Onko väärin pyytää apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vepasto

Vieras
Mietin tänään, kun äiti tuli auttamaan mua lasten nukutuksessa, että onko se väärin tai joltain pois, että saan apua? Mies lähti töihin seitsemän jälkeen ja mun on vaikea saada nuorempaa poikaa nukkumaan. Itse asiassa se on lähes mahdotonta, koska vauva pitää huutokonserttia aina siihen aikaan. Esikoisenkin käyn vain peittelemässä sänkyyn, huutava vauva kainalossa.
Tai pitäisikö mun väkisin käydä kaikkien lasten kanssa kaupassa ja menettää hermoni siellä, vaikka helpommalla pääsen, kun jätän pojat (tai ainakin pienemmän) mummolle siksi aikaa? Kun väkisin välillä tulee mieleen, että kaikilla ei ole mahdollilsuutta saada apua, mutta toisaalta, jos mä saan, niin onko se pois keneltäkään?

No ei ole pois keltään! Eikun vaan mummot kehiin, jos kerran mahdollista! Meillä isovanhemmat kaukana ja kyllä on monta kertaa käyny mielessä, että onnekas olisin, jos mummo asuis lähellä, niin sais edes joskus jonkun lapsista sinne hoitoon, kun esim. omat lääkäri/hammaslääkäri tms. reissut vaatii kyllä aikammoisia järjestelyjä...
Tunnustan olevani himppusen kateellinen...

Ei ole väärin.

Olet onnellisessa asemassa, ja tottakai käytät kaiken avun hyväksesi, minkä saat.

Vaikka kuinka haluaisit kärsiä kollektiivisesti niidenkin puolesta, jotka eivät apua saa, ketä se hyödyttäisi? Olisi vain kenties yksi uupunut äiti lisää.

Ihana, että on joku joka auttaa, iloitse siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Miksi tehdä lapsia niin monta, ettei niitä kykene yksin hoitamaan?

Vastakysymys, miksi ei saa käyttää apua, joka kuitenkin on helposti saatavilla?

Ja eikös ne lapset yleensä tehdä miehen kanssa, eikä yksin?

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Ei ole väärin, eikä varsinkaan ole muilta pois.

MUTTA minusta jossain mättää, jos ei yksin itsekseen saa omia lapsiaan nukkumaan, tai pysty käymään heidän kans kaupassa..

Mä en ole uskaltanut lähteä kauppaan kaikkien kanssa. Keskimmäinen on siinä iässä, että se kyllä juoksee ympäri kauppaa. Pitää ensin mennä niin, että mies on mukana.
Ja se nukutus on vaikeaa, koska poika ei nukahda itsekseen ja vauva todellakin huutaa iltaisin. Eli hankala siinä on yrittää nukuttaa toista, kun toinen huutaa sylissä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
No miten se nyt voisi olla väärin tai keneltäkään jotenkin pois? :o Miksi mietit tämmöistä? Tottakai otat avun vastaan!

Siksi, että sitä kuulee (ja lukee) komentteja "miksi teet lapsia, jos et pysty niitä hoitamaan". :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Varsin outo aloitus..puolustelet itseäsi vaikkei kukaan ole edes arvostellut? Mikä tässä nyt oli pointti?

Siis kun mun on nykyään vaikea pyytää apua, vaikka tiedän, että esim. meidän äiti on mielellään lasten kanssa. Kynnys kasvaa, kun lapsia on enemmän kuin yksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Ei ole väärin, eikä varsinkaan ole muilta pois.

MUTTA minusta jossain mättää, jos ei yksin itsekseen saa omia lapsiaan nukkumaan, tai pysty käymään heidän kans kaupassa..

Meillä ainakin siinä tapauksessa on mättänyt molempien lasten vauva-aikoina. En tiedä mikä siinä oli niin vaikeaa, kai olen vain niin avuton, mutta kyllä siihen kaksi aikuista tarvittiin, kun alkoi vauvan nukuttaminen viedä useita tunteja ja yöheräämisien kanssa sama juttu. En tiedä miten olisin selvinnyt molempien kanssa ilman miestä.

Nyt toki eri asia, mutta tuo vauva-aika oli jotain ihan käsittämätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Varsin outo aloitus..puolustelet itseäsi vaikkei kukaan ole edes arvostellut? Mikä tässä nyt oli pointti?

Siis kun mun on nykyään vaikea pyytää apua, vaikka tiedän, että esim. meidän äiti on mielellään lasten kanssa. Kynnys kasvaa, kun lapsia on enemmän kuin yksi.

No enemmän sitä apua varmasti tarvitsee useamman lapsen kanssa kuin yhden. Tai riippuu tietysti pitkälti siitäkin että onko kuinka vaativia lapsia. Mutta älä nyt muiden mielipiteitä tähän kysy..ole iloinen että saat apua, ja palstalaisten mielipiteet toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Minun mielestäni se on lapsille vain rikkaus, jos on esim. läheiset isovanhemmat. Kyllähän me voitaisiin joka ikinen kerta kaikkina päivinä liikkua perheen kanssa koko kokoonpanolla asioilla, mutta miksi lähteä esim. pankkiin tms koko porukka jos sellaiset käynnit voi hoitaa nopeamminkin ja ilman lapsia, eikä tarvii miettiä mihin aikaan pitää olla jo vauvalle antamassa maitoa tai vaihtamassa vaippaa jne..

:headwall:

Kyllä näitä aina riittää...

Kun naisesta tulee äiti, pitäisi olla täysin itseriittoinen, hakea vesi järvestä, pestä pyykki käsin kuhan ensin lämmittää sen veden, kasvattaa, teurastaa ja valmistaa liha itse, kaikki tämä meikattuna, hoikkana, hehkeänä, valittamatta, ja varsinkin ilman apua...

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:

Minulla on kaksi lasta, pienellä ikäerolla. Paljon apua olen saanut äidiltäni. Hieman samoin olen tuntenut joskus, niinkuin ajateltaisiin, että mitäs teit heti toisen, jos et jaksa yksin hoitaa. Mutta tiedättekös, en minä halunnut väsyä, mutta niin vain kävi. Kaikki ei mennyt ihan niin kuin kuvittelin. Kun tiedän, että äitini mielellään auttaa, otan apua mielellään vastaan nyt, ennen kuin olen ihan loppu (lapsethan siitä ensin kärsisivät).

Alkuperäinen kirjoittaja Kypsä:
Hyvä, että saat apua, ota ihmeessä apu vastaan! On sitten yksi hermonsa menettänyt äiti vähemmän :D

Voithan ottaa mallia äidistäsi ja tulevaisuudessa auttaa omia lapsiasi heidän lastensa hoidossa. :)

Niin. Ja sitten kun mun pikkusisko saa joskus lapsia, niin luultavasti omat lapset on sen verran isoja, että otan mielelläni niitä sitten hoitoon. =)
Mutta mä lähden nyt nukkumaan, että voin sitten huomenaamulla olla täysipainoisesti kaikkien omien lasten kanssa, kun mies nukkuu.

Yhteistyössä