Onko mies itsekäs jos ei suostu tukemaan lapsen pitkää kotihoitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tul mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tul mieleen

Vieras
Esimerkkitapaus jossa syntyy kauan odotettu vauva. Äiti haluaisi olla kotona sen 3v lapsen kanssa joka ehkä jää ainokaiseksi ja se olisi ihan mahdollista jos mies suostuisi tekemään pitkää työpäivää.

Mutta mies on sitä mieltä että myös hänellä pitää olla oikeus saada viettää aikaa lapsen kanssa eikä suostu pidentämään työpäiviään. Hän myös vaatii että saisi olla kotona lapsen kanssa vähintään puoli vuotta. Naisen työ on matalampipalkkainen eikä hänellä ole mahdoillisuutta tuollaisiin ylitöihin kuin miehellä, eli tämän mukaan lapsi pitäisi viedä aiemmin hoitoon. Viimeistään 2v ikäisenä.

Onko isä siis itsekäs ja oman eduntavoittelija jos ei suostu joustamaan lapsen kotihoidon takia?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ei vaan nainen on tässä tapauksessa itsekäs. Sanoisin että raha-asiat on järjestelykysymyksiä.

Raha-asioita on vaikea järjestää sen paremmin. Talous tekisi tiukkaa jo tuossa 3v kotihoidossa vaikka mies tekisi pitkää päivää, eli naisen töissäkäynnillä lapsi joutuisi väkisin hoitoon aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
ei, koska isällä ihan yhtäläinen oikeus lapseensa kuin äidillä

Vaikka lapsi kärsisi ja joutuisi alle kolmevuotiaana päivähoitoon?

Ei se lapsi mitään kärsi.

Siis tuo 3v kotihoito on ihan huuhaata? Lapsen voi ihan yhtälailla laittaa hoitoon 2v iässä ilman että sillä olisi mitään vaikutusta lapseen.

Mies on itsekäs, jos ei suostu tukemaan lapsen pitkää (3 v asti) kotihoitoa, JOS siihen on taloudelliset yms mahdollisuudet.

Ap:n esimerkkitapauksessa miehellä on mun mielestä ihan yhtä suuri oikeus hoitaa lasta kotona kuin äidilläkin. Eli mies voisi pitää tuon 6 kk hoitovapaan, tai pidemmänkin, ja nainen olla silloin töissä. Kotihoitoahan se silti on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei se lapsi mitään kärsi.

Siis tuo 3v kotihoito on ihan huuhaata? Lapsen voi ihan yhtälailla laittaa hoitoon 2v iässä ilman että sillä olisi mitään vaikutusta lapseen.

Juu, kyllä voi. Vaikutus ei ainakaan ole huonoa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ei vaan nainen on tässä tapauksessa itsekäs. Sanoisin että raha-asiat on järjestelykysymyksiä.

Raha-asioita on vaikea järjestää sen paremmin. Talous tekisi tiukkaa jo tuossa 3v kotihoidossa vaikka mies tekisi pitkää päivää, eli naisen töissäkäynnillä lapsi joutuisi väkisin hoitoon aiemmin.

Mut ymmärräthän ettei tuollaista voi toiselta vaatia?

"Sinä menet töihin ja olet siellä pidempään, jotta Minä saan viettää aikaa MEIDÄN yhteisen lapsen kanssa"

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mies on itsekäs, jos ei suostu tukemaan lapsen pitkää (3 v asti) kotihoitoa, JOS siihen on taloudelliset yms mahdollisuudet.

Ap:n esimerkkitapauksessa miehellä on mun mielestä ihan yhtä suuri oikeus hoitaa lasta kotona kuin äidilläkin. Eli mies voisi pitää tuon 6 kk hoitovapaan, tai pidemmänkin, ja nainen olla silloin töissä. Kotihoitoahan se silti on.

Mutta siis jos mies on kotona ja nainen töissä ei ole taloudellisesti mahdollista hoitaa lasta kotona 3v. Se 3v kotihoito tässä tapauksessa edellyttäisi mieheltä joustamista pitkien työpäivien suhteen.

Mutta siis jos mies on kotona ja nainen töissä ei ole taloudellisesti mahdollista hoitaa lasta kotona 3v. Se 3v kotihoito tässä tapauksessa edellyttäisi mieheltä joustamista pitkien työpäivien suhteen.

Se lapsi tarvitsee myös isää!

Jaksaisitko itse tehdä noin 12 tunnin työpäiviä, kuinka pitkään? Miksi miehen pitäisi jaksaa?
Miksi isällä ei ole oikeutta lapseen ja perhe-elämään? Nythän isä on vaan töissä, eikä hänellä ole oikeutta, aikaa, mahdollisuutta tutustua ja viettää aikaa sen enempää lapsen kuin vaimonsakaan kanssa.

jos lapsen vieminen päiväkotiin on niin rankka ajatus, voisihan se nainen mennä töihin takaisin ja ottaa siihen päälle toisen työn, iltatyön tai viikonlopputyön,
ei kait se sen kamalampaa ole naisellekaan kun ei se miehellekään kerran kamalaa ole????

Perheen taloudesta ja arvoista yms pitäisi keskustella ja molempien kuunnella toisiaan, Myös vaimon miestään.
vaimo voisi mennä vaikkapa iltatöihin tai viikonlopputöihin.
kotihoidotuen lisäosa, se tulosidonnainen, tulee olemaan isompi jos isä on kotona ja äiti töissä pienellä palkalla.
lapsen voi laittaa perhepäivähoitoon
äiti voi mennä tekemään 30 tunnin työviikkoa, jos on pienipalkkainen, nettopalkassa se ero ei hääppöinen ole. silloin lapsen hoitopäivät eivät ole liian pitkiä.
lapsi ei kärsi mistään tilanteesta, jos vanhemmat eivät itse kärsi siitä. hyviä päiväkoteja on olemassa oikeasti ! omani meni 2 vuotiaana päiväkotiin ja hyvin meni, hoitajat olivat hurjan hienosti opastamassa äidissä roikkuvaa ikävöivää päiväkotiin. Oli syliä ja aikaa vaikka oli päiväkoti.

Noin yleisesti olen sitä mieltä, että lasten kotihoidon mahdollistaminen on molempien yhteinen juttu. Mutta se on mielestäni liikaa vaadittu, että miehen pitäisi tehdä normaalia pidempää työpäivää tämän mahdollistamiseksi. Miettikää mieluummin yhdessä, miten voisitte karsia menojanne, että kotihoito on mahdollista.

ei meillä ainakaan isäntä joudu tekemään pidempää päivää töissä sen takia että hoidan lapset kotona..... asiasta ei ole koskaan edes keskusteltu vaan on ollut aina selvää että lapset hoidetaan kotona eikä heti lykätä hoitoon. en ymmärrä miksi lapsia tehdään jos heti laitetaan hoitoon. ensimmäistä vuotta esim ei koskaan saa takasin kun siinö vaiheessa tapahtuu ihanimmat kehitys askeleet

Nainen hankkikoon parempipalkkaisen duunin, tai paikan missä voi tehdä ylitöitä :snotty: . Tai lisätienestejä tyyliin Avon, Meandi...
Miehen ei oo pakko ylitöitä painaa, jos ei halua, ja miehelläkin on oikeus olla lapsen kanssa tämän hereilläollessa.

On hyvä tukee sitä et lapsia hoidetaan kotona,mut sitä miten asia tuodaan tässä jutussa esille ei nappaa.
Aiva peestä tuollainen.Yhteinen kauan odotettu lapsi syntynyt plaaplaaplaa,,tuo äiti on oikea tyranni.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Jaksaisitko itse tehdä noin 12 tunnin työpäiviä, kuinka pitkään? Miksi miehen pitäisi jaksaa?
Miksi isällä ei ole oikeutta lapseen ja perhe-elämään? Nythän isä on vaan töissä, eikä hänellä ole oikeutta, aikaa, mahdollisuutta tutustua ja viettää aikaa sen enempää lapsen kuin vaimonsakaan kanssa.

jos lapsen vieminen päiväkotiin on niin rankka ajatus, voisihan se nainen mennä töihin takaisin ja ottaa siihen päälle toisen työn, iltatyön tai viikonlopputyön,
ei kait se sen kamalampaa ole naisellekaan kun ei se miehellekään kerran kamalaa ole????

Perheen taloudesta ja arvoista yms pitäisi keskustella ja molempien kuunnella toisiaan, Myös vaimon miestään.
vaimo voisi mennä vaikkapa iltatöihin tai viikonlopputöihin.
kotihoidotuen lisäosa, se tulosidonnainen, tulee olemaan isompi jos isä on kotona ja äiti töissä pienellä palkalla.
lapsen voi laittaa perhepäivähoitoon
äiti voi mennä tekemään 30 tunnin työviikkoa, jos on pienipalkkainen, nettopalkassa se ero ei hääppöinen ole. silloin lapsen hoitopäivät eivät ole liian pitkiä.
lapsi ei kärsi mistään tilanteesta, jos vanhemmat eivät itse kärsi siitä. hyviä päiväkoteja on olemassa oikeasti ! omani meni 2 vuotiaana päiväkotiin ja hyvin meni, hoitajat olivat hurjan hienosti opastamassa äidissä roikkuvaa ikävöivää päiväkotiin. Oli syliä ja aikaa vaikka oli päiväkoti.

Kiitos! Tässä tuli pitkälti omat ajatukseni asiasta.

Kyse ei siis ole meidän perheestä vaan yhdestä sukulaispariskunnasta jonka äidin valitusta olne saanut viimeajat kuunnella. Ymmärrän että haluaa hoitaa lapsen kotona pitkään jne, mutta mun mielestä myös miehellä pitää olla oikeus perheen ja lapsen kanssa vietettyyn aikaan enkä pidä tuota 2v hoitoonviemistä niin pahana jos sillä pystyy takaamaan lapselle ja isälle yhteistä aikaa.

Mutta tämä äiti näkee äitiyden paljon isyyttä merkityksellisempänä ja tuon 3v kotihoidon merkityksen niin suurena että lapsen elämä menee varmaan pilalle jos siinä ei onnistu. Kyseinen mies pitää työstään ja on ennenkin tehnyt pitkää päivää, mutta mun mielestä ihan ymmärrettävää että tässä uudessa tilanteessa ei halua siihen enää ruveta.

Just tätäminäkin ajattelin!! Hienoa, jos mies haluaa olla kotona lapsen kanssa sen vähintään puoli vuotta, itse suostuisin kirkuen tähän!!! Ja kaippa se mieskin osaa laskea, jos naisenkin palkalla pärjätään niin hienoa. Sitten tämän ½ vuoden jälkeen on halukas tukemaan äitiä kun tämä jää kotiin lapsen kanssa?!!

Yhteistyössä