Onko kukaan eronnut talonrakennusprojektin takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talotalo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä hermoja kiristää eniten raksahommissa ja muissakin se että mies ei muuta tee kuin komentelee mua ja karjuu. Pitäisi hakea työkaluja, joista en tiedä missä ne on ja jos ei heti löydy niin hirmuinen valitus. Olen miehen mielestä liian hidas ja saamaton ja haukkuu mua lapsille kun menen jotain hakemaan. Sit lapsi sanoo että eihän se äiti jäänyt mihinkään munimaan... Niin, luuletko että siitä tulee kovin hyvät fiilikset auttaa toista jos kaikesta mitä teet tulee vain valitusta?

Miksi pitää sitten ottaa tuollainen urakka, mitä ei jaksa tehdä? Ja et ap suosittelee vielä muillekin, vaikka ittelle on ero tulossa ja voimat loppu... Kiitos vaan ap hienosta parisuhdevinkistä, mutta itte ainakin jätän väliin. Jos ei mies kykene rakentaa taloa ilman naisen apua, niin kannattaa tilata pakettitalo ja alkaa muutenkin miettiä sitä, mikä elämässä on tärkeetä, joku kapisen talo, vai parisuhde.

Totta tämäkin, ei itseään kannata tieten tahtoen loppuun polttaa. Mutta on se kyllä toisaalta sitten niinkin, että ei elämässä mitään ikinä saavuta, mikäli valitsee aina sen helpoimman option; sen, josta tietää ihan varmasti selviävänsä. Jos ei itseään koskaan haasta eikä hae rajojaan, niin eihän niiden sijaintia edes tunne. :)

Tämä on tosiaan ollut hyvä keskustelu. On tullut molemminpuolisia näkemyksiä miehiltä sekä naisilta.
Joku kuitenkin taas otti esille tuon naineneiosaa kortin.
Taisi olla jo ensimmäiset teffit kun naiselta kysyin, että mitä hän tekee jos tulee eteen sellainen asia jota hän ei osaa tehdä. A) opettelee sen itse tekemään B) pyytää jotain muuta tekemään. Nainen vastasi a :-).
Jaksan kyllä tehdä talon loppuun ja niin tulen myös tekemäänkin. Kyse oli nyt siitä että jatkanko suhdetta naisen kanssa joka ei ole ollut halukas osallistumaan yhteisen kodin rakentamiseen. Tästä tullaan varmasti käymään jälleen keskustelua lähiaikoina, aika näyttää löytyykö tilanteeseen jokin ratkaisu vai onko ero järkevämpi ratkaisu.

• Tykkää
Reactions: Isämies
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27400352:
Totta tämäkin, ei itseään kannata tieten tahtoen loppuun polttaa. Mutta on se kyllä toisaalta sitten niinkin, että ei elämässä mitään ikinä saavuta, mikäli valitsee aina sen helpoimman option; sen, josta tietää ihan varmasti selviävänsä. Jos ei itseään koskaan haasta eikä hae rajojaan, niin eihän niiden sijaintia edes tunne. :)

Minä taas en ymmärrä rajoilla keikkumista, mitä parisuhteeseen tulee. On pienenpiäkin tapoja tideta rajansa kuin liian iso rakennusurakka. Jos osaa rakentaa ja ymmärtää mitä se tulee olemaan, niin likäs siinä. Tai jos mahdollisesti on vielä yhdessä jonkun raksamimmin kanssa, niin voi jopa laskea että nainenkin raksalla auttelee. Tuntuu vaan että usein miehellä itselläkään ei ole taloprojektista realistista kuvaa ja sitten pitää tulla kaksplussalle vinettämään.

Ja miten niin ei saa ikinä mitään... On valmistalokin talo. Ei se ole "ei mitään". Voi jäädä aikaa käydä vaikka naisen kanssa leffassa, sen sijaan että huhkis raksamimmin kanssa keskeneräisessä talossa riidellen.

Minä taas en ymmärrä rajoilla keikkumista, mitä parisuhteeseen tulee. On pienenpiäkin tapoja tideta rajansa kuin liian iso rakennusurakka. Jos osaa rakentaa ja ymmärtää mitä se tulee olemaan, niin likäs siinä. Tai jos mahdollisesti on vielä yhdessä jonkun raksamimmin kanssa, niin voi jopa laskea että nainenkin raksalla auttelee. Tuntuu vaan että usein miehellä itselläkään ei ole taloprojektista realistista kuvaa ja sitten pitää tulla kaksplussalle vinettämään.

Ja miten niin ei saa ikinä mitään... On valmistalokin talo. Ei se ole "ei mitään". Voi jäädä aikaa käydä vaikka naisen kanssa leffassa, sen sijaan että huhkis raksamimmin kanssa keskeneräisessä talossa riidellen.

Ai mitä eroa on itsetehdyllä ja valmistalolla/avaimetkäteen talolla?

Se että tiedät mitä olet tehnyt ja missä asut. Et pommitalossa.

[QUOTE="vieras";27400339]Meillä hermoja kiristää eniten raksahommissa ja muissakin se että mies ei muuta tee kuin komentelee mua ja karjuu. [/QUOTE]

Me ollaan miehen kanssa molemmat tarkkoja siitä että homma tehdään ainoalla oikealla tavalla (eli omalla tavalla). Siksipä me yleensä hajaannutaan tekemään omia hommia niin ei tule kiusausta neuvoa toista ;) Meidän talossa esim. mies on tehnyt kaikki ovenpielet ja listoitukset, mä olen kasannut kaikki huonekalut ja vaatekaapit jotka on toimitettu osissa.

[QUOTE="mies";27400470]Ai mitä eroa on itsetehdyllä ja valmistalolla/avaimetkäteen talolla?

Se että tiedät mitä olet tehnyt ja missä asut. Et pommitalossa.[/QUOTE]

Voi hyvänen aika... Jos Matti Meikäläine pykää oman talon, niin en menis takuuseen siitä, että talo on 10 vuoden päästä homevapaa. Voi olla jopa päinvastoin.

Pa

[QUOTE="vieras";27400489]Itse suunniteltu ja omin käsin rakennettu kivitalo on miehen mitta.[/QUOTE]

Vaikka niinkin sitten jos kerran niin sanot. Mutta miksi nämä miehenmittaiset sitten tulee tänne valittamaan siitä, ettei nainen auta? :D

[QUOTE="vieras";27400173]Miten kukaan mies voisi edes kuvitella että vaimosta olisi apua raksalla? Nainen valitsee verhot ja mies tekee loput, näin on aina mennyt ja näin tulee aina menemään.[/QUOTE]

Kylläpä hymyilyttää :D Meillä se on tulevaisuudessa niin, että minä NAISENA työskentelen illat raksalla ja mies hoitaa lapsia, jos sellaisia on ilmestynyt. Olen nimittäin koulutukseltani talonrakentaja ja opiskelen juuri rakennusinsinööriksi. Kyllä, avuton paska. Miehellä ei pysy muuten edes vasara kädessä.

Voi hyvänen aika... Jos Matti Meikäläine pykää oman talon, niin en menis takuuseen siitä, että talo on 10 vuoden päästä homevapaa. Voi olla jopa päinvastoin.

Pa

Se itse itselle tehty on takuulla homevapaampi, kuin jonkun muun päivätöinään jollekin tuntemattomalle pusaama. Rakentaminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii kuitenkin ennen kaikkea huolellisuutta ja tarkkuutta. Toiselle tehdessä on helppo päästää kädestään sellaista, jota ei itselleen tehdessä päästäisi (etenkin, jos on kyse "piiloon" jäävistä rakenteista). Olet saattanut huomatakin, että usein taloja myydään nimenomaan sillä maininnalla, että ne ovat "itselle tehtyjä".

se on niin totta, että toinen tyytyy vähempään (laiskuuttaan tai tyhmyyttään?) ja toinen haluaa jotakin enemmän. Toiselle riittää vanha nissan ja pieni vuokra-asunto kerrostalossa ja silti hän voi olla täysin onnellinen. Itse ajaisin mielummin uudella mersulla ja asuisin uudessa omakotitalossa. Todennäköisesti tuolla nissanin omistajalla on enemmän aikaa istua kotona katsomassa telkkaria kuin minulla, mutta telkkarin katsominen kotona ei tee minua onnelliseksi. Haluan saavuttaa elämässä jotain enemmän, vaikka tiedän että en sitä mukanani voi hautaan viedä. Tässä taitaa olla meidän parisuhteenkin suuri ongelma kun molemmat haluavat ilmeisesti ihan erilaisia asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27400561:
Se itse itselle tehty on takuulla homevapaampi, kuin jonkun muun päivätöinään jollekin tuntemattomalle pusaama. Rakentaminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii kuitenkin ennen kaikkea huolellisuutta ja tarkkuutta. Toiselle tehdessä on helppo päästää kädestään sellaista, jota ei itselleen tehdessä päästäisi (etenkin, jos on kyse "piiloon" jäävistä rakenteista). Olet saattanut huomatakin, että usein taloja myydään nimenomaan sillä maininnalla, että ne ovat "itselle tehtyjä".

Rakentaja on aina vastuussa, vaikka mokat olisivat piilossa. Meillä ainakin hyvä ystävä eli sukulainen, joka tietää rakentamisesta, auttoi niin, että voimme olla varmoja, että talo on ok, eikä mitään mätää ole eakenteisiin piiloteltu. Tää tyyppi on rakentanut itselleenkin jo 2 taloa.

Se, onko meillä itse suunniteltu ja omin käsin kasattu talo, ei paljon vaikuta siihen, miltä tuntuu iltaisin kattella telkkua sohvalla. Tää riittää meille, mutta tärkeintä on että ollaan yhdessä eikä mua pakotettu siivoomaan jotain rakennusjätettä tai kantamaan cyprokkia. Jokainen tekee mitä tykkää, mutta ei niistä omista projekteista kannata sitten jälkikäteen uikuttaa, vaan miettiä, mihin pystyy, mikä riittää ja mikä kannattaa.

Jos tykkää, niin se on hienoa rakentaa omin käsin talo. Vaikuttas vaan, et ap ei sittenkään tykkää.

Se on monella vähän liian romanttiset odotukset mielessä kun sieltä kooraudasta tullaan vuokrakaksioon kassit täynnä talo&höylämainoksia. Miehet pullistelee mielessään että sitten ollaan miehiä isolla ämmällä kun kantaa hirsirunkoja molemmissa kainaloissa ja vaimo valitsee siinä vaiheessa röyhelötyynyjä ja tulevat lapsetkin sopii sisustukseen somasti.
Se olis varmaan hyvä aloittaa ihan siitä tontin raivauksesta että tätä tää olis rakkaani seuraavat 3 vuotta, mutaa, kiviä, kadonneita hanskoja, hilavitkuttimia, vissypulloja, perkeleitä, hikeä ja särkeviä selkiä. Ja sitten vasta sitten ajotetaan ne lasketut ajat, tapettimallit ja Lomanin vinkit. Sehän se päämäärä on että siellä omassa kodissa asuis se oma perhe.

• Tykkää
Reactions: Isämies
se on niin totta, että toinen tyytyy vähempään (laiskuuttaan tai tyhmyyttään?) ja toinen haluaa jotakin enemmän. Toiselle riittää vanha nissan ja pieni vuokra-asunto kerrostalossa ja silti hän voi olla täysin onnellinen. Itse ajaisin mielummin uudella mersulla ja asuisin uudessa omakotitalossa. Todennäköisesti tuolla nissanin omistajalla on enemmän aikaa istua kotona katsomassa telkkaria kuin minulla, mutta telkkarin katsominen kotona ei tee minua onnelliseksi. Haluan saavuttaa elämässä jotain enemmän, vaikka tiedän että en sitä mukanani voi hautaan viedä. Tässä taitaa olla meidän parisuhteenkin suuri ongelma kun molemmat haluavat ilmeisesti ihan erilaisia asioita.

Joo toisille riittää sitten se, että erotaan. Mä taas mieluummin olen parisuhteessa. Että en tiiä sitten, kumpi on parempi, olla tyhmä vai laiska. Eihän toi homma sullakaan nyt vissiin ihan putkeen ole mennyt, koska tänne asiasta kirjoitat, vai mitä?

Mulle tuli vähän ristiriitaisia tuntemuksia ap:n kirjoituksista. Siis ensinnäkin: meillä tehtiin tosi paljon molemmat raksaprojektin aikana. Ihan jo siitä lähtien, että rempattiin vanha koti, myytiin se itse, muutettiin toiselle paikkakunnalle ja aloitettiin rakentaminen. Nuorempi pojista oli 10 kk:n ikäinen kun muutettiin.

Sovittiin selvät sävelet jo alussa: mies päättää tekniikasta, minä päätän pinnoista. Minä suunnittelin keittion, kodinhoitohuoneen, vessan ja kylppärin. Mies mietti jätevesijärjestelmät yms. Yhdessä päätettiin takka ja sen paikka.

Alkuun mies oli enimmäkseen raksalla (meillä oli palkattuna timpuri), sillä perustuksia tehdessä musta oli enemmän haittaa kuin hyotyä. Kävin kuitenkin siivoamassa ja auttamassa minkä pystyin. Niin ja viemässä miehille kahvia, evästä jne.

Myohemmin juoksin vauvan kanssa raksa-asioilla, soittelin tyomiehiä (putki-, sähko- yms.) paikalle, aikataulutin, suunnittelin ja olin raksalla siivoamassa. Joka päivä kävin raksalla pojan päiväunien aikaan. Kylmällä säällä poika nukkui autossa, lämpimällä säällä rattaissa.

Mitä pidemmälle mentiin, sitä enemmän pystyin olla raksaamassa. Tiivistin saumoja, tein vimeistelyhommia, rapsutin, putsasin jne. Paklasin seiniä, tasoitin, pohjamaalasin ja maalasin. Välillä minä oli illat raksalla, välillä mies. Aina tarpeen ja tilanteen mukaan. Toinen oli sitten lasten kanssa kotona. Joskus (mutta harvemmin) käytiin koko perheen voimin vaikkapa polttamassa roskia jne.

Meillä tosiaan tyopanos oli todennäkoisesti aika tarkkaan puolet ja puolet. Oli tottakai raskasta, mutta antoisaa. Muuttopäivänä molemmat oltiin kuolemanväsyneitä ja kesti aika pitkään toipua. Mutta hyvin toivuttiin.

Eli periaatteessa olen sitä mieltä, että talonrakennus on hyvä olla yhteinen projekti. Ja että nainen voi tosiaan tehdä siinä missä mieskin. Jäin kuitenkin miettimään, että oletteko oikeasti tehneet kimpassa asioita? Siis oletko antanut naiselle vastuuta ja vapauksia osallistua esim. suunnitteluun? Oletko antanut hänelle edes mahdollisuutta auttaa? Oletko koittanut olla syyllistämättä ja itse myos muistanut, että projekti tosiaan pitäisi olla yhteinen? Jos nainen tuntee olonsa ulkopuoliseksi ja kokee, että talo on sinun mieleisesi, niin enpä ihmettele jos ja kun ei osallistu. Kannattaa siis ihan oikeasti kurkata myos sinne peiliin syyllistä etsiessäsi. Asiat harvoin on puhtaasti ja täysin vain toisen osapuolen syytä.

Miltei erottiin rakentaessa mutta ei jaksettu eikä ollut varaa. Minua nyppi että mies ei tehnyt raksalla riittävästi. Itse sain hoitaa kaikki paskajutut ja vetää lämmityskaapeleita raksamiesten kanssa yms kun mies alkoi potea masennusta ja uupumusta. Ois väsyttänyt ja vituttanut minuakin mutta ei ollut varaa moiseen luksukseen. Samoin kaikki sopimukset ja sopimusrikot raksamiesten taholta selvitin minä. Päätin vain että tämä talo rakennetaan loppuun vaikka kuolema tulisi ja miltei tuli. Tuolloin ei ollut lapsia ja oli pahin nousukausi meneillään ja raksamiehiä sai rukoilla polvillaan paikalle. Rakennus kesti 3 vuotta kun piti kestää vuoden. Maksoi myös 2-3 kertaa sovitun. Tei vielä hirveästi ylitöitä ettei pankki tullut pakkomyymään lukaalia kesken kaiken. Muutimme hetkeks erilleenkin. Jotenkin palasimme yhteen ja nykyään olemme onnilleisa yhdessä ja on lapsetkin. Mutta hiuskarvan varassa oli joten ymmärrän oikein hyvin ap.

[QUOTE="vieras";27400173]Miten kukaan mies voisi edes kuvitella että vaimosta olisi apua raksalla? Nainen valitsee verhot ja mies tekee loput, näin on aina mennyt ja näin tulee aina menemään.[/QUOTE]

Onneksi minusta on vähän muuhunki kuin verhoja valitsemaan... Meidän raksa-aikana minä hoidin lapset ja kodin, kävin töissä ja autoin raksalla mm. siivouksessa, maalauksessa, seinien kittauksessa, saumaamimessa, villoituksessa ymym. Enkä ollut koskaan aikaisemmin noita tehnyt (paitsi siivonnu ja maalannu...) Lapset olivat kylläkin jo 3v ja 5v. ja välillä mukana raksalla ja välillä mummuilla. Joskus isänsä kans kotona kun minä olin raksalla. Olihan se rankkaa aikaa molemmille, mutta kun välillä vietettiin aikaa ihan vaan perheen kesken pois raksalta niin hyvin jaksettiin. Riitoja tuli vasta muuton jälkeen ilmeisesti rakennus stressi purkautu pois silloin.

Joo toisille riittää sitten se, että erotaan. Mä taas mieluummin olen parisuhteessa. Että en tiiä sitten, kumpi on parempi, olla tyhmä vai laiska. Eihän toi homma sullakaan nyt vissiin ihan putkeen ole mennyt, koska tänne asiasta kirjoitat, vai mitä?

Joo ei tämä homma ihan putkeen mennyt tai ainakaan niinkuin olin kuvitellut sen menevän. Väsynyt ja pettynyt olen mutta onneksi kuitenkin talo on kohta valmis. Se, että jäänkö asumaan taloon yksin lähitulevaisuus todennäköisesti sen näyttää. Mielummin olen yksin kuin mitäänantamattomassa parisuhteessa.

Mut eiks tää ole osin sama juttu mistä moni nainen valittaa -eri aiheessa ja häntä neuvotaan pitämään kiinni unelmasta ja vaikka eroamaan.

Ja tää aihe on lasten lukumäärä. Yhdessä sovitaan ensin että lapsia tulee kaksi. Vaan mammmalle pukkaa vauvakuume päälle, haluaa kolmannen ehkä neljännenkin. Mies haluaisi pysyä kahdessa lapsessa, onhan siinäkin elämän sisältöä.

Ja sitten palstan peikot huutaa pää punaisena: Eroa ja hanki se lapsi. Tulet katumaan jos niin et tee.

AP on halunnut talon ja rouvakin halusi aluksi (ja osallistuakin) kunnes ei sit halunnukkaan. Jos ap jättää talon kesken, ja unelmansa itsetehdystä talosta niin onko sekään oikein? Eroaa ja etsii rinnalle puolison jonka kanssa jakaa yhteisen unelman. Ex rouva jatkakoot vaivatonta elämää vuokralla. Heillä kun ei ole edes lapsi.

Meille tulisi noin 90% varmuudella ero, jos alettais taloa rakentamaan - tai sitten opittais lopultakin tekemään jotain yhdessä, kuka tietää...

Mutta me ostettiin talo, sopii paremmin meille. Pelkästään remontointi tuppaa menemään jo niin tappeluksi, että ei kiitos rakennusprojektia.

Minulta kyllä onnistuu jotkut työt, kuten tapettien repiminen, maalaus, hiominen jne. Mutta tuon miehen kanssa ei kestä tehdä töitä, kun sillä menee heti hermo ja se tiuskii, huutaa, kiroilee jne. Sitä ei voi auttaa, kun koskaan en ole muka tarpeeksi nopea tai en ymmärrä "sanattomasti" mitä hän nyt taas halusikaan :headwall: Parempi kun saan touhuta itsekseni ja hän voi tehdä sitten kaveriensa kanssa kun niille ei vissiin kehtaa alkaa riehumaan...

Mulle tuli vähän ristiriitaisia tuntemuksia ap:n kirjoituksista. Siis ensinnäkin: meillä tehtiin tosi paljon molemmat raksaprojektin aikana. Ihan jo siitä lähtien, että rempattiin vanha koti, myytiin se itse, muutettiin toiselle paikkakunnalle ja aloitettiin rakentaminen. Nuorempi pojista oli 10 kk:n ikäinen kun muutettiin.

Sovittiin selvät sävelet jo alussa: mies päättää tekniikasta, minä päätän pinnoista. Minä suunnittelin keittion, kodinhoitohuoneen, vessan ja kylppärin. Mies mietti jätevesijärjestelmät yms. Yhdessä päätettiin takka ja sen paikka.

Alkuun mies oli enimmäkseen raksalla (meillä oli palkattuna timpuri), sillä perustuksia tehdessä musta oli enemmän haittaa kuin hyotyä. Kävin kuitenkin siivoamassa ja auttamassa minkä pystyin. Niin ja viemässä miehille kahvia, evästä jne.

Myohemmin juoksin vauvan kanssa raksa-asioilla, soittelin tyomiehiä (putki-, sähko- yms.) paikalle, aikataulutin, suunnittelin ja olin raksalla siivoamassa. Joka päivä kävin raksalla pojan päiväunien aikaan. Kylmällä säällä poika nukkui autossa, lämpimällä säällä rattaissa.

Mitä pidemmälle mentiin, sitä enemmän pystyin olla raksaamassa. Tiivistin saumoja, tein vimeistelyhommia, rapsutin, putsasin jne. Paklasin seiniä, tasoitin, pohjamaalasin ja maalasin. Välillä minä oli illat raksalla, välillä mies. Aina tarpeen ja tilanteen mukaan. Toinen oli sitten lasten kanssa kotona. Joskus (mutta harvemmin) käytiin koko perheen voimin vaikkapa polttamassa roskia jne.

Meillä tosiaan tyopanos oli todennäkoisesti aika tarkkaan puolet ja puolet. Oli tottakai raskasta, mutta antoisaa. Muuttopäivänä molemmat oltiin kuolemanväsyneitä ja kesti aika pitkään toipua. Mutta hyvin toivuttiin.

Eli periaatteessa olen sitä mieltä, että talonrakennus on hyvä olla yhteinen projekti. Ja että nainen voi tosiaan tehdä siinä missä mieskin. Jäin kuitenkin miettimään, että oletteko oikeasti tehneet kimpassa asioita? Siis oletko antanut naiselle vastuuta ja vapauksia osallistua esim. suunnitteluun? Oletko antanut hänelle edes mahdollisuutta auttaa? Oletko koittanut olla syyllistämättä ja itse myos muistanut, että projekti tosiaan pitäisi olla yhteinen? Jos nainen tuntee olonsa ulkopuoliseksi ja kokee, että talo on sinun mieleisesi, niin enpä ihmettele jos ja kun ei osallistu. Kannattaa siis ihan oikeasti kurkata myos sinne peiliin syyllistä etsiessäsi. Asiat harvoin on puhtaasti ja täysin vain toisen osapuolen syytä.

Tämä on aika ihanteellinen rakennustarina kyllä <3

Ja koko keskutelu aika tiukka paikka itselleni tässä tilanteessa, kun rakentamisen, ja toki muidenkn syiden, johdosta ollaan koettu ja käyty läpi avioliittomme suurin kriisi.
Miks mä en sitten ole raksalla auttamassa... Mieheni on alan ammattilainen ja hirmu tarkka kaikesta, hän en anna isoa isoa edes omien ammattimiestensa tehdä vaan omassa talossa luottaa lähinnä omaan ammattitaitoonsa, joten kun mä yritän maalata (läikytellen sitä maalia välillä sinne tänne ;) ) niin en jaksa enkä kestä sitä miten näen mieheni olevan juuri sydänkohtauksen partaalla... joten olen tosiaan keskittynyt enemmän vain siivoukseen. Toisaalta kun mieheni myös työkseen suunnittelee taloja, keittiöitä, kodinhoitohuoneita jne. niin toki mietin mukana pintamateriaaleja, mutta täytyy sanoa, etten ikinä olisi osannut ideoita niin käytännöllisiä ratkaisuja mitä mieheni, joten siinäkin kohtaa vetäydyn. Hän on ammattilainen ja minä en, joten en mä sitten ole välttämättä jaksanut alkaa edes perehtyä kaikkiin asioihin joita hän tekee työkseen ja kun hänellä on jo suhteet valmiina, sähkömiehiin yms. sekä myös erilaisten materiaalien myyjiin niin mun on lähes turha alkaa kilpailuttamaan tms. Mun käyytämästö sanastosta jo huomaa miten pihalla mä olen :D

Mutta toisaalta, tämä on meille myös toinen talo ja mies allusta saakka haaveilu toisen rakentamisesta, mä taas en. Joten siinä mielessä tämä oli hänen projektinsa. Mä heikkona hetkenä annoin periksi ja suostuin siihen, sen enempää ede ajattelematta. Ja kyllä, olen tosiaan katunut.

Toisaalta myös se, että olemme asuneet omakotitalossa koko rakentamisen ajan, jossa on oam hoitamisensa, pihatyöt ja kaksi lasta, joiden kanssa olen ollut koko tämän ajan yksin. Kuljettanut harrastuksiin, hoitanut ruuat ja pyykit... en vaan ihan hirveesti aina löydä aikaa raksalle tai edes energiaa sille.

Ja kun uusi talo on kaksikerroksinen, niin se on ollut melko vaarallinenkin villille viisvuotiaalle, edelleen puuttuu portaikosta kaiteet kuten terassiltakin, mikä sekin kiertää talon ympäri eli tipustusta on. Joten maalaus ja siivous raksalla tarkoittaa myös silmät selässä olemista ja varomista ettei lapsi mene lähellekään reunoja mistä tippua.

Niin ja lapsenvahteja ei ole tuosta vaan saatavilla, joka iltaisin tarhapäivän jälkeen lapsia vielä hoitaisi.

Umbrella: jos aloittajalla olisi ollut lapsia, niin olisin todennut että hänen pitää olla tyytyväinen kun saa rauhassa puuhata raksalla. Eli teillä on ihan eri tilanne siinäkin mielessä. Sinä hoidat nyt kodin, lapset, harrastukset jne. Kyllä siinäkin riittää töitä kerrakseen. Plus vielä Se tosiasia, että teillä mies totisesti tietää mitä on tekemässä. Ja tekee sen työn tunnissa, jossa sulla kestää neljä. Eli olisi tyhmää jos teillä mies olisi kotona ja sinä raksalla.

Ja tosiaan: teillä on jo toinen talo rakentumassa ja ekaahan teitte tosi kivasti kimpassa. Nyt on moni asia eri tavalla ja sen takia teillä on nyt erilainen ratkaisu. Mutta siltikään en rinnastaisi teidän tilannetta ap:n tilanteeseen.

Yhteistyössä