Onko tämä oikeaa käytöstä/kohteliasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olin lapsieni kanssa , yhden lapseni kummitädin luona kylässä, yleensä hän kyläilee meillä. Olimme sopineet jo muutamaa päivää ennen kyläilyä , että menemme heille.

Menimme ja juttelimme ja vietimme aikaa, hän ei tehnyt elettäkään , että keittäisi kahvit tai tarjoaisi jotain pientä. Ei kysynyt maistuisiko kahvi tai muuta vastaavaa. Hän kun on meidän luona kylässä , olettaa että tottakai hän saa kaiken mahdollisen "palvelun". No, minä sitten kysyin, että voisitko keittää kahvit, vai oletko jo juonut, hän meni keittämään, poikani kysyi hiljaa minulta ( hän on naisen kummilapsi) "äiti olisikohan täällä jotain keksejä tai jotain?". Vastasin hiljaa, että en tiedä.

Hän ei sanonut , että hänellä ei valitettavasti ole nyt mitään tarjottavaa, tiedän, että hänellä on aina jotain kaapeissa, tunnen hänet monen vuoden takaa.Hän ei kysynyt haluaisiko lapset jotain . Jotenkin ihmetytti tuo käytös, en tiedä onko tässä nyt aihetta ihmetykseen.

Jotenkin vaan sitä on kai sitten tottunut, että ns. hyviin tapoihin "kuuluu " tarjota edes jotain pientä. :)

Mitä olette mieltä ?

Jos on oikein sovittu tapaaminen kyläily ni silloin yleensä varaan tarjottavaa mutta jos on yhtäkkiseltään soittanut et ootko kotona ja voiko tulla kahville ni ne kahvit saa. Meillä ei yleensä ole kyllä pipareita tai pullaa tarjottavana ainakaan näin ylläen vieraille.

Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Jos on oikein sovittu tapaaminen kyläily ni silloin yleensä varaan tarjottavaa mutta jos on yhtäkkiseltään soittanut et ootko kotona ja voiko tulla kahville ni ne kahvit saa. Meillä ei yleensä ole kyllä pipareita tai pullaa tarjottavana ainakaan näin ylläen vieraille.

Sehän on selvää, että jos yhtäkkiä pamahtaa ovelle , mutta kun asia oli sovittu jo muutama päivä ennen kyläilyä.

no ainoo että leipää voisin tehdä mut kun oon sanonu et muuta ei ole tarjota ni ei ol tarvinnu. Tosin ei tuolla muuallakaan missä me käydään ja he meillä ole tarjolla tommoisia herkkuja ku joskus!

Meillä käy kaksikin kaveria lapsineen kylässä niin, että usein ei syödä tai juoda mitään. Olen kyllä kysynyt keitänkö kahvit jne. mutta olemme sopineet, että kyläilyt ovat kuitenkin niin harvinaisia ( n. 2kk), että käytämme ajan mieluummin jutteluun ja yhdessä oloon, ja sama toistuu kuin me käymme heillä. Itse en edes odota mitään tarjoiluja kun menemme kylään. Eiähän itse kahvin keitto paljoa vaadi, mutta minusta vaan ei ole tarpeen aina herkutella vaan aikaa voidaan viettää yhdessä muutenkin.
En kirjoittanut tätä millään pahalla, vaan tämä on vaan meidän käytäntö ja toki kahvit keitän muille vieraille jos haluavat, mutta näiden kahden kanssa olemme tosiaan sopineet, että aina ei tarvitse olla kahvikekkereitä.

no jos ette usein hänellä kyläile ehkä halusi viettää aikaa kummilapsensa kanssa eikä kerennyt kahvittelua vielä ehdottaa....... ja kaikkihan eivät ehkä tule ajatelleeksi/kaikilla ei ole tapana jos aikuiset kahvittelee tarjota lapsille keksejä tai muita herkkuja.. mutta täytyy sanoa että itse kyllä koen kohteliaaksi edes kysyä vierailta( myös lapsilta) että juodaanko kahvit/teet/mehut. ja jos vaan kaapista jotain löytyy niin tottakai tarjotaan.että kyllähän tommonen ehkä vähän pistäs ihmetyttämään,mutta kukin tyylillään..............

Alkuperäinen kirjoittaja kummitäti myös:
Meillä käy kaksikin kaveria lapsineen kylässä niin, että usein ei syödä tai juoda mitään. Olen kyllä kysynyt keitänkö kahvit jne. mutta olemme sopineet, että kyläilyt ovat kuitenkin niin harvinaisia ( n. 2kk), että käytämme ajan mieluummin jutteluun ja yhdessä oloon, ja sama toistuu kuin me käymme heillä. Itse en edes odota mitään tarjoiluja kun menemme kylään. Eiähän itse kahvin keitto paljoa vaadi, mutta minusta vaan ei ole tarpeen aina herkutella vaan aikaa voidaan viettää yhdessä muutenkin.
En kirjoittanut tätä millään pahalla, vaan tämä on vaan meidän käytäntö ja toki kahvit keitän muille vieraille jos haluavat, mutta näiden kahden kanssa olemme tosiaan sopineet, että aina ei tarvitse olla kahvikekkereitä.

Niin, eri asia jos on sovittu. ;) Mutta hän kun tulee meille niin olettaa saavansa "täyden" palvelun :( . Ehkä mä olen sitten liian kiltti tms.

ap

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no jos ette usein hänellä kyläile ehkä halusi viettää aikaa kummilapsensa kanssa eikä kerennyt kahvittelua vielä ehdottaa....... ja kaikkihan eivät ehkä tule ajatelleeksi/kaikilla ei ole tapana jos aikuiset kahvittelee tarjota lapsille keksejä tai muita herkkuja.. mutta täytyy sanoa että itse kyllä koen kohteliaaksi edes kysyä vierailta( myös lapsilta) että juodaanko kahvit/teet/mehut. ja jos vaan kaapista jotain löytyy niin tottakai tarjotaan.että kyllähän tommonen ehkä vähän pistäs ihmetyttämään,mutta kukin tyylillään..............

Hän käy meillä kyllä, mutta ajattelin kerranki, että me vierailisimme hänellä, koska lapseni (hänen kummilapsensa) on monesti kysynyt, että voisimmeko käydä kummilla, nainen itsekkin sanonut, että tulkaa toki.

ap

Olen ilmoittanut ystävilleni, että jos tulevat ilman ilmoittamista, niin meiltä ei löydy kuin vettä ja leipää. Koska emme itse juo mehuja, niin ei niitä meillä jemmassakaan ole. Joskus olen mehuja hankkinut jemmaan, mutta tympäsee kun avaat vieraita varten 1L purkin ja siitä juodaan se 1dl ja loput joutuvat viemäristä alas, aikas kalliiksi tulee. Jos vierailu on sovittu etukäteen, niin tykkään paapoa vieraitani ja varaudun siihen kunnola.

Olen ilmoittanut ystävilleni, että jos tulevat ilman ilmoittamista, niin meiltä ei löydy kuin vettä ja leipää. Koska emme itse juo mehuja, niin ei niitä meillä jemmassakaan ole. Joskus olen mehuja hankkinut jemmaan, mutta tympäsee kun avaat vieraita varten 1L purkin ja siitä juodaan se 1dl ja loput joutuvat viemäristä alas, aikas kalliiksi tulee. Jos vierailu on sovittu etukäteen, niin tykkään paapoa vieraitani ja varaudun siihen kunnola.

Eikö teillä kahviakaan juoda?

Näin meilläkin.

Niin ja en todellakaan odottanut mitään ihmeitä tarjoiluja. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:

Eikö teillä kahviakaan juoda?

Minä kyllä aina kysyn jos joku tulee käymään, ottavatko kahvia/teetä/mehua , unohdin sen laittaa, pidän sitä itsestäänselvyytenä :)

ap

Kyllä, jos on sovittu vierailu kyselen keitetäänkö kahvit, teet tms. mutta jos tullaan yllättäen, niin en välttämättä huomaa kysyä aina. Eikä meillä aina ole mitään vierasvaraakaan. Mun mielestä yllätysvieraiden ois kohteliasta tuoda jotain tullessaan, jos olettavat että kahvit tarjotaan.

Niin, eri asia jos on sovittu. ;) Mutta hän kun tulee meille niin olettaa saavansa "täyden" palvelun :( . Ehkä mä olen sitten liian kiltti tms.

ap

Totta töriset ;)
Koitappas seuraavan kerran kun tulevat teille kylään, hänen tapaansa, eli et tee elettäkään tarjoilujen suhteen. Josko tajuaisi mistä on kyse.

Kyllä, jos on sovittu vierailu kyselen keitetäänkö kahvit, teet tms. mutta jos tullaan yllättäen, niin en välttämättä huomaa kysyä aina. Eikä meillä aina ole mitään vierasvaraakaan. Mun mielestä yllätysvieraiden ois kohteliasta tuoda jotain tullessaan, jos olettavat että kahvit tarjotaan.

Olimme sopineet muutama päivä ennen kyläilystä :). Jos olisimme menneet yllättäen tottakai olisin itse vienyt tarjottavaa.

ap

ap

Totta töriset ;)
Koitappas seuraavan kerran kun tulevat teille kylään, hänen tapaansa, eli et tee elettäkään tarjoilujen suhteen. Josko tajuaisi mistä on kyse.

Niin, mietinkin, että tekisin noin, kyllä luulen, että tajuaisi, koska aina on tarjottavaa jotakin pientä ainakin, usein hän myös syö ruoan meillä jne.

ap

Yhteistyössä