Onko miehellä oikeus suuttua tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viivi

Vieras
Avomieheni kyseessä ja minun raha-asiani.

Meillä on aina ollut omat tilit ja menot ollaan maksettu aikalailla puoliksi aina, ihan lähtien yhteisestä asuntolainasta vakuutusmaksuihin, eikä näin ollen rahasta ole riidelty ikinä. En ole ikinä kysellyt mieheltäni hänen säästöistään/veloistaan, ne eivät mielestäni kuulu mulle, vaan ovat miehen omia asioita. Eivätkä taas omat säästöni/velkani kuulu hänelle, niin kauan kuin kumpikin oman osuutensa hoitaa. Minä olen yleensä se, joka tekee isoimmat hankinnat kotiin ja mielelläni teenkin, koska mieluummin ostan omilla rahoillani uuden sohvan kuin kinuan siihen "lupaa" ja rahoja mieheltä, ollaan sovittu et sitten saan myös ostaa mitä haluan ja sisustaa miten haluan, mies on vähän hälläväliä tyyppi, mutta hoitaa AINA kaikki raha-asiansa ja on tarkanmarkan mies. Kaupassa se maksaa jolla on lompakko mukana, eikä olla näitä ikinä yhteen laskettu, nyt kyllä sitten aloiteltiin ihan yhteisestä ajatuksesta semmoinen et ruokaan molemmat varaa x summan/kk, ja siitä sit kaikki kodin ostokset koitetaan tehdä (tämäkin ihan siksi että ollaan huomattu että kauheasti menee rahaa ihan ruokaan jos sitä ei ollenkaan kontrolloi )

No. Tämä kaikki löpinä siksi, että valotan vähän miten raha-asiat tähän mennessä on hoidettu, taustaa tälle itse aiheelle.

Mies nyt suuttui minulle, kun en ole kertonut säästöistäni (ei ole kyllä kysellytkään! ) ja oli vihainen kun sillä olisi autot ja muut saanut ostettua ilman velkaa jne jne jne. Minä olen säästänyt koko työurani ajan 350 ? säännöllisesti joka kk rahastosäästöihin ja ihan tav. säästötilille ja nyt summa on tietysti ihan kohtalainen, kun ne on kasvaneet korkoa. Ja olisihan sillä sen auton ostanut tai uuden sohvan, mutta eihän ne sitten ole enää säästöjä jos niitä käytetään! Ja Tämä OMA säästäminen ei ole ollut millääntavalla yhteisestä taloudesta pois. En ole salaillut asialla. Ja tämä tuli niin sitten miehelle ilmi kun avoimesti kerroin että hupsheijaa, pankista soittivat ja ehdottelivat eri sijoitusmuotoja tuolle summalle mikä on kertynyt että sais parhaan mahdollisen tuoton. Nyt mies vihoittelee ja sanoo että mun pitäisi maksaa autolaina nyt loppuun ja että muutenkin olen "huijannut".

Äh. Saa kai sitä omasta tulevaisuudestaan huolehtia ilman että siitä joka käänteessä erikseen mainita. Lisäks että ne on kaikki kerääntynyt OMISTA palkkatuloista...

Mitä mieltä ootte?

no tunteisiinsahan on kaikilla oikeus,miehelläkin suuttumiseensa vaikka se olisi sinusta turhaa tms.

muuten olen aika huono kyllä vastaamaan,mutta teen sen silti ( :D ) , sillä minusta on kyllä tyhmää avoliitossa ostaa velaksi mitään jos toisella on kerta säästöjä joita voisi käyttää. Säästöt on minusta nimenomaan tarkoitettu isoihin hankintoihin kuten autoon-ei siihen, että siellä pankkitositteessa lukisi mahdollisimman iso,jatkusvasti kasvava, luku.

Meillä ainakin kaikki on yhteistä, joten en olisi edes pimittänyt tietoa mieheltäni. Ja olisin varmaan itsekin loukkaantunut, jos mies olisi näin tehnyt. Tulee olo, ettei hän luota minuun, kun ei kerran kertonut. Eri asia, jos hän johonkin matkaan tai muuhun yllätykseen olisi säästänyt. Mutta riippuu ihan teidän suhteenne laadusta. Meillä tämä olisi ollut outoa, kun kaikki ollaan aina toisillemmme kerrottu, vaikkei toista kiinnostaisikaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no tunteisiinsahan on kaikilla oikeus,miehelläkin suuttumiseensa vaikka se olisi sinusta turhaa tms.

muuten olen aika huono kyllä vastaamaan,mutta teen sen silti ( :D ) , sillä minusta on kyllä tyhmää avoliitossa ostaa velaksi mitään jos toisella on kerta säästöjä joita voisi käyttää. Säästöt on minusta nimenomaan tarkoitettu isoihin hankintoihin kuten autoon-ei siihen, että siellä pankkitositteessa lukisi mahdollisimman iso,jatkusvasti kasvava, luku.
Peesi!

No typeräähän tuollaisesta on suuttua, mutta on sekin vähän kummallista, että yhteistä taloutta eläessä toiselle ei kerrota avoimesti asioista. Raha on kuitenkin sen verran iso asia, että itse ainakin olisin miehelleni säästöistäni maininnut.

molempi parempi. itsellänikin on säästöjä tuohon tyyliin kertynyt, ja olen niistä miehelle kertonut. hän elää enemmän kädestä suuhun, normi elämä hoidettu samoin kuin ap. me kuitenkin on isommat ostot tehty minun säästöillä ja mies on sitten maksellut osuutensa pikkuhiljaa takaisin, ei oo tarvinnu mitään lai´naa ottaa tai korkoja maksella

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meillä ainakin kaikki on yhteistä, joten en olisi edes pimittänyt tietoa mieheltäni. Ja olisin varmaan itsekin loukkaantunut, jos mies olisi näin tehnyt. Tulee olo, ettei hän luota minuun, kun ei kerran kertonut. Eri asia, jos hän johonkin matkaan tai muuhun yllätykseen olisi säästänyt. Mutta riippuu ihan teidän suhteenne laadusta. Meillä tämä olisi ollut outoa, kun kaikki ollaan aina toisillemmme kerrottu, vaikkei toista kiinnostaisikaan. :D
Peesi tähänkin!

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Okei, sulla on ihan hyvät perustelut, mutta laitanpa vastineen kuitenkin:

Auto ostettiin kimpassa ja mun mielestä oli luonnollista ottaa siihen rahoitus yhdessä, mä en ole ikinä vielä säästöjäni mihinkään käyttänyt; ne on lapsia ja ehkä joskus sitä unelmataloa varten, ei mulle olisi ikinä tollaista summaa kertynyt mitä nyt on, jos olisin ostanut auton, sitten sohvan, sitten muksuille pyörät ja sitä rataa... ja ne on nimenomaan olleet pitkäntähtäimen rahastoissa ja säästämisen olen siis aloittanut kauan ennen kuin mies tuli kuvioihin. Ei ne rahat ole ilmaiseksi tulleet sinne tilille, vaan minä olen säästänyt ja joka kk laittanut sen 350 euroa sivuun.

Mies on jo "hyötynyt" (en ikinä puhu näin halventavasti, rahalla ei ole merkitystä mulle siinä mielessä, mutta... ) ns. varallisuudestani, kuten alussa kerroin; olen ostanut meille huonekalut, tv:n, pleikkarin yms OMILLA rahoillani, koska mies ei käytä rahaa sisustukseen tai muuhun mihin mä taas olisin valmis laittamaan rahaa.

Mutta ymmärrän toki myös sinun pointtisi.

Vaikea vastata,ymmärrän omalla tavalla miestä että turha lainanotto olisi voitu välttää,kun säästöjä on.Ja aina voi laittaa esim.auton vain toisen nimiin jos sen yksin maksaa.
Toisaalta ymmärrän sinua,jos teillä on omat tilit joista ei ole tilitetty toista niin miksi siitä pitää hermostua että siellä olisikin ollut rahaa.
Meillä esim.on omat tilit ja useampia,eikä kumpikaan täysin tiedä toisen omistamista osakkeista tai tileistä.
Mutta säästöillä on kuitenkin maksettu isompia ostoksia ettei lainarahaa ole tarvinnnut ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Siis sepä se, ollaan aina puhuttu avoimesti kaikesta ja juteltu, mutta jotenkin ei koskaan olla perehdytty sen tarkemmin säästöihin/velkoihin, vaan ne on olleet täysin off-topic tähän asti. Ei mulla ole ollut ikinä mitään salattavaa, mutta kun se on vaan ollut tapa että se summa menee säästöön aina niin en mä ole kokenut tarvetta ottaa sitä esille. Toki mies hyötyy niistä myös tulevaisuudessa, sekä lapset! En mä nyt mitään omaa "karkurahastoa" tässä oo kasaamassa! Häätkin on suunnitelmissa ja niihin menee rahaa.

Ei varmaan olis pitänyt suuttua, mutta jollain tasolla mä ymmärrän miestäskin, kun esität asian niin ku esität. Tarkotan lausetta Saa kai sitä omasta tulevaisuudestaan huolehtia ilman että siitä joka käänteessä erikseen mainita.

Tulee sellanen fiilis, että varmistelet omaa selustaas mieluummin, kun sijotat teidän yhteiseen hyvään (joo, toki siihenkin, mutta tajusit ehkä pointin).

Sen sijaan tuommosta joka euron tasaamista ja laskemista yhteistaloudessa en ymmärrä, mutta meillä onkin erilainen tapa elää, kun teillä.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ei varmaan olis pitänyt suuttua, mutta jollain tasolla mä ymmärrän miestäskin, kun esität asian niin ku esität. Tarkotan lausetta Saa kai sitä omasta tulevaisuudestaan huolehtia ilman että siitä joka käänteessä erikseen mainita.

Tulee sellanen fiilis, että varmistelet omaa selustaas mieluummin, kun sijotat teidän yhteiseen hyvään (joo, toki siihenkin, mutta tajusit ehkä pointin).

Sen sijaan tuommosta joka euron tasaamista ja laskemista yhteistaloudessa en ymmärrä, mutta meillä onkin erilainen tapa elää, kun teillä.

Hahaa, ei kun sitähän mä yritin selittää et ei me lasketa kauppakuitteja vaan se maksaa jolla on lomppa mukana, mä ostan aina kaikki kalusteet ja muut jos jotain haluan, ainoastaan vaan säännölliset kulut menee puokkiin, ei se minusta ole joka euron tasaamista ja laskemista, vai?

No kyllä se tässä vaiheessa kun ollaan avoliitossa niin on vielä mun tulevaisuus ja lasten tulevaisuus. Sitten kun joskus mennään naimisiin niin avioehtoja tmv en halua, vaan sitten kaikki on ihan virallisestikin yhteistä...

Miettiikö kukaan asiaa niinkuin mä ajattelen sen?

Kun mies nyt haluaisi pistää rahan tyyliin haisemaan, eli vitsi sentään sullahan sitä rahaa on, me tarvitaankin uus ruohonleikkuri/mönkijä/vesiskootteri... vaikka ei tarvita! Meillä on asiat hyvin, miksi siis pitäisi koskea niihin MUN säästöihin.

Mutta jos olisitte ostaneet säästöillänne sen auton, ei nyt tarvitsisi maksaa niitä lyhennyksiä ja korkoja, eli sen verran pystyisi sitten laittamaan sivuun enemmän. Eli jos tuo autolainan korko on suurempi kuin säästöistäsi saama korko, olisi ollut kannattavampaa laittaa ne säästöt auton ostoon. Sitten kun teillä se autolainan maksu loppuu teillä voisi olla enemmän rahaa säästössä kuin tällä systeemillä. Mutta käytännössä tietysti ei olisi niin yksinkertaista, sitten sinun säästösi eivät enää olisi pelkästään sinun säästöjäsi, jos mieskin laittaa sivuun jonkin osuuden.

Entä jos mies kokee elävänsä niukkaa elämää? Kaikki mitä hän tienaa, menee heti autolainaan ja muihin maksuihin. Ymmärrän kyllä, että miehestä voi siinä tapauksessa tuntua pahalta, kun kuulee, että sinä noin vain pistät ylimääräistä sivuun omaa tulevaisuuttasi varten. Siis mietitään näitä omat rahat -keskusteluja tälläkin palstalla, niin aika harvan mielestä on ok, että toinen kitkuttelee ja toinen elää leveästi ja hankkii sillä omalla rahallaan moottoripyörät ja lomamatkat (itselleen).

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:

Kun mies nyt haluaisi pistää rahan tyyliin haisemaan, eli vitsi sentään sullahan sitä rahaa on, me tarvitaankin uus ruohonleikkuri/mönkijä/vesiskootteri... vaikka ei tarvita! Meillä on asiat hyvin, miksi siis pitäisi koskea niihin MUN säästöihin.

Mulla menee ajatukset samoilla linjoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
HUIJAUSTA tuollainen, on oikeus suuttua

Voisitko perustella miten olen huijannut?

Omista rahoistani säästänyt, monta monen monta vuotta ennen miestä... Niin missä kohtaa huijaan? En ole jättänyt kertomatta mitään, ei ole vaan ikinä tullut puheeksi, tai jos on tullut niin se on sivuutettu.

Joo, saman vaikutelman sain.
Pidä vaan kiinni omista säästöistäs, olishan miehelläkin mahdollisuus säästää.

no paree vaan totutella,että kun ootte menny naimisiin ne ei oo enää SUN säästöjä vaan teidän kun ette tee ehtojakaan. sitte ne viimeistää menee mihin menee :whistle: :D
no joo,ei.
vaan pikkusen minusta sun tekstien välistä kuitenkin paistaa sellainen MINUN rahat,MINUN säästöt -meininki vaikka osittain koitat tässä jutella, että kaikki on yhteisä ja tasan menee ja että rahalla ei ole niin "väliä" tai ettet mieti että olet "Varakkaampi" kuin miehesi jne.

Oleellista on, oletteko avioliitossa? Silloin on lain edessä yhteiset varat ja vähän eri merkitys sillä jos toisella on isoja säästötillejä ilman toisen tietoa. Eli toivottavasti ette ole naimisissa?

kuitenkin musta tuntuu oudolle että et o kertonut rahoista. tiedän että mun miehellä säästötili kuin myös mulla ja mies tietää sen. sitä en tiedä miten paljon siellä tilillä on. tuskin kovin paljon koska nyt muutenkin tarkan euron hetki ja säätöjä käytetty kumpainenkin kun tulot minimissä ja liiton päätökset kestää.

eli ymmärrän että mies närkästyi. kumman käytössä tää auto on. tottakai on järkevämpää masksaa auto laina pois jos mahista noissa rahoituksissa kuiotenkin isot korot.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jos olisitte ostaneet säästöillänne sen auton, ei nyt tarvitsisi maksaa niitä lyhennyksiä ja korkoja, eli sen verran pystyisi sitten laittamaan sivuun enemmän. Eli jos tuo autolainan korko on suurempi kuin säästöistäsi saama korko, olisi ollut kannattavampaa laittaa ne säästöt auton ostoon. Sitten kun teillä se autolainan maksu loppuu teillä voisi olla enemmän rahaa säästössä kuin tällä systeemillä. Mutta käytännössä tietysti ei olisi niin yksinkertaista, sitten sinun säästösi eivät enää olisi pelkästään sinun säästöjäsi, jos mieskin laittaa sivuun jonkin osuuden.

Entä jos mies kokee elävänsä niukkaa elämää? Kaikki mitä hän tienaa, menee heti autolainaan ja muihin maksuihin. Ymmärrän kyllä, että miehestä voi siinä tapauksessa tuntua pahalta, kun kuulee, että sinä noin vain pistät ylimääräistä sivuun omaa tulevaisuuttasi varten. Siis mietitään näitä omat rahat -keskusteluja tälläkin palstalla, niin aika harvan mielestä on ok, että toinen kitkuttelee ja toinen elää leveästi ja hankkii sillä omalla rahallaan moottoripyörät ja lomamatkat (itselleen).

Ei mies elä kitkutellen, se että mulla on säästöjä ei tarkoita sitä että se olis pois meidän yhteisestä taloudesta, ei tosiaankaan! Hän on vaan just sellainen kaikki palamaan heti! Hän tienaa hyvin, lähes saman verran kuin itse tienaan. Jos meillä on about samat kulut ja mä pystyn laittamaan sen 350 euroa kuussa säästöön niin onkohan sitten miehen omissa menoissa jotain tarkastelemista?

Yhteistyössä