykyään pitäisi saada yhteiskunnalta valmiina. Sitten tulee suurena sokkina, kuinka paljon oppikirjat oikeasti maksavat lukiossa ja ammatikoulussa, kun ne pitää vanhempien kustantaa.

kyllä mä oon aian teinnyt että ne kirjat on kalliita . ja omislle lapsille olen näyttänyt netissä, kuinak paljon oppikirjat maksavat, jtoen osaavat käsitellä niitä siististi.

tuskin se 200 kirjaa nyt YHDELLE opelle lankeaa.. nykysikanan pidetää n lapsia tyhninä, enne osattiin tehdä vaika mitä jos ekaluokalle mennessä, nyt ei osaa edes nuoret teetä keittää . intisäkään ei jätktä tee enää tulia ollenkaan.

Ensinnäkin, jos oppilaita on 200, kirjoja on moninkertaisesti. Toiseksi, kuvitteletko ihan oikeasti esimerkiksi nelosluokkalaisten pystyvän päällystämään kirjan siististi siten, että aikuinen vain edessä näyttää, miten homman pitäisi mennä? Voin kertoa opettajana, että ei onnistu. Käytännössä ehkä muutama näppärä ylempiluokkalainen selviää tuosta. Opettajia kun ei jokaisen oppilaan viereen riitä koko ajan neuvomaan.

ontaktilla [QUOTE="vieras";29010306]Ensinnäkin, jos oppilaita on 200, kirjoja on moninkertaisesti. Toiseksi, kuvitteletko ihan oikeasti esimerkiksi nelosluokkalaisten pystyvän päällystämään kirjan siististi siten, että aikuinen vain edessä näyttää, miten homman pitäisi mennä? Voin kertoa opettajana, että ei onnistu. Käytännössä ehkä muutama näppärä ylempiluokkalainen selviää tuosta. Opettajia kun ei jokaisen oppilaan viereen riitä koko ajan neuvomaan.[/QUOTE]

onnistuu se jos ei ole pakko kontaktimuovilla päällystää....

kyllä mä oon aian teinnyt että ne kirjat on kalliita . ja omislle lapsille olen näyttänyt netissä, kuinak paljon oppikirjat maksavat, jtoen osaavat käsitellä niitä siististi.

Jos mielestäsi on lasten tehtävä päällystää kirjat, miksi sitä ei voisi opettaa sitten kotona? Siellä olisi mahdollista olla aikuinenkin koko ajan vieressä auttamassa, toisin kuin koulussa.

[QUOTE="vieras";29010319]Jos mielestäsi on lasten tehtävä päällystää kirjat, miksi sitä ei voisi opettaa sitten kotona? Siellä olisi mahdollista olla aikuinenkin koko ajan vieressä auttamassa, toisin kuin koulussa.[/QUOTE]

tämä menee samoihin kädentaitojuttuihin kuin käityökin., eihän kaiki osaa nelosella edes kunnolla ommella!

Mä olen luullut että koulukirjojen päällystäminen on itsestään selvyys, mutta ei se näemmä olekkaan
a010.gif

ontaktilla

onnistuu se jos ei ole pakko kontaktimuovilla päällystää....

Kuulostaa hankalalta. Esimerkiksi hyllypaperihan ei olisi millään kiinni siinä kirjassa. Pysyisiköhän paikoillaan. Lisäksi jokainen kirja pitäisi nimetä jotenkin päältä, koska kansi ei olisi näkyvissä.

Ja ei se käytännön toteutus edelleenkään onnistuisi. Kuka leikkaisi oikean kokoiset palat paperia valmiiksi sellaiseen määrään kirjoja? Paperi pitäisi myös taitella tietyllä tavalla ja huolellisesti päälle, jotta se olisi hyvin jne jne. Sinä et ihan oikeasti ymmärrä realiteettejä tässä asiassa.

Voihan se lapsi päällystää ne kirjansa kotonakin...

Yhteistyössä