Onko nykyään vaatekoot isompia kuin ennen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Ennen raskautta ja raskauden alussa, n. 3 vuotta sitten vielä käytin kokoa L ja 44. Nyt on synnytyksestä 2,5 vuotta ja olen samoissa mitoissa kuin ennen raskautta ja vanhat vaatteeni, mitkä taas menevät päälle, ovat kokoa L ja 44, mutta uusia vaatteita kun olen ostanut, L ja 44 ovat liian isoja. M ja 40-42 on sopivia, joissain jopa 38.

Onko joku muu huomannut vastaavaa?

No eikä ole ku pienempiä. Ihan turha selittää että olis isompia muka, kaikki joilla on silmät päässä näkevät että pienenee vaan koko ajan.

Sen on kyllä ihan vaatevalmistajatkin myöntäneet, että kokoja on suurennettu ja esimerkiksi paitojen vyötäröä myös (tämänkin huomaa vaateostoksilla ollessa).

Lihominen ja tasapaksuuntuminen rules, me normaalit "saadaan" pukeutua sit johonkin kokoon XS ja kaventaa paitoja, kun löpöttää muuten vyötäröltä.

Mulla on jotenkin päinvastainen olo. Ennen viimeisintä raskautta ostin hameetkin helposti kokoa 38 ja nyt pitää olla vähintään 40, joissain malleissa 44kin vaikka painan 3kg enemmän kuin ennen raskautta. Housuja en tälle "valasahterilleni" löydä mistään kun lahkeet lepattaa jos haluaa saada napin kiinni ja koot on iha omissa sfääreissään.. 2 synnytystä ja 9kg sitten mahduin koon 27 farkkuihin ja nyt taisi olla 32-33 mitkä meni kiinni jos nekään tietyillä merkeillä.. Tosi omituista kun bmi on kuitenkin normaalipainoinen vaikka ylärajoilla toki. Voiko pelkkä pylly levähtää jotenkin monta kokoa yhtäkkiä? :D vielä jos koot olisi nykyään isompia kuin ennen niin huhhuh!

[QUOTE="Ciervo";29694937]Sen on kyllä ihan vaatevalmistajatkin myöntäneet, että kokoja on suurennettu ja esimerkiksi paitojen vyötäröä myös (tämänkin huomaa vaateostoksilla ollessa).

Lihominen ja tasapaksuuntuminen rules, me normaalit "saadaan" pukeutua sit johonkin kokoon XS ja kaventaa paitoja, kun löpöttää muuten vyötäröltä.[/QUOTE]

No minä mietin myös että kohta saa varmaan ostaa XS-kokoa. Mites ne pienikokoiset jotka jo nyt käyttävät XS-S-kokoa?

On isontuneet! Käytän nyt kokoa XS enkä todellakaan ole mikään extra small... Olen hoikka, mutta roteva rakenteeltani. Silti paidat lörpöttää vyötäröltä...

[QUOTE="plösö";29694981]Pienentyneet ne on. Ja sopivana ostetut jatkavat pienentymistä vielä kotona kaapissakin. :D[/QUOTE]

Pienentyneet on, mulla ainakin 12v vanha toppis kokoa 38 ja ihan sopiva, kun taas tänä päivänä saa ostaa joko 40 tai 42..

Todellakin ovat suurentuneet. Nuorena (15 vuotta sitten) olin lähinnä kokoa 36 tai joskus 38 nyt olen kokoa 34 tai jopa32. Paino ei ole muuttunut enkä ole kiinteytynytkään valitettavasti... Rintaliivien kokokin on muuttunut 75B:stä 70C:hen. Rinnatkaan eivät ole vuosien saatossa kasvaneet saati kiinteytyneet....

Eri merkeillä on ainakin tosi paljon eroja. Mulla on housuja koossa 36-40, paidoissa joissakin on M sopiva, toisissa xs liian löysä. Kengissä myös on paljon eroja, ennen ostin lähes poikkeuksetta 36 kokoisia, nyt on osa 37 ja vasta uusia lenkkareita ostaessa yhen merkin 35 mikä oli pienin oli iso.

muoti suosii nykyisin loysemmin istuvia vaatteita, joten ostan isompia kokoja. 90-luvulla kaikki tunkivat itsensa piukkoihin paitoihin bootcutfarkkujen kanssa. nykyisten housumallien kanssa makkarankuoret olisivat kamalia.

Mulla taas on sellainen olomettä vaatekoot on ihan "puhelinnumeroita". S, M ja L nyt voi tarkoittaakin mitä tahansa, mutta hämmästyttävää kyllä edes tuumakokoon ei voi luottaa. Olen normaali/hoikahko, mun yleisin farkkukokoni on 29" mutta esim. yhdellä reissulla yhdessä liikkeessä oli mun kokohaitari 27"-34", joista 27" oli vielä reilut ja 34" ihan nakinkuoret. Tästä kun myyjälle sanoin niin hän nauroi että vieläpä niinkin käy, että kun myyjältä tilaa lisäerän jotakin mallia niin siinä on koot ihan eri kuin edellisessä erässä.

Ja mitä raskauteen tulee, niin arvioidessanne kokoa suhteessa entiseen käyttäkää mieluummin mittanauhaa kuin vaakaa. Vyötärönseutu voi olla muuttunut. Parhaan asun löytää vain sovittamalla, ei tuijottamalla niitä kokomerkkejä.

Kevät-takin ostaminen oli ainakin pirun hankalaa. Kun löysi hartioiltaan sopivan niin vyötäröltä se oli kauhea teltta. Kokeilin usean takin ja tyydyin sitten välttävästi istuvaan. Niin ja en todellakaan ole mikään harteikas kaveri, mutta nykyään kun vyötärö on rintaa 10-15cm kapeampi niin menee hankalaksi. Miehillä siis, naisten vaatteista en tiedä :)

Tämä asia ei ole mielipidekysymys ei mutuasia.

http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2007/07/17/naisten-vaatekoot-kasvoivat/200717261/12

Pulleahko nainen pukeutuu mieluummin esim. kokoon 40 kuin 42 tai 44.

Yhteistyössä