[QUOTE="Vaimo";27399357]Ap- lle!
Olet mies ja sinulla rakas vaimo.
Oletettavasti teillä on lapsia.
Me vaimot ei aina niin osata rakentaa ja lapsetkin pitää hoitaa.
Älä odota vaimoa konkreettisesti nauloja hakkaamaan.
Rauhoitu ja ota työmies rakentamaan.
Koita saada talo valmiiksi mahdollisimman nopeesti.
Monet talot ovat valmiita puolessa vuodessa.[/QUOTE]
Meillä ei luojan kiitos ollut lapsia. Oli ihan tarpeeksi kädet täynnä ilmankin. Pitkästä tavarasta ja omin voimin tehtiin. Ja voin vakuuttaa, että jos haluja on, nainenkin pärjää raksalla mainiosti. Jos ei muussa hommassa, niin pitämässä paikkoja järjestyksessä ja kantoapuna, molemmista on yllättävän paljon apua. Ja oikeasti, vasaraa oppii käyttämään kuka hyvänsä.
Mä itse en ollut lyönyt ikinä kuin pari taulua seinään, mutta opin valamaan sokkelia, eristämään lattian styrokslevyillä ja muovittamaan sen, laskemaan ja merkkaamaan seinien ja viemäröintien paikat, verkottamaan lattian lämmitystä varten, eristämään seinät ja katon, muuraamaan kylppärin seiniä, laatoittamaan, sahaamaan ja sirkkelöimään, asentamaan laminaattia, saumaamaan tiiliseinää, maalaamaan, tapetoimaan ja herra ties mitä muuta. Ja olin alle kolmikymppinen.
Pari kolme vuotta siinä meni, kun mahdollisimman paljon tehtiin itse, työn ja opiskelujen ohella. Moni suhde menee ryttyyn sen takia, että projekti tuntuu kestävän liian kauan. Ja moni hajoaa siksi, että mies yrittää kiirehtiä ja saada kodin valmiiksi ja taas vaimoa risoo, kun miestä ei näy kotona kuin öisin. Me ei jostain syystä saatu ikinä yhtään kipsilevyerää kannettua taloon tappelematta, en osaa sanoa miksi.
Ennen rakentamista sovittiin, että riitelemään ei aleta ja jos jompikumpi haksahtaa karjumaan pikkukieli lepattaen, toinen yrittää olla lähtemättä riitaan mukaan. Että muistettaisiin, että ei se kumppani ole syy rähisemiseen vaan väsymys ja stressi. Ihmeen hyvin me tuo sopimus muistettiinkin. Mä luulen, että a ja o on se, että ollaan tietoisia siitä, mitkä ovat kummankin tarpeet ja myös ssiitä, miksi toinen joutuu välillä toimimaan tavalla, joka ei välttämättä ole kumppanin ruusuisen unelman mukainen.