Onko teistä lapsella liikaa harrastuksia, jos 4v on kolme harrastusmenoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huips
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan liikaa. Meillä nelivuotialla on yksi harrastus ja sekin viikonloppuna. Mun mielestä se riittää, eikä sitä yhtäkään ole pakko olla.

Lapset tykkää olla ihan vaan kotona ja harrastaa perheen kans yhessä ihan tavallisia asioita.

Kuullostaa aika paljolta. Varmaan ihan hyvä tahti jos olisi päivät kotona, mutta päikkärin lisäksi tulee aika työntäyteiset viikot. Tietysti riippuu siitä mitä lapsi itse tykkää ja miten jaksaa. Jos hän haluaa kulkea niissä kaikissa eikä ole yliväsynyt, niin ei kai niitä tarvi väkisinkään lopettaa.

No meillä 4vuotias lapsi on kotihoidossa, käy kerran viikkoon perhekerhossa ja kerran päiväkerhossa ja yhtään mitään muuta aikaan sidottua en haluakaan ottaa. KÄymme sitten perheellä liikkumassa, luistelemassa, hiihtämässä jne ihan normaalia. Mitenhän itsekään ehtisin, jos töissä olisin, ja pitäisi näin lapsia käyttää harrastuksissa vielä. Ei ne pikkulapset harrastuksia tarttee, vaan RAUHAA. Antakaa hyvät ihmiset lastenne olla mahdollisimman paljon pois aikataulutetusta elämästä.

No aika paljolta tuntuu päiväkotipäivien lisäksi. Omalla 4v pojalla on yksi harrastus, mutta ei ole joka päivä edes päiväkodissa. Vuosi sitten kokeiltiin kyllä toista harrastusta viikonloppuna ja poika tykkäsi kyllä ja jaksoi, mutta itse halusin viikonloput tyhjiksi.

millä mielellä lapsi itse lähtee ja on siellä harrastuksissa? onhan se aika paljon... mutta meillä ei edes aikuisilla ole noin paljoa harrastuksia. ollaan kotona viihtyvää lajia koko sakki.

No nää on näitä äitejä, joiden mielestä lapsen pitää: soittaa pianoa, käydä jumpassa/baletissa tms, yleisurheilla.
Se on katsokaas hyvän äidin mittari ja etevän lapsen mittari.

Mulla on just tällanen "ystävä". Sitten sen pitää aina muistaa kysyä: Mitäs sun lapset nyt sit harrastaa. Onko jo jotain.

No yhdessä harrastuksessa käymme yhdessä , joka kestää puolisen tuntia. Muut kaksi harrastusta vievät kumpikin 45 min. Innolla käy kaikissa. Jos joku päivä ei huvita, ei ole pakko mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kommenteista. Meillä tyhjätään kalentereita nyt heti...

kyllä pitää tehdä juuri niinkuin teistä tuntuu. oletko itse väsynyt lapsen harrastuksiin? mitä mieltä lapsi itse on? nelivuotias osaa jo sanoa, jos ei halua käydä. Jos olette jo puoli vuotta noin tehneet, niin miksi muuttaa rutiineita, jos kaikki sujuu hyvin? mä olisin tyytyväinen, jos mulla olis aktiviinen lapsi, mutta sohvaperunan mukulasta ei sellaista oikein tule...

Alkuperäinen kirjoittaja mustunut kääkkä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kommenteista. Meillä tyhjätään kalentereita nyt heti...

kyllä pitää tehdä juuri niinkuin teistä tuntuu. oletko itse väsynyt lapsen harrastuksiin? mitä mieltä lapsi itse on? nelivuotias osaa jo sanoa, jos ei halua käydä. Jos olette jo puoli vuotta noin tehneet, niin miksi muuttaa rutiineita, jos kaikki sujuu hyvin? mä olisin tyytyväinen, jos mulla olis aktiviinen lapsi, mutta sohvaperunan mukulasta ei sellaista oikein tule...

Nelivuotias osaa jo ajatella, ettei halua tuottaa pettymystä vanhemmilleen ja saattaa jatkaa harrastusta väkisin. Sen ikäinen saattaa myös kuvitella, ettei vaihtoehtoa ole, vaan harrastukset kuuluu asiaan. Tuon ikäiset on jo aika monimutkaisia otuksia ajatustavoiltaan.

Yhteistyössä