Onko oikeasti mahdollista, että joku joutuu laskemaan viimeisiä rahojaan, että saa lapsille ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
ehkä ihan oikeesti ne joilla ei ole tuloja minkäänlaisia muuta ku tuet niin vois miettii sitä lapsilukuaan esimerkiksi....

Sinä näköjään olet yksi niistä, joka kuvittelee että vain tuilla elävät ovat pienituloisia. Sekin kun on ihan todellisuutta, että työstä saa saman verran loppujen lopuksi kuin kotona olemalla.
Ja juu itse olemma ammattimme valinneet ja minä olenkin vaihtamassa ammattia parempi palkkaiseen. Kunhan vaan ensin keksin, että mikä se voisi olla...

niin onkin.. ja jos haluat vaihtaa ammattia nyt ja joudut sen takia opiskelemaan niin sekin olisi pitänyt tietää jo vuosikymmen takaperin..

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
kukaan ei vissiin tiedä et vaikka olis kuinka ammatti jo ennen lapsia niin sitä voi joutua kouluttautumaan uudesti vanhemmallakin iällä..

Niin varmaan voi, mutta kyllä nuoria opiskelijanvanhempia taitaa olla aika paljon. Moni on sitä mieltä, että lapset pitää hankkia nuorina ja opinnot voi hyvin keskeyttää. Siinä kohtaa ei ehkä tule miettineeksi miten sitten elää kun lapset on jo olemassa ja heistä on kuluja ja vanhemmalla ei ole ammattia eikä toimeentuloa. Edelleen olen sitä mieltä, et yhtä aikaa ei molempien vanhempien kannata olla kotona/opiskelemassa. Vaikka hankkis uuden ammatin vanhempana, voi odottaa sen aikaa, että puoliso ehtii töihin ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lellu:
meillä ei ole ollut sellaista tilannetta että oltas voitu jossain vaiheessa säästää rahaa jemmaan. Kun nyt jo yli kolme vuotta ollaan eletty tiukilla. mies opiskelee ja mä olen kotona. Kaks lasta siis on. Pojalla todettiin sitte maitoallergia ja hänen maidot makso kuussa yli 1000 euroa+ siihen päälle kalliit rasvat. Se vei talouden todella tiukille ja oli pakko lainata rahaa, että saadaan maidot ym. ostettua. Nyt maksellaan sitte niitä lainarahoja takasin ja tiukilla eletään edelleen. että sellasta. Tätä maitoallergiaa me ei siis olla suunniteltu etukäteen, jos joku yksinkertanen ei sitä tajua. tiukilla siis eletään ja jos mä joskus satun valittamaan että kun ei ole rahaa jne. niin se on ehkä oman mielen purkamista. Kyllä me täällä joten kuten pärjätään aina ja onnellisia kuitenkin ollaan. Mutta nykyään ei mistään saa edes enää sanoo ku kaikki murheet on vaan oma vika. Jos koko ajan eletään niin että just pärjätään kuukausi kun lasketaan tarkkaan niin siitä on vaikea kerätä pesämunaa pahan päivän varalle.

Onko miehen pakko opiskella yhtä aikaa kun sinä haluat olla kotona lasten kanssa? Eikö kannattaisi olla vuorotellen toinen töissä toinen kotona ja sitten toinen töihin ja toinen alkaisi opiskella? Eikö tuo ole itse valittu tilanne vai onko joku pakottanut teidät elämään juuri noin? Sairauksia ei voi ennakoida, mutta tilannetta helpottaisi jos edes toisella perheen aikuisella olisi normaalit tulot. Juu, ensin pitää opiskella, että saa ammatin, mutta kyllä takuulla löytyy jotain työtä ilman koulutustakin ja monesti sellainen (vuorotyö) voi olla jopa paremmin palkattua kuin moni muu homma.

samaa mieltä ja en halua olla ilkeä mut onko pakko *tehdä* lapsia kun ei opinnotkaan ole vielä opiskeltu?

Mä oon sun kanssa samoilla linjoilla.. Ja ihan totta puhuen mä en käsitä tätä jokamiehen oikeutta tehdä lapsia, vaikka varaa ei ole.

Siis eihän siinä mitään, senkun. Mutta mikä riivatun velvollisuus muilla sitten on elättää ne muiden lapset? Jokainen tavallaan ja niin edelleen, mutta joku tolkku tähänkin pitäs saada, että lapsia ei tehtäisi, jos rahaa ei kerran ole. ...kun ne lapset maksaa. Se on fakta.

Olen todella pahoillani teidän puolesta, jotka olette tai perheenjäsenenne on sairastunut vakavasti.

Ja siitä olen myös pahoillani, jos teillä ei ole yhtään niin läheistä ihmistä, että tiukimman paikan tullen auttaisi vaikka ruokaostoksissa. Toivottavasti jos lähipiirissäni joku joutuu vastaavaan tilanteeseen, kertoo sen suoraan, koska minulle ainakin olisi suuri ilo auttaa ystävää tai sukulaista joka oikeasti apuani tarvitsee.

Se on sitten toinen asia, että minuakin harmittaa, että ihminen, jolle kaiken pitää aina olla muodikasta ja merkkitavaraa, valittaa joskus ennen tilipäivää miten taas on tilillä liian vähän ja pitäisi ostaa vaikka mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
Olen aina tullut omillani toimeen. En ole sossun ovea ikinä raottanut ja tuskin tulen sitä tekemäänkään. Ihmettelen kun täällä on jatkuvasti aloituksia, et nyt on rahat loppu ja kaapissa vain makoonia ja ketsuppia ja lapsia viisi ja pitäis pärjätä joulun yli jne. Onhan nämä provoja, onhan? Ei kai kukaan voi tälläisessä hyvinvointivaltiossa olla niin tiukoilla, että lapset kärsii nälkää? Eikö sossu ole se viimeinen paikka, mistä ainakin apua, jos ei muualta? Jos nämä jutut on tosia, niin onko nää äidit/isät sössineet asiansa oikeen kunnolla ja käyttäneet rahat johonkin muuhun kuin lasten ruokaan?

Eikö laskuihin saa sovittua maksuaikaa? Luulisi, että ruokaan ainakin jätetään rahaa, vaikka jäisi joku lasku maksamatta. Eikö nykyihmisillä ole mitään tukiverkkoa, mistä saisi tilapäisesti apua, vai eikä vaan ylpeys anne myöden pyytää? Jos meidän perheelle kävisi jotain, tiedän, että vanhempamme auttaisivat. Luultavasti ei tarvitsisi edes takaisin maksaa, kun sen aika tulisi. Eikä ole kyse mistään rikkaista ihmisistä, vaan ihan tavallisista työssäkäyvistä.

Onko tämä raha-asioiden sössiminen jotenkin perinnöllistä ja ne vanhemmat samassa jamassa vai eikö kaikki vanhemmat halua auttaa omia aikuisia lapsiaan, jos pystyvät? Itse en voisi kuvitella tilannetta, että omat lapset aikuisena olisivat tilapäisesti pulassa ja minä jättäisin heidät oman onnensa nojaan kärsimään nälkää, koska täysi-ikäistä ei ole velvollista elättää.

Itse olen kyllä saanut raha-asiani hoidettua niin, että ei ole rahat koskaan niin loppu, ettei ruokaa saisi, mutta tuohon vanhempien auttamiskysymykseen voin vastata: ei kaikilla ole vanhempia jotka voi auttaa, kaikkien vanhemmillakaan ei ole rahaa. Itse maksan omien vanhempieni puhelin- ja nettilaskun, veljeni heidän autovakuutuksensa. Olen köyhästä perheestä ja vanhemmat on aina eläneet kädestä suuhun, mutta en minä heitä pilkkaa vastuuttomiksi ihmisiksi. Meidät kuitenkin maailmaan saattoivat ja hengissä pitivät, nyt on meidän vuoro auttaa. Ja siinä mielessä "raha-asioiden sössiminen" voi olla perinnöllistä, että kun joutuu 16-vuotiaasta ottamaan opintolainaa eikä ole koskaan sitä tukea kotoa käsin, on helpompi ajautua rahavaikeuksiin. Kun kotoa ei ole apua/neuvoja finanssiasioissa niin on se vähän vaikeampaa kuin jonkun varakkaamman perheen kersalla, veikkaisin. Mutta ei pidä ketään syyllistää tällaisilla!

Ja siitä hyvinvintivaltiosta... täällä on kyllä asiat mennyt aika paljon pahempaan suuntaan viime vuosina noiden sosiaalietuuksien suhteen ja kärrystä voi pudota, kohta varmaan amerikan malliin köyhien on tehtävä kolmea työtä eikä siltikään riitä rahat elämiseen.

ehkä ihan oikeesti ne joilla ei ole tuloja minkäänlaisia muuta ku tuet niin vois miettii sitä lapsilukuaan esimerkiksi....

Sinä näköjään olet yksi niistä, joka kuvittelee että vain tuilla elävät ovat pienituloisia. Sekin kun on ihan todellisuutta, että työstä saa saman verran loppujen lopuksi kuin kotona olemalla.
Ja juu itse olemma ammattimme valinneet ja minä olenkin vaihtamassa ammattia parempi palkkaiseen. Kunhan vaan ensin keksin, että mikä se voisi olla...

no enkö sanonu et ei munkaan tulot mitään huippuluokkaa ole!!! tietty jonkun zimbabven mittapuun mukaan olen varmasti todella rikas mut joku multimiljardööri laittaa varmana yksiin bileisiin rahaa enemmän mitä mä tienaan vuodessa.... tai kymmenessä vuodessa....

mutta siis vielä kerran mun tulot ei ole suuren suuret mut elän sen mukasesti!!!!

kukaan ei vissiin tiedä et vaikka olis kuinka ammatti jo ennen lapsia niin sitä voi joutua kouluttautumaan uudesti vanhemmallakin iällä..

Niin varmaan voi, mutta kyllä nuoria opiskelijanvanhempia taitaa olla aika paljon. Moni on sitä mieltä, että lapset pitää hankkia nuorina ja opinnot voi hyvin keskeyttää. Siinä kohtaa ei ehkä tule miettineeksi miten sitten elää kun lapset on jo olemassa ja heistä on kuluja ja vanhemmalla ei ole ammattia eikä toimeentuloa. Edelleen olen sitä mieltä, et yhtä aikaa ei molempien vanhempien kannata olla kotona/opiskelemassa. Vaikka hankkis uuden ammatin vanhempana, voi odottaa sen aikaa, että puoliso ehtii töihin ensin.

pitkäaikaistyöttymyyskin on vissiin tuntematonta.. aina ei voi odotaa vaan on toimittava. mut turha tästä on mitään järkevää keskustelua saada aikaa kaikki ei ymmärrä, ei halua edes ymmärtää. minä tein lapsen kun opiskelin toista ammattiani, kävin koulun loppuun äitiyslomallani etänä. se ei kuitenkaan auttanut sentin vertaa kun mies jätti minut ja kaksi lasta, kaksivuotiaan ja vastasyntyneen.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä oon sun kanssa samoilla linjoilla.. Ja ihan totta puhuen mä en käsitä tätä jokamiehen oikeutta tehdä lapsia, vaikka varaa ei ole.

Siis eihän siinä mitään, senkun. Mutta mikä riivatun velvollisuus muilla sitten on elättää ne muiden lapset? Jokainen tavallaan ja niin edelleen, mutta joku tolkku tähänkin pitäs saada, että lapsia ei tehtäisi, jos rahaa ei kerran ole. ...kun ne lapset maksaa. Se on fakta.

Jaa-ah... Ei olis muakaan olemassa jos ois joku varallisuusraja lastensaannilla. Pitäsköhän köyhät pistää steriloitavaksi niinkuin "hullut" ja "huorat" ennen???? Hohhoijaa...

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mut ei kipee:
Olen aina tullut omillani toimeen. En ole sossun ovea ikinä raottanut ja tuskin tulen sitä tekemäänkään. Ihmettelen kun täällä on jatkuvasti aloituksia, et nyt on rahat loppu ja kaapissa vain makoonia ja ketsuppia ja lapsia viisi ja pitäis pärjätä joulun yli jne. Onhan nämä provoja, onhan? Ei kai kukaan voi tälläisessä hyvinvointivaltiossa olla niin tiukoilla, että lapset kärsii nälkää? Eikö sossu ole se viimeinen paikka, mistä ainakin apua, jos ei muualta? Jos nämä jutut on tosia, niin onko nää äidit/isät sössineet asiansa oikeen kunnolla ja käyttäneet rahat johonkin muuhun kuin lasten ruokaan?

Eikö laskuihin saa sovittua maksuaikaa? Luulisi, että ruokaan ainakin jätetään rahaa, vaikka jäisi joku lasku maksamatta. Eikö nykyihmisillä ole mitään tukiverkkoa, mistä saisi tilapäisesti apua, vai eikä vaan ylpeys anne myöden pyytää? Jos meidän perheelle kävisi jotain, tiedän, että vanhempamme auttaisivat. Luultavasti ei tarvitsisi edes takaisin maksaa, kun sen aika tulisi. Eikä ole kyse mistään rikkaista ihmisistä, vaan ihan tavallisista työssäkäyvistä.

Onko tämä raha-asioiden sössiminen jotenkin perinnöllistä ja ne vanhemmat samassa jamassa vai eikö kaikki vanhemmat halua auttaa omia aikuisia lapsiaan, jos pystyvät? Itse en voisi kuvitella tilannetta, että omat lapset aikuisena olisivat tilapäisesti pulassa ja minä jättäisin heidät oman onnensa nojaan kärsimään nälkää, koska täysi-ikäistä ei ole velvollista elättää.

Itse olen kyllä saanut raha-asiani hoidettua niin, että ei ole rahat koskaan niin loppu, ettei ruokaa saisi, mutta tuohon vanhempien auttamiskysymykseen voin vastata: ei kaikilla ole vanhempia jotka voi auttaa, kaikkien vanhemmillakaan ei ole rahaa. Itse maksan omien vanhempieni puhelin- ja nettilaskun, veljeni heidän autovakuutuksensa. Olen köyhästä perheestä ja vanhemmat on aina eläneet kädestä suuhun, mutta en minä heitä pilkkaa vastuuttomiksi ihmisiksi. Meidät kuitenkin maailmaan saattoivat ja hengissä pitivät, nyt on meidän vuoro auttaa. Ja siinä mielessä "raha-asioiden sössiminen" voi olla perinnöllistä, että kun joutuu 16-vuotiaasta ottamaan opintolainaa eikä ole koskaan sitä tukea kotoa käsin, on helpompi ajautua rahavaikeuksiin. Kun kotoa ei ole apua/neuvoja finanssiasioissa niin on se vähän vaikeampaa kuin jonkun varakkaamman perheen kersalla, veikkaisin. Mutta ei pidä ketään syyllistää tällaisilla!

Ja siitä hyvinvintivaltiosta... täällä on kyllä asiat mennyt aika paljon pahempaan suuntaan viime vuosina noiden sosiaalietuuksien suhteen ja kärrystä voi pudota, kohta varmaan amerikan malliin köyhien on tehtävä kolmea työtä eikä siltikään riitä rahat elämiseen.

Puhelin - ja nettilaskus ja autovakuutuksen? Jos on niin huonosti asiat, ettei nekin joutuu omilla lapsilla maksattamaan, niin eikö olisi syytä miettiä ovatko ne kaikki ihan välttämättömiä juttuja?

Alkuperäinen kirjoittaja Hanne:
mutta pärjätään ja tullaan toimeen ja parinkympin yllärimeno ei hetkauta taloutta.
No meillä kyse ei ollut mistään parista kympistä. Toivon todella ettet sinä tai lapsesi sairastu vakavasti, ettet ymmärräkään tätä asiaa koskaan. :(

no sairastuminen on ihan erijuttu kun liian tuhlaavainen elämäntapa tuloihin nähden! ja olen pahoillani että teidän perheessä oli sairautta!

pitkäaikaistyöttymyyskin on vissiin tuntematonta.. aina ei voi odotaa vaan on toimittava. mut turha tästä on mitään järkevää keskustelua saada aikaa kaikki ei ymmärrä, ei halua edes ymmärtää. minä tein lapsen kun opiskelin toista ammattiani, kävin koulun loppuun äitiyslomallani etänä. se ei kuitenkaan auttanut sentin vertaa kun mies jätti minut ja kaksi lasta, kaksivuotiaan ja vastasyntyneen.

Yhtään elatusapua et sitten mieheltäsi saanut?

Jaa-ah... Ei olis muakaan olemassa jos ois joku varallisuusraja lastensaannilla. Pitäsköhän köyhät pistää steriloitavaksi niinkuin "hullut" ja "huorat" ennen???? Hohhoijaa...

tottakai pitää olla ja sen rajan voivat täällä määrittää sit nää mammat jotka kaiken on elämässään osannut ennakoida.

Jos hankkii lapsia ja vielä usemman, eikä ole yhtään rahaa elättää niitä, niin kyllä se köyhyys on silloin ihan omaa tyhmyyttä

Ja siinä mielessä "raha-asioiden sössiminen" voi olla perinnöllistä, että kun joutuu 16-vuotiaasta ottamaan opintolainaa eikä ole koskaan sitä tukea kotoa käsin, on helpompi ajautua rahavaikeuksiin. Kun kotoa ei ole apua/neuvoja finanssiasioissa niin on se vähän vaikeampaa kuin jonkun varakkaamman perheen kersalla, veikkaisin. Mutta ei pidä ketään syyllistää tällaisilla!

Tuo voi olla totta. Meille otettiin omat pankkitilit jo päiväkoti-ikäisinä, säästötili on ollut salassa jo aiemmin. Säännöllinen viikkoraha annettiin ja siitä opetettiin säästämään hankintoihin. Näin on omienkin lasten suhteen toimittu. Varmaan hyvin köyhässä perheessä 70-luvulla tämä ei olisi ollut mahdollista, vaikka ei meilläkään rikkaita oltu.

Puhelin - ja nettilaskus ja autovakuutuksen? Jos on niin huonosti asiat, ettei nekin joutuu omilla lapsilla maksattamaan, niin eikö olisi syytä miettiä ovatko ne kaikki ihan välttämättömiä juttuja?

Voi että kun on taas todellisuus kaukana. Tiedoksesi, että nämä vanhemmat asuvat 30 km päässä ruokakaupasta ja pankkipalveluista, bussi menee kaksi kertaa päivää talvisin 7 km päästä ohi. Että
a) ilman autoa ei selviä
b) puhelin on vähän niinkun pakko olla jos vaikka tarttee apua ja että isä vois saada työpuhelut kun kengittää hevosia
c) netin otin ihan vain porukoiden iloksi, eivät olisi sitä itse koskaan ottaneetkaan, se on nyt vuoden ollut heidän ilonaan ja sen avulla voi hoitaa monia asioita ilman että tarttee ajaa autolla 60 km

Yhtään elatusapua et sitten mieheltäsi saanut?

toki, mut olihan se pudotus kk aika valtava siihen verrattuna mitä nyt saan rahaa elatusmaksut mukaanlukien. ja sitä paitsi tällä palstallahan se on tunnetusti vain ehneutta jos elatusapua vaatii.. eihän miesten tarvii mitään vastuuta kantaa ei rahallisesti eikä muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja niin se vaan on:

Jos hankkii lapsia ja vielä usemman, eikä ole yhtään rahaa elättää niitä, niin kyllä se köyhyys on silloin ihan omaa tyhmyyttä

Ilman tukia on meidätkin elätetty. Tai no, on ne lapsilisät saaneet. Perunoita ja ruisleipää ja ruskeeta kastiketta, kyl selvittiin hengissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Monilla olisi paremmin raha-asiat, jos viitsisivät vähän tarkemmin katsa, mihin rahansa laittavat

toki, mutta se että osalla olisi näin ei edelleenkään tarkoita kaikkia.. jotkut hoitavat hyvin raha-asiansa ja ovat silti tiukoilla koko ajan. jos rahaa ei ole niin tyhjästä on paha nyhjästä, vaikka eläisi miten nyörit tiukilla.

mutta siis vielä kerran mun tulot ei ole suuren suuret mut elän sen mukasesti!!!!

Juu, niin mekin mutta silti kyllä yllätti erittäin ikävästuo äkillinen 3 kk:n sairasloma, josta aiemmin mainitsin. Siinä sitten, kun ilman toisen tuloja elettiin melkein 2 kk ja samat laskut kuitenkin juoksi niin kusessa oltiin.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin luulet...

Alkuperäinen kirjoittaja niin se vaan on:

Ilman tukia on meidätkin elätetty. Tai no, on ne lapsilisät saaneet. Perunoita ja ruisleipää ja ruskeeta kastiketta, kyl selvittiin hengissä.

No mut siinähän se mun pointti olikin:

Tee niin monta lasta kuin sulla on varaa elättää (vaikka tiukkaa tekiskin). :) Eli siis en sano, etteikö kukaan pienituloinen saisi saada lapsia. Mutta sanon, että mun mielestä ei ole oikein, että pienituloinen tekee viisi lasta, jos totuudessa omilla rahoillaan ja tuloillaan voi elättää vain kolme. Kahteen tarvitaan sitten koko kylän avustusta, jotta nekin pystyy elämään. ...samaan aikaan nämä, joiden tilipussista noiden kahden lapsen elatus menee, laskevat itse tarkkaan, että näin ja näin kauan on vielä ehkästävä, sen jälkeen on varaa tehdä sen ensimmäinenkin lapsi.

Juu, niin mekin mutta silti kyllä yllätti erittäin ikävästuo äkillinen 3 kk:n sairasloma, josta aiemmin mainitsin. Siinä sitten, kun ilman toisen tuloja elettiin melkein 2 kk ja samat laskut kuitenkin juoksi niin kusessa oltiin.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin luulet...

no tästä asiasta nyt voi vääntää maailman tappiin asti mut vielä kerta äkillinen sairastuminen on eri juttu ku tuloihin nähden liian tuhlaavainen elämäntapa.... toistanko vielä?

Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Monilla olisi paremmin raha-asiat, jos viitsisivät vähän tarkemmin katsa, mihin rahansa laittavat

se on totta. mutta kaikilla ei ole samoja älynlahjojakaan.

Tämäkin on totta... valitettavasti. Siis joku syy-yhteys täytyy (ja selkeästi onkin) siinä, että toiset, vaikka lähtevätkin nollalähtökohdista, onnistuvat nostamaan sieltä itsensä jos ei huipulle niin ainakin ihan hyvin pärjääväksi. Kun taas toiset jää sinne pohjille valittelemaan, että kun ilman syytäni tässä olen enkä pois pääse...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En mä ole mitenkään asioitanu sössiny, ja opiskellessa olin lasten kanssa tosi tiukoilla. Ja jos isi ei olis rientäny apuun, olis kuoltu kylmään ja nälkään.

Enemmän mua hämmästyttää, että voit kulkea niin laput silmillä, ettet näe ihmisten hätää. Vaikka kuinka hyvinvointivaltiossa eletäänkin. Käy kurkkaas joskus Hurstin itsenäisyyspäiväjuhlia, tai kun ihmiset jonottaa leipää. Ei ne siellä huvikseen ole.

jep.ap-voisi pitää tämän puheen siellä jonossaolijoille.. :ashamed: